aso -asumisesta. Kyselyä
Mitä olet tykännyt asua, jos olet asunut asossa? Plussat ja miinukset? Saako asunnossa tehdä mitään, esim. tapetoinnit, maalaukset, kodinkoneet?
Kommentit (15)
Olen asunut yli 10 vuotta ja tykännyt tosi paljon! Vastike on paljon huokeampi kuin mikä ois vastaavassa vuokra-asunnossa ja talo on tosi rauhallinen kun ihan kuka tahansa ei pääse asumaan.
Itse en ole tehnyt muutoksia kun on niin uusi talo mutta käsittääkseni saa tehdä. Nyt saan ilmaiseksi keittiöremontin kun olen asunut yli 10 vuotta.
Ja maalata saa, samoin ostaa esim tiskikoneen. Kodinkoneethan kuuluvat asoon sinänsä.
Tapetointi ei taida olla ok.
Vierailija kirjoitti:
Ja maalata saa, samoin ostaa esim tiskikoneen. Kodinkoneethan kuuluvat asoon sinänsä.
Ei ehkä pidä yleistää. Meillä 1997 valmistunut aso-talo ja tullessa oli valurautaliesi ja jääkaappi-pakastin. Astianpesukoneen paikalla oli irrotettava kaappi. Kaappi lähti heti kellarin kauimmaiseen nurkkaan ja tilalle oma kone. Just vaihdoin sen Mielen koneeseen. Todellakin vien sen mennessäni, jos muutan pois.
Olen tykännyt. Asun sinkkuna Helsingissä kaksikerroksisessa rivitaloasunnossa, johon ei vuokrana tai omana olisi todellakaan varaa.
Asunnossa pintamateriaalit on / oli halvan näköisiä, mutta hyvin vapaasti saa laittaa itse. Olen laittanut lattialaminaatit, uudet keittiön kaappien ovet, maalannut seiniä (myös väreillä joilla ei saisi eli vahvoilla väreillä, se on ok jos sitoutuu maalaamaan takaisin valkoiseksi jos muuttaa pois).
Astianpesukonetta täällä ei ollut alunperin, mutta kyllä liittymä sellaiselle, ja laitoin itse ostamani niin että purin yhden keittiön alakaapin pois ja sen paikalle astianpesukone.
Tykkään. Edullisempaa kuin vuokralla asuminen. Naapurit ok. Asunto on siisti.
En tykännyt. Asuttiin tosi lyhyt aika, kun oltiin myyty oma asunto pois ja kytättiin omakotitaloa.
Vierailija kirjoitti:
Saa tapetoida.
Mä olen maalannut, tapetoinut, laittanut kylppärin kalusteet uusiksi, rakentanut ison terassin yms yms.
Jos kysyy ja saa luvan, ei tarvitse lähtiessä maalata valkoisiksi, ilman lupaa tehdyt maalaamiset ja tapetoinnit pitää lähtiessä "entisöidä" takaisin valkoisiksi. Tosin näissäkin on vaihtelua. Esim pitkään asutussa asunnossa omistaja tekee pintaremontin, jolloin ei tule laskua "luvattomista" tapetoinneista.
Asuminen oli ihan mukavaa, ja edullisempaa kuin vastaavissa vuokra-asunnoissa, mutta pois muutettaessa oli aika paljon murheita, yrittivät mm. Maksattaa meillä edellisen asukkaan päin honkia asennetun laminaattilattian poiston, tappelun kautta emme sitten joutuneet sitä maksamaan, mutta sitten keksivät että yksi palautetuista avaimista olisi ollut väärä, monen tappelun kauttakaan en voinut asiaa muuksi todistaa, koska "väärä" avain oli tietenkin "hävinnyt" eli muka sarjoittivat lukot uusiksi minun piikkini, mitä en usko koskaan tapahtuneen, koska sille ei olisi edes ollut tarvetta, tämän koko ajan ne panttasivat takuuvuokra rahoja plus korkoa nousseita indexi korotuksia itsellään kauemmin kuin olis ollut sallittua, eikä maksaneet edes korkoja yli menneiltä päiviltä edes kuluttaja suojan kehotuksesta näin siis HASO:lla (helsingin asumisoikeus asunnot)
Mitä netistä jälkeen päin tuli luettua niin ilmeisesti sitä tapahtuu paljonkin, että keksivät perusteettomia kuluja näin siis pitävät indexi korotukset itsellään...
Ei siis pelkästään HASO toimi näin vaan muutkin firmat.
Vierailija kirjoitti:
Olen tykännyt. Asun sinkkuna Helsingissä kaksikerroksisessa rivitaloasunnossa, johon ei vuokrana tai omana olisi todellakaan varaa.
Asunnossa pintamateriaalit on / oli halvan näköisiä, mutta hyvin vapaasti saa laittaa itse. Olen laittanut lattialaminaatit, uudet keittiön kaappien ovet, maalannut seiniä (myös väreillä joilla ei saisi eli vahvoilla väreillä, se on ok jos sitoutuu maalaamaan takaisin valkoiseksi jos muuttaa pois).
Astianpesukonetta täällä ei ollut alunperin, mutta kyllä liittymä sellaiselle, ja laitoin itse ostamani niin että purin yhden keittiön alakaapin pois ja sen paikalle astianpesukone.
Eri firmoista on ilmeisesti erilaisia kokemuksia joten laitan oman millä asun: asun siis Asuntosäätiön aso-asunnossa Helsingissä (olen tuo lainattu kirjoittaja). Ja vastikkeetkin on viime vuosina vähän jopa laskenut joten tyytyväinen täytyy olla.
10 jatkaa, myös se on minusta kohtuutonta, että joudut itse esittelemään asunnon uusille hakijoille, kun vielä asut sielä.
Laittavat myös numeron ilmoitukseen, oli sitte kiva herätä keskellä yötä raskaana ollessa vastailemaan kännisille hakijoille puhelimeen :/ yksikin hakija soitti moneen kertaan pyysi mittailemaan vaikka mitä ovien leveyksiä ja pituuksia ja astianpesukonetta yms.
Riippuu ihan aso-firmasta mitä saa tehdä. Tosin vähän harhaanjohtavaa markkinointia, että olisi jotenkin omistusasuntoon verrattava hallintaoikeus asuntoon. Esim. meillä (TA-asumisoikeus) ei saa kiinnittää MITÄÄN kattoon (edes koukkua, että voisi sijoittaa valaisimen haluamaansa kohtaan), maalata saa vain vaaleilla väreillä ja tapetointia ei suositella (tai pitää maalata takaisin valkoiseksi/poistaa tapetit), keittiön kiintokalusteita ei saa vaihtaa, lattiamateriaalin saa vaihtaa vain kalliimpaan ja vain aso-yhtiön hyväksynnällä... Että se siitä "asu kuin omassasi"!
Syy miksi kuitenkin ollaan tähän asumismuotoon päädytty on se, että vastaavan kokoiseen omaan yhtä hyvällä sijainnilla ei meillä kahdella ravintola-alan ihmisellä olisi ikinä varaa. Ja toisaalta huolto on pelannu hyvin ja ollaan vapaita lähtemään sillä 3 kk (!!!) irtisanomisajalla
Asuimme 11 vuotta Avain asumisoikeuden omistamassa talossa. Asunto oli todella kivalla paikalla ja siksi viihdyimme (liian) pitkään; kaikki muu olikin sitten päin honkia ja jälkikäteen harmittaa, että maksoimme ko puljulle niin paljon vuosien aikana.
Tässä vain muutamia epäkohtia:
- vastike oli aso-asunnoksi kohtuullinen, mutta sukulaiset asuivat samassa kaupungissa (Espoo) ihan vastaavanlaisessa rivarissa ja heidän vuokransa oli halvempi
- joka vuosi vastike nousi säännöllisesti 50-60 eur - ilmoitus tuli aina automaattisesti. Järkyttäviä isoja korotuksia
- osassa asuntoja oli kylpyhuoneessa kosteusvaurio. Kaikki käytiin tutkimassa ja mittaamassa, mutta asukkaat eivät lukuisista kyselyistä huolimatta saaneet tuloksia kahteen vuoteen vaan ne pimitettiin. Lopulta selvisi, että useammassa asunnossa oli ollut kosteutta
- talomme asukkaat tekivät innokkaasti talkoilla kaikenlaista alussa, koska luulimme sen säästävän asumiskustannuksia ja hyödyttävän meidän taloyksikköämme; sillä ideallahan asoa myytiin 2000-luvun alussa. Mitään hyötyä emme omasta työstä saaneet - yritys keräsi jotain "korjausrahastoa", joten kaikki meni yhteiseen hyvään. Ja vastikkeet nousivat!
- isännöitsijät olivat ihan k-päitä; kiroilivat ja haistattelivat asukkaille kun vaadimme selityksiä em. seikkoihin
- remontoida asuntoja kyllä sai, mutta jos seuraava asukas halusi maalaamasi tyylikkään harmaan tehosteseinän vitivalkoiseksi, se piti maalata sellaiseksi. Olipa joillain naapureilla valtavia maalausurakoita poismuuttaessaan, kun sattui hankala uusi asukas, joka ei pitänyt mistään edellisen asukkaan väreistä/tapeteista
- asuntoa sai toki parannella eli esim asentaa parketin tai laattalattian omalla kustannuksella, mutta näiden parannusten arvo kuoleentui kummallisen lyhyessä ajassa eli et saanut mitään hyvitystä posmuuttaessasi.
Eli lyhytaikaiseen asumiseen ok, mutta jos vain mitään mahkuja on, kannattaa hankkia oma asunto mahd. pian. Aso-vastikkeella ja aso-maksulla lyhentää omaa asuntoa ihan kivasti.
"Eli lyhytaikaiseen asumiseen ok, mutta jos vain mitään mahkuja on, kannattaa hankkia oma asunto mahd. pian. Aso-vastikkeella ja aso-maksulla lyhentää omaa asuntoa ihan kivasti."
No joo... Mä asun 75 neliön rivitaloasunnossa Helsingin Eko-Viikissä. Samanlaisia myydään ympäriltä omistusasuntoina hintaan 350 000 euroa. Eipä taitaisi keskituloinen sinkku sellaista lainaa ikinä saada. Asossa sen sijaan asuu noin 1000 euron kuukausikuluilla ongelmitta.
Olen viihtynyt hyvin. Kahdesti asunut hyvällä paikalla paritalossa. Vuokra halvempi kuin vapailla markkinoilla. Molemmilla kerroilla ostettu kuitenkin oma.
Asuttu tilanteissa, joissa ei ole ollut varaa omaan.