Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapset eivät ole enää lapsia.

Vierailija
11.01.2017 |

Olen 20-vuotias. Vielä minun lapsuudessani lapset leikkivät useasti vielä ylä-asteelle lähtöön asti. Seiskalle, kun mentiin niin sitten vasta alkoivat lelut jäädä kaappiin pölyttymään. Leikimme ison kaveriporukkamme kanssa vielä 12-vuotiainakin. Kokoonnuimme joko jonkun luo leikkimään millon barbeilla, millon eläinleikkejä, kotileikkejä tai kokoonnuttiin porukalla ulos hippasille tai pelaamaan kuurupiiloa, keppihevos kisat olivat myös suosittuja. Lelut kiinnostivat niin poikia kuin tyttöjä todella pitkälle...

Mutta mitä nykyajan lapsille on tapahtunut. Yhä harvempi leikkii, sensijaan näkee yhä useammin todella nuoriakin lähiostarin nurkissa hengaamassa tai kaupan parkkipaikan liepeillä ja käyttäytyvät kuin mitkäkin teinit, vaikka ovat ala-aste ikäisiä lapsia.

Tuttuni 10-vuotias tytär valittaa kuinka ottaa paineita siitä, että tykkää vielä leikkiä ja uudet lelut innostavat, koska kukaan muu heidän luokallaan ei enää kuulemma leiki. Se on kuulemma lapsellista ja naurettavaa. Hän pyysi luokkakavereitaan hiljattain lumien tultua kanssaan pulkkamäkeen, kaverit vain nauroivat ja kysyivät, että "Anteeks mitä?" Koska sehän on myöskin aivan lapsellista.

Hän myös tuntee painetta pukeutumisestaan, koska hänen luokkakaverinsa tulevat kouluun hienoissa korollisissa saapikkaissa, hänellä on pakkaskengät - Niinkuin minulla ja muillakin samanikäsillä silloin 10-vuotiaana.

Lapset eivät enää ole lapsia, nuori serkkutyttönikään ei tekisi mitään muuta kuin pelaisi joko tabletilla tai tietokoneella. Ulos ei huvita lähteä. Tämä on kauheaa.

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
11.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin totta. Ja kauheaa minustakin.

Mulla on tokaluokkalainen poika, melko lapsellinen verrattuna moneen luokkatoveriinsa. Mun poika tykkäisi leikkiä, ei niinkään leluilla, paitsi legoilla, mutta esim ulkona kaikki lumihommat, mäenlasku, majanrakennus, leikkipuistoissa kiipeily, kesällä em. lisäksi potkulautailu, pyöräily jnejne. Mutta noi sen kaverit istuis vaan nenä kiinni puhelimessa?! Seuraavat netissä tubettajia ja pelaavat koko ajan jotain.

Musta toi on niin käsittämätöntä. Ja musta kyllä olisi hyvä vanhempienkin puuttua tommoiseen. Meillä on rajat kuinka paljon lapsi saa räplätä puhelintaan. Jos alkaa mennä yli, niin patistamme pojan pihalle; hän hakee kavereita ulos, ja siellä ne sit istuu pihalla puhelin kourassa. Miksi vanhemmat ei ota puhelinta "tauolle"? Vai onko se heidän mielestä ok vahdata sitä koko ajan? Vai eikö vaan kiinnosta?

Mä en tajua.

Vierailija
2/8 |
11.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin on. Sitten vingutaan kun lapset ei liiku että apua, mitä pitäs tehdä. Nii-in, mitäköhän...niin ja lapsena olemisesta vielä että eräs äiti ihmetteli kun 9-vuotiaalla oli kaverisynttärit että eikö ne ole jo liian vahoja siihen 😮 no, tietysti sellaselle tulevalle nirppanokkaiselle pikkupissikselle onkin mutta normaaleille ja tervehenkisille 9-vuotiaille ei. Älytöntä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
11.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen vuonna 1978 syntynyt mies.

Muistan miten lapsuuden ja nuoruuden minä pelasin ulkona jotakin peliä. Välillä se oli jalkapalloa, jääkiekkoa tennispallolla hiekkakentällä... tai sitten jäällä. Niiden lisäksi olimme kiikkupolttosta tai tavan polttosta, 10 tikkua laudalla...

Mutta olimme kokoajan tekemässä jotakin!

Mutta nykyään mukulat istuu siinä sen kännykän edessä ja tuijottavat sitä kuin maailman ihmettä. Mutta toisaalta nykyaikana kun 12 vuotias lapsi sanoo " JOO MÄ LÄHDEN LUISTELEMAAN! " tulee vanhemmille välitön kauhun tunne " MITÄ MIKSI MINNE? KUKA VALVOO? MIKSI? ". Omituista kun lasten ja nuorten liikuntaa pitäisi tukea.

No on lapsissa ja nuorissa se omituisuus nykyään kun kaiken siis kaiken liikunnan tai toiminnan pitää olla ohjattua! Ei siis saada aikaan pihapeliä ellei sitä ole ohjaamassa aikuinen ihminen.

No oon jo niin vanha.

T: Keskiviivan Setä

Vierailija
4/8 |
11.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä nähdä, miten leikin vähyys tulee tulevaisuudessa muokkaamaan yhteiskuntaa. Onhan leikki tärkeä tekijä lapsen luovuuden, ongelmanratkaisukyvyn ja empatian kehittymisessä. Työn tekoon tulee varmasti suuria muutoksia viimeistään, kun valtaosa työvoimasta on ollut käytännössä liikkumattomia someriippuvaisia lapsesta asti.

Eniten tosin pelottaa se seksuaalisuuden korostaminen aina vaan nuoremmilla ja nuoremmilla lapsilla.

Vierailija
5/8 |
11.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen nelikymppinen, ja muistan hyvin kuinka jo tuolloin toiset, noin 10-vuotiaat luokkakaverit lällättelivät niille, joita pitivät liian lapsellisina.

Vierailija
6/8 |
11.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteiskunta on muuttunut. Siksi lapsille pitää antaa mahdollisuus leikkiä kotona SALAA KAVEREILTAAN JA PERHEEN ULKOPUOLISILTA! Meillä näin.

Vierailija
7/8 |
11.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhteiskunta on muuttunut. Siksi lapsille pitää antaa mahdollisuus leikkiä kotona SALAA KAVEREILTAAN JA PERHEEN ULKOPUOLISILTA! Meillä näin.

Surullista, mutta totta.:o

Vierailija
8/8 |
12.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä ihmeen korollisissa saappaissa.Nehän kulkee tennareissa ja lenkkareissa nilkat paljaana.

Korollisia saappaita pidettiin mun kouluaikoina,1970-luvulla.