Omaisuuden myyminen ja se vahingonilo mitä muut siitä saavat.
Ollaan siis hyvätuloisia mutta tulevaisuutta ajatellen ollaan tultu päätökseen että luovutaan ns. turhasta omaisuudesta mitä ei ehkä ole tulevaisuudessa varaa pitää..
Sukulaiset ovat tästä innostuneena alakaneet "vittuilemaan"
-Pitikö sellainenkin nyt sitten hankkia
- Olisitte nyt miettinyt muutaman kerran onko varaa
- Me jo ajat sitten mietittiin meneekö teillä liian "lujaa" noiden hankintojenne kanssa
- Kannattaa nyt jättää ne reissaamiset ulkomaille vähemmälle
Tuli vähän puskista että ovat meidän seläntakana tälläisiä jo pidemmän aikaa miettineet ja porukalla pohtineet vaikka eivät yhtään mitään meidän raha-asioista tiedä ja olisin jättänyt tämän myymisen syyn kertomatta jos olisin tiennyt millaisen kuittailun se aiheuttaa. Me ei siis olla menossa mihinkään vararikkoon mutta tulot tippuivat sen verran että näistä hankinnoista on hyvä luopua että muu talous pysyy kasassa.
Jos joku miettii että miksi kerroin asiasta suvulle, niin olivat nähneet myynti-ilmoituksen netissä ja ajattelin että mitäpä sitä salaamaan että sanon rehelisesti että yrityksellä nyt hiukan huonompi vaihe menossa niin kaikki ns ylimääräinen päätettiin laittaa myyntiin ettei tule lisä kuluja.
Jätettiin nyt siten sukulaiset siihen uskoon että me ollan eletty yli varojemme (vaikka näin ei ole) ja joudutaan koko ajan kuuntelemaan "säästövinkkejä" ja eipä tähän auta sanoa että meillä on kaikki hyvin ja pärjätään kyllä, ymmärrän kyllä heidän puuttumisensa jos olismme heiltä pyytäneet apua mutta emme ole eikä meidän tarvitse, niin miksi helkkarissa joku kehtaa tuolla tavalla puuttua toisten asioihin?
Kommentit (37)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis tämähän on pelkästään ennakointia, ja tulevaisuuden suunnittelua, eikä mitään persaukisuutta. Toiset käy paskalla, ennen kun se tulee housuun ja toiset paskoo housuunsa.
Ja ne jotka hoitavat asiansa fiksusti, ei koskaan tule tarvetta tällaiseen ennakointiin.
Oletpa naiivi. Kuvittelet oikeasti, että jos olet "fiksu", et sairastu, et saa potkuja, työnantajasi ei mene konkurssiin, et joudu onnettomuuteen. Kaikkea ei voi elämässä kontrolloida ja on aika vaarallista elää tuollaisessa kuplassa, jossa MINULLE ei ikinä satu mitään, kun osaan olla niin fiksusti.
Miten teidän asiat oikein vuotaa sukulaisille? Ei minulla vanhempani tai serkkuni tiedä, mitä omistan tai mitä olen myymässä. Toki näkevät auton ja kun käyvät, niin näkevät talon ja huonekalut, mutta en usko, että heillä on mitään käsitystä kotiteatteristamme tai puhelimien määrästä. Nettikirppiksillä eivät käy tai jos käyvät, niin ovat nimimerkillä.
Tosin jokainen tietää, että käyttöomaisuuden myymisestä ei todellakaan saa rahaa.
Joku kysyi mitä ostimme niin yksi hankinnoista on mieheni hankkima moottoripyörä jolla huristelimme ekan kesän läpi Suomen ja viime kesänä olimme Euroopassa.
Tulimme siihen tulokseen että saimme jo kokemuksen ja nyt siitä voi luopua vaikka meillä oli vielä tulevana kesänä tarkoitus reissata Aasian puolelle.
Mm. Vakuutukset ovat pyörässä melko kalliit puhumattakaan reissaamisesta koituvista kuluista, eikä oikein nähty viisaaksi ajella sillä "vain" kotikulmilla.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis tämähän on pelkästään ennakointia, ja tulevaisuuden suunnittelua, eikä mitään persaukisuutta. Toiset käy paskalla, ennen kun se tulee housuun ja toiset paskoo housuunsa.
Ja ne jotka hoitavat asiansa fiksusti, ei koskaan tule tarvetta tällaiseen ennakointiin.
Oletpa naiivi. Kuvittelet oikeasti, että jos olet "fiksu", et sairastu, et saa potkuja, työnantajasi ei mene konkurssiin, et joudu onnettomuuteen. Kaikkea ei voi elämässä kontrolloida ja on aika vaarallista elää tuollaisessa kuplassa, jossa MINULLE ei ikinä satu mitään, kun osaan olla niin fiksusti.
En elä missään kuplassa. Tiedän tasan tarkkaan, että varallisuuteni turvin voisin vaikka välittömästi lopettaa kaiken työn tekemisen. Mutta en halua.
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuo ole mitään ennakointia. Teille on hankittu tavaraa jota ette voi pitää elämäntilanteessanne. Yrittäjinä teidän pitäisi tietää että on hyviä aikoja ja huonoja aikoja, nykyään jälkimmäistä enemmän. Järkevää rahankäyttöä on se että jokainen hankinta harkitaan, onko meillä varaa nyt, vuoden päästä tai viiden vuoden päästä.
Yli varojen voi elää vaikka ei olis senttiäkään velkaa.
Hos huomasit niin puhuin ns "ylimääräisestä" omaisuudesta mitä ei ollut tarkoitus edes pitää koko loppuelämää. Me ei olla myymässä taloa tai mitään meille henkisesti tärkeää asiaa. Meillä on "pahanpäivän" varalle kyllä ihan riittävä puskuri mutta sitä ei todellakaan käytetä ylimääräisen omaisuuden ylläpitoon;)
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elämästä pitää osata nauttiakkin, ei täältä kukaan hautaan mitään saa, on hyvä nauttia silloin kun on varaa siihen ja sitten kun tulotaso tippuu niin hyvissä ajoin nauttia siitä.
Idiootti. Tottakai pitää nauttia. Fiksuilla vaan se tulotaso ei tipu, vaan kasvaa.
Yrityselämä elää koko ajan, joskus yritykseen tehdään hankintoja ja tulos tippuu, muutaman vuoden päästä tämä taas tuottaa tulosta.. Mutta turha kai tuollaiselle fiksulle on mitään puhua:)))
Esim on ostettu vene velax merkkinen, kesämökki saaristosta velaksi jne niin onhan se tulojen yliarvioimista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En elä missään kuplassa. Tiedän tasan tarkkaan, että varallisuuteni turvin voisin vaikka välittömästi lopettaa kaiken työn tekemisen. Mutta en halua.
Et sitten hiffannut pointtia, kyse ei ollut pelkästään sinusta.
Harva ihminen pystyy joka vuosi vaan kasvattamaan tulojansa niin ettei missään vaiheessa elämää tule tulotason laskua.
Esim. Itse jäin äitiyslomalle, luovuttiin ylimääräisestä omaisuudesta että pystyn olemaan kotona muutaman vuoden ilman että käytämme siihen säästöjämme.
Fiksu luopuu ylimääräisestä oikealla hetkellä kun siitä on saanut iloa tarpeeksi ja kokee että se ilon kohde muuttuu toiseksi:)
Vierailija kirjoitti:
Esim on ostettu vene velax merkkinen, kesämökki saaristosta velaksi jne niin onhan se tulojen yliarvioimista.
Ei Ap puhunut että he ovat ostaneet velaksi yhtään mitään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noinkin vanha ja silti idiootti. Esim. kun nainen jää äitiyslomalle niin väkisinkin osalla tulotaso tippuu jos haluaa lapsensa kotona kasvattaa, on ihan fiksua silloin luopua jostain vähemmän tärkeästä että voi pitää sen tärkeämmän asian etusijalla!
Mulle oli tärkeää että myös äitiyslomalla jää säästöön rahaa ja siksi jätettiin lomamatkat tekemättä niinä vuosina kun olin kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elämästä pitää osata nauttiakkin, ei täältä kukaan hautaan mitään saa, on hyvä nauttia silloin kun on varaa siihen ja sitten kun tulotaso tippuu niin hyvissä ajoin nauttia siitä.
Idiootti. Tottakai pitää nauttia. Fiksuilla vaan se tulotaso ei tipu, vaan kasvaa.
Taas joku idiootti isin kukkarolla opiskelunsa rahoittanut tulee pätemään kuinka fiksu on.
Oikeasti fiksu ymmärtää että jokaisella on erilaiset lähtökohdat elämässään, jos isi ja äiti tukee taloudellisesti niin on helppo saada raha poikimaan, kaikilla nyt vaan ei ole sitä kultalusikkaa perseessä kun kotoa lähtevät vaan ihan itse alusta alkaen joutuvat kaiken itse tienaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noinkin vanha ja silti idiootti. Esim. kun nainen jää äitiyslomalle niin väkisinkin osalla tulotaso tippuu jos haluaa lapsensa kotona kasvattaa, on ihan fiksua silloin luopua jostain vähemmän tärkeästä että voi pitää sen tärkeämmän asian etusijalla!
Mulle oli tärkeää että myös äitiyslomalla jää säästöön rahaa ja siksi jätettiin lomamatkat tekemättä niinä vuosina kun olin kotona.
Minä taas en hanki mitään sellaista turhaa, josta pitää luopua, kun kyllästyy. Mieluummin sijoitan rahat niin, että ne tuottavat, olin töissä tai ei. Moottoripyörän voi vuokrata, samoin lasketteluvälineet jne., jos harrastusta jaksaa vain muutaman viikon vuodessa.
Älä ap provosoidu, sait ilmeisesti ainakin yhden trollipeikon ketjuusi. Ja samalla lailla kannattaa jättää sukulaisten höpinät huomiotta. Itsepä tiedätte parhaiten tilanteenne. Tulevaisuudessa kannattaa muistaa, ettei raha-asioista kannata sukulaisille tai tuttaville kovin avoimesti lörpötellä. Ei teidän tarvitse raportoida raha-asioitanne toisille. Siinä tilanteessa usein halutaankin "ymmärtää väärin" ja kauhistella suuntaan jos toiseen toisten asioita. Raha-asioissa vielä se kuuluisa kateus nostaa kierroksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä taas en hanki mitään sellaista turhaa, josta pitää luopua, kun kyllästyy. Mieluummin sijoitan rahat niin, että ne tuottavat, olin töissä tai ei. Moottoripyörän voi vuokrata, samoin lasketteluvälineet jne., jos harrastusta jaksaa vain muutaman viikon vuodessa.
Okei, voi sitä noinkin elää.
Itse ostan ja elän niin että olen onnellinen tänään. Tietysti minulla on säästössä sen verran että en nälkää tule näkemään tai sillan alle joudu, mutta liian läheltä nähnyt kun ihminen on joutunut katkerasti katumaan sitä ettei elämässään tehnyt sitä mitä haaveili ennenkuin on liian myöhästä.
Esim. Mulla säästössä 12 000e ja ostin kesäksi matkan vaikka tiedostan että saatan 10 vuoden päästä tarvita sitäkin rahaa mikä tuohon meni, mutta tiedostan myös että voin katua jos en sitä tee ja tein valinnan sen perusteella.
Mun serkku näki huutiksessa ilmoituksen pianostani. En ole soittanut 10 v ja suunnitteella on muutto , no vähintään 5 v sisällä.
Luultavasti nopeamminkin.
No, aloin joulukuussa käymään kaappeja läpi ja laitoin viikko sitten pianon myyntiin.
Oli katsonut vanhat kaupat ja kyseli onko meillä kaikki kunnossa.
Reilu 500 e oon tienannut ja toivon toista vst määrää saamani.
Meillä on töissä kummallakin ollut palkatonta, eli raha on tervetullutta mutta ollaan ihan säästöillä saatu palkkavaje kuntoon.
Mutta oli saanut omat ajatukset päähänsä, myyn omaisuutta rahan saamiseksi . Joo, näin ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Okei, voi sitä noinkin elää.
Itse ostan ja elän niin että olen onnellinen tänään. Tietysti minulla on säästössä sen verran että en nälkää tule näkemään tai sillan alle joudu, mutta liian läheltä nähnyt kun ihminen on joutunut katkerasti katumaan sitä ettei elämässään tehnyt sitä mitä haaveili ennenkuin on liian myöhästä.
Esim. Mulla säästössä 12 000e ja ostin kesäksi matkan vaikka tiedostan että saatan 10 vuoden päästä tarvita sitäkin rahaa mikä tuohon meni, mutta tiedostan myös että voin katua jos en sitä tee ja tein valinnan sen perusteella.
Minä taas vuokraan moottoripyörän pariksi viikoksi murto-osalla pyörän hinnasta ja saan näin käyttööni uudenkarhean ja varmasti kunnossa olevan ajopelin. Miksi ihmeessä maksaa vaikka 10 000 e pyörästä, jota käyttää todella vähän? Haaveista ei tarvitse silti luopua, sitä pääsee ajelemaan juuri silloin kuin haluaa, mutta tekee sen paljon edullisemmin kuin jos säilöisi pyörää tallissa 50 viikkoa vuodessa.
Minulla ei ole säästössä 12 000 e, koska rahan säilöminen ei kannata. Sen sijaan minulla on sijoituksissa yli 200 000 e, ja saan sieltä tarvittaessa käyttörahaa.Mieluummin laitan rahan tuottamaan kuin ajattelen, että ehkä 10v kuluttua tarvitsen sitä.