Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eikö enää saa istua omalle paikalle junassa?

Vierailija
10.01.2017 |

Varasin ja maksoin lipun etukäteen, ja valitsin paikan keskeltä vaunua pöydän siinä missä on pöytä ja neljä istuinta koska siellä on kätevimmät pistorasiat. En voinut tietää etukäteen että viereisillä paikoilla istui pari nuorempaa naista, ilmeisesti lukiolaisia. En sanonut niille mitään enkä osallistunut heidän keskusteluun mutta silti huomasin että penkkien välistä että viereisellä rivillä istuva naisihminen katsoi minua paheksuttavasti koko matkan aikana.
Mitä helvettiä siis? Eikö enää saa istua junassa omalla paikalla?

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
10.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se riippuu, mistä minne on menossa ja onko vielä vaihtoja. Kyllä minä 7 tunnin matkalla haluan istua omalla paikallani, enkä hyppiä tavaroiden kanssa mihin sattuu. Törkein tapaus oli valloittanut oman paikkansa kohdalta molemmat penkit muuttokuormalla ja itse mennyt minun paikalleni. Kysyi, että enkö voi istua muualla. En todellakaan voinut, kun olin menossa Hevonperältä Tikkurilaan ja mulla oli nilkka tulehtunut. Ei kiinnostanut hypellä toisten tieltä pois. No tää joutui vaikeuksiin, kun koko juna tuli matkalta täyteen ja konnari käski siirtää ne tavarat pois. Siinä tyttö sitten siirti laatikoita junan eteiseen. En tiedä miten sai ne pois, kun itse jäin siis vähän aiemmin. 

Vierailija
22/37 |
10.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maailmalla matkatessa oon huomannu et ainakin Hollannissa jengi istuu junassa siellä missä on vapaata, toki 1. luokkaan ei oo asiaa ilman sinne oikeuttavaa lippua. On myös Silence-vaunuja missä pitää olla hiljaa, koska jokku haluu nukkuu tms. ei jaksa kuunella mitää kälätystä. Jotenki vaan hempompi istuu sinne missä on tilaa, eikä säätää paikkalippujen kaa. :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
10.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkustan Tampere-Helsinki-väliä kausilipulla, johon ei voi varata paikkaa, mutta kausilippulaisille on aina varattu tietty määrä paikkoja. Voi jumalauta että vituttaa kun sarjalippulaiset sun muut on aina varanneet vähintään puolet niistä paikoista, vaikka he voivat kyllä varata paikan ja saisivat sen silloin muualta junasta! Varatkaa paikka jos teillä on lippu jolla sen voi tehdä! Kausilippulaiset ei voi varata paikkoja? Puolet työmatkoista menee nykyään siihen että hyppii paikalta toiselle ja matka-aika menee aina täysin hukkaan! Ja syynä ainoastaan joidenkin itsekkyys tai laiskuus.

Vierailija
24/37 |
10.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en myöskään ikinä pyydä ketään siirtymään jos istuu minun paikalla. Aivan sama se on missä sitä istuu, koska yleensä tyhjiä paikkoja on paljon.

Mulla 7h junamatka edessä ja oli tarkoitus nukkua eikä herätä joka toisella asemalla siihen että joku koputtaa olkapäätä että olen hänen paikalla. Maksan kumminkin siitä paikasta.

Terv. Se jonka paikan äiti ja lapsi valloitti

Vierailija
25/37 |
10.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärsin aloituksen niin, ettei ap edes pyytänyt tyttöjä väistämään. Vanhempi nainen paheksui sitä, että mies meni istumaan omalle paikalleen nuorten tyttöjen viereen.

Tuollaista on olla keski-ikäinen mies. 

Vierailija
26/37 |
10.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meneekö Porvooseen juna?

Menee.

http://www.porvoonmuseorautatie.fi/

Voin vaan kuvitella sitä porvoon siis provon määrää tuolla matkalla...

Vierailija
27/37 |
10.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeksi kun matkustin, oli aika ruuhkainen juna. No tietenkin liputon istui paikallani, josta kehotin muuttamaan muualle. Siirtyi seuraavaan tyhjään penkkiin. Joka oli tyhjä noin minuutin.

Vihjasin tälle henkilölle, että ravintolavaunussa saattaisi olla nyt vielä tilaa, kun juna ei ole lähtenyt. Sain haistattelut kiitokseksi ja henkilö siirtyi seuraavalle paikalle. Mistä sai myös lähtöpassit nopeasti.

Kuinka tyhmiä ihmisiä voi olla? Ei muuten ollut siinä vaunussa yhtään vapaata paikkaa. Ja kun käväisin ravintolavaunussa, niin seuraavakin vaunu oli ihan täynnä. Eikä kyseistä auringonpaistetta näkynyt sielläkään. Eikä näkynyt ravintolavaunussakaan :D

Vierailija
28/37 |
10.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle kävi samoin, joku vanhempi äiti oli kersansa kanssa vallottanut mun paikan. Pyysin siirtyä niin äiti tokaisi mulle että vaunussa on vapaita paikkoja vaikka kuinka enkö vaan voi mennä niille istumaan.

Kun vastasin että en voi niin kauheen mäkätyksen kanssa siirtyi ja puhui vielä lapselleen kuinka epäkohtelias olen..

Heh, minusta on ihan mukava häätää pois paikalta, ostaisivat paikkalipun. 

Eikö nykyään ole melkein kaikissa junissa pakollinen paikkalippu?

Onhan se vähän naurettavaa tyhjässä vaunussa etsiä huolella oma paikka. Se onkin sitten hankalampaa, kun täydessä vaunussa kierrätetään koko vaunun matkustajat omille paikoilleen, kun joku haluaa omalle paikalleen ja sen jälkeen itse kukin hakeutuu sille, joka on merkitty lippuun.

Aloitusta en ihan ymmärtänyt, mutta ilmeisesti ap on niitä ihmisiä, joita katsotaan kaiken aikaa, milloin pahasti ja milloin mitenkin. Ei se liittynyt mitenkään istumapaikkaan. Hän vaan huomaa tavallista tarkemmin muiden ihmisten katseet.

Vierailija
29/37 |
10.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvata itsetunto.

Vierailija
30/37 |
10.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Matkustan Tampere-Helsinki-väliä kausilipulla, johon ei voi varata paikkaa, mutta kausilippulaisille on aina varattu tietty määrä paikkoja. Voi jumalauta että vituttaa kun sarjalippulaiset sun muut on aina varanneet vähintään puolet niistä paikoista, vaikka he voivat kyllä varata paikan ja saisivat sen silloin muualta junasta! Varatkaa paikka jos teillä on lippu jolla sen voi tehdä! Kausilippulaiset ei voi varata paikkoja? Puolet työmatkoista menee nykyään siihen että hyppii paikalta toiselle ja matka-aika menee aina täysin hukkaan! Ja syynä ainoastaan joidenkin itsekkyys tai laiskuus.

Se paikan varaaminen maksaa. Ja aika paljonkin. Sittenhän se on ihan sama, jos työnantaja maksaa. Mutta säästö on pienikin säästö, jos menee omasta pussista. Kun ei tuota paikanvararausta saa verovähennyksiinkään.

Ja jos on puolet paikoista menny, nii onhan siinä se toinen puoli jäljellä. Vai etkö halua istua käytäväpaikalla?

Vierailija
31/37 |
10.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se paikan varaaminen maksaa. Ja aika paljonkin. Sittenhän se on ihan sama, jos työnantaja maksaa. Mutta säästö on pienikin säästö, jos menee omasta pussista. Kun ei tuota paikanvararausta saa verovähennyksiinkään.

Ja jos on puolet paikoista menny, nii onhan siinä se toinen puoli jäljellä. Vai etkö halua istua käytäväpaikalla?

No oliskohan niillä muilla paikoilla muita kausilippulaisia? Paikka tulee automaattisesti normaalilippuihin, sarjalippuun paikan varaaminen ei maksa yhtään mitään. Koska olet viimeksi matkustanut junalla? Edellisellä vuosituhannella?

Vierailija
32/37 |
10.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en myöskään ikinä pyydä ketään siirtymään jos istuu minun paikalla. Aivan sama se on missä sitä istuu, koska yleensä tyhjiä paikkoja on paljon.

Samahan se, millä paikalla yhden asemavälin istuu. Huonompi homma matkustaa yöjunan istumavaunussa Helsingistä Rovaniemelle, kun voi joutua vaihtamaan paikkaa jokaisella asemalla, kun joku tahtoo varaamalleen paikalle.

Sama sillekin, missä istuu jos ei kukaan muu halua omalle paikalleen vaan tyytyy siihen, mikä sattuu olemaan vapaana.

Vierailija
33/37 |
11.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä päin te oikein matkustatte? 

Eikö kaikissa junissa ole nykyisin aina paikkaliput? Itse reissaan Helsingin ja Turun väliä, joka kerta on nimetty paikka halusi tai ei. 

Vierailija
34/37 |
11.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö kaikissa junissa ole nykyisin aina paikkaliput? Itse reissaan Helsingin ja Turun väliä, joka kerta on nimetty paikka halusi tai ei. 

Paitsi jos ostaa lipun junassa.

Vierailija
35/37 |
11.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paitsi jos ostaa lipun junassa.

Näin on, ja jostakin merkillisestä syystä konnari ei voi kertoa, missä on vapaita paikkoja eikä voi tehdä paikkavarausta, vaikka lippu on kalliimpi.

Vierailija
36/37 |
11.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en yleensä jaksa ostaa paikkalippua, mutta jos ostan ja joku siinä istuu, sanon kohteliaasti, että "anteeksi, mutta minulla olisi lippu tälle paikalle" ja jos itse satun istumaan jonkun paikalla ja tämä pyytää siirtymään, pahoittelen kohteliaasti ja siirryn muualle istumaan. Toki tilanteen mukaan, jos muualla on tyhjää ja on vaikka joku kaveriporukka, jotka haluaa istua vieretysten tai henkilö, jonka on vaikea liikkua niin en ole niin pikkumainen, että minun olisi väenväkisin pakko änkeä varaamalleni paikalle.

Whats the problem here?

Et jaksa ostaa paikkalippua junaan? Koet helpommaksi ostaa junalipun vasta konduktööriltä kalliimmalla kuin netistä tai automaatista? Vai mitä vaivaa paikkalipun hankkiminen junalipun yhteydessä mielestäsi edellyttää?

Vierailija
37/37 |
03.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kahdeksan