Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos on harvinainen sukunimi niin onko kaikki saman sukunimen omaavat sukua toisilleen?

Vierailija
11.01.2017 |

Esim. nykyään on elossa 72 suomalaista, joilla on sukunimenä Sibelius. Pidän tätä nimeä harvnaisena, mutta ovatko nuo kaikki mahdollisesti sukua toisilleen? Jos ajatellaan sellaisia sukunimiä, joita on vaikkapa max. 100 Suomessa niin mikä todennäköisyys on sillä, että ovat sukua?

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
12.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun suvussa on, paitsi tietenkiin sukuun naidut naiset, jotka on ottaneet miehen nimen. Nimen kantajia on ollut yhteensä 96. Nyt on jäljellä 24 kun on ollut niin vähän poikia. Nimi on saanut alkunsa kotini naapuritalosta.

Lisäksi olen satavarma ettei kukaan ulkopuolinen ole ottanut ko. sukunimeä koska se on niin ruma :D Enkä takuulla kerro mikä se on. Itse onneksi sain avioliiton kautta paremman nimen. En kaipaa enää jatkuvia kysymyksiä että MIKÄ?? kun kerron nimeni. Esi-isäni taisi olla kännissä kun keksi nimen..

Vierailija
22/42 |
12.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tietenkään. Suljettusukunimi on eri kuin harvinainen.

Enpäs ole ennen kuullutkaan suljetuista sukunimistä.

Kerropa mitä se tarkoittaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
12.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun suvussa on, paitsi tietenkiin sukuun naidut naiset, jotka on ottaneet miehen nimen. Nimen kantajia on ollut yhteensä 96. Nyt on jäljellä 24 kun on ollut niin vähän poikia. Nimi on saanut alkunsa kotini naapuritalosta.

Lisäksi olen satavarma ettei kukaan ulkopuolinen ole ottanut ko. sukunimeä koska se on niin ruma :D Enkä takuulla kerro mikä se on. Itse onneksi sain avioliiton kautta paremman nimen. En kaipaa enää jatkuvia kysymyksiä että MIKÄ?? kun kerron nimeni. Esi-isäni taisi olla kännissä kun keksi nimen..

Piti käydä tarkistaan, alunperin olikin vain 69, 22 . 7 miestä enää eli kauaa ei ole enää olemassa tuota nimeä.

Vierailija
24/42 |
12.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnen erään suljetun sukunimisistä 20, heitä on väestörekisterikeskuksen mukaan nykyään 30, entisiä 12 ja kuolleita 13. Eräs sukulaiseni siis saanut avioliiton kautta tämän nimen

Nykyisin kaikki sukunimet ovat "suljettuja" eikä niitä voi ottaa ilman mitään yhteyttä siihen sukunimeen.

Vierailija
25/42 |
12.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meitä on vain 7 enää ja en tiedä onko näin muut sukua minulle koska sukukuviot on meillä niin monimutkaiset.

Vierailija
26/42 |
12.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meitä on noin 60 ja siihen mahtuu kolme eri sukua jotka eivät ole sukua toisilleen.

Vierailija
27/42 |
12.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tuo johtuu siitä, että 1860-luvulla elänyt isoisoisoisoisäni päätti ottaa erään harvinaisen sukunimen omaksi nimekseen. Mitään sukua emme ole tuolle sukunimen alkuperäiselle kantasuvulle.

Vierailija
28/42 |
12.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meitä on 60 ja ollaan kaikki sukua keskenään. :) 

Vierailija
29/42 |
12.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meitä on alle 10 ja kyseessä kaksi perhettä, jotka eivät ole sukulaisia keskenään.

Vierailija
30/42 |
12.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehelläni on harvinainen sukunimi, mutta sukuja on kaksi täysin erillistä, joilla ei ole mitään tekemistä keskenään.

Vierailija
31/42 |
12.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meitä on alle 20, en kerro tarkempaa lukumäärää, mutta ainoastaan osa meistä on sukua keskenään. Loput täysin tuntemattomia.

Miten tuo on mahdollista?

Kyllä se on mahdollista. Itselläni on sellainen sukunimi, jonka elossa olevia "kantajia" on 23 kpl. Emme on kaikki sukua keskenämme.

Kyllä varmasti olette kun tarpeeksi kauas mennään.

Vierailija
32/42 |
12.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnen erään suljetun sukunimisistä 20, heitä on väestörekisterikeskuksen mukaan nykyään 30, entisiä 12 ja kuolleita 13. Eräs sukulaiseni siis saanut avioliiton kautta tämän nimen

Mitä tarkoittaa suljettu  sukunimi?  Tarkoitatko suojattua? Kaikki suomalaiset sukunimet ovat nykyisin sellaisia että niitä ei saa kuka tahansa hetken mielijohteesta ilman perusteita muuttaa nimekseen.Eli kaikki sukunimet ovat suojattuja/suljettuja.

Vierailija
33/42 |
12.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

http://www.tuomas.salste.net/suku/nimi/index.html Linkkaamaltani sivulta löytyy aika kattavasti tietoa eri sukunimistä.

Hyvä lista.  

Ctrl + f  -painallukset ovat helpoin tapa etsiä nimeä ko. listasta, jos joku ei ole sitä tapaa vielä tiennyt.

Katselin monien tuttujeni sukunimiä. Harmitti, etten omaa sukunimeäni siitä löytänyt. Olisi ollut kiva saada siitä lisätietoa ja nähdä se Suomen kartta, missä kaikkialla sukuamme on asunut vuosina 1939-1958.

Mistä muualta netistä voisi saada historiatietoja sukunimestään?

Vierailija
34/42 |
12.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on sukunimi, jonka kantajia lisäkseni on 29. Kaikki olemme sukua keskenämme.

Vierailija
35/42 |
12.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omani ei tuolta edes löytynyt, harmi, olisi ollut kiva lukea nimen historiaa. Kyseessä todella harvinainen nimi, kantajia <10. 

Vierailija
36/42 |
12.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

http://www.tuomas.salste.net/suku/nimi/index.html Linkkaamaltani sivulta löytyy aika kattavasti tietoa eri sukunimistä.

Ylläoleva kommenttini tarkoitti siis tätä linkkiä 

t. 35

Vierailija
37/42 |
12.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meitä on 4 ja sukua ollaan.

Vierailija
38/42 |
12.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimeäni ei tuosta linkistä löytynyt, ja  Väestörekisterikeskuksen mukaan meitä on alle viisi. Näin on ollut jo pitkään, ja joukosta on lähivuosina kuollut kaksi, joista toinen oli sukua ja toinen oli minulle tuntematon. Nyt harmittaa, kun en tähän tuntemattomaan ottanut yhteyttä hänen eläessään, kun jokin yhteys meillä luulisi olevan. Luultavasti olen nyt jäljellä ainoa, jolla on tämä sukunimi. 

Vierailija
39/42 |
12.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://verkkopalvelu.vrk.fi/nimipalvelu/nimipalvelu_sukunimihaku.asp?L…

Tuolta näette, montako saman sukunimen omaavaa on Suomen väestörekissä ja montako on joskus ollut.

Vierailija
40/42 |
12.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://verkkopalvelu.vrk.fi/nimipalvelu/nimipalvelu_sukunimihaku.asp?L…

Tuolta näette, montako saman sukunimen omaavaa on Suomen väestörekissä ja montako on joskus ollut.

Tarkkaa lukumäärää ei ilmoiteta, jos nimen käyttäjiä on alle viisi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän neljä