Onko lukion vaikeustaso vaihdellut eri aikakausina?
Milloin on ollut vaikeinta lukiossa ja milloin ollut helpompaa?
Mulla on jotenkin sellainen kuva, että vielä 90-luvun alussa ja ennen sitä oli helppoa ja samoin 2000-luvun puolivälin jälkeen? Noin -95 - 2005 olisi ollut vaikeinta?
Kommentit (5)
Sanotaanko että eiköhän koulunkäynti ole helpottunut tasoltaan kautta linjan. Varmaan työlästä on esseiden jne takia, mutta 1980 -luvulla esim. oli kielissä ja matematiikassa tasokurssit yläasteella. Suppeilta kursseilta ei ollut edes asiaa lukioon. Revipä siitä. Ja oppikouluun oli pääsykokeet..
Yo-kokeista on nykyään vaikeampu saada L, kun on myös "uusi" arvosana E. Ei mikään kovin uusi juttu. Myös reaalit on nykyään kaikki erikseen eikä yhtä reaalikoetta. Ei mikään kovin uusi juttu tämäkään.
Ei minun oppikouluaikanani ollut pääsykokeita pääsääntöisesti. Muutama otettiin pääsykokeen kautta, mutta suurin osa todistusnumeroilla.
Viisikymmentäluvulla oli tavallista tuplata lukion luokkia. Kai se siis silloin oli vaikeampaa kuin nykyään?
N48
No mihin perustat mutusi? Lukio on aina ollut vaativa koulu. 1981 kirjoitin ylioppilaaksi. Hyviin arvosanoihin sai tehdä töitä, vaikka en pidä itseäni tyhmänä. Yliopisto-opintojen jälkeen olen ollut lukiossa opettajana lähes 30 vuotta. Lukio on muuttunut, mutta ei se aiemminkaan sen helpompi ollut.