Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pelkään että pilaan avoliittoni stressilläni ja pahalla olollani

Vierailija
13.01.2017 |

On ollut tässä viime aikoina aika paljon stressiä työssä ja kaikenlaisia pettymyksiä. Mikään niistä pettymyksistä ei kuitenkaan ole ollut puolisoni syytä vaan enemmän omia juttujani tai sellaisia mihin kumpikaan meistä ei ole voinut vaikuttaa. Töissä vituttaa kaikki. Olen tosi stressaantunut ja ehkä vähän masentunutkin ja tosiaan nyt kaikki vituttaa koko ajan. En jaksa olla kiva. En jaksa jutella puolisolleni. En jaksa tehdä mitään kotona. Huomasin että suutun tosi herkästi. En tee sitä tahallani, mutta jotenkin sietokykyä ei ole mihinkään. En varmaan ole kovin ihana kumppani :( . Töissä pitää pinnistellä että pystyy olemaan "hyvällä tuulella" ja kohtelias ja sitten kaikki vitutus purkautuu kotona, ikävä kyllä puolison niskaan. Tavallaan haluankin saada olla kotona niin paskassa olossa kuin olen. Olen aika pettynyt itseeni monessa jutussa ja en jotenkin pääse siitä suosta ylös. Eikö kodin pitäisi olla se paikka siihen että saa rypeä paskassa olossaan jos siltä tuntuu? Mutta pelkään että avopuolisoni ei enää jaksa vaan jättää minut :( . Rakastan häntä vaikka en sitä nyt jotenkin jaksa näyttää, haluaisin, mutta en saa itsestäni irti :( . Osaisiko joku sanoa tähän jotain viisasta? Olenko ihan paska ja pilaan kaiken?

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä sun pitää selittää tilanteesi toiselle osapuolelle mutta säilyttää myös kunnioitus häntä kohtaan, et itsekään haluaisi olla toisen likasanko, jos asetelma olisi toisin päin. Itse jaksaisin tulla toista vastaan, jos toinen tekisi selväksi, että haluaa kuitenkin, että välillämme on kaikki hyvin vaikka oma fiilis ei se paras olekaan.

Sitten myös kun keskustelet, kannattaa keskustella siitäkin, näetkö, että asiaan on tulossa muutosta. Ymmärrät varmaan, että ei ole omaksi parhaaksesikaan, että olet kireä ja stressaantunut kuukausien ajan.

Vierailija
2/16 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko kertonut avopuolisollesi noista fiiliksistäsi? Ehkä hän ymmärtää oikein hyvin,  eikä ota itseensä? Ja jos tuntuu, että puhuu kumppanille töykeästi, niin sitten voi pyytää anteeksi.

Kun ihminen on stressaantunut ja/tai univajeessa, niin käyttäytyminen muuttuu, se on ihan luonnollista. Ja harva on muutenkaan ympäri vuoden energinen ilopilleri. Vaikka sulla on ollut viime aikoina stressiä ja pettymyksiä, niin se ei ole pysyvä tila. Yritä saada itsellesi omaa, rauhallista lepoaikaa ja jos tykkäät urheilla niin mulla liikunta toimii hyvänä stressinpurkukeinona.

Minusta itsestäni tulee varsinkin univajeessa (omasta mielestäni) hirveä ämmä ja avokkini on siitä tietoinen, olen sanonut sen hänelle jo ennen kuin asuttiin yhdessä. En ala ilkeillä kenellekään, mutta minusta tulee vetäytyvä enkä jaksa olla millään lailla sosiaalinen. Niissä tilanteissa sanon, että olen väsynyt/en nukkunut viime yönä/öinä kunnolla ja menen lepäämään. Ja huomenna on uusi päivä, ei sen kummempaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa keskustella miehen kanssa avoimesti tilanteesta ja kertoa että syy ei ole hänen. Ja kannattaa myös hankkia apua tuohon oloon, kuulostaa alkavalta työuupumukselta.

Vierailija
4/16 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kotona tarvitse teeskennellä muttei sitä pahaa oloa tarvitse toisen niskaankaan kantaa. Auttaisiko sinua enemmän se, että ilkeilet myös kumppanille kehnon olon vai se, että sanottuasi omasta kehnosta olostasi voit itseä toisen olkapäätä vasten/hän hienoo hartioitasi? Minä käytän tuota jälkimmäistä keinoa, ja silloin kun olen kiukkuinen miehestä riippumattomista asioista lähden yksin pihalle selvittämään päätäni, puran kiukun nuoskalumen kolaamiseen tai ruohonleikkurin työntämiseen.

Vierailija
5/16 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla saa olla paska olo, mutta ei sulla ole oikeutta purkaa sitä siihen syyttömään ihmiseen. Lähde vaikka ulos liikkumaan, keksi jotain tekemistä mihin purkaa vitutusta. Tai jos kotona haluat rypeä niin pyydä että saat vain olla yksin. Sitten päätät olla paremmalla tuulella ja teet miehesi kanssa jotain mukavaa. Laittakaa ruokaa ja katsokaa elokuvaa, tai menkää ulos syömään. Stressi vaan jää helposti päälle 24/7 ja silloin olo käy sietämättömäksi. Sun ei tarvitse stressata työasioita koko ajan kotona! :)

Vierailija
6/16 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä se sika

Vierailija
7/16 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos miehesi tekisi sinulle samaa kuin mitä teet hänelle, olisiko se sinusta mukavaa. Ihan noin yksinkertaisella ajattelulla pystyt ymmärtämään, että ei kukaan tuollaista loputtomiin jaksa, et jaksaisi sinäkään. Ja kannattaa myös muistaa, että vaikka nyt pidät miestäsi itsestäänselvyytenä ja luulet kaiken olevan ikuista, niin asiat voi muuttua ja ihmiset kyllä eroaakin toisistaan, ei kenenkään velvollisuus ole olla surkeassa suhteessa, yksin voi olla parempi elää.

Vierailija
8/16 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli samoja pelkoja vuosi sitten. Olin erittäin ahdistunut ja jäin opinnoista sairaslomallekin. En ollut koskaan suoraan kumppanilleni äkäinen, mutta sain usein ja isoja ahdistuskohtauksia ja tein usein asioista vaikeita sen ahdistuksen takia. Epäsuorasti pahaa oloa siis kaatui kumppaninkin niskaan.

Yritä puhua tuosta pahasta olosta ja toisaalta pelosta että toinen ei jaksa kiukuttelua. Ja anna kumppanille mahdollisuus puhua omasta näkemyksestään tilanteeseen. Hanki itsellesi apua, joko ammattiapua tai yritä piristää elämääsi muilla tavoin kuten harrastuksilla jos siihen on energiaa. Kehota kumppania viettämään aikaa itsekseen ja yrittäkää järjestää teille kahdenkeskistä laatuaikaa jotta joskus pääsee näkemään ne toisen hyvätkin puolet.

Vierailija
9/16 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ollut miehellä tuota samaa jo kauan ja elämä hänen kanssaan on riidasta toiseen menemistä. Mies kiljuu minulle ja lapsille kaikesta mahdollisesta ja mahdottomasta, ja kun yritän joskus kysellä mikä mättää oikeasti, niin työstressihän se. Mutta kun töissä sitä ei voi purkaa, niin hän purkaa sen meihin. Näppärää.

Olen sanonut miljoona kertaa miehelle hän alkaessa taas haastaa riitaa jostakin mitättömästä asiasta, että hänen pitäisi ihan itse (!!) aikuisena tajuta tekemisensä ja sanomisensa ja erottaa työasiat kotiasioista. Me emme ole niihin syyllisiä millään lailla, päinvastoin hänellä ei kotona ole oikeastaan enää ollenkaan kotihommia, koska me lasten kanssa yritämme sillä tavoin helpottaa hänen taakkaansa. Mies saa siis harrastaa tai sitten vaikka vain maata sohvalla lukemassa. Kunhan vain olisi rauha maassa. Lapsetkin ovat oppineet varomaan ja väistelemään isäänsä ja se ei ole oikein.

Nyt minullakin on alkanut kuppi kaatua miehen tuittuilun takia ja valitettavasti kotimme ilmapiiri on välillä todella huono. Niinpä teen pitkää päivää töissä ja keksin kaikkea lasten kanssa ettemme tarvitsisi kotona olla.

Mieti siis ap miten asiasi hoidat ennen kuin on liian myöhäistä yrittää asioita korjata. Sinä et ole maailman napa, et edes kotisi napa, joten älä korota itseäsi huoliesi takia muiden yläpuolelle ja riitauta sanoillasi muiden elämää. Sinä olet ihan itse vastuussa omasta käytöksestäsi ja sinä vastaat siitä. Yritä enemmän jättää työasiat töihin ja pidä mielummin suusi tukossa kuin availet sitä varomattomasti. Ikävät sanat eivät unohdu koskaan.

Vierailija
10/16 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisi hommata muutama iso O, niin turhat stressit jäisivät historiaan.

Toki kunnon kyytien jälkeen pää on entistä pahemmin sekaisin, mutta stressi lähtee

Vierailija
11/16 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunge löylykauha per898eeseen. Problem solved.

Vierailija
12/16 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun täytyy vaan kertoa tuntemukset puolisolle ja sekin, ettei olotilasi johdu hänestä. Mulla oli syksyllä samankaltainen tilanne, olin palamassa loppuun töiden takia ja se todellakin näkyi ja tuntui myös kotona. Puhuin puolisolle kuitenkin heti alusta alkaen, että alkaa tuntua tosi uupuneelta ja hän oli tukena sitten koko ajan.

Vierailija
13/16 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen katkaissut välit ystäviin ja kavereihinkin jotka on tuollaisia, ei kukaan jaksa vuodesta toiseen kuunnella pelkkää negatiivista paskan purkamista, arvostelua ja ties mitä. Haluan olla ihmisten kanssa joilla on edes joskus positiivista sanottavaa eikä kaikki ole aina paskaa, itketään ja valitetaan ihan kaikesta.

Vierailija
14/16 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saitko ap nyt kuulla mitä mieltä sinun käytöksestäsi ollaan?

Vierailija
15/16 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinuna kertoisin miehelle taustan käytökseesi. Ja sitten yrittäisin karistaa sen stressin vapaa-aikana. Tiedostat sen itsekin, ettei kumppanisi ole mikään likaviemäri, joka sujuvasti vaan nielee kaiken ikuisesti. Kuten itsekin sanoit, syy ei ole hänessä.

Työ ei ole koko elämä, se on oikeastaan hyvin rajattu osa elämäämme. Työ ei myöskään määritä sinua kokonaisuudessaan ihmisenä, ehkä se on pieni osa, mutta sinussa on paaaljon muutakin.

Mä olen ihan mieluisessa, koulutustani vastaavassa työssä, mutta työyhteisömme on tällä hetkellä kamala ja ahdistava. Minä en ole kohteena, mutta tietyistä ihmisistä puhutaan pahaa ja haukutaan selän takana. Itseäni se ahdistaa, olen tavallaan kahden tulen välissä (on tavallaan kaksi "puolta", jotka repivät mattoa toistensa jalkojen alta). Työtaakka töissä on voimavarat ylittävä, mutta sen kestäisi, jos olisi tukeva ja turvallinen työhteisö. Nyt se ei ole sellainen.

Havaitsin kotona itsessäni samoja piirteitä kuin sinä ja puhuin asiasta mieheni kanssa. Miehen kanssa puhuttuani tajusin, että tärkeintä on pitää itsestään huolta. Minua on kummasti alkanut kiinnostaa meditaatio, jooga yms. rauhalliset asiat. Tällä hetkellä olen "rakentamassa" meditaationurkkausta makuuhuoneeseemme. Ihmismieli yrittää etsiä omaa tapaansa selviytyä rankoista tilanteista. Se, mikä se itselle sopiva tapa on, niin selviää vain itseään kuuntelemalla. Mutta pitää uskaltaa pysähtyä. Ja kuunnella.

Vierailija
16/16 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up