Koira "ryystää" sisäänpäin
Mulla on 6-vuotias sekarotuinen suunnilleen kultaisennoutajan kokoinen koira. Rokotukset on kunnossa ja kaikkea. Eilisen lenkin ja koirapuiston jälkeen se alkoi kovaäänisesti "niistää" sisäänpäin. Tekee sitä aika-ajoin edelleen. Vetää siis henkeä nokan kautta niin että poskiontelot tutisee.
Oon kuullut että nenäpunkin oireisiin kuuluis tällainen mutta voiko sitä muka tulla talvella?
Eläinlääkäriin oon soittamassa mutta ne on ennenkin nauraneet mut ulos sieltä kun menin näyttämään "vaivaista" silmätulehdusta.
Onko muiden mammojen koirat oireilleet tällä tavalla?
Kommentit (31)
Joo, mun koiralla on tuota reverse sneezingiä silloin tällöin. Välillä tuntuu tulevan useammin, joskus taas niin harvakseltaan etten kiinnitä huomiota. Välilä ei ole olenkaan. Kuulemma voi olla joko nenäpunkki tai sitten rakennevika nenässä. Diagnoosia on vaikea tehdä, koska nenäpunkki on niin pieni, ettei sitä erota. Periaatteessa tietää vain siitä onko nenäpunkki, jos koira reagoi annettuun lääkitykseen.
Meillä eläinlääkäri on määrännyt oireisiin pari kertaa kolmen viikon lääkityksen, jonka aikana ei saa olla kontaktissa muiden koirien kanssa. Ilmeisesti erityisesti syksyllä liikkeellä ja ongelmana on se, että osa nenäpunkin kantajista on oireettomia, joten nenäpunkki pääsee helposti leviämään kun koirat haistelevat toisiaan. Ja jos omistajat eivät kerää kakkoja pois, siellä saattaa sitten tuoreissa jäljissä olla nenäpunkkia, mikä pääsee muihin koiriin.
En kyllä ole ihan varma, oliko meillä kuitenkaan kyse nenäpunkista. Tuntuu, että sitä niiskutusta tulee silloin tällöin, ja joskus se vaan on vähän voimakkaampaa ja sitten katoaa itsestään. Ja sitten taas tulee. usein kyse on ihan yksittäisestä niiskaisusta ja sitten ei taas mitään. Jos se olisi nenäpunkki, niin rauhoittuisiko se itsestään ilman lääkehoitoa? En tiedä... Ajattelin kysästä asiaa taas kun mennään eläinlääkäriin. Nyt ei tosiaan ole ollut vähään aikaan.
Nenäpunkki. Vie eläinlääkäriin. Ja vaihda paikkaa jos jossain kerran naureskellaan päin naamaa, ei kyllä uskoisi niillä hinnoilla.
Nenäpunkki ja lääkkeen siihen saa eläinlääkäriltä.
Meillä 12v koira on tehnyt tuota samaa pennusta asti ajoittain. Nenäpunkkilääkityksen on saanut viitisen kertaa, ei ole auttanut. Yleensä tuo alkaa jos haistelee jotakin niin että jotain pölähtää nenään. Esim. puuterilumen haistelu tai jonkun pölyisen nurkan haistelu aiheuttaa aina reaktion, joskus vahvat tuoksut, esim. jos koira erehtyy tulemaan vessaan kun olen suihkuttanut hiuslakkaa. En jaksa uskoa nenäpunkkeihin, kun ei tuo lääkitys ole koskaan mitään vaikuttanut.
Kiitos 2, 3 ja 4!
Tullee siis lääkärireissu. Ei tollasta vaivaa oo ollu ikinä. Ja kyllä, aika suolasilla hinnoilla Turun pieneläinklinikan lääkäri nauroi päin naamaa kun aikanaan vein otuksen silmätulehduksen takia. Ei ees ihmeempää hoitoa määrännyt. Rokotukset on toi lääkäri hoitanut asiallisesti.
En vaan haluis muita koiria tartuttaa jos punkki kyseessä.
AP
5: Onko oireilu jatkunut kotona jos koira on nuuskinut lunta? Ei ole tämmöistä ollut meillä kuuteen vuoteen.
-AP
Vierailija kirjoitti:
5: Onko oireilu jatkunut kotona jos koira on nuuskinut lunta? Ei ole tämmöistä ollut meillä kuuteen vuoteen.
-AP
Oireilua tosiaan tulee ihan silloin tällöin. Joskus koira saattaa henkäistä syvempään sisään, jossa ilmeisesti menee räkää ikävään paikkaan. Sen jälkeen pärskii, ravistelee päätään, ja aloittaa tuon reverse sneezingin. On sen laukaissut mikä tahansa syy, koira jatkaa sitä muutaman tunnin ajan (välillä, ei koko aikaisesti) kun selvästi kuonon sisässä on joku ärsytyksen tunne. Sitä mukaa kuin ärsytyksen tunne vähenee, lyhenee nuo sneezing kohtaukset. Kun tuota on vuosia jo katsellut, niin huomaa että aina niissä on ollut joku laukaiseva tekijä mukana, ei ole ihan itsekseen vaan alkanut, vaan joku asia on nenua ärsyttänyt.
Vierailija kirjoitti:
. Ja kyllä, aika suolasilla hinnoilla Turun pieneläinklinikan lääkäri nauroi päin naamaa kun aikanaan vein otuksen silmätulehduksen takia. Ei ees ihmeempää hoitoa määrännyt.
Määräsikö kuitenkin silmätipat?
Minunkin koirani tekee tuota joskus. Lääkäri ei pitänyt asiaa vakavana, eikä antanut siihen mitään hoitoa.
Kiitos trolleille.
Ehkä se selittää eläinlääkärin käytöksen että olen vasta 21-vuotias ja olen pitänyt tästä koirasta huolta 15-vuotiaasta asti olosuhteiden takia. Ei otettu eläinlääkärissä kauheen vakavasti vaikka koira silmä punasena rähmää täynnä. Luukulla maksu ja mukinat pois. :D
Mutta joo, kiitos ihanille vastanneille ja soitan sinne lääkäriin.
AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
. Ja kyllä, aika suolasilla hinnoilla Turun pieneläinklinikan lääkäri nauroi päin naamaa kun aikanaan vein otuksen silmätulehduksen takia. Ei ees ihmeempää hoitoa määrännyt.
Määräsikö kuitenkin silmätipat?
Ei, käski kotona huuhdella keitetyllä vedellä.
AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-AP
Oireilua tosiaan tulee ihan silloin tällöin. Joskus koira saattaa henkäistä syvempään sisään, jossa ilmeisesti menee räkää ikävään paikkaan. Sen jälkeen pärskii, ravistelee päätään, ja aloittaa tuon reverse sneezingin. On sen laukaissut mikä tahansa syy, koira jatkaa sitä muutaman tunnin ajan (välillä, ei koko aikaisesti) kun selvästi kuonon sisässä on joku ärsytyksen tunne. Sitä mukaa kuin ärsytyksen tunne vähenee, lyhenee nuo sneezing kohtaukset. Kun tuota on vuosia jo katsellut, niin huomaa että aina niissä on ollut joku laukaiseva tekijä mukana, ei ole ihan itsekseen vaan alkanut, vaan joku asia on nenua ärsyttänyt.
Mun koira tekee tota kanssa ärsykkeistä. On myös semi-allerginen koira. Ollaan vaihdettu ruokaa ja viety lääkäriin mutta ei auta. Kuonoa vaan josku kutittaa!
Voiko ulospäinkin sitten ryystää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-AP
Mun koira tekee tota kanssa ärsykkeistä. On myös semi-allerginen koira. Ollaan vaihdettu ruokaa ja viety lääkäriin mutta ei auta. Kuonoa vaan josku kutittaa!
Meillä taas koiralla ei ole mitään allergioita. Itsekin saan herkästi hieman astmakohtauksen tyyppisen kohtauksen jos hengitysteitä ärsyttää pöly, vesihöyry tms. mekaaninen ärsytys. Eikä ole allergioita mullakaan, kunhan on herkät hengitystiet :)
Vierailija kirjoitti:
Voiko ulospäinkin sitten ryystää?
No ny olit ovela.
"Voiko ulospäinkin sitten ryystää?"
Hihhihhiii!
Aukaise koiran suu niin lopettaa. Ihan normaalia suht lyhytkuonoisilla koirilla.
Meidän koiralle tulee kans noita kohtauksia. Kerran on saanut nenäpunkkiin hoidon mut sit se randomisti taas iskee. :( Näyttää niin surulliselta se kohtaus, mut joskus auttaa kun hieroo kuonoa ja kirsua. Suuta oon yrittänyt avaa et hengittäis sen kautta mut painaa tiukasti hampaita yhteen..
Te, joiden koira tekee tuota "muutaman tunnin" (?) kerrallaan...
Kun koira alkaa ryystää, tuki sen nenä sormella/kämmenellä. Hellästi toki, mutta niin, ettei ilma kulje. Koira avaa pian suunsa ja vetäisee sitä kautta ilmaa, yleensä "kohtaus" on tällä ohi.
Toimii meillä.
No kouluta sitä paremmin.