Eikö enää saa istua omalle paikalle junassa?
Varasin ja maksoin lipun etukäteen, ja valitsin paikan keskeltä vaunua pöydän siinä missä on pöytä ja neljä istuinta koska siellä on kätevimmät pistorasiat. En voinut tietää etukäteen että viereisillä paikoilla istui pari nuorempaa naista, ilmeisesti lukiolaisia. En sanonut niille mitään enkä osallistunut heidän keskusteluun mutta silti huomasin että penkkien välistä että viereisellä rivillä istuva naisihminen katsoi minua paheksuttavasti koko matkan aikana.
Mitä helvettiä siis? Eikö enää saa istua junassa omalla paikalla?
Kommentit (37)
Saa, itse sanon ääneen, jos joku on maksamallani paikalla. Mikset sanonut että paikka on sinulle varattu.
Se nainen katsoi paheksuvasti niitä lukiolaistyttöjä, jotka hänen mielestään juttelivat liian kovalla äänellä.
Mulle kävi samoin, joku vanhempi äiti oli kersansa kanssa vallottanut mun paikan. Pyysin siirtyä niin äiti tokaisi mulle että vaunussa on vapaita paikkoja vaikka kuinka enkö vaan voi mennä niille istumaan.
Kun vastasin että en voi niin kauheen mäkätyksen kanssa siirtyi ja puhui vielä lapselleen kuinka epäkohtelias olen..
Vierailija kirjoitti:
Mulle kävi samoin, joku vanhempi äiti oli kersansa kanssa vallottanut mun paikan. Pyysin siirtyä niin äiti tokaisi mulle että vaunussa on vapaita paikkoja vaikka kuinka enkö vaan voi mennä niille istumaan.
Kun vastasin että en voi niin kauheen mäkätyksen kanssa siirtyi ja puhui vielä lapselleen kuinka epäkohtelias olen..
Heh, minusta on ihan mukava häätää pois paikalta, ostaisivat paikkalipun.
En kyllä ikinä yksinäni matkustaessa varaa sitä keskipaikkaa jossa ollaan nelistään nokikkain vieraitten kanssa...
Mulla taas oli paikka lastenvaunuun, kun muualla ei ollut enää tilaa. Sinne tuli yksi äiti leikkimään lapsensa kanssa. Kysyi sitten, että haluaisiko joku vaihtaa paikkaa, kun hänellä on 1. luokan paikat heille molemmille, mutta lapsi viihtyi niin hyvin tuolla lastenvaunussa. Lupauduin sitten siirtymään heidän paikoille ja rouva istui mun paikalle ja lapsi jäi leikkimään.
Tämähän ei sitten sopinut konduktöörille. Hän kyllä muisti tarkistaneensa tämän rouvan lipun ja rouva oli kertonut, että heidän paikoillaan sitten istun minä. Konduktöörin mukaan mulla ei ollut oikeutta istua siinä yhdellä penkillä, vaikka heillä oli siitä ne molemmat paikat maksettu. Olisi pitänyt vaihtaa lippu heidän kanssa. Mutta ei sitten osannut kertoa, miten se olisi käynyt, koska mun lipussa oli vain 1 aikuinen, ei siis ollenkaan lasta.
Lähdin sitten ravintolavaunuun. :(
Mä en yleensä jaksa ostaa paikkalippua, mutta jos ostan ja joku siinä istuu, sanon kohteliaasti, että "anteeksi, mutta minulla olisi lippu tälle paikalle" ja jos itse satun istumaan jonkun paikalla ja tämä pyytää siirtymään, pahoittelen kohteliaasti ja siirryn muualle istumaan. Toki tilanteen mukaan, jos muualla on tyhjää ja on vaikka joku kaveriporukka, jotka haluaa istua vieretysten tai henkilö, jonka on vaikea liikkua niin en ole niin pikkumainen, että minun olisi väenväkisin pakko änkeä varaamalleni paikalle.
Whats the problem here?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heh, minusta on ihan mukava häätää pois paikalta, ostaisivat paikkalipun.
Heillä oli paikkaliput mutta mukula oli levittänyt kaikki lelut niihin ja jalkatila oli täynnä kasseja ja takkeja ni olivat sitten siirtyneet mun paikalle lukemaan lehtiä..
Vierailija kirjoitti:
En kyllä ikinä yksinäni matkustaessa varaa sitä keskipaikkaa jossa ollaan nelistään nokikkain vieraitten kanssa...
Ap:ta kiinnosti lähinnä ne paremmat pistorasiat. Vinkkinä VR:le...
Siis sä istui omalla paikallasi ja lukiolaistytöt omilla paikoillaan sua vastapäätä ja sua katsottiin pahasti käytävän toiselta puolelta???
Vierailija kirjoitti:
Nämä paikanvaltaajat usein varmistavat itsekkäällä toiminnallaan sen, että se jonka ajavat pois omalta paikaltaan joutuu todennäköisesti vaihtamaan paikkaa useamman kerran, kun niille "vapaille paikoille" lippunsa ostaneet vaativat ihan oikeutetusti päästä omille paikoilleen. Annoin paikkani muutaman kerran tällaiselle paikallenni asettuneelle, mutta sitten kyllästyin tuohon vaihtorumbaan.
Ostakoon kukin kiinteän paikan haluava paikkalippunsa, istukoon paikoillaan ja vaellelkoon ne, jolla paikkalippua syystä tai toisesta ei hankittuna ole. Tämänhän pitäisi olla itsestään selvää.
Matkustan Inter City tai Pendolino-junilla, niihin tulee automaattisesti paikkalippu, kun varaan matkan. Miksen en käyttäisi kallista varaamaani paikkaa. En halua siirtyä paikasta toiseen ilman paikavarausta.
Vierailija kirjoitti:
Mulla taas oli paikka lastenvaunuun, kun muualla ei ollut enää tilaa. Sinne tuli yksi äiti leikkimään lapsensa kanssa. Kysyi sitten, että haluaisiko joku vaihtaa paikkaa, kun hänellä on 1. luokan paikat heille molemmille, mutta lapsi viihtyi niin hyvin tuolla lastenvaunussa. Lupauduin sitten siirtymään heidän paikoille ja rouva istui mun paikalle ja lapsi jäi leikkimään.
Tämähän ei sitten sopinut konduktöörille. Hän kyllä muisti tarkistaneensa tämän rouvan lipun ja rouva oli kertonut, että heidän paikoillaan sitten istun minä. Konduktöörin mukaan mulla ei ollut oikeutta istua siinä yhdellä penkillä, vaikka heillä oli siitä ne molemmat paikat maksettu. Olisi pitänyt vaihtaa lippu heidän kanssa. Mutta ei sitten osannut kertoa, miten se olisi käynyt, koska mun lipussa oli vain 1 aikuinen, ei siis ollenkaan lasta.
Lähdin sitten ravintolavaunuun. :(
No täs ois kyl vähä voinu joustaa, koska who cares, paikka on maksettu joka tapauksessa. :o
Itse en myöskään ikinä pyydä ketään siirtymään jos istuu minun paikalla. Aivan sama se on missä sitä istuu, koska yleensä tyhjiä paikkoja on paljon.
Siis milloin te olette matkustaneet junassa, jos ette viitsi ostaa paikkalippua erikseen? 1985? Paikkahan tulee lippuun nykyään ja on tullut jo vuosia automaattisesti, ellei sitten kulje sarjalipulla tai osta lippua vasta junasta.
Vierailija kirjoitti:
Itse en myöskään ikinä pyydä ketään siirtymään jos istuu minun paikalla. Aivan sama se on missä sitä istuu, koska yleensä tyhjiä paikkoja on paljon.
Eipä ole aina vapaita paikkoja, kun maksan kalliin lipun, haluan istua samalla paikalla, en siirtyä paikasta toiseen, matkustan Helsinkiin noin 200 km.
Meneekö Porvooseen juna?