Kuinka pitkäksi aikaa 4v, 6v, 10v, 16v ja 18v lapset voi jättää keskenään kotiin?
Kuinka pitkään he voisivat olla yhteen menoon kotona, jos he hoitaisivat toisiaan? Voisivatko he olla vaikka viikonlopun (perjantaista maanantaihin) ilman aikuisia täällä kotona, jos olisimme heidän 12v veljensä ja 14v siskonsa kanssa hiihtolomalla matkalla?
Kommentit (62)
Miksi vain kaksi lapsista pääsee reissuun? Ei kuulosta oikein reilulta, esim. tuota 16-vuotiasta kohtaan. Toiset pääsee reissuun j hän saa, tadaa, jäädä kotiin auttamaan pikkisisarusten hoidossa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi vain kaksi lapsista pääsee reissuun? Ei kuulosta oikein reilulta, esim. tuota 16-vuotiasta kohtaan. Toiset pääsee reissuun j hän saa, tadaa, jäädä kotiin auttamaan pikkisisarusten hoidossa.
Siksi, että meillä ei ole varaa lähteä kuin kahden lapsen kanssa reissuun.
Suurperheen äiti kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entäpä jos sitten teette perheenä yhdessä, kaikki, jotain sellaista, mihin teillä on varaa?
Vierailija kirjoitti:
16v ja 18v voi jättää yöksi, jopa viikonlopuksi pakon edessä. Itse en jättäisi kahdeksi yöksi, vaan pyytäisin jotakuta tulemaan meille yöksi.
Mikä trolli sinä olet? Moni on 16v muuttanut kotoa pois, minä ja molemmat omat vanhempani esimerkiksi, toiselle paikkakunnalle opiskelemaan.
18v on täysi-ikäinen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On hävytöntä vierittää hoitovastuuta isommille sisaruksille. Itse olet lapset maailmaan puskenut, joten sinun ja miehesi kuuluu ne myös hoitaa.
Miten niin vierittää hoitovastuuta? En ole ap mutta ajattelin lähteä keväällä lomamatkalle muutamaksi päiväksi kaksin miehen kanssa. Käyty kaksin noin 7 vuotta sitten jossain. Kyllä saa 18 vee tulla katsomaan pienempiä sisaruksiaan. Teini-ikäisten vastuulle menee koirat, vanhimman veljet. (Lapsia yhteensä 6) Saa kyllä palkkion siitä. Tässäkin kyse taas siitä kun paljon lapsia, siksi ei käy. Jos aloittaja olisi kysynyt voiko 18 vee hoitaa vaikka 5-vuotiasta veljeään, kaikille olis fine.
Ja vastaus, tottakai voit jättää, täysi-ikäinen vanhin on.
Olen sisarusparven vanhin ja AINA minä sain hoitaa ja vahtia pienempiä. Oman koulun jälkeen hain pienemmät päivähoidosta joltain yksityiseltä hoitajalta ja jokainen kesäloma meni näitä pienempiä vahtiessa. Ei sanallakaan kysytty halusinko ja edes pientä palkkiota ei näistä pilalle menneistä lomista herunut. Tunnen suurta sympatiaa näitä perheen vanhimpia lapsia kohtaan, joita surutta käytetään puoli-ilmaisina tai peräti ilmaisina lapsenpiikoina.
Ei saa olla mikään automaatio, että vanhemmat lapset ottavat noin suurta vastuuta perheen pienemmistä lapsista, elleivät välttämättä itse halua ja oikein hingu tuohon tehtävään.
-4-
Toivottavasti se vanhin tekee lasun ja nuorimmat otetaan huostaan.
Vierailija kirjoitti:
10,16 ja 18 voisivat olla viikonlopun keskenään.
Mulla tuo ikäiset, en jättäis vkl keskenään. Illan voisivat olla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entäpä jos sitten teette perheenä yhdessä, kaikki, jotain sellaista, mihin teillä on varaa?
No niin me yleensä teemmekin, mutta tämä on noille kahdelle lapselle yhteinen syntymäpäivälahja, jonka he nyt saavat, koska he ovat lapsistani selvästi kiltimmät ja saivat kumpikin niin hyvät todistukset jouluna, että heitä pitää palkita siitä.
Ihan riippuu kyseessä olevista ihmisistä, kuinka kypsiä ovat ja onko erityistarpeita tms. Jos joku lapsista on kehitysvammainen tai on joku muu merkittävä sairaus, voisi olla aiheellista joku muu ratkaisu. Tai jos tuo aikuinen lapsi, 18v. on kehitysvammainen, sittenkään ei tulisi jättää häntä hoitamaan pienempiä. Mutta kyllä nyt aikuinen ihminen 18v. kykenee huolehtimaan pienemmistä ja vielä osan lapsista ollessa isompia, teinejä tai lähes teinejä. Ainakin yhden yön voi hoitaa, jos on ihan normaali kehitykseltään ja itsenäinen ja osaava.
Itse olin vuoden vanhemman isoveljen kanssa yhden yön yksin kotona 14-vuotiaana. Äiti oli silloin sen yön sairaalassa. Hyvin onnistui. Oma tyttäreni 16v. sanoi, että häntä ei haittaisi vaikka joutuisi olemaan yhden yön yksin kotona, että hän pärjää. Kuitenkaan tällaista tilannetta ei ole vielä eteen tullut. Olen hoitanut 16-vuotiaana ystäväperheen lasta, joka oli silloin 7v., koska vanhempansa olivat molemmat joutuneet olemaan yhden yön työmatkalla. Olin sen verran omatoiminen ja järkevä, että minuun luotettiin ja oli varalta annettu puhelinnumerot, joillekin vähän matkan päässä asuville, joille voi hätätapauksessa soittaa tai soitto hätäkeskukseen, jos siitä olisi kyse. Ruuat oli kaikki valmiiksi laitettu, iltapala, aamupala ja lounas, ei muuta kuin mikroon lämmitettäväksi. Leikin koko illan lapsen kanssa ja illalla huolehdin nukkumaan ja katselin itse telkkaria. Nukuin samassa huoneessa. Aamulla sitten aamupalaa jne. Kyseinen tyttö on aikuinen vastuuntuntoinen ihminen, eli ei kuollut minun käsissäni.
Eihän me nyt sentään uusavuttomia olla, tämä meidän sukupolvemme? Joskus kauan sitten paljon nuoremmatkin lapset ovat hoitaneet saman perheen lapsia. Miten ei 18-vuotias kykenisi yhden tai kaksi yötä huolehtimaan sisaruksistaan, jotka sentään ovat samassa perheessä asuneet ja ovat tavoiltaan tuttuja? Eri asia on, jos kyseinen 18-vuotias ei jostain syystä halua hoitaa sisaruksiaan. Sellaiseen ei voi pakottaa.
Isommat lapset hoitakoon. Ainakin viikon voi olla poissa hyvällä omallatunnolla.
Jos 18- ja 16-veet saavat vaivanpalkkaa ja ovat luotettavia ja 4-veekin haluaa jäädä heidän kanssaan keskenään niin voi viikonlopuksi jäädä mielestäni :) Jos vielä saisi naapurin katsomaan kerran päivässä että kaikkinhyvin ja oot kokoajan valmis vastaamaan puhelimeen :)
Vierailija kirjoitti:
Meillä pääsee vuorotellen reissuun lapset. Viimeksi minä äiti ja kaksi nuorinta jäi kotiin. Muut pääsi isän/isäpuolen kanssa. Eiköhän se ole pääasia että pääsevät.
Mun vanhemmilla oli kolme lasta, eivät vieneet mihinkään. Ei päästy edes Särkänniemeen sadan kilsan päähän.
Kuinka moni olettaa 16v ja 18v olevan tyttöjä? Mitä jos he ovatkin poikia? Muuttuuko mielipide?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No niin me yleensä teemmekin, mutta tämä on noille kahdelle lapselle yhteinen syntymäpäivälahja, jonka he nyt saavat, koska he ovat lapsistani selvästi kiltimmät ja saivat kumpikin niin hyvät todistukset jouluna, että heitä pitää palkita siitä.
Eli viet kiltit lapset reissuun ja jätät tuhmat siksi aikaa keskenään kotiin? Todella vastuullista ja lapsille reilua ja kehittävää kasvatusta...
Miksi sulla on noin paljon lapsia jos et voi heistä kaikista huolehtia samantasoisesti?
Vierailija kirjoitti:
Kuinka moni olettaa 16v ja 18v olevan tyttöjä? Mitä jos he ovatkin poikia? Muuttuuko mielipide?
Ei, ainakaan mulla. En itse asiassa edes yhtään ajatellut lasten sukupuolia ennen kuin mainitsit asiasta.
Ethän maistele viiniä, kun seuraavan kerran "raskaudut"?
Ite voisin ne kaks vanhimpaa jättää keskenään ja 10- v. Niiden kans pariksi yöksi mutta nuorempia en.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu edelleenkin ihmisistä. Ei tätä voi sanoa täysin sukupuolisidonnaiseksi asiaksi. Aikoinaan oma isoisäni on huolehtinut vanhimpana lapsena muista perheen lapsista, ja hän ei ole ollut kuin reilu 10v. Sitä olisi mielenkiintoisempaa kysellä ja tutkia, että meneekö tämä avuttomuus/ei-avuttomuus (eli pärjääminen) geeneissä vai ei.
OT: omat vanhempani veivät reissuille vain yhtä meistä siskoista. Ei nyt mitenkään vuosittain, mutta siskoni pääsi useamman kerran äidin kanssa reissuun, me kaksi muuta emme kertaakaan. Syy tähän oli se, että siskollani oli/on harvinainen sairaus, johon voisi kuolla nuorena ja vanhempani halusivat hänelle kivan elämän. No, sisko on kohtuullisen terve ja yli kolmekymppinen jo. Olen edelleen vähän katkera. Olen toki matkustanut kerran vanhempien rahoilla ilman vanhempia ja sen jälkeen paaaaaaaaljon ihan omilla rahoilla. Olisi silti ollut kiva matkustaa äidin kanssa kahdestaan, niin kuin sisko sai. Meillä oli muutenkin aika törkeää epäoikeudenmukaisuutta, vaikka vanhemmat muka olivat omasta mielestään niin tasapuolisia. Meitä arvotettiin koulumenestyksen mukaan ja minä olin pohjasakkaa, koska koulu ei kiinnostanut niin paljon kuin siskojani. Sen vuoksi tein itse vain yhden lapsen. Ainakin minulla on varaa matkustaa ja tehdä asioita yhdessä hänen kanssaan. Enkä edes voi mokata tasapuolisuutta niin rumasti kuin vanhempani.
Ihan siltä varalta, ettei Ap oli provo: älä jätä ketään kotiin tai jääkää kaikki kotiin. Epätasa-arvoinen kohtelu jättää lapsiin arvet.
Ei se että lapsia on paljon tarkoita automaattisesti sitä, että kyseessä olisi lestaperhe, esim. minun suvussani on montakin suurperhettä, jotka eivät ole lestoja.