Ylipainoinen, miten laihdutit?
Kommentit (12)
Oi montakin eri metodia, yleensä vaan kaloreiden rajoittaminen 1200-1550 kcal/ pv. Paino on aina noussut takaisin. Laihduttaminen on äärimmäisen helppoa. Painon pitäminen poissa taas ei.
Vierailija kirjoitti:
Oi montakin eri metodia, yleensä vaan kaloreiden rajoittaminen 1200-1550 kcal/ pv. Paino on aina noussut takaisin. Laihduttaminen on äärimmäisen helppoa. Painon pitäminen poissa taas ei.
Palaatko aina vanhoihin tapoihin ja mikä sinusta niistä on haitallisin painonhallinnan kannalta?
Yksinkertaisesti lasken kaloreita, n 1000-1100/pv. 13kg alle 4 kuukaudessa.
Väärä kysymys. Ylipainoinen ei laihdu. Lihava voi laihtua. Minä laihduin kun sain nukutuksi ja jätin sokerin pois.
Karppaus vei 30kg eikä tarvinnut nälkää nähdä. Kiloakaan ei ole tullut takaisin 7 vuodessa.
Pudotin joskus puolessa vuodessa 8,9 kg käyttäen painonvartijoiden piste-pirkotusta. Mutta sitä kannattaa käyttää soveltaen: hyvät rasvat on parempia kuin huonot, perunat ei ole yhtä vaarallisia kuin pisteistä voisi olettaa.
Nyt lopetin karkinsyönnin ja kaiken ylimääräisen sokerin, painoa on pudonnut 2kk:n aikana noin 2kg mutta jatkossa on vaikeampaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palaatko aina vanhoihin tapoihin ja mikä sinusta niistä on haitallisin painonhallinnan kannalta?
Ehkä ongelma on se, etten osaa määritellä, mikä vanhoissa tavoissa olisi jotenkin erityisen haitallinen. Kroppa on varmaan vaan mennyt jo ihan liian sekaisin ja joka kerta laihduttamisen jälkeen paino nousee uuteen yläenkkaansa. Enää en laihduta. Koskaan. Pyrin pitämään painon ennallaan ja mahdollisuuksien mukaan kisuttamaan sitä vaivihkaa alaspäin.
Kesällä sain sen puolivahingossa laskemaan 5 kg ja nyt pysymään itsestään saavutetulla tasolla, ainakin tähän asti. Ensi kesänä voisin katsoa, jos saisi tiristettyä taas pari kiloa pois. Koko elämähän tässä on aikaa...
Rupesin yksinkertaisesti syömään enemmän. Otin myös kerman mukaan ruokavalioon.
70 kilosta 59 kiloon. Nyt on hyvä. Bmi on 21,5.
En laskenut kaloreita. Yksinkertaisesti pienensin ruoka-annoksia. Otin ruokaa pienelle lautaselle (enkä edes täyttä lautasta), kun olin syönyt odotin ainakin puoli tuntia. Jos edelleen oli nälkä, niin join vettä. Jos silläkään ei nälkä lähtenyt, söin lisää. Olennaista oli opetella milloin on nälkä ja milloin vain haluttaa jotain, sekä huomata milloin oli täynnä ja lopettaa syöminen siihen. Lopetin napostelun sun muun ylimääräisen. Pidin herkkupäivän enkä stressannut jos joskus tuli herkuteltua enemmän, vaan tasapainotin syömällä seuraavana päivänä terveellisesti ja hieman vähemmän. Aloin syödä kasvispainotteisemmin ja juomaan paljon vettä (talvella kaksi litraa, kesällä kolmekin). Aloin syömään sellaista ruokaa mistä tuli hyvä olo, sen sijaan että tuijottaisin terveyssuosituksia. Kävin päivittäin lenkillä ja kerran viikossa rankempaa liikuntaa, kun kunto kasvoi niin nostin liikuntamäärää.
-20kg vähentämällä reilusti kaloreita, rajoittamalla syömisiä ja lisäämällä hyötyliikuntaa. Aina kun alkoi himoitsemaan jotain ruokavalion ulkopuolella, kirjoitin sen ylös sillä ajatuksella että "tätä voi kyllä syödä sittenkin kun olen laihempi". Ei todellakaan mikään terveellisin tapa tai mentaliteetti, mutta toimi mulla.
Jätin herkut pois ja aloin syömään kunnon ruokaa ja lisäsin runsaasti kasviksia ja hedelmiä ruokavaliooni. Aloin myös juomaan vettä 2-3 litraa päivässä. En usko mihinkään superdieetteihin vaikka toki niillä saa varmasti nopeasti tuloksia, oma ruokavalio oli niin päin helvettiä ennen kuin aloitin että pelkällä herkkujen jättämisellä lähti ekat 20 kiloa nopeasti. Viikonloppuisin saatoin syödä karkkia ja juoda vähän viiniä, mutta silloinkin kohtuudella.
Normaalia terveellistä ruokaa, paljon kasviksia, vettä, herkut pois ja jotain kivaa liikuntaa (liikuin kyllä itse tosi vähän, satunnaisesti kävin kävelyllä, ja rupesin hissin sijasta aina menemään portaita kun mahdollista), näillä itse tiputin 125 kilosta 70 kiloon.
Aloitin 1000kcal dietin. Kerran viikossa 2500kcal. Paljon ylipainoa ja kaikki muu kokeiltu. 2vkoa -3kg.