Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miltä ne kuumat aallot tuntuu?

Vierailija
12.01.2017 |

Mulla pitäis olla nyt vaihdevuodet, viime kuukautisista on vuosi ja se tarkoittanee sitä että niistä on päästy lopullisesti. Ikää on 52 v ja odottelen, milloin niitä kuuluisia kuumia aaltoja oikein tulee. Kaikenlaisia oireita pitäis nyt olla mut kun ei ole. Kuuluisko niitä aaltoja tulla ennen kuukautisten loppumista, siinä vaiheilla, vai sitten kun ne on loppuneet? Olen parisen kertaa tuntenut hyvin lieviä senkaltaisia tuntemuksia, nämäkin tapahtuivat silloin kuin tein töitä yöllä jolloin lämmönsäätely on muutenkin hieman poikkeava normaaliin päivärytmiin verrattuna (työni on epäsäännöllistä). Mutta ei mitään järkyttäviä läkähdyttäviä kokemuksia enkä hikoilua, mistä muut kuuluvat kärsivänsä. Eli olikohan tämä nyt tässä, vai vieläkö jotain outoja kokemuksia ois odotettavissa? Ikä-/kohtalotoverit, kertokaa.

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
12.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on poistettu kohtu jo aikapäiviä sitten, kuumia aaltoja oli viime vuonna. Minulle tuli ykskaks hirveän kuuma, piti vähentää vaatetusta. Sitten iski vilu ja pusero piti laittaa takaisin päälle. Öisin peittoa sai kiskoa pois päältä ja takaisin päälle, se oli raivostuttavinta. Vuodessa menivät onneksi ohi.

Osalla kavereista päälle iski järjetön hiki, se ihan valui kasvoilta. Hei joutuiva myös vaihtamaan yöllä yöpaidan ja joskus jopa lakanat. Joku taisi hakea gyneltä lääkkeet, itse en tarvinnut.

Vierailija
2/20 |
12.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niitä välttämättä tule ollenkaan.

Mulla oli viimeiset kuukautiset sinä keväänä, kun täytin 52 vuotta. Kesän mittaan oli ehkä 3-5 "kuumaa aaltoa", mutta ne olivat tosi lieviä. Ei hikoilua, pelkästään kehon läpi kulkenut lyhyt lämmin hulahdus, jonka juuri ja juuri tunnistin. Siinä kaikki, sen jälkeen ei mitään oireita.

Pahimmillaan kuumat aallot ovat tietysti jotain ihan muuta. Yksi ystävä muuttui tulipunaiseksi päästä varpaisiin ja kastui aivan läpimäräksi aina, kun kuuma aalto yllätti, ja niitä tuli tiheästi ja aika pitkään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
12.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on poistettu kohtu jo aikapäiviä sitten, kuumia aaltoja oli viime vuonna. Minulle tuli ykskaks hirveän kuuma, piti vähentää vaatetusta. Sitten iski vilu ja pusero piti laittaa takaisin päälle. Öisin peittoa sai kiskoa pois päältä ja takaisin päälle, se oli raivostuttavinta. Vuodessa menivät onneksi ohi.

Osalla kavereista päälle iski järjetön hiki, se ihan valui kasvoilta. Hei joutuiva myös vaihtamaan yöllä yöpaidan ja joskus jopa lakanat. Joku taisi hakea gyneltä lääkkeet, itse en tarvinnut.

Kiitos vastauksesta. Eikös ne hormonivaihtelut tule kuitenkin munasarjoista eikä kohdusta, eli kohdun poistamisella ei pitäisi kai olla vaikutusta, jollei munasarjoja sitten ole viety myös? Täytyy tunnustaa etten ole aiheeseen tullut syvemmin perehtyneeksi, tämmöinen käsitys vaan on jostain tullut. Siksipä täällä kyselenkin. -ap

Vierailija
4/20 |
12.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli viimeiset kuukautiset sinä keväänä, kun täytin 52 vuotta. Kesän mittaan oli ehkä 3-5 "kuumaa aaltoa", mutta ne olivat tosi lieviä. Ei hikoilua, pelkästään kehon läpi kulkenut lyhyt lämmin hulahdus, jonka juuri ja juuri tunnistin. Siinä kaikki, sen jälkeen ei mitään oireita.

Pahimmillaan kuumat aallot ovat tietysti jotain ihan muuta. Yksi ystävä muuttui tulipunaiseksi päästä varpaisiin ja kastui aivan läpimäräksi aina, kun kuuma aalto yllätti, ja niitä tuli tiheästi ja aika pitkään.

Ok. Uskaltaiskohan sitä sitten olettaa, että tää oli tosiaankin tässä ja meikä lukeutuu hyväonnisiin tässä lajissa. -ap

Vierailija
5/20 |
12.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vastauksesta. Eikös ne hormonivaihtelut tule kuitenkin munasarjoista eikä kohdusta, eli kohdun poistamisella ei pitäisi kai olla vaikutusta, jollei munasarjoja sitten ole viety myös? Täytyy tunnustaa etten ole aiheeseen tullut syvemmin perehtyneeksi, tämmöinen käsitys vaan on jostain tullut. Siksipä täällä kyselenkin. -ap

Mainitsin sen siksi, kun kuukautisia ei enää ollut enkä tietenkään tiedä, milloin ne olisivat loppuneet. Lääkäri sanoi, että kohdunpoisto voi aikaistaa vähän vaihdevuosia, mutta osa samanikäisistä ystävistä sai ne pari vuotta aiemmin mitä minä.

Vierailija
6/20 |
12.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ok. Uskaltaiskohan sitä sitten olettaa, että tää oli tosiaankin tässä ja meikä lukeutuu hyväonnisiin tässä lajissa. -ap

En ole lääkäri, mutta veikkaisin, että kuulut meihin hyväonnisiin. Sulla on jo vuosi kuukautisten loppumisesta, omituiselta tuntuisi, jos niitä aaltoja vasta nyt alkaisi tulla (siis pahoja).

Meillä tuo taitaa muuten kulkea suvussa. Äidillänikään ei aikoinaan ollut juuri vaihdevuosioireita eikä ole kahdella nuoremmalla siskollanikaan ollut.

Vierailija
7/20 |
12.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastanneille, tää ei ole kovin mediaseksikäs aihe mut kiva et muutama vastasi. Tää on pyöriny mielessä varmaan puolisen vuotta mut nyt vasta tulin kysyneeksi. (Saa kommentoida toki edelleenkin miten paljon vaan!) -ap

Vierailija
8/20 |
12.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on kaksi ystävätärtä, joiden osalta vaihdevuodet menivät tyyliin "aha - menkat loppuivat, hyvä homma".

Oma kokemus on toista äärilaitaa: aluksi karseaa yöhikoilua. Lakanat ja yöpuku vaihtoon kahteenkin kertaan yön aikana (tämä alkoi 43-vuotiaana). Sitten mukaan tulivat kuumat aallot päiväsaikaan.

Edelleen viiden vuoden jälkeen. Leha, leha. Naama ja kaula punoittavat ja pää ynnä kasvot hikoavat. Tämän jälkeen sitten palelee.

Pukeutuminen on mietittävä tarkkaan. Ei keinokuituja, puuvillaa, silkkiä, pellavaa kerroksina, joita voi vähentää ja lisätä tarvittaessa.

En voi sairastetun rintasyövän takia käyttää hormonikorvaushoitoa. SSRI-lääkkeitä kokeiltiin, mutta nehän vai hikoiluttivat lisää. Betasalpaajat tuntuvat tuovan jonkinlaisen avun.

Äidilläni on kuumia aaltoja vielä yli 70-vuotiaana.  Ollaan mietitty, että onko meillä jotenkin toi parasympaattinen hermosto ylivireä vai mikä sukuvika lienee kyseessä.

Ei auta kuin sinnitellä. Lyhythihainen T-paita päällä olen usein työssä siinä missä nuoremmilla on yllään paksu neule. Sukkahousut riisun sisällä aina pois. Jne, jne.

Tasan ei mene tämäkään homma.

Vierailija
9/20 |
12.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaaja 8, yläpeukutin kertomustasi myötätunnosta, en siksi että minusta olisi kiva kun joudut kärsimään. Tasan ei mene todellakaan. Toivottavasti joku tiedemiesryhmä tutkii tälläkin hetkellä, miten oireita voi helpottaa jos korvaushoidot ei tule kyseeseen. -ap

Vierailija
10/20 |
12.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulevatko kuumat aallot aina kuukautisten loppumisen jälkeen? Pohdin, että voiko yöhikoilu ennakoida vaihdevuosia?

Vierailija
11/20 |
12.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oireita voi olla muunlaisiakin, univaikeudet esimerkiksi ovat hyvin tavallisia, samoin muistihäiriöt. Kiva silti, jos kuuluu heihin, joilla kuumista aalloista ei ole juuri tuntemuksia.

Vierailija
12/20 |
24.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei

Olen 50v ja minulla oireet on kovat. Hurjia kuumotuksia niin et taju meinaa lähteä. Viim. Menkat viime vuoden tammikuussa. Oireiden kuuluukin alkaa reilu vuoden päästä viimeisistä kuukautisista. Nyt onneksi on aika Naistenklinikalle. Otan estrogeeniä jos saan. Ainakin joksikin aikaa.

Vierailija
13/20 |
24.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Estrogeeni kirjoitti:

Hei

Olen 50v ja minulla oireet on kovat. Hurjia kuumotuksia niin et taju meinaa lähteä. Viim. Menkat viime vuoden tammikuussa. Oireiden kuuluukin alkaa reilu vuoden päästä viimeisistä kuukautisista. Nyt onneksi on aika Naistenklinikalle. Otan estrogeeniä jos saan. Ainakin joksikin aikaa.

Eihän tuo nyt pidä paikkaansa. On hyvin yksilöllistä koska oireet alkavat. Jos alkavat ollenkaan.

Vierailija
14/20 |
24.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kierto ollut tosi epäsäännöllinen parin vuoden ajan, pisimmillään väli ollut n. 70 vrk. Sitä ennen lyhentynyt kierto muutaman vuoden ajan, n. 3 viikkoa ja tosi runsas vuoto. Se oli kauheaa. Nyt on ihana, kun ei ole hormoneista johtuvaa raivoa niin usein. Puolen vuoden aikana on ollut jonkinlaisia kuumia aaltoja, mutta ei häiriöksi asti.

Olen 52 ja todella toivon, ettei enää tulisi vuotoa. Tuntuu, että muutuin pari vuotta sitten mummeliksi, painon kanssa on ollut ongelmia, joita ei ennen ollut. Nytkin sivuprofiili on sama kuin 20 vuotta sitten viimeisillään raskaana. Ei kiva. Selkeästi aineenvaihdunnassa tapahtui jotain. Mutta mieliala on hyvä, ja toivon, että pysyykin hyvänä, en kaipaa yhtään hallitsematonta mielialan vaihtelua.

Tsemppiä kaikille!

Vierailija
15/20 |
24.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ryyppää pari viikkoo putkeen niin tiedät. Voi kestää kymmenen tuntiakin yks kuuma aalto.

Vierailija
16/20 |
24.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli ensimmäiset kuumat aallot talvella, samalla kuukautiset hävisivät. NOita aaltoja vyöryi parin viikon ajan, juuri samaan aikaan kuin kuukautisten olisi pitänyt tulla. Yöllä heräsin kuumaan oloon, kiskoin yöpaitaa pois. Yöunet kehnostui. Päivälläkin muutaman kerran humahti lämpöaalto. En kuitenkaan hikoile enkä punastu. Oireet hävisivät nopeasti, no nyt tuli vielä kuukautisetkin. Jos näin vähällä pääsen niin tyytyväinen olen. Mutta näyttää ainaki minulla tähän menopaussiin kuuluvan ennustamattomuus, luulin jo kuukautisten kokonaan loppuneen, ja kuumien aaltojenkin hävinneen. Täytyy varmaan suhtautua tyynesti ja varautua aina siteillä,  tamponeilla ja kerrospukeutumisella :D

Vierailija
17/20 |
24.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoi yöhikoilulla jo päälle nelikymppisenä, jatkui enemmän tai vähemmän yli kymmenen vuoden ajan. Mikään lääkitys tai hormonihoito ei auttanut, hikipuuskat vain tulivat. Äidilläni ei ollut minkäänlaisia vaihdevuosioireita.

Muutenkin eri lämpötilojen sietokyky jäi kai pysyvästi huonoksi. Helteinen keli on painajaismaista, toisaalta myös kylmä tuuli tuntuu entistä kylmemmältä. Olen sellainen mimosatäti.

Vierailija
18/20 |
24.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässäpä heräsi toivo siitä, että olen yksi onnekkaista. Kuukautiset ovat olleet säännölliset ja kaikin puolin huomaamattomat (ei kipuja, ei mielialanmuutoksia, ei PMS:ää) yli neljäkymmentä vuotta tammikuuhun asti. Missään ei tunnu mitään. Ikää on kohta 55 vuotta. Sukulaisten tai muidenkaan kanssa en ole koskaan puhunut näistä asioista enkä puhu.

Vierailija
19/20 |
24.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos fiksuille kommentoijille, ei koske esim. henkilöä nro 15/17. Mutta tyhmät ovat keskuudessamme, jotta osaisimme arvostaa fiksuja.

Minä olen jo 54, kuukautiset jatkuvat ja hikoilen vain liikunnan yhteydessä. 

Vierailija
20/20 |
12.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen nyt 54 v. ja kuumia aaltoja tulee silloin tällöin. Lähinnä se on vain hauskaa, kun muuten olen niin vilukissa :) Tästä artikkelista lueskelin kuumista aalloista: https://wellnessandarts.fi/kuumat-aallot/