Onko paljon asuntolainaa jos 48-vuotiaana vielä ottaa 40 000e? Vai onko suurin osa
ikäisistäni jo velattoman asunnon omistajia? Uskataisiko ottaa, vakityö on ja yksi lapsi?
Kommentit (12)
Miksi ei voisi ottaa? Pankki harkitsee, että onko sinulla kykyä maksaa tuo laina takaisin. Sinulla on kuitenkin todennäköisesti jo omaisuutta ja jos olet töissä, niin työuraakin vielä helposti 15 vuotta edessä. Kyllä siinä maksaa isommankin lainan takaisin.
Olen samanaikäinen ja minulla on tuplasti enemmän lainaa, en ole velaton vielä ainakaan kymmeneen vuoteen. Jos huonosti käy niin ainahan kämpän voi myydä ja muuttaa vuokralle.
No me otettiin 41/46v:nä 270000 lainaa ja rakennettiin isompi talo. Ei ole tarkoituskaan maksaa sitä koskaan kokonaan pois, asutaan tässä niin kauan kuin halutaan (nyt asuttu 10v) ja sitten myydään pois. Itsellehän tuo raha tässä säästyy tonnin kuukaudessa kun korko on niin mitätön.
Eihän sillä väliä, ovatko muut ikäisesi velattomia! Jos pankki myöntää lainan ja sinusta tuntuu, että lainan lyhennys korkoineen ei rasita talouttasi liikaa, niin anna mennä! Varsinkin jos nyt asut vuokralla, niin varsin järkevää alkaa maksaa omaa ja varsinkin jos kuukausittaiset menot eivät oleellisesti kasva.
Ei ole paha määrä. Vakityo ja vakielämä, niin siitä vain.
Jos ajattelee siltä kantilta, että pääset tuolla kiinni asuntoon, niin tuntuu jopa pieneltä summalta.
Pääset eläkkeelle 70 vuotiaana joten sinulla 22 vuotta aikaa maksella lainaa
Riippuu siitäkin tuleeko laina 100 000€ vai 400 000 € asuntoon ja paljonko on muuta omaisuutta. Olen samanikäinen ja lainaa nyt 140 000 € puoliksi miehen kanssa 350 000€ asuntoon, muutakin omaisuutta vähän on sekä sijoituksia, lainaa ei nyt kannata maksaa täysillä pois olemattomien korkojen vuoksi.
Mä olen miettinyt asian niin, etten voi elää elämääni sen mukaan miten muilla on. Jos muut ovat onnistuneet maksamaan määrättyyn ikään mennessä omistusasunnon, ei se minua auta, jos itsellä on vielä velkaa. Tai jos muut ottavat paljon isompia lainoja samoilla tuloilla, ei minun auta niitä ottaa, jos näen itse sen liian suureksi. Pitää elää omaa elämäänsä siinä elämäntilanteessa ja edellytyksillä mitä on, ei ole mahdollista elää jonkun toisen ihmisen lähtökohdista.
Meillä miehen kanssa lainaa yhteensä 370 000 €, eli 185 000 per naama. Ja ikää 44. Ei haittaa. Jos kuollaan ennen kuin laina on maksettu, niin lapset myyvät talon ja maksavat velat pois.
Varmasti uskaltaa jos on vakipalkka eikä palkka ole ihan pieni. Otin sinua vanhempana erotessani kolme kertaa isomman lainan, tosin minulla tuo palkka on varsin suuri.