Olenko tyhmä? Mistä veestä te vetelette kht.lla 400 € kuussa?
Mun kht on 250 € yhdestä lapsesta. Mies tienaa huimat 1600 kuussa käteen. Mikä ihmeen 400 kuussa???????
Nyt olen kolmen kanssa kotona ja saan vähän alle 500 kuussa.
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Kaikki tuet kylmästi pois! Piste.
Nyt Sipilä riittää jo.
Siis kht perusosa 341e plus lapsilisä 95e. Verojen jälkeen jää about 400e.
Vierailija kirjoitti:
No miten hitossa minä olen sitten saanut 250 € kuussa yhdestä lapsesta? Eikä mun veroprosenttikaan ole noin kova.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No miten hitossa minä olen sitten saanut 250 € kuussa yhdestä lapsesta? Eikä mun veroprosenttikaan ole noin kova.
No en tosiaan tiedä :D ihan kelan sivuillakin lukee että perusosa on 341e.. Jos huonot tulot miehellä niinvielä enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies sai kht kahdesta
lapsesta 470€ käteen. Oli joku 80€ lisä isommasta.
Nyt saan yhdestä 392€ (ei ole kuntalisää)
ystävän perhe pienimmillä tuloilla naapurikunnassa saa 250€, en, miten laskevat kelassa
No tämä juuri!!!! Ihan ihme juttu nyt minusta!
Eli siinä ole mitää ihmeellistä. Suomessa on oppivelvollisuus, mutta ei näköjään mitään velvollisuutta oppia lukemaansa. Ei pitäisi olla mitään amerikantiedettä esim. kela sivuilta lukea kodin hoito tuen määrää. Esim. hoitolisään vaikuttaa perheen koko ja bruttotulot, joten sen määrää saattaa perheittäin vaihdeilla, eikä se ole mikään vakio. Myös kuntalisän vaikuttaa määrään.
No joo, meillä 4 lasta, yksi koulussa ja kolme kotona ja miehen tuloilla laskettuna ei saada penniäkään hoitolisää. Ihmettelen edelleen. Jos toinenkin työttömänä, tuota voisi saada..?
Joo ja saakaa kuntalisää, mut älkää väittäkö että kht on käteen 400. Ja lapsilisä on lapsilisä, ei liity kht.een.
Kellä helvetillä on muka 1700 euron bruttotulot!!??? Ei kellään!!!
Ja kai mulla on sitten sen verran kova veroprossa, et saan tuosta kht.sta 250 euroa käteen nettona..
Ap:n ja miehen yhteenlasketut bruttotulot pitää olla lähes 4000e/kk, jos eivät saa hoitolisää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No en tosiaan tiedä :D ihan kelan sivuillakin lukee että perusosa on 341e.. Jos huonot tulot miehellä niinvielä enemmän.
Joo, kyllä sen saa, jos ei tarvi maksaa veroja. Mulla kuitenkin työssäkäyvänä veroprossa kova.
Ja tosiaan, hoitolisiin tarvittaisiin 1700 € brutot. Ehkä työttömällä?
Vierailija kirjoitti:
Ap:n ja miehen yhteenlasketut bruttotulot pitää olla lähes 4000e/kk, jos eivät saa hoitolisää.
Joo, on helposti. Mies tekee bruttona jo yksin 3000- 3600 kuusta riippuen. Ylitöiden takia kovat prossat oltava.
Eiköhän jokainen normaali perhe saa suomessa tuon bruttona??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kannattaisko kattoa niistä papereista että mikä se sun BRUTTO kotihoidontuki on.
Ei voi olla niin pälli ettei tajua bruton ja neton eroa. Ylipäänsä aina kun jotain verrataan, pitää puhua brittotulosta, eikä nettotulosta. Ihmisillä on erilaisia veroprosentteja ja osa on niin typeriä, että tulojen tippuessa maksaa edelleen kiltisti veroa vanhan mukaan "ku mun verokortissa on tällanen prosentti".
Jos brutto on 341 €, netto voi aivan hyvin olla 250 €.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, kyllä sen saa, jos ei tarvi maksaa veroja. Mulla kuitenkin työssäkäyvänä veroprossa kova.
Ja tosiaan, hoitolisiin tarvittaisiin 1700 € brutot. Ehkä työttömällä?
Jaa, mä en kyllä ole työtön. Veroprosentti on nyt kht aikana 9,5, tilasin tietysti muutosverokortin kun en tienaa niin paljon läheskään kun töissä. Eihän noi mun työn aikaiset tulot siihen edes vaikuta, vaan miehen tulot vaikuttaa hoitolisiin, ja sitö ei saada.
Mut, älkää jakako virheellistä tietoa näille mouhottajille, että saatte kelalta 400 euroa kotihoidontukea. Hoitorahat ja kuntalisät ilmoittakaa erikseen. Kyllä se normaali kht on 250 e verojen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
huh ap miksi noilla tuloilla kolme lasta?
Yhteiskunnan kuuluu elättää lapset.
Tämä elatusvelvollisuus tulee siitä että lapset eivät ole vanhempien omaisuutta vaan yhteiskunta neuvolasta alkaen alkaa ja haluaa päättää lapsen asioista ja vanhemmat myös yhteiskunnan tarkailussa.
Olisi eri juttu jos yhteiskunta ei haluasi ottaa kantaa lapsiin. Silloin voisi sysätä lapsen toimeentulon vanhemmille.
Haista nyt vittu. Meillä käy kuule molemmat töissä ja ihan itse eletään. Saadaan korvausta siitä, ettei lapset ole kuluttamassa tarhassa yhteiskunnan rahoja.
Miksi sä sitten lasket tohon vaan miehen tulot 1600 €/kk bruttona? Tietenkin teidän molempien tulot vaikuttaa siihen, saatteko hoitolisää vai ette.
Vierailija kirjoitti:
Mut, älkää jakako virheellistä tietoa näille mouhottajille, että saatte kelalta 400 euroa kotihoidontukea. Hoitorahat ja kuntalisät ilmoittakaa erikseen. Kyllä se normaali kht on 250 e verojen jälkeen.
Se riippuu ihan veroprosentista... Perusosa on 341e ennen veroja.
Onko lapset jo yli 3.. sillon se on 65,09/lapsi...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se riippuu ihan veroprosentista... Perusosa on 341e ennen veroja.
Juu ja pelkällä kotihoidontuella ei mene paljoa veroja. Minä saan perusosan yhdestä lapsesta ja kaksi lapsilisää. Ei muita tuloja viime vuonna, joten todellinen verotus kyllä hyvin minimaalinen. Miehen tulojen takia meidän ei kuulu saada hoitolisää tai muita tuloriippuvaisia tukia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
huh ap miksi noilla tuloilla kolme lasta?
Yhteiskunnan kuuluu elättää lapset.
Tämä elatusvelvollisuus tulee siitä että lapset eivät ole vanhempien omaisuutta vaan yhteiskunta neuvolasta alkaen alkaa ja haluaa päättää lapsen asioista ja vanhemmat myös yhteiskunnan tarkailussa.
Olisi eri juttu jos yhteiskunta ei haluasi ottaa kantaa lapsiin. Silloin voisi sysätä lapsen toimeentulon vanhemmille.
No vapaaehtoista on lisääntyä ja OTTAA vastaan nuo tuet, eikö? Kukaan ei pakota. Ja miten yhteiskunta päättää sun asioista? Pihtaa vähän noissa ylettömissä tuissa? Lisää kun pitäisi saada?
Ja mitä kaikkea saat: lapsilisät ja juuri nämä monimuotoiset tuet, tulottomana ilmaisen päivähoidon, ilmaisen koulutuksen, sairaanhoidon ja jos vielä teet itsestäsi lasun, alkaa hommat hoitua jopa niin, että lapset saavat uuden hyvän kodin, ja sinä katselet sivusta, kun sinun lapset hoidetaan, kasvatetaan ja koulutetaan. Mutta ei, ei ei, uli uli vaan, kun rahaa tarjotaan kottikärryillä. Kaikki tuki pois vaan, niin loppuu valitus!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tosiaan, hoitolisiin tarvittaisiin 1700 € brutot. Ehkä työttömällä?Jaa, mä en kyllä ole työtön. Veroprosentti on nyt kht aikana 9,5, tilasin tietysti muutosverokortin kun en tienaa niin paljon läheskään kun töissä. Eihän noi mun työn aikaiset tulot siihen edes vaikuta, vaan miehen tulot vaikuttaa hoitolisiin, ja sitö ei saada.
Niin, kai se on eri asia, jos on puhtaasti kotona, ja voi laskea veroprossan sille tasolle.
Vierailija kirjoitti:
Onko lapset jo yli 3.. sillon se on 65,09/lapsi...
Siis yhdestä saan sen " täyden 400. - verot. Lopuista tuon muutaman kympin. Eli kaikista kolmesta jotka ei kunnallisessa, saadaan alle 500 € kuussa.
Eli siinä ole mitää ihmeellistä. Suomessa on oppivelvollisuus, mutta ei näköjään mitään velvollisuutta oppia lukemaansa. Ei pitäisi olla mitään amerikantiedettä esim. kela sivuilta lukea kodin hoito tuen määrää. Esim. hoitolisään vaikuttaa perheen koko ja bruttotulot, joten sen määrää saattaa perheittäin vaihdeilla, eikä se ole mikään vakio. Myös kuntalisän vaikuttaa määrään.