Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko näön tarkkuus 0,6 ihan huono? Marraskuussa ollut vielä todella hyvä

Vierailija
10.01.2017 |

näkö lapsella ja yhtäkkiä ei näe enää esim. maitopurkin tekstejä ja näöntarkkuus 0,6.

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
10.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä selvästi heikentynyt.

Vierailija
2/27 |
10.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole vielä kovin huono.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
10.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siis en kyllä nähnyt itse mitään, kun oli 0,6

Vierailija
4/27 |
10.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä sen pitäisi olla? Mun lapsella 0,5 ja 0,8 toisessa, mikä tarkoittaa?

Vierailija
5/27 |
10.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarvii lasit. Huononee ajan mittaan.

Vierailija
6/27 |
10.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain ekat silmälasini kun näköni oli -1,25 ja -1,50.

Vierailija
7/27 |
10.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelottaa kun näkö huonontunut n. kuukaudessa ihan hirveästi. Joko marraskuun lopulla tai joulukuun alussa oli tosi hyvä näkö, nyt ei näe paljoa.

ap

Vierailija
8/27 |
10.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ton lukeman saa kun talsii kännykkää näpräten näöntarkastukseen. Silmä ei ehdi mukautua kauemmaksi katseluun. Käy tekemässä testi niin että pidät useamman tunnin taukoa ruutujen tuijottelusta.

Vierailija
9/27 |
10.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teillä perheessä  muita, joilla huono näkö?

Vierailija
10/27 |
10.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko teillä perheessä  muita, joilla huono näkö?

Muilla tosi hyvä näkö, meillä vanhoilla vanhemmillakin, ei tarvita laseja. Ei taida kellään suvussa olla laseja.

Vierailija
11/27 |
10.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ton lukeman saa kun talsii kännykkää näpräten näöntarkastukseen. Silmä ei ehdi mukautua kauemmaksi katseluun. Käy tekemässä testi niin että pidät useamman tunnin taukoa ruutujen tuijottelusta.

Tuo 0,6 mitattu kesken päivää koulussa eli ei ole ainakaan koko päivää ollut kännykällä, just mennyt tunnilta.

Vierailija
12/27 |
10.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei paha, mutta ei hyväkään. Pärjäilee kuitenkin. Saisi nippa nappa näön puolesta ajaa autoa ilman laseja. Vaikeuksia nähdä kauempaa tekstejä. Mulla on itsellä sama tilanne. Näkö ilman laseja 0,6 ja laseilla parannus 0,9:ään. Voin sanoa, että ero näiden välillä on huikea hämärässä ja autolla ajaessa.

Vierailija
13/27 |
10.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei paha, mutta ei hyväkään. Pärjäilee kuitenkin. Saisi nippa nappa näön puolesta ajaa autoa ilman laseja. Vaikeuksia nähdä kauempaa tekstejä. Mulla on itsellä sama tilanne. Näkö ilman laseja 0,6 ja laseilla parannus 0,9:ään. Voin sanoa, että ero näiden välillä on huikea hämärässä ja autolla ajaessa.

Jäisikin tähän mut kuukaudessa laskenut ihan hurjasti näkeminen.. 

Vierailija
14/27 |
10.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hammasamalgaami aiheuttaa useinkin nopeasti etenevän näön heikentymisen, sillä elohopea pahentaa kaikenlaisia piileviä infektioita elimistössä, myös silmissä olevia.

Vierailija
15/27 |
10.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta lapselle marketista edulliset 0,5 lukulasit ja testatkaa, miten lasit tekevät muutoksen näköön.

Vierailija
16/27 |
10.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna lapselle voita.

Vierailija
17/27 |
10.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsillakin näkö huononee kun syödään voin sijasta margariinia.

Vierailija
18/27 |
10.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täydellinen näöntarkkuus on 1.0

Jos kyse ei ole silmäsairaudesta vaan taittovirheestä, kyllä 0.6 visus vaatii lasit. Uskoisin, että koulussa ei näe taululle kuin eturivissä.

Vertailun vuoksi:

Henkilöautoa saa ajaa vielä tarkkuudella 0.5 - tämä vaarantaa oman ja muiden tiellä liikkuvien tervyden!

Julkisen puolen kaihileikkaukseen pääsee nykyisin, kun näöntarkkuus on enintään 0.3 huonommassa ja 0.5 paremmassa silmässä. Tämä on jo näkövammainen, harvassa ammatissa pärjäisi enää tuolla näkökyvyllä. Korinpunojana ehkä...

Vierailija
19/27 |
10.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja ei maininnut lukemien etumerkkiä, joten jos lapsellasi onkin "plus-tarve" niin tämä alla oleva pitkä sepustukseni ei ole hyödyllinen vastaus. Mutta kirjoitan nyt kuitenkin.

Minulla on näkö oikeassa silmässä - 6,75 ja vasemmassa niin huono, ettei sitä yritetä edes korjata laseilla, vaan on laitettu saman vahvuinen linssi kuin oikeassa. Todellisuudessa linssi olisi jotain - 13!

Olen jo niin "aikuinen", että näkö ei enää ole vuosiin heikentynyt, mutta jo parikymppisenä oli nuo lukemat.

Älä liikaa huolestu lapsesi näöstä, niin ettei hän itse ala pelätä näkönsä puolesta. Hanki hänelle nätit kehykset, että hän tykkää koulussa pitää silmälasejaan.

Itse muistan, kuinka häpesin ensimmäisiä lasejani, koska minun piti ostaa kaikkein halvimmat kehykset. Ja ne olivat myös ne kaikkein rumimmat. Vanhempani kun olivat oikein selvästi vihaisia, kun tyttärellä oli huono näkö, ja he selvästi halusivat rangaista minua. Vaikka äitini suvussa niitä likinäköisiä kyllä oli.

Voin lohduttaa vielä aloittajaa, että ei ole ainakaan minua sitten aikuisena likinäköisyys enää haitannut yhtään. Piilolinssejä käytin nuorena naisena, mutta nykyisin tykkään pitää rillejä. Kehyksethän ovat tosi tyylikkäitä ja niillä voi omaa persoonallisuuttaankin korostaa.

Lapsen likinäköisyyden hoito-ohjeeksi voisin vielä antaa ehdotuksen, että hän ei kotona käyttäisi silmälaseja. Ei edes läksyjä tehdessään. Minulle nimittäin kävi niin, että kun pidin niitä lasejani aina, niin näkö tuntui heikkenevän äkkiä. Sitten kun sain uudet lasit, niin ne tuntuivat aluksi ihan hirveän voimakkailta ja väänsivät niin, että rappusissa ei meinannut pystyä kävelemään.

Mutta niihin tottui äkkiä, ja eipä aikaakaan, kun linssit olivat taas niin heikot, että koulussa nähnyt taululle.

Ja kaikkein hurjin hoito-ohje vielä: hanki lapsellesi plus-linssit. Itse nimittäin luin jostakin, että niillä likinäköisyys lieventyy jonkin verran, koska silmä rentoutuu niitä käytettäessä. Ja niitä suositellaan myös lapsen likinäön lisääntymisen ehkäisemiseksi.

Minäkin sitten hain Tokmannilta +3-lukulasit ja pidin niitä aina kotona. Ensin tuntui, etten nähnyt niillä mitään, mutta sitten totuin niihin. Ja nyt viimeksi kun kävin näön tarkistuksessa, niin näköni oli parantunut 0,5 diopteria. Siis siinä paremmassa silmässä ainakin.

Olen suunnitellut, että kohta hankin optikolta oikein tosi vahvat plus-lasit ja katson, että paranisiko näkö niillä oikein enemmänkin.

Mutta vielä toistan, että älä ole huolissasi liikaa, kyllä likinäköisenä pärjää vallan mainiosti. Ja siinä on vielä se etu sitten vanhemmiten, että lähelle näkee paremmin kuin tervesilmäiset. Miehenikin pyytää aina minua apuun, kun vaikka jossakin johdossa on tosi pienellä painettuja numeroita tai tekstiä, niin ettei hän lukulaseillaankaan näe. Minä otan rillit sitten pois päästä ja näen vallan mainiosti mitä lukee.

Joten pää pystyyn vain, sekä sinä että lapsesi!

Vierailija
20/27 |
10.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten huonontunut näkö johtuu siitä kun niille ei anneta voita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kolme