Toisen työntekijän tuuraaminen
Mitä tehdä tilanteessa jossa työnantaja on pyytänyt että tuuraisin toisen työntekijän sairaustapausten ja lomien ajan, mutta joutuisin opettelemaan kaikki työtehtävät ja käyttää siihen hirveän määrän energiaa, mitä tässä tilanteessa voi tehdä jos ei halua suostua vai onko pakko vaan suostua?
Kommentit (10)
Niin, kyllähän tuosta kuuluu saada enemmän palkkaa kun siirtyisin haastavampiin tehtäviin kuitenkin.
Meillä toi menee vastavuoroisuuden periaatteella, minä tuuraan työkaveria lomien aikana ja työkaveri tuuraa minua lomien aikana. Ja ihan ilman eri korvausta ollaan opeteltu toistemme työt. Kiva lähteä lomalle tietäen että joku tekee työt poissaollessani eikä työpöydällä odota aivan läjäpäin paperikasoja lomalta palatessa.
Kannattaa katsoa, mitä se oma työsopimus ja oman alan TEs tähän sanoo. Jossain TESseissä on sijaistuskorvaus, joisain ei. Joissain työsopimuksissa lukee "ja muut työnantajan osoittamat tehtävät" ja joissain ei. Jos TES ei sisällä korvausta ja sopparissa on tuo lause, ihan sama kuinka paljon ärsyttää, sun on ne sijaistukset hoidettava.
Ja kaiken lisäksi olen täysin kyllästynyt työhöni eikä tämä ole mun ala. Olen miettinyt jo jonkin aikaa että kun vaan saan uuden työpaikan, niin lähden täältä. Mutta enhän mä sitä voi sanoa myös syyksi, miksei innosta nyt tuo ehdotus.
Se on osa toimenkuvaa ja työtehtäviäsi eikä todellakaan ole oikeutta kieltäytyä tai saada lisäkorvausta. Te teette työnantajan töitä, ette omianne.
Miten todellisuudesta vieraantuneita ihmiset nykyään ovat !?
Pakko ne on tehdä, ei ne ole kenenkään henkilön vaan työnantajan töitä. Ottaahan se päähän kun toinen iloisesti saikuttaa vuoden kiireisimpään aikaan ja toiset saa tehdä työt omien lisäksi. Kyseessä on tapasaikuttaja joka on tämänkin vuoden puolella ollut 2 päivää töissä.
Töissä tehdään niitä töitä, joita työnantaja määrää tekemään. Eli jos työnanataja määrää opettelemaan toisen työntekijän hommat ja tuuraamaan häntä, niin silloin niin tehdään. Toki työnanatajalta voi sitten kysyä, että mitä saa jättää tekemätää, kun työpäivän pituus ei riitä kaikkien töiden tekemiseen esim. nyt opetteluvaiheessa tai sitten toisen lomien aikana.
Meillä maksetaan 30% sijaisuuskorvaus, jos tuuraaminen kestää yhtä jaksoisesti kaksi viikkoa.
Sanot, että, jos hinnasta sovitaan!