Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten nopeasti ruoka kulkee suoliston läpi

Vierailija
11.01.2017 |

Olen monesti miettinyt kun musta mun vatsa toimii tosi nopeasti. Että onko se normaalia. Tänään söin kahdelta lounaaksi ison kasan punajuurta. Nyt neljä tuntoa myöhemmin tein purppuranpunaisen kakan. Onko normaalia?

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
11.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

4-12 h.

Kasvis nopeammin kuin kuolleet eläimet.

Vierailija
2/27 |
11.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viidessä minuutissa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
11.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

4-12 h.

Mites elävät eläimet?

Vierailija
4/27 |
11.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole, minulla kävi samoin, kun oli "IBS" diagnoosi voimassa. Oikeasti olin viljoille allerginen, loppui tuo muutaman tunnin kierto, kun sain mahani kuntoon. Elimistösi ei saa tuosta mitään talteen.

Vierailija
5/27 |
11.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

1-3 päivää on normaali. KVG.

Vierailija
6/27 |
11.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väriaineet kulkee nopeastikin, mutta kun otsikossa kysyttiin miten kauan ruoka kulkee, niin se on n. 24h.

Vierailija
7/27 |
11.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

4-12 h.

Mites elävät eläimet?

Eläviä eläimiä mitä syödään on yleensä osterit. Sanoisin 3,5 - 4 tuntia.

Vierailija
8/27 |
11.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruoka kulkee ihmisen ruoansulatuskanavassa yhteensä noin kaksi vuorokautta.

Mahalaukusta se liikkuu eteenpäin parin tunnin kuluttua syömisestä. Useita metrejä pitkässä ohutsuolessa ruokasula viipyy runsaat kolme tuntia. Loput ajasta eli yli puolitoista vuorokautta kuluu paksusuolessa.

Ruoan laatu heijastuu matkavauhtiin. Paljon sulamatonta kuitua kuten kokojyvätuotteita ja kasviksia sisältävä ruoka liikkuu suolistossa tavallista nopeammin. Myös ulostamistiheys vaikuttaa paljon. Jos vessareissu jonain päivänä jää väliin, tavara viipyy suolessa vuorokauden pitempään. Ummetuksen rajana pidetään yli 72 tunnin läpikulku-aikaa. Vastaavasti ripulissa ruoka läpäisee paksusuolen vauhdilla.

Ruoan viipyminen suolessa on hyvä muistaa, kun arvioi eri ruokien yhteyttä vatsavaivoihin. Maitotuotteisiin ja kasvikuituihin liittyvät ilmavaivat syntyvät vasta, kun ruokasula on ollut jonkin aikaa paksusuolessa. Vatsan vaivatessa kannattaa miettiä, mitä söi 5––7 tuntia aikaisemmin, sillä niin kauan kestää, ennen kuin maitosokeri tai muut sulamattomat ainekset ovat ehtineet paksusuoleen, missä ne hajoavat.

Julkaistu Tiede-lehdessä 9/2007

Vastaaja:

Pertti Mustajoki

professori

Lääkäriseura Duodecim

Vierailija
9/27 |
11.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Väriaineet kulkee nopeastikin, mutta kun otsikossa kysyttiin miten kauan ruoka kulkee, niin se on n. 24h.

Okei, eli tossa voi olla kyse vain väriaineista.

Ap

Vierailija
10/27 |
11.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syo puolukoita ja jätä osa pureksimatta. Kurkkaa parin päivän päästä aamupaskan jälkeen emaliin, niin siellähän ne (ainakin osa niistä) luultavasti kelluu. Puolukka ei kovin helposti hajoa suolistossa.

Vierailija
11/27 |
03.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri koskaan ei ole mennyt noin pitkään, että pari päivää... Yleensä viimeistään seuraavana aamuna näkyy mustikat ym..

Nyt kävi silleenkin että puolukat tulivat ehjänä läpi neljässä tunnissa...

Vierailija
12/27 |
03.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maissi on samanlainen merkkausaine. Ei sula, ei hajoa. Löytyy takuulla värinsä puolesta...

Vierailija
13/27 |
03.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syo puolukoita ja jätä osa pureksimatta. Kurkkaa parin päivän päästä aamupaskan jälkeen emaliin, niin siellähän ne (ainakin osa niistä) luultavasti kelluu. Puolukka ei kovin helposti hajoa suolistossa.

Marjat, siemenet yms. voivat jäädä jemmaan suoliston poimuihin päiväkausiksikin. Sulava ja massamaisempi ruoka menee ohituskaistaa. 

Vierailija
14/27 |
03.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neljä tuntia on normaalia. Kakantamistiheys vaikuttaa tietenkin. Jos käy pytyllä kerran päivässä, ainakin osa ruoasta pysyy sisällä vääjäämättä toista vuorokautta. Sopivasti ajoitettuna ruokailusta seuraavaan kakantamiseen saadaan kuitenkin läpimenoaika varsin pieneksi. Terveelläkin joku 4-6 tuntia on tavallinen ja ripulissa tai laksatiivien seurauksena saattaa toki olla paljon vikkelämpikin.

Vierailija
15/27 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Söin viiden maissa herneitä, äsken olivat pöntössä. Ibs vaivaa, aika pahanakin. Mutta 3h lienee ennätys minullekin...

Vierailija
16/27 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

240km/h tunnissa ilman jarruja.

Vierailija
17/27 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla kyllä tulee aamulla syödyt jo viimeistään iltapäivällä ulos.

Vierailija
18/27 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muista en tiedä, mutta minulla oli aikanaan tähystys klo 15 ja olin syönyt tukevan lihapitoisen lounaan klo 11. Ei ollut vatsalaukussa enää mitään siihen aikaan, toki varmasti muussa suolistossa.

Vierailija
19/27 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muista en tiedä, mutta minulla oli aikanaan tähystys klo 15 ja olin syönyt tukevan lihapitoisen lounaan klo 11. Ei ollut vatsalaukussa enää mitään siihen aikaan, toki varmasti muussa suolistossa.

Idiootti.

Vierailija
20/27 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Idiootti.

Kerro ihmeessä, mitä tässä faktassa tekee minusta idiootin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kuusi