Miten pystyn gluteenittomaan ruokavalioon
Tehdään heti alkuun selväksi, että en yritä aloittaa gluteenittomuutta trendidieetin nimissä tai laihtumistarkoituksessa. Ei huvittaisi yhtään. Keliakia testattiin pari vuotta sitten, mutta en ymmärtänyt sen lääkärin epämääräisyyksistä mitään, paitsi että pitäisi kokeilla vaikka testeissä ei sitä näkynytkään. No tässä nyt olen kaksi vuotta odotellut josko huomenna aloittaisin. Nyt tosin mm. iho-oireet ja väsymys alkaa olla ihan liikaa kun talvi kaksinkertaistaa tuskia vuosi vuodelta enemmän.
Jos en ole selvä keliaakikko, onko silti pakko välttää niitä ihania täyskauraisia leipiä, joita on saatettu käsitellä vehnän kanssa samoissa tiloissa? Pitääkö tässä hankkia avopuolison kanssa eri voirasiat? Onko kukaan ei-keliaakikko saanut siitä kuitenkaan mitään hyötyä? Onkohan se lääkärin suosittelema kaksi kuukautta tarpeeksi? Keliakialiiton sivuillahan on paljon neuvoja, mutta onko tässä mitään saumaa päästä yhtään helpommalla kuin vakavasti vaivastaan kärsivät, kun eihän tietenkään nämä omat vaikeudet ole mitään verrattuna todelliseen keliakiaan...
Kommentit (27)
Kokeile ensin jättämällä pelkkä vehnä pois jos siitä apua niin muuten jatkat normaalisti elämää ja jos ei apua jätä joku muu pois eli karsitaan yksi kerrallaan kunnes apu löytyyy
Plus onko kukaan "pelkästään" kilpparin vajaatoimintaa sairastava saanut huomattavaa apua gluteenittomuudesta? Sekin löytyy, mutta en ole koskaan tosissani ajatellut, että sillä voisi olla merkitystä myös kilpparin hyvinvoinnille. -ap
Voit myös etsiä päätöksellesi konkertiaa. Itse selvitin IgA ja IgG vasta-aineet. Ensimmäisiä ei ollut, mutta toisia oli valtavasti. Ensimmäiset viittaavat yleensä keliakiaan ja toinen vaan yliherkkyyteen.
IgG vasta-aineet saa selville esimerkiksi Food detective-testillä.
Itsellä ei ole testattu mutta jätin pois vehnä- ja ruisleivän, ja jo helpotti! Muuten syön normisti, tosin olen kasvissyöjä. Kauraleipä ei aiheuta oireita, mutta auta armias jos joskus retkahdan tuoreeseen ranskanleipään, näkkäristä puhumattakaan...
Vierailija kirjoitti:
Plus onko kukaan "pelkästään" kilpparin vajaatoimintaa sairastava saanut huomattavaa apua gluteenittomuudesta? Sekin löytyy, mutta en ole koskaan tosissani ajatellut, että sillä voisi olla merkitystä myös kilpparin hyvinvoinnille. -ap
Veikkaan, että oma yliherkkyyteni alkoi/lisääntyi, kun sairastuin kilpirauhastautiin. Kyllähän löydät kaikenlaista tietoa gluteenin vaikutuksesta kilpirauhasen toimintaan, jää sitten omalle vastuulle, minkä painoarvon antaa millekin tiedolle ja sen paikkansapitävyydelle.
No en minä nyt vaivattomuudesta puhunut, vaikka en joka vehnäleivän jälkeen ripuloikkaan.
Vatsavaivat ja turvotus on niin arkipäivää, että niihin on ehtinyt jo tottua. On testattu helikot, laktoosi-intoleranssit ynnä muut, jätetty joitakin yksittäisiä tuotteita pois ja lääkärin kanssa katsottu, että ei ruokavaliossa pitäisi sinänsä olla mitään vikaa. Keratosis pilarista tai muuta pientä ihottumaa on ollut nyt muutamia vuosia kokoajan putkeen ja samoin tuohon edellämainittuun ovat monet saaneet apua gluteenittomuudesta. Suolistoon liittymättömistä oireista anemia, aftat, kiillevauriot ja gyneongelmat on ihan arkipäivää, vaikken tosiaan niiden yhteydestä vetäisi suuria johtopäätöksiä pelkästään mahdollisiin gluteeniongelmiini. -ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Veikkaan, että oma yliherkkyyteni alkoi/lisääntyi, kun sairastuin kilpirauhastautiin. Kyllähän löydät kaikenlaista tietoa gluteenin vaikutuksesta kilpirauhasen toimintaan, jää sitten omalle vastuulle, minkä painoarvon antaa millekin tiedolle ja sen paikkansapitävyydelle.
Samoin omat vaivat alkoivat noin vuotta ennen kilpirauhasdiagnoosia ja ovat pysyneet rinnalla siitä asti. Silloin ne kuitenkin pistettiin "kilpirauhasmasennuksen" aiheuttamien vatsan väänteiden piikkiin ja tietenkin nyt vuosia on ollut vaikea erottaa mikä todella liittyy kilpparin kenkkuiluun ja mikä on jotain aivan muuta. Varsinkin kun olen kyllä aina ollut skeptinen kaikkia niitä kohtaan, jotka hehkuttavat kaiken maailman tautien paranevan vain viljat pois jättämällä. -ap
Vierailija kirjoitti:
No en minä nyt vaivattomuudesta puhunut, vaikka en joka vehnäleivän jälkeen ripuloikkaan.
Vatsavaivat ja turvotus on niin arkipäivää, että niihin on ehtinyt jo tottua. On testattu helikot, laktoosi-intoleranssit ynnä muut, jätetty joitakin yksittäisiä tuotteita pois ja lääkärin kanssa katsottu, että ei ruokavaliossa pitäisi sinänsä olla mitään vikaa. Keratosis pilarista tai muuta pientä ihottumaa on ollut nyt muutamia vuosia kokoajan putkeen ja samoin tuohon edellämainittuun ovat monet saaneet apua gluteenittomuudesta. Suolistoon liittymättömistä oireista anemia, aftat, kiillevauriot ja gyneongelmat on ihan arkipäivää, vaikken tosiaan niiden yhteydestä vetäisi suuria johtopäätöksiä pelkästään mahdollisiin gluteeniongelmiini. -ap
Tarkoitin sitä, että koet oireesi niin vähäpätöisiksi, että ne eivät motivoi kokeiluun. Samoin kun tupakoija ei motivoidu lopettamaan tms. Ehkä jonain päivänä olet valmis.
Vastauksena kysymykseesi: uskon että pärjäät samalla voirasialla miehesi kanssa ja voit syödä gluteenikeittiössä valmistettua ruokaa. Keliaakikon on oltava absolutisti mutta gluteeniherkälle pieni kontaminaatio ei ole niin vaarallista.
Vatsavaivat ja iho-oireet luulisivat olevan riittävä syy edes kokeilla gluteenitonta ruokavaliota. Edes niin, että jättä gluteenia sisältävät tuotteet pois, mutta pitää silti yhteisen voirasian. Jo tuolla oireet saattaisivat helpottaa niin ettei muuta tarvitsisi. Ja oman terveyden vuoksi erillinen voirasiakaan ei luulisi olevan ongelma. Itse rakastan omenoita, mutta nykyisin saan niistä pahan ihottuman. En enää syö omenoita, sillä luovun mieluummin niistä kuin terveydestäni. Toki jokainen tekee omat valintansa
Mikä siinä tuntuu niin vaikealta? Se, että joutuu luopumaan muutamasta yksittäisestä leipäherkusta, ei voi oikeasti olla ylivoimaista. Tee tilalle vaikka mantelileipäsiä ja syö ne uunituoreina sulavalla voilla ja hyvillä päällisillä höystettyinä, niin saat lohtua leipäongelmiin.
Meillä syö lähes gluteenittomasti yksi lapsi ja yksi aikuinen. Ihan kivuttomasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitin sitä, että koet oireesi niin vähäpätöisiksi, että ne eivät motivoi kokeiluun. Samoin kun tupakoija ei motivoidu lopettamaan tms. Ehkä jonain päivänä olet valmis.
Aa, ymmärrän. Myönnän, että tähän asti olen pistänyt surutta edelle pastanautinnot ja uunituoreet leivät. Nyt alan olla hyvin lähelle kypsä tähän ja pääkoppa on alkanut tosissaan prosessoida, kuinka suuri merkitys ruualla on. Eniten nolottaa/aloitusta lykkää ehkä tulevat sosiaaliset tilanteet, kun yhtäkkiä heittäydynkin kaikkiruokaisesta kaverista hankalaksi. -ap
Minä en siedä kauraa, lapsi ei siedä ruista. Meillä ostetaan kaikille eri leivät: minulle vehnäleipää, miehelle kaura- tai ruisleipää, lapselle näkkileipää. Ei se leipä niin paljon maksa. Vaikeinta vain on löytää nykyisin leipää, johon ei olisi sotkettu kauraa joukkoon edes jossain muodossa.
Vierailija kirjoitti:
Voit myös etsiä päätöksellesi konkertiaa. Itse selvitin IgA ja IgG vasta-aineet. Ensimmäisiä ei ollut, mutta toisia oli valtavasti. Ensimmäiset viittaavat yleensä keliakiaan ja toinen vaan yliherkkyyteen.
IgG vasta-aineet saa selville esimerkiksi Food detective-testillä.
Mistä ostit nuo testit? Suomesta vai tilasitko ulkomailta?
Vierailija kirjoitti:
Mikä siinä tuntuu niin vaikealta? Se, että joutuu luopumaan muutamasta yksittäisestä leipäherkusta, ei voi oikeasti olla ylivoimaista. Tee tilalle vaikka mantelileipäsiä ja syö ne uunituoreina sulavalla voilla ja hyvillä päällisillä höystettyinä, niin saat lohtua leipäongelmiin.
Meillä syö lähes gluteenittomasti yksi lapsi ja yksi aikuinen. Ihan kivuttomasti.
Leivästä luopuminen ei ole edes pahimmasta päästä, mutta kahden henkilön taloudessa, jossa mies on kulinaristi (ja se parempi kokki) ja minulle jää lähinnä nauttijan rooli on turhauttavaa alkaa sotkemaan molemmille eri raaka-aineita. Mies ei voisi kuvitellakaan jättävänsä mitään raaka-aineita pois ja toki ymmärrän, jos ei kerran mitään vaivoja ole. -ap
Vierailija kirjoitti:
Suoliston sairauteen liittyy muuten monetkin oireet, joita ei edes uskoisi johtuvan suoliston huonosta kunnosta. Suoliston tila vaikuttaa moneen asiaan ihmisen elimistössä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aa, ymmärrän. Myönnän, että tähän asti olen pistänyt surutta edelle pastanautinnot ja uunituoreet leivät. Nyt alan olla hyvin lähelle kypsä tähän ja pääkoppa on alkanut tosissaan prosessoida, kuinka suuri merkitys ruualla on. Eniten nolottaa/aloitusta lykkää ehkä tulevat sosiaaliset tilanteet, kun yhtäkkiä heittäydynkin kaikkiruokaisesta kaverista hankalaksi. -ap
Voit edelleen syödä pastaa, vaihdat vain gluteenittomaan pastaan. Tummasta riisistä on tehty pastaa ja myös nuudeleita löytyy gluteenittomina. Käy luontaistuote/terveyskaupassa ja marketin ruokaosastolla tutustumassa eri vaihtoehtoihin. Nykyään jo lähes kaikilla ruoilla on gluteeniton korvike. Jotkut syövät myös kesäkurpitsasta itse tehtyä pastankorviketta.
Olen pari kertaa ollut gluteenittomalla ruokavaliolla, en siis käyttänyt gluteenia sisältäviä tuotteita, mutta ihan samaa rasvaa käytin kuin muukin perhe. Ei ole vaikeaa kun siihen tottuu. Ja nykyään löytyy kaikkea hyvää gluteenittomana.
Mun piti lopettaa kun testattiin keliakian mahdollisuus. Ja sitten se vaan jäi, kun tuloksissa ei näkynyt keliakiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Leivästä luopuminen ei ole edes pahimmasta päästä, mutta kahden henkilön taloudessa, jossa mies on kulinaristi (ja se parempi kokki) ja minulle jää lähinnä nauttijan rooli on turhauttavaa alkaa sotkemaan molemmille eri raaka-aineita. Mies ei voisi kuvitellakaan jättävänsä mitään raaka-aineita pois ja toki ymmärrän, jos ei kerran mitään vaivoja ole. -ap
Voisiko edes yrittää? Eihän kaikkiin ruokiin ole pakko laittaa gluteenia ja voisitte tehdä esim. yhteisen gluteenittoman kastikkeen ja eri pastat. Gluteenittomia korppujauhoja ja liemikuutioita löytyy jne joten ne on helppo korvata. Eihän sinulla ole kuin 2 kk gluteeniton ajanjakso. Pakastealtaista löytyy gluteenitonta leipää, leivonnaisia ja pizzaa. Almondyn juustokakkuja ja erään leipomon kääretorttua ei edes huomannut maun puolesta gluteenittomiksi.
Ilmeisesti sinulla ei ole mitään vaivoja ja elämäsi sujuu hyvin nytkin, joten mitä voisit saavuttaa gluteenittomalla??
Itse kokeilin useita vuosia sitten ja tulokset ovat puhuneet puolestaan niin, että olen jatkanut sillä tiellä ihan vapaaehtoisesti. Ei ole eri voirasiaa ja käytän tuotteita, jotka saattavat sisältää jäämiä, en kuitenkaan käytä tuotteita jotka sisältävät gluteenia yhtenä ainesosana.