Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten pystyn gluteenittomaan ruokavalioon

Vierailija
15.01.2017 |

Tehdään heti alkuun selväksi, että en yritä aloittaa gluteenittomuutta trendidieetin nimissä tai laihtumistarkoituksessa. Ei huvittaisi yhtään. Keliakia testattiin pari vuotta sitten, mutta en ymmärtänyt sen lääkärin epämääräisyyksistä mitään, paitsi että pitäisi kokeilla vaikka testeissä ei sitä näkynytkään. No tässä nyt olen kaksi vuotta odotellut josko huomenna aloittaisin. Nyt tosin mm. iho-oireet ja väsymys alkaa olla ihan liikaa kun talvi kaksinkertaistaa tuskia vuosi vuodelta enemmän.

Jos en ole selvä keliaakikko, onko silti pakko välttää niitä ihania täyskauraisia leipiä, joita on saatettu käsitellä vehnän kanssa samoissa tiloissa? Pitääkö tässä hankkia avopuolison kanssa eri voirasiat? Onko kukaan ei-keliaakikko saanut siitä kuitenkaan mitään hyötyä? Onkohan se lääkärin suosittelema kaksi kuukautta tarpeeksi? Keliakialiiton sivuillahan on paljon neuvoja, mutta onko tässä mitään saumaa päästä yhtään helpommalla kuin vakavasti vaivastaan kärsivät, kun eihän tietenkään nämä omat vaikeudet ole mitään verrattuna todelliseen keliakiaan...

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
15.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voit myös etsiä päätöksellesi konkertiaa. Itse selvitin IgA ja IgG vasta-aineet. Ensimmäisiä ei ollut, mutta toisia oli valtavasti. Ensimmäiset viittaavat yleensä keliakiaan ja toinen vaan yliherkkyyteen. 

IgG vasta-aineet saa selville esimerkiksi Food detective-testillä. 

Mistä ostit nuo testit? Suomesta vai tilasitko ulkomailta?

IgA otettiin labrassa, ehkä tehty sinullekin. On myös kotitesti mm.

https://www.kotitesti.fi/tuote/keliakiatesti-biocard-1-kpl/00448/

Food Detective on kotitesti, jonka voi kyllä tehdä vaikka täällä, jos ei yksin halua

http://elinvoimaa.fi/ruokayliherkkyys/

Kotitestinä on tilattavissa useammasta nettikaupasta. Vastaavan voi tehdä labrassa Hgissä (MDD, mutta sinne vaaditaan lähete antioksidanttiklinikalta tms. paikasta, mihin taas ei ole helppo päästä ja on kallista myös). 

Vierailija
22/27 |
15.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun oireet helpotti niin paljon, että kahden viikon jälkeen en enää edes kaivannut niitä ennen niin rakkaita ruokia : maito, juusto, rapeakuorinen leipä, kananmuna kaikissa muodoissaan, maitosuklaa jne. 

Minulla pannassa ovat siis gluteeni, maito ja kananmuna. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
15.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä siinä tuntuu niin vaikealta? Se, että joutuu luopumaan muutamasta yksittäisestä leipäherkusta, ei voi oikeasti olla ylivoimaista. Tee tilalle vaikka mantelileipäsiä ja syö ne uunituoreina sulavalla voilla ja hyvillä päällisillä höystettyinä, niin saat lohtua leipäongelmiin.

Meillä syö lähes gluteenittomasti yksi lapsi ja yksi aikuinen. Ihan kivuttomasti.

Leivästä luopuminen ei ole edes pahimmasta päästä, mutta kahden henkilön taloudessa, jossa mies on kulinaristi (ja se parempi kokki) ja minulle jää lähinnä nauttijan rooli on turhauttavaa alkaa sotkemaan molemmille eri raaka-aineita. Mies ei voisi kuvitellakaan jättävänsä mitään raaka-aineita pois ja toki ymmärrän, jos ei kerran mitään vaivoja ole. -ap

Voisiko edes yrittää? Eihän kaikkiin ruokiin ole pakko laittaa gluteenia ja voisitte tehdä esim. yhteisen gluteenittoman kastikkeen ja eri pastat. Gluteenittomia korppujauhoja ja liemikuutioita löytyy jne joten ne on helppo korvata. Eihän sinulla ole kuin 2 kk gluteeniton ajanjakso. Pakastealtaista löytyy gluteenitonta leipää, leivonnaisia ja pizzaa. Almondyn juustokakkuja ja erään leipomon kääretorttua ei edes huomannut maun puolesta gluteenittomiksi.

Yritän juuri alkaa yrittämään :D Siksi etsin tässä näitä pieniä helpotuksia totaalikieltäytymisen sijaan, jotta se alku olisi edes vähän helpompaa. Pakastealtaiden, ilmeisesti ihan hyvä, tarjonta lohduttaa kyllä hieman.-ap

Vierailija
24/27 |
15.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ruokavalioon sisältyy runsaasti gluteenia sisältäviä ruoka-aineita, voi olla haastavaa alkaa toteuttaa gluteenitonta ruokavaliota.

Ajattele, että se on mahdollisuus ja onnistuu, kun olet sitkeä ja välität terveydestäsi :)

Minulla oli sama tilanne jokunen vuosi sitten. Minulle tuli nivelpsori. Kahtena keväänä podin inhottavan kivuliaita niveltulehduksia. Syvälaskimotukoksen ja nivelpsoriin liittyvän sarkoidoosin seuratessa tulehduksia.

Minulla oli kaksi vaihtoehtoa, joko syödä minulle määrättyjä inhottavia sivuvaikutuksia aiheuttavia voimakkaita ja pahanhajuisia lääkkeitä tai toteuttaa ruokaremontti.

Ajattelin maksaparkaanikin...

Ruokaremontti veti pidemmän korren viimeistään halutessani eroon sarkoidoosin aiheuttamasta nilkkojen voimakkaasta turvotuksesta, joka ei osoittanut hellittämisen merkkejä.

Gluteeni, maito ja sokeri ovat minulle huonosti sopivia.

Syön paljon raakaruokaa. Kasvatan versoja ja oraita. Teen vihermehuja.

Lihaa en ole syönyt moniin vuosiin.

Ap, huomaisit varmasti monta suotuisaa muutosta terveydestäsi :)

Olen myös aftaherkkä. Niihin on auttanut kookosöljyä purskuttelu aamuisin ennen ruokailua :)

Tsemppiä :)

Vierailija
25/27 |
15.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupoissa on nykyään tosi hyvä valikoima gluteenittomia tuotteita :) Pastaakin löytyy! Eikä ainakaan maissipasta sen pahemmalta maistunut kuin tavallinenkaan. Leipää löytyy pakkasesta ja tuorehyllyltä, heität vaikka pakaste sämpylät uuniin sulamaan niin saat sitä lämmintä leipää. Dippikastike valikoima on aika suppea gluteenittomista, mutta se nyt ei varmaan maailmaa kaada. Karkeissakin mainitaan, jos on gluteenitonta kuten myös sipseissä.

Voithan varata ajan myös ravitsemusterapeutille, kenen kanssa käydä asiaa läpi.

Vierailija
26/27 |
15.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaupoissa on nykyään tosi hyvä valikoima gluteenittomia tuotteita :) Pastaakin löytyy! Eikä ainakaan maissipasta sen pahemmalta maistunut kuin tavallinenkaan. Leipää löytyy pakkasesta ja tuorehyllyltä, heität vaikka pakaste sämpylät uuniin sulamaan niin saat sitä lämmintä leipää. Dippikastike valikoima on aika suppea gluteenittomista, mutta se nyt ei varmaan maailmaa kaada. Karkeissakin mainitaan, jos on gluteenitonta kuten myös sipseissä.

Ja just jotain dippikastiketta on maailman helpoin tehdä itse myös gluteenittomana, täytyy olla aika käsi kokki jos ei sellaista saa aikaan. Eihän näitä tämmösiä edes niin usein tarvita.

Vierailija
27/27 |
15.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja just jotain dippikastiketta on maailman helpoin tehdä itse myös gluteenittomana, täytyy olla aika käsi kokki jos ei sellaista saa aikaan. Eihän näitä tämmösiä edes niin usein tarvita.

On paljon helpompaa, kun 95% karkeista, suklaista ja kaikista muista hömppäherkuista ei sovi omaan ruokavalioon  =D

Sinulle, jolla oli sarkoidoosi, mitä ruokavalio-ohjeita sait? Itse sairastin nilkkojen niveltulehduksen ja sarkoidoosin niin kauan sitten, että silloin ei puhuttu mitään mistään ruokavalioista sen yhteydessä tai muutenkaan. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kaksi