Jackrusselinterrierien omistajat huomio!
Eli voisitteko kertoa plus- ja miinuspuolia rodusta? Meille tarjottiin tänään 6 päivän ikäistä jr narttupentua (tietysti tulisi meille vasta luovutusikäisenä). Koira on tutun tuttujen, ilmeisesti ihan puhdasrotuinen mutta ei rekisteröity, vahinkopentueesta.
Meillä on ennestään 8-vuotias, laiska ja mukavuudenhaluinen labbisnarttu, ja vuosien varrella elämässämme on ollut kaikenkokoista ja -ikäistä erirotuista koiraa. Asumme maassa, jossa kulkukoiria on lähes joka kadunkulmassa ja tähänastisista koirista suurin osa onkin ollut joko koiratarhalta tai itse löydettyjä, eli haastavista karvakuonoista on kokemusta.
Eniten epäilyttää nykyisen koiran ja pennun yhteensopivuus, en haluaisi luvata ottavani pentua ja havaita, etteivät koirat tule toimeen (varsinkin, koska pentua tarjottiin meille juuri siinä toivossa, että pääsisi hyvään ja luotettavaan kotiin loppuiäkseen). Sisätiloissa meillä ei ole mahdollista erottaa koiria toisistaan, paitsi häkin avulla eli ei pitkiksi ajoiksi, tosin koirat eivät joudu olemaan pitkiä aikoja yksin kotona, koska teen itse etätyötä.
Toinen koira on ollut haaveissa jo vähän aikaa (viime vuoden aikana menetimme 2 vanhempaa karvaista kaveria), ja pentu on söpö kuin mikä, mutta haluaisin harkita päätöstä myös käytännöllisemmästä näkökulmasta....
Kommentit (10)
Russelit on kivoja koiria! Fiksuja ja nopeita oppimaan, eli saat helposti koulutettua koirasta sellaisen kuin haluat. Toisaalta ne on myös tosi energisiä ja aktiivisia eli vaativat todennäköisesti paljon ulkoilua tai muuta toimintaa etteivät turhaudu ja ala häiriköidä. Laiska labbis saattaa järkyttyä jos joutuu russelin tahtiin lenkkeilemään :) Toisaalta rauhallinen vanhempi koira voi myös toimia russelin rauhoittajana. Minä uskaltaisin tarttua tilaisuuteen.
Nro 2 jatkaa vielä, että kun oma russelini tuli meille, opiskelin ja tein paljon töitä kotona. Koiran ei tarvinnut olla yksin, mutta toisaalta työnteosta ei meinannut tulla mitään, kun koiran mielestä minun kotona oleminen tarkoitti hänelle aktiviteetteja ja toimintaa. Vaatii siis aika aktiivista luonnetta omistajaltaan.
En valitettavasti omista itse, mutta asun talossa joka on noita täynnä. Suurin osa on todella pahoja räksyttäjiä, väyväy postille, väyväy autoille, väyväy ja riehunta muille koirille. Tosin naapurissa asuu myös aivan ihana tyttörusseli, en ole kuullut sen ikinä haukkuvan ja niin ihmisiä kuin koiriakin lähestyy matalana häntä vipattaen.
Eli ainakin pitäisi alusta asti opettaa koiraa hiljaisuuteen ja siihen että ohitukset sujuu kunnialla.
Vierailija kirjoitti:
En valitettavasti omista itse, mutta asun talossa joka on noita täynnä. Suurin osa on todella pahoja räksyttäjiä, väyväy postille, väyväy autoille, väyväy ja riehunta muille koirille. Tosin naapurissa asuu myös aivan ihana tyttörusseli, en ole kuullut sen ikinä haukkuvan ja niin ihmisiä kuin koiriakin lähestyy matalana häntä vipattaen.
Eli ainakin pitäisi alusta asti opettaa koiraa hiljaisuuteen ja siihen että ohitukset sujuu kunnialla.
Remmikäyttäytymiseen kannattaa tosiaan panostaa. Russelit on melko reviiritietoisia ja ärhentelevät helposti vastaantulijoille, jos ei kouluteta kunnolla.
Rekisteröimätön = pentutehtailua
Rotukoira jätetään rekisteröimättä siksi että kyseisiä koiria ei syystä tai toisesta saisi käyttää pennutukseen.
Rekisteröimättömien koirien myyminen pitäisi kriminalisoida.
Kiitos vastauksista! Joku oli onnistunut pelottelemaan minut russelien luonteesta ja varsinkin yhteiselosta muiden koirien kanssa, mutta ehkä voin unohtaa nämä varoittelut. Räksyttäminen ei sinänsä haittaisi kotona (asumme ok-talossa ja lähinaapureita ei ole), toki yrittäisimme parhaamme mukaan opettaa koiran hyville tavoille, ja siedettävä remmikäyttäytyminenhän kuuluu ihan perustottelevaisuuteen.
Viimeiselle vastaajalle vielä tiedoksi, että kyseessä tuskin on mikään ammattimainen pentutehtailija, koska pennuille (3) etsitään kovalla vaivalla nimenomaan luotettavia koteja, ja omistajat ovat antamassa ne uusiin koteihin ilmaiseksi. En tarkalleen tiedä mikä tekee tästä vahinkopentueen (epäilen, ettei koirien ole ollut tarkoitus "touhuta" ja sitä ei olla huomattu riittävän ajoissa kennelliiton ilmoitusta varten?), koska en ole ollut itse omistajien kanssa puheissa. Mainittakoon vielä, että asumme tosiaan maassa, jossa koirat ovat monille kertakäyttökamaa, pentuna söpöjä jne. ja niitä hylätään järkyttäviä määriä. Rekisteröidyn pennun rodusta riippuen löytää 2-300 euron hinnalla. Itse olen päättänyt etten enää koiria osta, koska hylättyjä ja muita kodin tarvitsevia on niin paljon. Puhdasrotuisuudesta en todellakaan piittaa, tämä pentu nyt vaan sattuu (ilmeisesti) olemaan tämänrotuinen.
Mietitään nyt vielä perheen kesken tätä ajoitusta muutama päivä, yritetään päästä jututtamaan omistajia ja katsotaan miten käy.
Terrierit eivät useinkaan tule toimeen toisten, etenkään sama sukupuolta olevien koirien kanssa. Russelit eivät ole ihan aggressiivisimmasta päästä terrejä mutta ei ole lainkaan itsestäänselvää, että tulee aikuistuttuaan toimeen toisen koiran kanssa. Yleensä kasvattajat pitävät näitä vain uros-narttupareina.
Up