Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mustaako kukaan tätä nukkekirjaa n. 80-luvulta?

Vierailija
15.01.2017 |

Kirja oli vaaleanruskea kantinen. Kirjassa tytön nukke meni rikki. Sai muistaakseni lopulta uuden tai korjatun nuken. Kuvitus oli vanhanaikaisen näköistä, rottinkiset nukerattaat ja ruskeaan paperiin kääritty paketti (jossa nukke muistaakseni tuli). Kirjassa oli mustaakseni kaksi tyttöä ja nukke, joka meni rikki oli sellainen vanhanaikainen, ei ehkä ihan posliininukke, mutta vähän sinne päin. Muistaako kukaan? Olen yrittänyt netistä etsiä jo kauan, mutta tuloksetta. Kirjasta on jäänyt ihana muistikuva ja haluaisin kovasti saada jostain hommattua sen luettavaksi tytölleni ja itsellenikin. Kirjan nimi oli muistaakseni melko pitkä, en tosin ole aivan varma. Lainasimme kirjaa kirjastosta uskoakseni n. 80-luvulla, mutta voi olla 90-luvun alussakin. Olisin todella kiitollinen, jos joku osaisi kertoa edes jotain johtolankaa.

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
15.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan kirjan mutten nimeä, pahus. Kiinnostaisi myös tietää.

Vierailija
2/14 |
15.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herra Tiukusen korjauspaja sopisi osin kuvaukseen (80-luvulta ja kuvitus vielä vanhemman näköistä)..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
15.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset
4/14 |
15.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile täältä http://www2.kirjastot.fi/kysy/

5/14 |
15.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oi muistan! Kirja oli minun ehdoton suosikkini lapsena: Barbro Sedwallin Nukkeni Maija! Löytyy varmasti kirjastojen varastojen kätköistä.

Vierailija
6/14 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos tuhannesti kaikille! Uskoisin, että se on tuo viimeisin ehdotus! <3 Pitääpä heti tänään lähteä kirjastosta kyselemään!

ap

Vierailija
7/14 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, se on ihan varmasti Nukkeni Maija. Minulla oli se kirja lapsena. Tavallaan vähän surullinenkin tarina, joiltain osin.

Vierailija
8/14 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihana kuva. Lapsuusnostalgiaa (yksi ihanimmista kirjastokirjoista, itse en omistanut) ja näin aikuisen silmin upea wanhan ajan kuvaus.

Lapsena sain tuosta kirjasta idean, että haluan mekanon, ja sen sainkin (puisen, muoviruuveilla). Ja äidin vanha kuttaperkkapäinen nukke sai nimekseen Olga, koska näytti ihan kirjan Olga-nukelta. Äitini sanoi nimenneensä nuken aikanaan Maijaksi (äitini nimi on Maija!!) joten sanoin sitä sitten Olga-Maijaksi.

Nykyään olen hillitön lastenkirjakeräilijä. Nukkeni Maija -kirjan olen löytänyt vain saksaksi, jahtaan sitä vielä suomeksi tai alkuperäiskielellä ruotsiksi.

Vierailija
9/14 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihana *kuvakirja siis.

Vierailija
10/14 |
19.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen intohimoinen lapsuuteni inhanimpien kirjojen keräilijä, tosin vasta alkuvaiheessa. Meinasin ehdottomasti hommata tämän Maija kirjan itselleni, harmi kuulla, ettet ole sitä onnistunut suomeksi löytämään. Tietää vaikeaa tehtävää itsellenikin. Kirjastosta onneksi löysin! Mitä kirjoja n. -80 luvulta olet onnistunut löytämään?

Ap

Vierailija
11/14 |
19.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo edellinen viesti oli siis tarkoitettu hänelle, jolla oli Olga-Maija nuken nimenä.

Ap

Vierailija
12/14 |
19.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisiko tämä:  "Nukke ja Minä"  ?

https://www.prisma.fi/fi/prisma/nukke-ja-mina-kovakantinen-kirja-B97895…

Tykkäsin tästä ihan kauheasti lapsena.

Vuosimallia -68

Vierailija
13/14 |
19.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä muistan kirjasta ihanat kuvat nukkeleikeistä, tytöt pesi nuken vaatteita ulkona ja laittoivat kuivumaan. Ihana kirja :)

Vierailija
14/14 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No yksi kirjastolemppari oli Pikku Helen, joka kertoo Helen Kelleristä, kuvakirja ja kirjoitettu alun perin ranskaksi. Sen sain hankittua joskus viime vuonna. En kyllä vieläkään tajua, miksi opettaja Anne Sullivanin nimi on siinä Margaret Ann!

Joka lapsen hyllystä pitäisi löytyä Elsa Beskowin tuotantoa, niitä mulla on ollut ihan pienestä asti, nyt olen kerännyt niitä ruotsiksi ja puuttuvia suomeksi (Pikku Tommin kalaretki esim.)

Lasten romaaneista voisin mainita vaikka Leena Härmän viisiosaisen Tuittupää-sarjan. Nyt on koko sarja hyllyssä, ja ainakin ekasta kirjasta kaksi eri versiota, vanhempi painos ja vähän karsittu ja kirjoitusasultaan modernisoitu yhdysnide (Pieni Tuittupää, Salaperäinen Samu ja Pikku Totsi samoissa kansissa).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kolme