Kuinka moni jättää kakkavaipan vaihtamatta yöllä?
Kuulinpa tuossa sellasen jutun että eräs tuore äiti sanoi ettei koskaan yöllä vaihda vauvalta kakkavaippaa.
Olin vähän ihmeissäni koska minusta kakkavaippa pitäis yölläkin vaihtaa, ettei pikkusen pylly pala. Pissavaippaa en oo koskaa yöllä lähteny vaippaan, mutta tuon kakkavaipan todella vaihdan...
Tälle ihmiselle oli sairaalassa niin sanottu ettei kakkavaippaakaan tarvis yöllä vaihtaa. Ihmettelen kyllä vähän tätä neuvoa.
Mitä ootte mieltä?
Kommentit (28)
Kättärillä neuvottiin, ettei kakkavaippaa tarvitse vaihtaa yöllä, mutta johtui siitä, että ensimmäisinä päivinä vauva kakkaa ensikakkaa, mekoniumia. Se ei polta pyllyä, eikä edes haise. Mutta sitten kun maitokakka alkaa niin kyllä neuvottiin aina vaihtamaan vaippa. Se kyllä ärsyttää usean lapsen ihoa. Useilla lapsilla tämä ensikakan tulo loppuu viimeistään viikon ikään tullessa. Meillä siis kakkapylly hoidetaan vaikka keskellä yötä, tosin vauva ei ole yöllä montaa kertaa vielä kakkinut.
Jos haluaa öisin touhuilla, vauva ei herää siihen ja itse jaksaa, niin mikäs siinä vaikka vaihtaa joka tunnille uuden vaipan =)
Ja kuten arvata saattaa, meillä ei vaihdeta =D Ei ole koskaan vaihdettu ellei ole pakko, eli ellei vaippa ala falskata tai ole ihan ääriään myöten täynnä. Iho on kestänyt hyvin, pari kertaa kuussa on pottujauhoja tuprauteltu ja punotukset on hoitunu sillä. Alusta lähtien opetin ettei yöllä touhuta ellei ole pakko, yö on nukkumista varten. Siis myös äidin nukkumista varten. Poika tahtoo herätä liikaa koska tykkäsi alusta lähtien vaippahommista niin että hihkui riemuissaan eikä tissittelyt auttanu enää uneen. Sinappia myös tuli alussa semmosta rataa että yöllä ois saanu vaihtaa sen kymmenen kertaa! Nykysellään öisin on housuvaippa käytössä kun se on ollu kaikista varmin ja vähiten tarvii vaippaa vaihella.
myös pissavaipat, jos pissaa on tullut paljon ja vauva herää yöllä. Olen huomannut, että meidän vauva rauhoittuu nopeammin kuivissa vaipoissa. Eli uni tulee nopeammin. Taitaa kuitenkin olla vauvakohtaista.
tarvittaessa. Ei ole peppu kestänyt koskaan hetkeäkään kakkavaippaa.Ja jossain vaiheessa kakkasi kokoajan...
Alkuun poika kakkaili monta kertaa yössä ja aina vaihdoin vaipan. Lopulta kakkasi enää kerran aamuyöstä ja sillon tympi todella vaihataa vaippa kun poika heräs ja valvo ehkä tunnin. Jätin siks lopulta sen vaihdon poi ja nykyisin ei enää (4,5kk) onneksi oo ehkä pariin kuukauteen yöllä kakannu. Mä oisin kyllä jälkeenpäin aatellen voinu ihan hyvin suurimman osan vaipoista jättää vaihtamatta. Ois päässy paljon helpommalla, eikä pojan iho siitä ois mikskään menny. Laitoksella huonekaverin poika kakki kans joka syötöllä ja huusi hirmusesti aina pyllyn pesussa. Ois nukuttu pikkasen paremmin jos meillekin ois neuvottu, ettei niitä kakkavaippojakaan aina tartte vaihtaa..
Minulla on nyt pian kuuden viikon ikäinen vauva. Kerroin kätilölle Naistenklinikalla, kuinka poika aina herää vaipan vaihtoon. Hän sanoi:" Sitten ei kannata yöllä vaihtaa vaippaa, ellei iho ärsyynny." Näin siis Naistenklinikalla. Jos vauva on tyytyväinen eikä tule ihottumia, miksi herättää sekä vauva että äiti valvomaan keskellä yötä?
Itse olen toisinaan antanut vaipan olla pitkäänkin, jos vauva nukkuu sikeästi, ja niinä öinä, kun hän heräilee muutenkin, olen samalla vaihtanut vaipan. Iho on pysynyt hyvänä hyvän vaipan ja Bepanthenin ansiosta. (Tietyillä vaippamerkeillä tuli vappaihottumaa, kannattaa kokeilla eri merkkejä.) Meidän kaverilla oli alkuun kakkaa ihan joka vaipassa, juuri kun olin vaihtanut vaipan, taas törähti. Olisin oikeasti saanut vaihtaa vaippaa tunnin välein jos olisin joka kakan jälkeen heti vaihtanut. Nyt hän ei kyllä enää kaki öisin lainkaan.
Lene ja vauva 5 vk 5 päivää
öisin kakkinut, mutta vaihtaisin yöllä vaipan, jos sinne kakat sattuisi tulemaan. Pienempänä maitokakathan tulisi jostain reunasta yli ja sitten sitää olisi joka paikassa.
Jorvissa neuvottiin vaihtamaan kakkavaippa yölläkin, mutta omatoimisesti olen jättänyt kakkavaipan vaihtamatta, jos se ei vauvaa yöllä häiritse. Pakko saada itsekin nukuttua. Esikoinen ei nimittäin nuku enää päikkäreitä ja vauvan kakkavaipan vaihto saa aikaan yli parin tunnin valvontasession keskellä yötä.
Vauvan iho ei ole lainkaan ärtynyt toiminnastani.