Pienituloiset, koko perheen nettotulot n 3000€/kk paljonko olette saaneet asuntolainaa?
Kommentit (16)
Puoli miljoonaa; omaa rahaa oli kolmesataa tonnia. Kämppä 120m2 Krunikassa.
Ei 3000€ nettona ihan niin pieni tulo ole, mutta lainan saantiin vaikuttaa niin moni muu asia, että ei tuosta voi sitä kertoa. Esim. tietenkin säästöt, ikä, työsuhde, koulutus yms.
Riippuu myös perheesta. Yhdelle hengelle 3000 euroa on ihan ihmisarvoinen nettoansio ja sillä jo lainaakin lyhentää, ainakin jos on säästöjä tai sivutuloja.
Vierailija kirjoitti:
Kysy pankista.
Ole hiljaa. Ap haluaa kuulla muiden kokemuksia ja tämä on keskustelupalsta, jossa on oikeus kysellä kaikenlaista. Mua kiinnostaa tämä myös, että paljon saataisiin tuollaisilla tuloilla. Mutta koska nuo ei ole meidän oikeat tulot, niin ei kannata lähteä pankkeja vaivaamaan höpöhöpökyselyillä.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu myös perheesta. Yhdelle hengelle 3000 euroa on ihan ihmisarvoinen nettoansio ja sillä jo lainaakin lyhentää, ainakin jos on säästöjä tai sivutuloja.
Kolmehenkinen perhe.
Vierailija kirjoitti:
250 000
Oikeasti? Kerrotko lisää taustoja: minä vuonna saitte lainan, millaiset työsuhteet, paljonko oli säästöjä, oliko takaajia ym.? Onko lapsia?
Mä tienaan 1500 ja mies 2800 netto eikä uskallettaisi oikein edes ottaa yli 200 000 lainaa...
Vierailija kirjoitti:
Ja mitähän ihmettä tämä tarkoittaa?
Olen itse myyjä (ei tunnetusti ihmisarvoinen ammatti), jolla jää nettona käteen se 1900e (ei ihmisarvoinen nettoansio), niin meenkö tästä nyt sit vaan ihan suosiolla saunan taakse?
Sittenkö jonkun pitäisi tuollaisen tyhjäpääkommentin jälkeen sun neuvoja vielä kuunnella! :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
250 000
Oikeasti? Kerrotko lisää taustoja: minä vuonna saitte lainan, millaiset työsuhteet, paljonko oli säästöjä, oliko takaajia ym.? Onko lapsia?
Mä tienaan 1500 ja mies 2800 netto eikä uskallettaisi oikein edes ottaa yli 200 000 lainaa...
Ai miksi ette? Noilla tuloilla pitäisi olla hyvä summa säästössäkin ja sun koko nettopalkan voi käyttää lainan maksuun.
Se, mikä on järkevää on eri juttu, mutta hölmöä jos ette uskaltaisi ottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja mitähän ihmettä tämä tarkoittaa?
No se taas riippuu. Jos Helsingissä haluaa asua ihmisarvoisesti (=niin ettei joka aamu vituta herätä) eli kehä kolmosen sisällä uudessa omakotitalossa tai kantakaupungissa kerrostalossa niin, että tilaa on vähintään 100 m2 + 20/hlö, kyllä siihen vaan tahtoo mennä se 700-1500 t€ nykyisillä kuplahinnoilla. Ja varallisuudesta ja LTV:stä riippuen se edellyttää yleensä vähintään kolmen tonnin kuukausierää.
Jossain Hyvinkäällä toki puoletkin tästä voi riittää ihmisarvoisen asumiseen ja elämiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
250 000
Ai miksi ette? Noilla tuloilla pitäisi olla hyvä summa säästössäkin ja sun koko nettopalkan voi käyttää lainan maksuun.
Se, mikä on järkevää on eri juttu, mutta hölmöä jos ette uskaltaisi ottaa.
En itse asiassa tiedä, miksei oikein uskalleta... Jotenkin tuo 200 000 euron ylitys tuntuu vain niin hurjalta. Eikä me olla enää ihan nuoria ensiasunnon ostajia, mä oon 34 ja mies 39. Mun tunnit vaihtelee ja jos on täysi määrä tunteja netto on tuo 1500, jos vähemmän joku 1100-1200 vain. Miehen työ ei ole niin varmaa, jatkuvasti yt:t eikä tiedä, koska irtisanotaan ja saako sit niin hyvää työtä. Mun palkalla ei elätettäis koko perhettä ja maksettaisi isoa lainaa... Terveyskään ei ole mikään hyvä kummallakaan. Jos toinen joutuu työkyvyttömäksi, niin mitäs sit? Säästössä kyllä on ihan ok summa, mutta silti rohkeus puuttuu... :-( Miten te uskallatte? :-) Sekin varmaan vaikuttaa, kun lähipiirissä on yksi hometalokeissi ja sitä kun on vierestä seurannut, niin on tainnut loputkin rohkeuden rippeet karista... :-/
Meillä nettotulos n. 3500/kk. Saatiin juuri lainalupaus 200 000e, omaa rahaa säästössä 30 000e. Ollaan vähän päälle kakskymppisiä, mies vakityössä (noin. 2600e/kk nettona) ja minä opiskelen (tosin minullakin vakituinen osa-aikatyö). Kolmen hengen perhe. Laina-aika on pitkä, mutta uskon että valmistuttuani saan parempipalkkaisen työn ja laina-aika lyhenisi. Uskalletaan hyvin ottaa kun ollaan nuoria, miehen työpaikka hyvin vakaa ja erät on laskettu muutaman kuukauden budjetin mukaan niin, että ei tarvitse stressata.
Mulla yksin nettotulot vähän reilu tuon, mutta alle 3,5k€. Sain lainanlupauksen pyytämälleni 500,000 eurolle mutta ostin halvemman luukun 350000:lla. Omia säästöjä on enemmän kuin asunnon arvo.
Me saimme/otimme 120 000€ lainan 2500€ nettotuloilla, itäuudellamaalla vuonna 2014
Omaa rahaa 25 000. 140 000 maksoi talo jonka ostimme.
Up