Millainen Turku on asuinpaikkana?
Asunnot ainakin melko edullisia muihin suuriin kaupunkeihin verrattuna. Helsinkiin pääsee nopeasti ja halvallakin. Mutta millainen paikka on kyseessä? Kaunis kesällä ja laivayhteys Ruotsiin, siinä tietoni. Mutta mitenkäs esim. talouselämä; nykyinen työllisyys ja tulevat hankkeet, kasvunäkymät? Yleinen ilmapiiri?
Kommentit (128)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni Turku on Suomen eurooppalaisin kaupunki.
Jotenkin edellä muuta Suomea, jopa pääkaupunkiseutua.
Onko muut tehneet tällaista huomiota?En ole tehnyt vastaavaa huomiota.
Enkä minä.
Muuten ok, mutta asuntojen hinnat ja vuokrat alkavat olla sillä tasolla että ei kiitos.
anus, jonka läpi kakkavirta juoksee.
Asuin vajaat seitsemän vuotta. Hieno kaupunki, ihmiset ehkä vähän jäykähköjä, mutta tutustumisen jälkeen mukavia. Omanarvontunne aika korkealla, mutta toisaalta siihen on syynsä. Sivistyneisyys näkyy ja kuuluu. Tapasin koko aikana vain muutaman oikeasti koppavan tyypin, muut olivat fiksuja. Perusmeininki.
Jos olet muualta Suomesta niin älä pilaa elämääsi muuttamalla Turkuun.
Ainoastaan jos olet erakko ja haluat aina olla yksin, silloin voi toimia.
Olen asunut pitempään turussa ja myös muissa Suomen suurissa kaupungeissa.
Voin varmuudella sanoa että tämä on Suomen sisäänpäin kääntynein paikka,
jossa muualta Suomesta tulleita ei noteerata. Ylimielistä pappa betalar porukkaa.
Täällä pyörii kaikessa niin työllistymisessä kuin politiikassakin samat sisäpiiri
rakenteet. Jos tulet muualta olet automaattisesti out.
Tee itsellesi palvelus, katso mielummin Tamperetta, Helsinkiä, Oulua, Rovaniemeä ja
kaikkia muita siltä väliltä.
Täysin 100 % sisäsiittoinen paikka, ylimielistä ja silti älyllisesti köyhää porukkaa. Pappa betalar.
Olen asunut Turussa vuodet 1989-2002, 2007-2011 ja 2013-2023. Hyviä muistoja.
Asuin lähellä Tuomiokirkkoa monta vuotta. Tykkäsin kovasti. En kyllä muuttaisi lähiöihin.
Pormestari Arve kehuskeli tässä televisiossa kuinka Turku laajenee ja tänne on tulossa iso väestön kasvu. Todellisuus on pintakiiltoa rumempaa. Turku ei saa tälläkään väestömäärällä hoidettua porukkaansa esimerkiksi terveydenhuollossa. Yleisestikin ihan perus palvelujen saanti on erittäin hidasta. Ihmisiä ohjataan netin syövereihin ja perirnteist asiakaspalvelua ajetaan alas. Turku on muuttunut muutamissa vuosissa todella rauhattomaksi. Virkavallan näkymätrömyys katukuvassa ruokkii hulluutta. Ihan rauhallisillakin alueilla näkee huumekauppaa ja nuoret ovat varsinkin viikonloppuöisin agressiivisia. Turun katukuvaa katsellessa tulee usein olo että missä maassa ja kaupungissa nyt asuinkaan. Turku Afrikkalaistuu ja lähi-itäläistyy kovaa vauhtia. Ehkä Arve viittasi kehuissaan juuri tähän porukkaan, porukkaan joka syö mutta harvoin tienaa.
Olet oikeassa. Turussa on vaikea päästä minnekään sisään. Kun avaat suusi eri murteella, voit olla varma että ovet lyödään kiinni heti alkuunsa. Ainoa toivo täällä on tutustua muualta Suomesta tulleisiin jos haluaa aitoa ystävyyttä. Senkin mitä turkulainen lupaa ja puhuu on hyvin usein pelkkää puhetta. Valmistaudu pettymään.
Mä olen syntynyt Turussa, mutta vanhempien työn takia jo lapsuudessa sieltä pois muuttanut. Opiskelu sitten taas Turun yliopistossa, mutta työ löytyi Helsingistä joten parikymmentä vuotta tuli siellä vietettyä. Koko ajan oli ikävä Turkuun takaisin.
Miksi Turku mieluummin kuin Helsinki? Paljon vähemmän ruuhkia, parkkipaikkoja löytyy aina ihan ydinkeskustan vierestäkin ja siitä sitten onkin kävelymatka joka paikkaan, varsinkin kesällä hyvin kaunista huolimatta siitä että aikoinaan Turun taudissa suuri osa vanhoista kauniista rakennuksista hävitettiin ja korvattiin elementtikuutioilla (Helsingissä se vanha keskusta on kauniimpi, mutta toisaalta, jos siellä ei asu vaan jossain lähiössä kuten itse asuin, eipä se paljon lämmitä), saaristo ja Ruissalo, asuntojen kohtuulliset hinnat. Minä kun olen syntyjäni lounaissuomalainen, mulle tuo sisäänpäinkääntyneempi luonne sopii myös täydellisesti, en tykkää että vieraat ihmiset lähestyy mua jossain arjessa :D
Pitkään jouduin asumaan silti Helsingissä, koska Turussa ei monilla aloilla ole juuri työpaikkoja, kuten omallanikaan ei ole. Sitten sain 100% etätyömahdolisuuden, ja muutin heti Turkuun. Sain omakotitalon 2,5 km päässä keskustasta hinnalla, jonka sain koillishelsinkiläisen lähiökaksioni myynnistä. Onpa se aika hienoa, kun kotoa on kävelymatka Tuomiokirkolle ja keskustaan, vaikka asuu ihan rauhallisella paikalla jossa koirallekin hyvät ulkoilumaastot.
Ainoa miinus: keskusta on kyllä paljon levottomampi nykyään kuin opiskeluaikoinani 20 vuotta sitten. On näitä muualta tulleita joilla on aikaa vetelehtiä päivät pitkät ympäriinsä, ja nuorisoporukoita, ja eri tavalla sekaisin olevia ihmisiä. Vähän tuntuu, että on mennyt osin pilalle jo tämäkin kaupunki, ja siellä keskustassa en itse haluaisi asua, en enää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomen hienoin kaupunki. Aivan loistava asuinpaikka kaikin puolin.
Minkä vuoksi Turku kuitenkin on verraten edullinen asuinpaikka? Eikö ole kasvukeskus vaan muuttotappiokunta? Vai onko harjoitettu asuntopolitiikka mahdollistanut riittävän rakentamisen ja siten estänyt kuplan synnyn? Maantieteellisestihän sijainti on mitä parhain ja nykyisen väkimäärän perusteella voisi kuvitella esim. keskustan olevan paljon arvokkaampi kuin mitä hinnat tällä hetkellä siellä on.
Joo, pointteja tässä ja lisää:
Esimerkkinä hepokulta, siellä megakatastrofi....alueen Remontointi myöhässä siis-> hinnat järisyttävät.
Varmasti löydät turusta ihan kaikkea, jos asuntoa haet.
Ehkä kannattaa vilkaista myös lähikuntia, Kaarina, Lieto vielä edullisempia ja aivan kyljessä - ja itse asuin koko ikäni (60+) Turussa - kunnes siirryin naapurikuntaan.
Tervetuloa, nähdään torilla! Ihmiset kyllä juttelevaisia 🙂
Töitä on. Ihanasti tapahtuu kesällä. Ihmiset kusipäitä. Ulkkiksia ja jengejä paljon. Myös nalleja löytyy. Turun ympärillä pikkupaikkakuntia, suosittelen niihin muuttoa
Vierailija kirjoitti:
Asuin lähellä Tuomiokirkkoa monta vuotta. Tykkäsin kovasti. En kyllä muuttaisi lähiöihin.
No, mitä kukin kaipaa. Itse taas koiranomistajana ja ulkoiluintoisena en muuttaisi noin urbaanille alueelle. Turussa on myös aivan mainioita "lähiöitä" ja omakotialueita, mm. saaristomaisia ja merellisiä ja hyvin maaseutumaisiakin. Itse asun Kakskerrassa, ja kyllä täällä meren äärellä rauhallisessa kaupunginosassa viihtyy, ellei keskustan menot niin kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Pormestari Arve kehuskeli tässä televisiossa kuinka Turku laajenee ja tänne on tulossa iso väestön kasvu. Todellisuus on pintakiiltoa rumempaa. Turku ei saa tälläkään väestömäärällä hoidettua porukkaansa esimerkiksi terveydenhuollossa. Yleisestikin ihan perus palvelujen saanti on erittäin hidasta. Ihmisiä ohjataan netin syövereihin ja perirnteist asiakaspalvelua ajetaan alas. Turku on muuttunut muutamissa vuosissa todella rauhattomaksi. Virkavallan näkymätrömyys katukuvassa ruokkii hulluutta. Ihan rauhallisillakin alueilla näkee huumekauppaa ja nuoret ovat varsinkin viikonloppuöisin agressiivisia. Turun katukuvaa katsellessa tulee usein olo että missä maassa ja kaupungissa nyt asuinkaan. Turku Afrikkalaistuu ja lähi-itäläistyy kovaa vauhtia. Ehkä Arve viittasi kehuissaan juuri tähän porukkaan, porukkaan joka syö mutta harvoin tienaa.
On totta.
Olen Turussa asunut koko ikäni
Valitettavasti on aika levoton paikka nykyään. Mä haaveilin pitkään synnyinkaupunkiini Turkuun takaisin muutosta, mutta mitä siellä olen nykyään käynyt katsomassa, ja lukenut lehdistä mitä siellä tapahtuu, ei valitettavasti kiinnosta enää. Eräs sukulainenkin muutti sieltä Naantaliin ja toinen Kaarinaan, koska ulkomaalais-, nuorisojengi- ja narkkarikonsentraatio alkoi ahdistaa. Toinen näistä kertoi että oli ryöstetty kerran, päälle oli syljeksitty ja pissattu sillalta kun kulki ali, ja ulkomaalaiset miehet teki ahdistavia lähestymisiä liian usein. Sanoi ettei uskalla enää pienikokoisena naisena siellä keskusta-alueella ainakaan asua.
Vierailija kirjoitti:
Turku on muuttunut muutamissa vuosissa todella rauhattomaksi. Virkavallan näkymätrömyys katukuvassa ruokkii hulluutta. Ihan rauhallisillakin alueilla näkee huumekauppaa ja nuoret ovat varsinkin viikonloppuöisin agressiivisia. Turun katukuvaa katsellessa tulee usein olo että missä maassa ja kaupungissa nyt asuinkaan. Turku Afrikkalaistuu ja lähi-itäläistyy kovaa vauhtia. Ehkä Arve viittasi kehuissaan juuri tähän porukkaan, porukkaan joka syö mutta harvoin tienaa.
Valitettavasti totta. Ihan keskustakin on nykyään päiväsaikaankin levoton, epämääräistä jengiä pyörii, nuorisojengit ostoskeskuksissa varastelee ja ryöstää ja poliisit levittelevät käsiään, kela gold porukka vetelehtii ja ajankulukseen yrittää limaiseen tyyliin pokata yksin kulkevia naisia. Jotkut lähiöt on vielä pahempia, ihan täysiä dystopioita. Mä kävin viime vuonna Halisissa katsomassa entistä opiskelukaveria, kun netissä uudelleen törmättiin toisiimme. Oli se melkoinen kokemus se paikka. Juopon tai narkin näköistä porukkaa, romaneja, lähi-itä/afrikkaporukkaa. Paikat kulahtaneita ja töhrittyjä. Kun poikkesin paikalliselle grillille, siellä joku ulkomaalainen mies alkoi ahdistella mua. Onneksi paikalle tuli joku isokokoinen ronski romaninainen, joka pisti tyypin kuriin, minua pelotti ihan tosissaan sitä ennen.
Vierailija kirjoitti:
Töitä on. Ihanasti tapahtuu kesällä. Ihmiset kusipäitä. Ulkkiksia ja jengejä paljon. Myös nalleja löytyy. Turun ympärillä pikkupaikkakuntia, suosittelen niihin muuttoa
Ainut kaupunki, jossa ihmiset ovat epäystävällisempiä kuin Turussa, on Pori. Tosin siellä aikanaan sain puukosta kadulla keskellä kirkasta päivää ilman mitään syytä.
Tuntuu pahalta ajatella Turun naisten asemaa. Useat ovat havaintojeni ja kuullun perusteella joutuneet rajaamaan liikkumistaan, tuntemaan jatkuvaa epävarmuutta ja varovaisuutta koska ympäristö on levoton jne. Näin miespuolisenakin yksin yöaikaan liikkuminen ei ole enää niin mielekästä kuin esimerkiksi kymmenen vuotta sitten. Tähän päälle kun laittaa kalliihkot asumiskustannukset niin täytyy vaan ihmetellä miksi kukaan haluaa tänne muuttaa. Kun miljöötä ei saada pidettyä rauhallisena ja turvallisena, alkaa se näkyä ihmisisitä jo pintapuolisestikin. Ihmiset sulkeutuu tältä kaaokselta korvakuulokkeiden ja puhelimen avulla jottei joudu arvelluttaviin tilanteisiin hörhöjen ym kanssa eikä sekään aina auta. Surullista kuinka nopeasti näinkin pienet kaupungit saadaan pilattua. Pääsasia kait ettei näistä puhuta niin silloinhan Suomessa ei ole ongelmiakaan.
Siellä asuu pari vuotta, ei välttämättä kauempaa. Jälkiviisaana jättäisin kuitenkin siellä asumisen välistä. Turku on ihana kaupunki vierailla, mutta paska asua. Ja hah upealle arkkitehtuurille! Jonkin verran on joo kauniita vanhoja rakennuksia säilytetty, mutta aika samaa rumaa betonilaatikkoa siellä suurimmaksi osaksi on kuin muuallakin Suomessa. Mutta meren ja saariston läheisyydestä saa plussaa!! Hienoja luontokohteita löytyy monia.