Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä tämä vieraiden "kaappienaukomistarve" on?

Vierailija
10.01.2017 |

Itsellä pieni vauva ja täällä käynyt pari vanhaa tuttua meitä katsomassa, joita en ole nähnyt pariin vuoteen. Mikä ihme siinä mahtaa olla, että kun ovesta tullaan sisään, niin ensimmäisenä auotaan kaikki kaapit ja peiliovet, mitä eteisen käytävästä löytyy. "Että missähän se naulakko mahtaa olla?" Olen aina ottanut takit vastaan ja avannut samalla peilioven uusille vieraille, jotka eivät ennen käyneet nykyisessä kodissamme.

Toinen tähän liittyvä on se, kun samaiset tutut, joita en ole nähnyt moneen vuoteen, tarjoavat apuaan kahvinkeitossa. En ehdi mitään sanoa, kun jo keittiön kaappien ovia auotaan ja sanotaan, että "kyllä minä voin auttaa ja keittää kahvit". Samalla on jo kaikki kaapit auottu, kun ehdin tulla paikalle sanomaan, että "kiitos vain kyllä minä saan keitettyä ne".

Mikä ihmeen tarve joillakin vierailla on aukoa toisen kodin kaappeja todella röyhkeästi ja tutkia? Raivostuttavaa!! Vaikka meillä suht siisteinä kaikki kaapit, niin en silti halua, että toiset vanhat tutut, jotka eivät kuitenkaan läheisiä ihmisiä, niin aukovat kaappeja omin luvin. Vai nipotanko ihan turhasta... niinkin voi olla.

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
10.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsistisen persoonallisuushäiriön piirre on avata kaikki kaapinovet muunmuassa, kun ei ole RAJOJA.

Vierailija
22/37 |
10.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä suomalaiseen normiin kuuluu että pidemmillä visiiteillä tarjoudutaan kahvinkeittoon ja otetaan tarvittaessa oma kuppi kaapista. Näin osoitetaan ettei olla tultu taakaksi/passattavaksi. On ihmisiä jotka loukkaantuvat, kun vieras ei tee mitään oma-alotteisesti. Makuuhuoneen kaappien availu (ja oikeastaan makuuhuoneeseen omin päin meno) on aina törkeää.

Myös kaikki isommat siivoukset/kodintyöt ja ilman selvää syytä kaapin availu on puolestaan törkeää isäntiä kohtaan.

Lyhyemmilläkin visiiteillä on ihan ok tarjoutua kahvinkeittäjäksi ja jopa etsiä kahvikaappia, jos on tarpeeksi tutun ihmisen kotona.

Oletko varma ap ettet ole odotuttanut vieraita liikaa kahvien tai naulakkokaapin kanssa? Sanoit että olet kaikille näyttänyt ensimmäisellä kerralla missä naulakkokaappi on, mutta ei kai sitä muista jos vierailuiden välillä on kaksi vuotta? Yleensäkin odottaminen luo sosiaalisesta vaikeuta tilanteita, jonka vieras saattaa yrittää laukaista etsimällö vaikkapa naulakon itse tai tarjoutumalla keittämään kahvit.

Tämä on minulle ihan outo juttu, johon törmäsin vasta 30v täytettyäni ja saatuani lapsen. Yllättäen ihmiset tarjoutuvat keittämään kahvia eikä suinkaan sitä kahvia, joka jo on valmiiksi keittimen vieressä vaan jotain muuta kahvia, jota epätoivoisesti etsitään keittiön kaapeista. Eikä tietenkään voida ottaa niitä mukeja, jotka olen ottanut työtasolle esille. Ehei, taas etsimään vimmatusti ruokailutilan kaapista, josko siellä olisi sopivia. Kun sanon, että niissä kaapeissa ei ole astioita niin vieras kohauttaa olkapäitään ja toteaa, että ihan hyvin voisi olla, anna kun minä autan siirtämisessä.

Tätä "uteliasta auttamista" en ole koskaan kohdannut yli 50v tai alle 15v naispuoleisissa henkilöissä enkä miehissä. Jostain syystä tämä on lisääntymisikäisten, pesäntekoviettisten naisten tapa katsastaan kilpailijan koti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
10.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaapienaukomistarve loppuu kun hankkii kirpparilta halpoja, mutta hienon näköisiä kahvikuppeja ja sitten pinoat ne keittiön hankalimmin käytettävään kaappiin siten, että ne sortuvat ovea avatessa lattialle.

Sitten vain odottelet milloin ansa laukeaa.

Vierailija
24/37 |
10.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, oma vika.

Olen myös vieraillut muutamassa tuollaisessa uudemmassa talossa, jossa eteisessä on ainoastaan liukuovikaappi. Ei seinänaulakkoa, ei pystynaulakkoa ja emäntä tuppisuuna pönöttää kun astutaan sisään. Siinä sitten arvotaan että mihinkä takit on tarkoitettu laitettavaksi...

Sen pitäisi mennä niin, että jos ei ole eteisessä näkyvissä selkeää paikkaa minne takit on laitettu, niin sitten emäntä kertoo saapuville vieraille "takit voi laittaa liukuovikaappiin, siellä on henkareita" tai "minä voin ottaa teidän takit!" jne.

Jos on hankalaa, niin hanki se helkatin naulakko eteiseen.

Oma vika - vastaajat on varmaan pohjalaisia. Heh

Vierailija
25/37 |
10.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus täytyy olla v-mäkinen että käytös loppuu.

Kun itse menet kaspinsuoojalle kylään niin availe kaappeja ihan rauhassa ja mietteliäästi vielä.

Voi olla tietysti että RAIVO alkaa joten sinä päätät, että kestätkö vai luuletko, että kaspinaukoja ottaa opikseen?

Vierailija
26/37 |
10.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni täti, vanhapiika, vaatii aina käydessämme keittiöapua jo ennen kuin on kunnolla sisälle päästy ja kenkiä saatu riisuttua. Sitten sähisee ja ärähtelee, kun etsiessäni sopivaa kippoa joudun availemaan erinäisiä keittiönkaappeja. Eikö voi tehdä itse tai etsiä sitten juuri se haluamansa kipon valmiiksi tai sitten hyväksyä sen, että vieras vallitseekin jonkin toisen astian tai joutuu kurkistamaan useamman suljetun oven taakse löytääkseen sopivan? Vaikka taitava ja kätevä olenkin, ovien läpi tai ajatuksiaan en näe. Ja minua ei todellakaan kiinnosta (en siis uteliaisuuttani punkaa) kaappiensa sisältö, mieluiten olisin koskematta ja istuisin valmiiseen pöytään.

Meille tullessaan rovehtii kaikki paikat, vaikka tarjottavat valmiina pöydässä odottavatkin, eli tarvetta ei olisi. Mutta utelias kun on, niin täytyy. Ja ilmeisesti siksi kuvittelee, että samoilla asioilla minä olen hänen kaapeillaan, vaikkakin ihan hänen käskystään.

Olen minimoinut vierailut luokseen, kerta vuoteen riittää ja sama määrä vastavierailuja. Muuten on aina 'kiireitä ja menoja'.

Vierailija
27/37 |
10.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä suomalaiseen normiin kuuluu että pidemmillä visiiteillä tarjoudutaan kahvinkeittoon ja otetaan tarvittaessa oma kuppi kaapista. Näin osoitetaan ettei olla tultu taakaksi/passattavaksi. On ihmisiä jotka loukkaantuvat, kun vieras ei tee mitään oma-alotteisesti. Makuuhuoneen kaappien availu (ja oikeastaan makuuhuoneeseen omin päin meno) on aina törkeää.

Myös kaikki isommat siivoukset/kodintyöt ja ilman selvää syytä kaapin availu on puolestaan törkeää isäntiä kohtaan.

Lyhyemmilläkin visiiteillä on ihan ok tarjoutua kahvinkeittäjäksi ja jopa etsiä kahvikaappia, jos on tarpeeksi tutun ihmisen kotona.

Oletko varma ap ettet ole odotuttanut vieraita liikaa kahvien tai naulakkokaapin kanssa? Sanoit että olet kaikille näyttänyt ensimmäisellä kerralla missä naulakkokaappi on, mutta ei kai sitä muista jos vierailuiden välillä on kaksi vuotta? Yleensäkin odottaminen luo sosiaalisesta vaikeuta tilanteita, jonka vieras saattaa yrittää laukaista etsimällö vaikkapa naulakon itse tai tarjoutumalla keittämään kahvit.

Tämä on minulle ihan outo juttu, johon törmäsin vasta 30v täytettyäni ja saatuani lapsen. Yllättäen ihmiset tarjoutuvat keittämään kahvia eikä suinkaan sitä kahvia, joka jo on valmiiksi keittimen vieressä vaan jotain muuta kahvia, jota epätoivoisesti etsitään keittiön kaapeista. Eikä tietenkään voida ottaa niitä mukeja, jotka olen ottanut työtasolle esille. Ehei, taas etsimään vimmatusti ruokailutilan kaapista, josko siellä olisi sopivia. Kun sanon, että niissä kaapeissa ei ole astioita niin vieras kohauttaa olkapäitään ja toteaa, että ihan hyvin voisi olla, anna kun minä autan siirtämisessä.

Tätä "uteliasta auttamista" en ole koskaan kohdannut yli 50v tai alle 15v naispuoleisissa henkilöissä enkä miehissä. Jostain syystä tämä on lisääntymisikäisten, pesäntekoviettisten naisten tapa katsastaan kilpailijan koti.

Mulla nimenomaan kaikki yli 50v sukulaiset tekee tuota. Että tutkii kaikki kaapit tekosyyn varjolla.

Mutta joo, ei ole normaalia tutkia kaikki kaspit ja todeta lopuksi "kahvia etsin", varsinkin jos pannullinen on valmiina.

Mutta en pahastu jos joku sanoo minä voin keittää kahvit, avaa yhden kaapin joka ei ole oikea ja tämän jälkeen kysyy minulta missä kahvit on. Ainakin noin ystäväni tekevät. Minun mielestä siison ihan normaalia tarjoutua kahvinkeittäjäksi ja avata potentiaalinen.kahvikaappi,mutta tuostahan.sinun kertomassa ei ollut kyse.

Kaikkeahan voi tehdä kaiken varjolla. Vaatehuoneen voi avata kun väittää menevänsä vessaan, mutta silti vessaan meno ei ole epäkohteliasta.

Vierailija
28/37 |
10.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pikkuhiljaa alkaa minuakin kiinnostaa sun kaapinsisältö, kun itse pidät sitä niin uskomattoman ihmeellisenä ja kiinnostavana sisällöltään, että ihmisten on oikein pakko saada tietää mitä niissä on.

Onko siellä ovi Narniaan vai mitä niin helkkarin maagista? Pitääkö tulla oikein sinne katsomaan?

Vierailija
29/37 |
10.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo! Ja meillä vielä kyseiset vieraat etsivät vessaa avaten "vahingossa" vääriä ovia. En käsitä. Siis kyllä kerron aina vieraille, missä se vessa on, kun sitä kysytään tai asiaan viitataan jotenkin. Pitääkö ensin avata kolme muuta ovea ja sitten kysyä, että "niin että missäs se vessa oikein olikaan", samalla kun hoidan lasta.

Ja kyseiset vieraat eivät ole tässä uudessa talossamme ennen käyneet eli ei ole mistään aiemmin väitetystä olettamuksista kiinni, että siis olettaisin, että vieraat muistavat, missä vaatekomerot yms. ovat.

Ap.

Vierailija
30/37 |
10.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anoppi tekee tätä. Kysyy, että missä meillä on hiusteenkuivaaja tai kukkamaljakko tai villasukat ja sitten huikkaakin heti perään että löysin jo! Aaarrgghhh että vituttaa.

Vierailija
31/37 |
10.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ei haittaa että mun kaapeille mennään, enkä voi käsittää miten se jonkun mielestä voi olla niin iso juttu. Eihän siellä ole kuin normaaleja tavaroita, eihän? Vai kenties paloiteltu ruumis? :D

Jos siellä kaapeissa ei tip top siistiä ole niin mitä sitten. Relaa vähän. Tuskin ketään oikeesti kiinnostaa onko sun kaapit siistit vai ei, ja mitä ne sisältää.

Vierailija
32/37 |
10.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo! Ja meillä vielä kyseiset vieraat etsivät vessaa avaten "vahingossa" vääriä ovia. En käsitä. Siis kyllä kerron aina vieraille, missä se vessa on, kun sitä kysytään tai asiaan viitataan jotenkin. Pitääkö ensin avata kolme muuta ovea ja sitten kysyä, että "niin että missäs se vessa oikein olikaan", samalla kun hoidan lasta.

Ja kyseiset vieraat eivät ole tässä uudessa talossamme ennen käyneet eli ei ole mistään aiemmin väitetystä olettamuksista kiinni, että siis olettaisin, että vieraat muistavat, missä vaatekomerot yms. ovat.

Ap.

No on kaksi vaihtoehtoa: joko ne haluavat tutkia uteliaisuuttaan tai sitten ne eivät kehtaa olla vaivaksi jos sinä näytät olevan tosi keskittynyt vauvaan. Varmaan ne vierailijoiden persoonat kertovat sulle kummasta kyse, jos tosi uteliaita ja tuppaantuvia niin sitten ensimmäisestä, jos taas rentoja ja ystävällisiä niin varmaan jälkimmäistä. Voi myös olla että annat epäselvän ohjeen vessaan ja vieraat eivät kehtaa kysyä uudestaan. Mulla on sukulaisnaisia jotka tiuskisivat tyyliin etkö kuunnellut kunnolla kun kerroin,mutta tuskin sä semmoinen olet.

Joskus on niinkim, että jotain on tosi vaikea miellyttää eikä tiedä toivooko hän että hänelle keitetään kahvit kun vastasyntynyttä mennään katsomaan jne. Yleensäkin vastasyntynyttä mentäessä katsomaan toiset äidit hakuavat että heille keitetään kahvit, kun taas touset haluavat pukata lapsen vieraan syliin ja keittää kahvit. Jos kahvinkeitto näyttää hankalakta,nikn voi olla että vieras ei kehtaa ehdottaa vauvanhoitoa vaan ehdottaa niitä kahvien keittoja. Useimmat äidit haluavat rauhassa sylitellä vauvaansa. Toki useiden kaappien ja ovien aukaisu ennen kuin kysyy tarkentavaa neuvoa on huonoa käytöstä, mutta aika harva noin tekee.

Vierailija
33/37 |
10.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mirrimurunen kirjoitti:

Mua ei haittaa että mun kaapeille mennään, enkä voi käsittää miten se jonkun mielestä voi olla niin iso juttu. Eihän siellä ole kuin normaaleja tavaroita, eihän? Vai kenties paloiteltu ruumis? :D

Jos siellä kaapeissa ei tip top siistiä ole niin mitä sitten. Relaa vähän. Tuskin ketään oikeesti kiinnostaa onko sun kaapit siistit vai ei, ja mitä ne sisältää.

Mun mielestä on myös iso ero mitä kaappeja avataan. En siis availe kaappeja missään, joten ei tämä mitää selittelyä ole, mutta on eri asia availla muuten vaan olohuoneen tai makuuhuoneiden kaappeja kuin etsiä keittiöstä kahvikaappia tai aterimia. Toki joku voi niitäkin tehdä uteliaisuuttaan, mutta raja mulla menee ainakin siinä keittiö-olohuone linjassa.

Monet kaverit ottavat kupit itse kaapista, toki ensimmäisen hudin jälkeen kysyvät oikean sijainnin (tosin jos olen vaikka vaippaa vaihtamassa niin saattavat ihan itse etsiä) mutta anoppi puolestaan nuuskii kaiken vessan kaapista lähtien ilman edes mitään näennäistä tekosyytä. Tuskin olen ainoa, jonka mielestä noissa on iso ero.

Vierailija
34/37 |
10.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kilpailijan koti?

Vierailija
35/37 |
10.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Empä ole ikinä tuollaiseen ilmiöön törmännyt.

Meillä kävi vieras, joka änkesi makuuhuonetta tarkastamaan ja aukoi sielläkin yöpöytien laatikot ja kaapit. En kutsunut toista kertaa!

Vierailija
36/37 |
10.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta se on ainakin huonoa käytöstä, jos mennään ovia aukomaan. Joskus kuullut, kuinka vessassakin kaapin ovet jostain syystä aukeaa. Vaikka paperia kyllä oli!!!

Vierailija
37/37 |
10.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole itse mennyt kenenkään kodissa kaappeja availemaan - paitsi jos emäntä pyytää, tai jos ollaan  oltu vaikka viikonloppua viettämässä ja tehdään yhdessä ruokia jne.

Eikä meillä mun tietääkseni ole myöskään mitään kaappien availijoita käynyt. Paitsi siis em. tilanteessa, pidemmällä vierailulla.

Mutta sen puoleen, ei mun kaapeissa mitään salaisuuksia ole, joten en tiedä miksi moisesta edes hikeentyisin. No ehkä sitten jos mun johonkin päiväkirjakaappiin tai osakekirjojen kopioihin joku menisi työntämään nokkaansa niin sitten.