Mikähän minua vaivaa? Sanat unohtuvat, takeltelen puheessa ja välillä on vaikea löytää oikeita sijamuotoja
Ongelma on ollut minulla niin kauan kuin muistan, lapsesta saakka. En änkytä mutta takeltelen, välillä sanat on hukassa ja voin sanoa esim. "sanoiko se mussa mitään" tai "olin tulen takaisin" tai jotain muuta vastaavaa. Kaikkihan kai tuollaisia virheitä puheessaan tekee joskus mutta mulla niitä on paljon. Aloitan myös sanomaan lausetta yhdellä tavalla mutta kesken kaiken muutan sitä ihan tahattomasti esim. "olin menossa kaupunkiin tapaamassa kaverin" tai tervehdin puolisoani "hei rak- kulta". Vaikea keksiä esimerkkejä mutta ymmärtänette. Lisäksi puhun tosi nopeasti, sillä tuntuu ettei sanomani ole koskaan tärkeää ja silloin vasta sanoissa sekoankin. Etenkin töissä tätä tapahtuu päivittäin ja se nakertaa itseluottamusta.
Tämä on asia, joka on nujertanut itseluottamustani aina. Olen vain ajatellut, että olen huono tässä mutta olisiko jollain vastaavasta kokemuksia? Miten saisin itseni puhumaan hitaammin, ja etenkin olemaan sekoilematta sanoissa ja puhumaan itsevarmasti? Ja onko tässä nyt joku neurologinen syy taustalla? Koskaan en ole puheterapiassa tms. käynyt.
Kommentit (18)
Mä teen ihan samaa, muuten kyllä olen kielellisesti jopa lahjakas.
Miten puheterapiaan pääsee? Aikuinen? Lähete varmaan tarvitaan.
Minulla sama, paitsi että olen alkanut myös änkyttämään. En ole puhunut tästä kenellekää ainakaan vielä, koska olen seurannut/havahtunut tilanteeseeni nyt vasta änkytyksen tullessa kuvioihin noin puoli vuotta sitten. Minulla on kyllä ollut aika raskaat viime vuodet, joten olen ajatellut jos tämä liittyy jotenkin siihen.
Vierailija kirjoitti:
Mä teen ihan samaa, muuten kyllä olen kielellisesti jopa lahjakas.
Sama juttu, kirjallisesti olen myös keskivertoa taitavampi ja kieliopinnot tein maisteriksi saakka. Olen jopa tehnyt puheviestinnän opintoja menestyksekkäästi. Aina puhetta pitäessä puhkuin varmuutta ja seesteisesti sain puhuttua. Mutta esim. small talk on horroria, kun tuntuu, että jotain on pakko sanoa ja sitten sanon aina jotain epämääräistä tai outoa hädissäni. Pahinta kaikista on se, kun pitäisi esittää jokin näkemys vaikkapa kokouksessa. Aloitan rauhallisesti, yhtäkkiä tulee ihan blackout mitä oikeastaan halusinkaan sanoa ja alan pälpättää sanoissa sekoillen.
Ap
Kilpirauhasen vajaatoiminta aiheuttaa tuota(kin). Tarkistuta arvosi ja selvitä sitten vaikka täältä tai kilpirauhasinfosta, ovatko arvosi OK. Lääkäreiden ovat viitearvoissa -kommentteja ei välttämättä kannata uskoa jos oireita löytyy, useimmat lääkärit eivät ymmärrä kilpirauhasasioista juuri mitään.
Puhehäiriöt sinänsä ei ole älyllisiä häiriöitä. Hakeudu puheterapeutille.
Lue ääneen. Myös laulaminen auttaa änkytykseen.
Mulla sama. Voiko olla tarkkaavaisuushäiriö? ADD? Voisitteko asiantuntijat kommentoida?
Mulla sama vaiva (ja muutama muukin) parani tyroksiinilla. Vajiksen oireita.
Mulla kans. Mulla kait johtuu siitä että kirjoitan PALJON enemmän kuin puhun ja ajatusten ilmaiseminen puhumalla on aivoille vierasta.
Minusta kuulostaa siltä, että ajatuksesi menevät niin hurjaa vauhtia, että puhe ei ennätä mukaan. Pojallani on tätä. Hän on todella fiksu ja kielellisesti lahjakas, mutta ulosanti varsinkin innostuessaan käy vaikeaksi.
Hidasta vähän ajattelua. Helpommin sanottu kuin tehty, mutta harjoittelemalla onnistuu.
Itseäni muuten haukuttiin kirjakielisyyden vuoksi. Luin ihan valtavat määrät ja puhuin kirjakieltä, en normaalia puhekieltä.
En haluu pelotella, mut mulla tuli tää mieleen: http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00…
Tsemppiä, mitä ikinä onkaan!
Mulla ja minun äidillä tuota samaa. Molemmilla adhd.
Pääsitkö puheterapiaan?
Itselläni on ollut tuota todella todella kauan. Olen kielellisesti lahjakas, opin nopeasti uudet kielet, tuotan tekstiä tosi sujuvasti, mutta usein sekoilen sanoissani ja tuntuu että puhun helposti puuta heinää jollen oikein pinnistele. Tiedän että ajatukseni laukkaavat koko ajan hirveää vauhtia puheentuottoni edellä ja minulla on ( omadiagnosoima ) add. Teen sataa asiaa yhtäaikaa, saamatta valmista.
Mä olen samanlainen. Lapset korjaa sanomisia, kun olen taas käyttänyt väärää sanaa tai outoa sijamuotoa. Olisin huolissani jos olisi uusi ongelma, mutta on ollut jo peruskoulussa. Peruskoulussa minun puheestani ei saatu selvää ja puhuin kaikkien aikuisten mielestä liian hiljaa, joten käskettiin aina toistaa puheet niin kauan että kiljuin lopulta niin kovaa kuin pystyin että puhuisin riittävän lujaa. Nykyään puheeni on selkeää, ja se on tärkein työvälineeni. Suussa on ihan fyysistä poikkeamaa keskimääräisestä, esimerkiksi kielijänne on tosi lyhyt, enkä ylety tekemään vaikka r-kirjainta sillä tavalla kuin se kai pitäisi tehdä. Mutta ihan riittävän oikealta se kuulostaa.
Hyvää puhumista voi opetella nauhoittamalla omaa höpötystään ja ottamalla uudestaan kunnes kuulostaa hyvältä. Itse tein näin ja se paransi tosi paljon sitä kuinka hyvin muut saa puheesta selvää. Hidasti puhetahtia ja mörensin ääntäni, kun ääneni kuulosti luonnostaan kiireiseltä pikkuoravalta. Ja sanon sanoja harvemmin väärin, kun puhun hitaammin ja ehdin prosessoida puheen ennen kuin se tulee ulos suusta.
Laulaminen itsekseen (esimerkiksi autossa kun on yksin ajamassa) on parantanut myös ääntä.
Olisi varmaan hyvä mennä jollekin puheterapeutille jos omatoiminen harjoittelu ei auta.
Ystävälläni, joka puhuu äärimmäisen nopeasti, on tuota. Ainakin hänen kohdallaan se vaikuttaa johtuvan puhenopeudesta. Hän itse suhtautuu siihen huumorilla.
Jännittäessä puhut yhä nopeammin? Ehkä sinun pitääkin löytää keinoja siihen jännitykseen?
Afasia. Ehkä sulla tukkeutuu aivoverisuonet tai jossain kohtaa vuotaa. Iästä et maininnut mitään, mutta viidenkympin jälkeen ilmetessä tuo voi viitata myös alkavaan muistisairauteen. Yksi dementian muoto liittyy aivoverisuonten heikkoon kuntoon.
Sinuna hakeutuisin lääkäriin ja lisäksi tekisin keskittymistä parantavia harjoitteita. Lopettaisin alkoholin, punaisen lihan ja kovien rasvojen syömisen, lisäisin vähintään vartin lenkin joka päivä raittiissa ulkoilmassa.
Suosittelisin varaamaan ajan puheterapeutilta. Jos asia vaivaa sinua, on varmasti hyvä saada asiantuntijan mielipide.