Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En usko saamaani ärtyvän suolen diagnoosiin. Mitä mieltä?

Vierailija
16.01.2017 |

Tähän asti minulla on epäilty endometrioosia, johon oireeni täsmäävät täysin, mutta nyt laparoskopiassa selvisi ettei endoa ole. Laparoskopian jälkeen lääkäri totesi että minua vaivaa ärtyvä suoli.

Sen mitä olen nyt ko. Sairaudesta lukenut niin mielestäni oireeni eivät täsmää siihen yhtään. Ehkä jollain teistä on omakohtaista kokemusta?

Olen siis kärsinyt monta vuotta epäsäännöllisistä mutta kovista kivuista, jotka muistuttaa melkeinpä lieviä synnytyssupistuksia. Eli alavatsa, alaselkä, lantio ja joskus reidetkin tuntuvat olevan ihan tulessa. Kipu alkaa pelkällä menkkamaisella jomotuksella mutta pahenee pian. Kipu jatkuu kovana päivän pari, jonka jälkeen se helpottaa ja joskus jopa taukoaa muutamasta päivästä muutamaan viikkoon, riippuen kuinka paha "kausi" kivuilla on menossa. Joskus taukoa ei ole viikkoihin. Joskus varsinkin kivuttomana kautena tuntuu äkillisiä pistoja kuin puukoniskuja välilihan alueella ja nyt laparoskopian jälkeen kovia pistoja on alkanut tuntua myös vasemman rinnan alla kylkiluissa. Se voi olla kyllä vain ruoansulatusta... Mutta nuo muut oireet. Ihan järkyttävää alavatsakipua tulee myös joka kerta yhdynnän/orgasmin jälkeisenä päivänä ja se jatkuu koko päivän, joskus kaksi. Se on ihan kamalaa eikä tee mieli seksiäkään enää.
Mitään ilmavaivoja, turvotusta tai ummetusta ei ole koskaan. Joskus vatsa menee löysälle. En ole huomannut ruokavaliolla mitään vaikutusta ja olen kokeillut useita.

Voiko ärtyvä suoli muka oireilla näin vai oliko lääkäri ihan hakoteillä?

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko siis hoidattanut vaivaasi gynekologilla? Jos, niin kävisin noilla oireilla myös gastro-enterologin juttusilla ja slkisin pois muutkin suolistovaivat. Mulla crohnin tauti aiheutti kovia vatsakipuja ilman muita vaivoja.

Vierailija
2/4 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko siis hoidattanut vaivaasi gynekologilla? Jos, niin kävisin noilla oireilla myös gastro-enterologin juttusilla ja slkisin pois muutkin suolistovaivat. Mulla crohnin tauti aiheutti kovia vatsakipuja ilman muita vaivoja.

Joo gynepuolelle olen ainoastaan saanut lähetteitä. Täytyy varmaan hakeutua seuraavaksi tuonne...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilaa aika maha-suolikirurgille.  Yksityisvastaanottoja pitävät ja sairaaloissa työskentelevät saat tietää soittamalla lääkärikeskukseen.  Nykyään ovat monet netissäkin jopa kasvoillaan.  Tehtiinkö laparoskopia sairaalassa?  Pyydä sieltä lääkäriä siirtämään sinut vaivoinesi sisätautipuolelle, jolloin sinun vaivasi tutkitaan siellä.  Tottakai tuollaiset kivut on tutkittava eikä niitä voi kuitata tutkimatta noin.  Todennäköisesti joudut joko tähystykseen tai tt-kuvaukseen, jossa näkyy suoliston kaikki vaiheet. 

Vierailija
4/4 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No todennäköisesti se pitää paikkaansa että endoa ei ole, se löytyisi laparoskopiassa. IBS diagnoosia ei saa kuitenkaan tuolla tavoin heittää ilmoille tutkimatta muita suolisto-ongelmia. Se kyllä sinänsä aiheuttaa paljon monenlaisia oireita ihan perus mahavaivoista ihottumaan ja nivelkipuihin asti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kahdeksan