Siis mikä idea tuossa on, että tupakkaa saa vain tietyiltä kassoilta?
Tarkoitus saada tupakointia vähennettyä?
Meinaako joku että jos tupakkaa ei myydä sillä kassalla millä sattuu olemaan, niin tupakoitsija jättää tupakat ostamatta kokonaan?
Kommentit (52)
Vierailija kirjoitti:
Ettei niitä hankalia kaappeja tupakkaa varten tartte pitää yllä niin montaa, täyttää niitä sun muuta. Kai, ehkä.
Jos tuo olisi syy, niin tuskin sitä varten pitää oikein laki tehdä. Eiköhän kaupat voisi ihan itse päättää asiasta.
Jokainen kassa, jolla myydään tupakkaa maksaa erikseen lupamaksuja. Kauppojen ei ole järkevää pitää täten tupakkaa myynnissä kaikilla kassoilla.
Yksi kassa riittäisi. Jonottakaa tupakoitsijat!
Tupakoitsijoita niin vähän niin saadaan näin "keskitettyä" tupakan myyminen kaupassa :)
Tapahtui cittarisss. Mies otti useamman askin pömpelikassalta ja meni pömpelittömälle kassalle jonoon, kun oli lyhyempi.
Kassan kohdatessa, anteeksi mä en voi myydä näitä, kun en ole tupakkakassa. Mies vaihtois sitten taas jonoa.
Mun mielestä aivan raivostuttavaa pelleilyä. Itse en polta, mutta toisinaan ostan miehelle tai kavereille..
Mies vielä polttelee sätkiä tai sikareita, että niitä sai kaikilta kassoilta pyytää. Ei tarvinnut valita kassaansa, mutta nyt pitäs hoksata.
Toiseksi ne tuotteet pitää osata pyytää oikealla kauppanimellä, muuten ei saa myydä.
Ei mitään tolkkua.
Ja sekin vielä ettei tarvii jokaisen tupakoimattoman 18-vuotiaan kassatäti-Pirkon opetella tupakkamerkkejä ulkoa asiakkaita varten.
Vierailija kirjoitti:
Jokainen kassa, jolla myydään tupakkaa maksaa erikseen lupamaksuja. Kauppojen ei ole järkevää pitää täten tupakkaa myynnissä kaikilla kassoilla.
Näinhän se menee käytännössä, mutta aloittajahan ihmetteli sitä, miksi ne lupamaksut ylipäätään pitää olla. Mikä on lain tarkoitus? Mitä tuolla haetaan?
Vierailija kirjoitti:
Tapahtui cittarisss. Mies otti useamman askin pömpelikassalta ja meni pömpelittömälle kassalle jonoon, kun oli lyhyempi.
Kassan kohdatessa, anteeksi mä en voi myydä näitä, kun en ole tupakkakassa. Mies vaihtois sitten taas jonoa.
Mun mielestä aivan raivostuttavaa pelleilyä. Itse en polta, mutta toisinaan ostan miehelle tai kavereille..
Mies vielä polttelee sätkiä tai sikareita, että niitä sai kaikilta kassoilta pyytää. Ei tarvinnut valita kassaansa, mutta nyt pitäs hoksata.
Toiseksi ne tuotteet pitää osata pyytää oikealla kauppanimellä, muuten ei saa myydä.
Ei mitään tolkkua.
- Jos se miehesi oli päässyt jo niin pitkälle jonossa, että pääsi valitsemaan tupakkinsa automaatista, niin minkä ihmeen takia hän ryntäsi vaihtamaan kassaa? Vai oliko tässä sellanen kassajonon keskelle tunkeminen "anteeks, anteeks, otan vaan pari askii" ja sitten toiselle kassalle juokseminen?
Vierailija kirjoitti:
Ja sekin vielä ettei tarvii jokaisen tupakoimattoman 18-vuotiaan kassatäti-Pirkon opetella tupakkamerkkejä ulkoa asiakkaita varten.
Ei niitä ulkoa opetella muutenkaan. Lukutaito riittää. Ja kauppaan ei kyllä varmasti palkata yhtäkään kassatäti-Pirkkoa, jonka ei koskaan tarvitsisi tupakkakassalla istua.
Se on ihan tupakoitsijan kiusaamiseksi ja elämän hankaloittamiseksi. Tupakoimattomat pysykööt sitten poissa niiltä tupakanmyyntikassoilta! Tarvii sitä tulla tukkimaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei niitä ulkoa opetella muutenkaan. Lukutaito riittää. Ja kauppaan ei kyllä varmasti palkata yhtäkään kassatäti-Pirkkoa, jonka ei koskaan tarvitsisi tupakkakassalla istua.
No olen monesti nähnyt kuinka nuori kassa ei oikein saanut asiakkaan saamasta tupakkamerkin nimestä selvää (koska ei itse polttanut todennäköisesti niin ei tuntenut merkkejä eikä voinut päätellä mikä muistuttaa sitä eniten) niin asiakas tuhahdellut ja pyöritellyt silmiään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään tolkkua.
- Jos se miehesi oli päässyt jo niin pitkälle jonossa, että pääsi valitsemaan tupakkinsa automaatista, niin minkä ihmeen takia hän ryntäsi vaihtamaan kassaa? Vai oliko tässä sellanen kassajonon keskelle tunkeminen "anteeks, anteeks, otan vaan pari askii" ja sitten toiselle kassalle juokseminen?
Näinhän se käytännössä on aika pitkään ollut. Samalla tavalla sinun pitää esimerkiksi ottaa se purkkapussi tai tulitikut siitä toiselta kassalta, jos siinä omalla kassallasi sitä ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No olen monesti nähnyt kuinka nuori kassa ei oikein saanut asiakkaan saamasta tupakkamerkin nimestä selvää (koska ei itse polttanut todennäköisesti niin ei tuntenut merkkejä eikä voinut päätellä mikä muistuttaa sitä eniten) niin asiakas tuhahdellut ja pyöritellyt silmiään.
Siis mistä ei saanut selvää? Puheesta vai? Myyjiltä kyllä kysytään aika paljonkin asioita, joista ei välttämättä ole koskaan kuullutkaan. Sellaista se on.
Niille kassoille joissa tupakkaa myydään, laitetaan ruoskat joilla tupakkaa ostavia voivat muut asiakkaat piiskata.
Vierailija kirjoitti:
Tupakoitsijoita niin vähän niin saadaan näin "keskitettyä" tupakan myyminen kaupassa :)
Suurella osalla kauppoja ei ole kyllä mitään tarvetta tällaiseen keskittämiseen. Eli edelleen on kyse pelkästään lainsäätäjän tarpeesta. Kun vain tietäisi, mikä tämä tarve on.
Vierailija kirjoitti:
Niille kassoille joissa tupakkaa myydään, laitetaan ruoskat joilla tupakkaa ostavia voivat muut asiakkaat piiskata.
Ha ha, tupakat ja ruoska. Voisihan sen ruoskan antaa suoraan kassaneidille. Tupakkaa ei sais ostaa ilman raipaniskuja.
Saapahan sitten rauhassa ostella tupakoitaan, kun kassaneidillä menee aika ruoskiessa. Ei siihen tupakoimattomat ainakaan tule jonottamaan.
Nuo lupamaksut on ihan peestä. Siinä laitetaan tupakoimattomatkin maksamaan tupakanmyynnistä aiheutuvia kustannuksia, koska kaupan muiden tuotteiden hintoihinhan ne leivotaan sisään, koska tupakalla on tietyt määrätyt hinnat, joihin kaupat eivät voi vaikuttaa. Tuo että lupamaksu on nykyään per kassa, on pelkkää kiusantekoa sekä tupakoitsijoita että muita asiakkaita kohtaan, kun kassoilla on jatkuvaa hämminkiä siitä, että mitä saa mistäkin, kun eihän sitä saa edes kylteillä kertoa.
Itse en polta, mutta kävin juuri viime viikolla ostamassa kaverille purutupakkaa, kun hän ei kauppaan ehtinyt ja voi hyvänen aika miten hankalaa se oli. Ensimmäisellä kassalla ei myyty ollenkaan tupakkaa vaan neuvottiin toiselle, jossa myytiinkin vain askitupakkaa. Kolmannelta kassalta sitten vihdoin löytyi, mutta filtteritpä olikin sitten yhdellä toisella kassalla, jossa siis myös myytiin purutupakkaa.
En itse polta, mutta työni puolesta joudun ostamaan eräälle henkilölle tupakkaa. Muutenkin hävettää ostaa sitä, mutta tupakan saamisen vaikeus lisää vain häpeääni. Saa kohta henkilö itse käydä ostamassa tupakkansa, jos vain pystyy.
Ettei niitä hankalia kaappeja tupakkaa varten tartte pitää yllä niin montaa, täyttää niitä sun muuta. Kai, ehkä.