Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ihmiset suuttuvat jos heitä kohtelee samoin kuin he sinua?

Vierailija
10.01.2017 |

Siinäpä se kysymys. Tää jaksaa aina vaan ihmetyttää kuinka ihmiset on sokeita omalle huonolle käytökselleen. Muutama sukulaiseni taas kerran todisti tämän väitteen. Yleensä olen mukava ihminen mutta joskus menee kuppi nurin toisten huonoon käytökseen ja kun antaa takaisin edes sinnepäin samalla mitalla, ikuinen viha on langetettu. Mutta ehkä parempi näin.

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
10.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tai siis että olen tasan niin epäkypsä kuin olen. En haluaisi olla, mutta olen, kunnes kypsyn. Se että olen epäkypsä on vanhempieni vikaa, koska ovat estäneet kypsymistä omalla vajavaisuudellaan.

18

Juu, ole uhri. Kärsi ja ryve siinä. Mikään ei koskaan eikä ikinä ole sinun syytäsi.

Varmaan....

Vierailija
22/40 |
10.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen huomannut saman. Itseä v*****, miksi minun pitää aina olla se aikuinen, ja toinen saa tehdä mitä itse haluaa?

Eli et oikeasti ole sen aikuisempi.

Miten niin en? Pidän suuni kiinni ja kohtelen toista kunnioittavasti. Annan hyökkääviin vastauksiin asiallisen vastauksen. Vastaan aina korrektisti.

Ei aikuisuus tarkoita tunteettomuutta.

Jos olisit oikeasti aikuinen tuossa, sinua ei katkeroittaisi toimia niin. Nyt toinen jäi mielestäsi sinulle siitä jotain velkaa, että olit asiallinen. Kummallista.

Mitä höpiset? Ei tässä kukaan ole kenellekään velkaa. Puhun siitä, että on pirun raskasta kerätä omat voimat tapaamiseen, kun ei koskaan tiedä, miten toinen kohtelee ja mistä tänään tuulee. On pirun raskasta ottaa aina lokaa niskaansa ja niellä omat tunteensa, jotta asiat saa selvitetyksi. Sillä jos minä lähden samaan leikkiin ja samalke tasolle toisen kanssa, niin seurauksena on umpisolmu.

no, ihminen istuu vaikka tikun nokassa js on pakko. Minun pitää istua tikun nokassa enää neljä vuotta. Sitten kuopukseni on täysi-ikäinen.

Miksi sinun pitää istua tikun nokassa kuopuksesi täysi-ikäisyyteen saakka? Jotta et joudu maksamaan elatusta? Mä en ole koskaan tajunnut tuota. 4v omaa elämää menee täysin ohi vaikka 14-vuotias tajuaa jo ihan hyvin etteivät vanhemmat tule toimee ja ehkä toivookin eroa. Sitten vanhempana se kuopus saa kuulla että sen takia vanhempi kärsi vielä  sen 4v elin otsassa. Kannattaako todella? Mielestäni ei kannata.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
10.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen huomannut saman. Itseä v*****, miksi minun pitää aina olla se aikuinen, ja toinen saa tehdä mitä itse haluaa?

Miten niin en? Pidän suuni kiinni ja kohtelen toista kunnioittavasti. Annan hyökkääviin vastauksiin asiallisen vastauksen. Vastaan aina korrektisti.

Jos olisit oikeasti aikuinen tuossa, sinua ei katkeroittaisi toimia niin. Nyt toinen jäi mielestäsi sinulle siitä jotain velkaa, että olit asiallinen. Kummallista.

Mitä höpiset? Ei tässä kukaan ole kenellekään velkaa. Puhun siitä, että on pirun raskasta kerätä omat voimat tapaamiseen, kun ei koskaan tiedä, miten toinen kohtelee ja mistä tänään tuulee. On pirun raskasta ottaa aina lokaa niskaansa ja niellä omat tunteensa, jotta asiat saa selvitetyksi. Sillä jos minä lähden samaan leikkiin ja samalke tasolle toisen kanssa, niin seurauksena on umpisolmu.

no, ihminen istuu vaikka tikun nokassa js on pakko. Minun pitää istua tikun nokassa enää neljä vuotta. Sitten kuopukseni on täysi-ikäinen.

Miksi sinun pitää istua tikun nokassa kuopuksesi täysi-ikäisyyteen saakka? Jotta et joudu maksamaan elatusta? Mä en ole koskaan tajunnut tuota. 4v omaa elämää menee täysin ohi vaikka 14-vuotias tajuaa jo ihan hyvin etteivät vanhemmat tule toimee ja ehkä toivookin eroa. Sitten vanhempana se kuopus saa kuulla että sen takia vanhempi kärsi vielä  sen 4v elin otsassa. Kannattaako todella? Mielestäni ei kannata.

Me olemme eronneet viisi vuotta sitten. Neljä vuotta joudun vielä sopimaan lasten asioista. Tikun nokassa istun, kun eksä vääntää ihan kaikesta.

Olem mahdollisimman vähän yhteydessä ja silloinkin vain pakon edestä ja puhun vain asiasta. Se vähäkin on raskasta vääntämistä. Ei millään jaksaisi.

Vierailija
24/40 |
10.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai siis että olen tasan niin epäkypsä kuin olen. En haluaisi olla, mutta olen, kunnes kypsyn. Se että olen epäkypsä on vanhempieni vikaa, koska ovat estäneet kypsymistä omalla vajavaisuudellaan.

18

Juu, ole uhri. Kärsi ja ryve siinä. Mikään ei koskaan eikä ikinä ole sinun syytäsi.

Varmaan....

Olen uhri, mutta eihän se sitä tarkoita, ettei tilanne sen suhteen voisi muuttua. Teen sen eteen töitä koko ajan, samalla kun en koita esittää kypsää, mitä en ole. Ja kiristele sitten hampaitani, kun sillä ei saavuta mitään tai se ei johda mihinkään.

Vierailija
25/40 |
10.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen oppinut tunnistamaan tämän ihmistyypin jo kaukaa (ja sitä myötä välttelemään). Tuollaisia ihmisiä on aina n. 1/4 ryhmästä päiväkodista ja alakoulusta lähtien. Usein tällaisia ihmisiä kutsutaan sitten narsisteiksi, kun läheiset tajuavat kuvion, mutta kyseessä ei ole narsismi, vaan jonkinlainen kasvatuksen tai turvallisen kiintymyksen puute lapsuudessa. Ei olla opetettu kohtaamaan pettymyksiä terveellä tavalla, vaan opittu siihen, että oma etu saavutetaan manipuloimalla ja toimimalla astetta itsekkäämmin. Tässä vielä tyypillisiä piirteitä tällaisesta ihmistyypistä:

- Valittaa ja kiukuttelee avoimesti, tunteet nousevat pintaan helpommin ja kaikki pienetkin "vääryydet" ja pettymykset tuntuvat tavallista isommilta ja henkilökohtaisemmilta.

- Näyttää näitä negatiivisia tunteitaan jopa tuntemattomille tai puolitutuille ihmisille (kun normaali ihminen osaa käyttäytyä tilanteen mukaan ja käsitellä sitten asiat luotettavien läheisten kanssa).

- Mykkäkoulut, varsinkin lyhyt kestoiset, ovat yleisiä. Usein myös mykkäkoulun kohteeksi joutunut ei aina tiedä, miksi toinen mököttää. Pahimmissa tapauksissa tämä on yksi manipulaation muoto ja osa henkistä väkivaltaa, käytetään usein kumppaniin tai perheenjäseniin tai parhaaseen ystävään.

- Kokee oikeudekseen aina itse kiukutella ja valittaa, mutta ei kestä muilta ihmisiltä pienintäkään "huonoa päivää" tai negatiivista kommenttia. Tämä johtuu siitä, että eivät osaa käsitellä omia tunteitaan eikä siten varsinkaan osaa suhtautua muiden tunteisiin järkevällä tavalla. Turhautuminen johtaa tähän ap:n kuvailemaan suuttumukseen.

- Suuttumuksen tai kiukuttelun aiheissa ei aina ole mitään logiikkaa. Siis suututaan suuttumuksen ilosta. Tällaista tyyppiä kuvaillaan myös sanalla "drama queen".

- Tällaisilla ihmisillä kaveripiiri vaihtuu melko usein eikä kykene säilyttämään parhaita ystäviään kovin pitkään. Riitautuu ystävien kanssa (vrt.normi ihminen, joka ei riitele hyvien ystävien kanssa, vaan ottaa tarvittaessa etäisyyttä hetkeksi ja antaa tunteiden jäähtyä tai keskustelee rakentavasti ystävän kanssa erimielisyyksistään tai mielensä pahoittamisesta).

Vierailija
26/40 |
10.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saavutetuista eduista on niin vaikea luopua. Heidän elämänsä rakentuu osaltasi sen varaan, miten sua saavat kohdella. Jos muutat käytöstäsi niin heidänkin täytyy säätää elämäänsä uudelleen, mahdollisesti kannaltaan huonompaan suuntaan. Jos olet kaveriporukkasi ainoa raitis tai auton omistaja, ja ryhdytkin juomaan ja myyt autosi, voi olla ettei puhelimesi enää perjantaisin soikaan.

Vierailija
27/40 |
10.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellaisilla ihmisillä taitaa olla jottain narsistisia piirteitä. Tai eivät vain osaa myöntää olevansa väärässä tai käyttäytyä oikein. Se on aika yleistä, että omille vioille ollaan sokeita. Tai vaikka ne hiljaa itselleen myöntäisikin, ikinä sitä ei kehdata sanoa ääneen.

Vierailija
28/40 |
10.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

18

Varmaan....

Olen uhri, mutta eihän se sitä tarkoita, ettei tilanne sen suhteen voisi muuttua. Teen sen eteen töitä koko ajan, samalla kun en koita esittää kypsää, mitä en ole. Ja kiristele sitten hampaitani, kun sillä ei saavuta mitään tai se ei johda mihinkään.

Ikiksen provoa, jää jankkaamaan kuulostaen teini-ikäiseltä nyrppänaamalta, joka tosin onkin. Pitää vain jatkaa kypsymistä yksin yksinään eikä tarjota itseään sille, joka tyhmyyttään suostuisi ottamaan.

Vierailija
29/40 |
10.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekkin kyllästyin siihen että pitäisi käsitellä toista samallalailla kun tahtoisi muiden itseä kohdella. Kauan tein noin ja ihmiset alkoi vaan käyttää kiltteyttäni hyväksi ja pyysi monenlaisia palveluksia mutten mie saanu koskaan vastapalveluksia vaikka pyysinkin. Sitten aloin käyttäytyä heitä kohtaan siten miten he käyttäytyy mua kohtaan ja suurin osa raivostui ja valitti etten ole oikea ystävä. Hekö sitten oli mulle oikeita ystäviä?

Vierailija
30/40 |
10.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs sukulainen jaksaa aina kommentoida painoani. Nähdään suvun juhlissa muutaman kerran vuodessa ja joko sieltä tulee "oletpa laihtunut! Vihdoinkin näytät hyvältä!" Tai "hyi kauhea kun olet lihonut!" Tai jos paino pysynyt samana niin sieltä tulee silti jotain "aiotko laihduttaa" sun muuta kommenttia. Tämä ihminen on jotenkin todella vahva persoona ja huomaan että suvussa moni muukaan uskalla sanoa mitään vastaan. Itse myös aina vastaan jotain korrektia takaisin, vaikka olen suunnitellut puhuvani suuni puhtaaksi. Monet kerrat olen haaveillut, että uskaltaisin sanoa hänelle ennenkuin hän ehtii sanomaan mitään minulle "hyi kun olet vanhentunut! Miltä tuntuu kun elämän loppusuora häämöttää?"

Vierailija
31/40 |
10.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikseivät he omaa peilikuvaansa tunnistaneet? Mutta tulivatpa tunnustaneeksi, että eivät ole itse oikeita ystäviä, eikä ole tarkoituskaan olla. Toisaalta näillä on tämä yksinkertaisen manipuloijan kaava, että jatka vaan syyttämällä muita ja ole kuin et tajuaisikaan paljastuneesi, niin kyllä se siitä unohtuu. Varmaan heidän maailmassaan.

Vierailija
32/40 |
10.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ole tekemisissä tuollaisten ihmisten kanssa, jos suinkin voin sen välttää.

Joskus on tietenkin pakko, mutta silloinkin mä rajoitan sen kanssakäymisen vähimpään mahdolliseen. Olen silloinkin "ystävällinen", mutta se ei ole mun normaalia ystävällisyyttä, vaan pelkästään hyvien käytöstapojen vaatimaa.

Mulla on pieni ystäväpiiri, mutta ne on oikeita ystäviä.

Vierailija
33/40 |
10.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

18

Varmaan....

Ikiksen provoa, jää jankkaamaan kuulostaen teini-ikäiseltä nyrppänaamalta, joka tosin onkin. Pitää vain jatkaa kypsymistä yksin yksinään eikä tarjota itseään sille, joka tyhmyyttään suostuisi ottamaan.

Yksin ei ihminen kypsy, joten en tee niin.

Vierailija
34/40 |
10.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikis-pojut eivät uskalla näyttää harmistumistaan poikaystävilleen saati antaa takaisin. Kaikki ladataan sitten vaikka tuntemattomiin naisiin. Tosi aitoja ihmissuhteita.

Vierailija
35/40 |
10.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka ajattelun saa muuttumaan? Tunnistan itse missä tilanteissa tunnen pientä vihaa miestäni kohtaan, mutta itse silti toimin samoin. Yritän välillä pitkään taistella mieltäni vastaan ajattelemalla "Miksi jonkin asian tekeminen on tuomittavaa vain siksi ettei hän ole sinä?" yms. Ei auta yhtään. Johtuu varmaan osittain siitä että omissa tekemisissä voi tarkkailla tunteitaan koko ajan ja toisen toiminta näyttää järjettömältä. Jotenkin vaikea asettua kunnolla toisen asemaan. Voiko johtua autismin kirjon piirteistä eikä pelkästä tyhmyydestä?

Vierailija
36/40 |
10.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
37/40 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä puhuttiin käytöksestä ja käytöstavoista, ei ajatuksista. 

En voi sietää ihmisiä jotka sälyttävät syyn omalle huonolle käytökselleen toisten harteille. Että jos annat mun kohdella sua huonosti, teen sen. Kysyn vaan että miksi?! Se nimittäin kertoo sinusta aikasta paljon. Varsinkin se miten kohtelet ihmisiä joilta et voi saada mitään tai joista et voi hyötyä.

Muta jos pidät rajasi sinuun suututaan verisesti, viha langetettu ikuisesti ja syytetään ilkeäksi. Vain koska et anna kohdella itseäsi huonosti. Tällaista Suoemsa mutta miksi? Ocatkoo ihmiset ihan sokeita omalle käytökselleen vai empatiakyvyttömiä kun eivät pysty reflektoimaan käytöstään yhtään.

Ihan kuin suomalaiset saa tehdä toisille mitä haluaa mutta kukaan ei saa heille sanoa mitään tai pitää rajojaan. uskomatonta

Vierailija
38/40 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen oppinut tunnistamaan tämän ihmistyypin jo kaukaa (ja sitä myötä välttelemään). Tuollaisia ihmisiä on aina n. 1/4 ryhmästä päiväkodista ja alakoulusta lähtien. Usein tällaisia ihmisiä kutsutaan sitten narsisteiksi, kun läheiset tajuavat kuvion, mutta kyseessä ei ole narsismi, vaan jonkinlainen kasvatuksen tai turvallisen kiintymyksen puute lapsuudessa. Ei olla opetettu kohtaamaan pettymyksiä terveellä tavalla, vaan opittu siihen, että oma etu saavutetaan manipuloimalla ja toimimalla astetta itsekkäämmin. Tässä vielä tyypillisiä piirteitä tällaisesta ihmistyypistä:

- Valittaa ja kiukuttelee avoimesti, tunteet nousevat pintaan helpommin ja kaikki pienetkin "vääryydet" ja pettymykset tuntuvat tavallista isommilta ja henkilökohtaisemmilta.

- Näyttää näitä negatiivisia tunteitaan jopa tuntemattomille tai puolitutuille ihmisille (kun normaali ihminen osaa käyttäytyä tilanteen mukaan ja käsitellä sitten asiat luotettavien

Tämä ei nyt pidä paikkaansa. kaikilla ei ole turvallisia tuttuja kun Suomessa niitä ei saa. Ehkä ihminen kertoo jotta muut oppisivat tunnistamaan omaa käytöstään aj muuttumaan. Yrrittää siten muuttaa suomaliasia paremmiksi. Näin minä sen ymmärrän.  Länsimaissa saa kertoa omia tunteita avoimesti muille oli ne mitä tahansa.  Ehkä tämä ihminen tulee lännestä, ulkomailta.

Vääryyksien kertominen ei ole valittamista eikä kiukuttelua. Suomessa noi ymmärretään ihan väärin. Vääryyksien nostamista esille ei ole kiukuttelua vaan ihan asiallista kerrontaa.

- Mykkäkoulut, varsinkin lyhyt kestoiset, ovat yleisiä. Usein myös mykkäkoulun kohteeksi joutunut ei aina tiedä, miksi toinen mököttää. Pahimmissa tapauksissa tämä on yksi manipulaation muoto ja osa henkistä väkivaltaa, käytetään usein kumppaniin tai perheenjäseniin tai parhaaseen ystävään.

- Kokee oikeudekseen aina itse kiukutella ja valittaa, mutta ei kestä muilta ihmisiltä pienintäkään "huonoa päivää" tai negatiivista kommenttia. Tämä johtuu siitä, että eivät osaa käsitellä omia tunteitaan eikä siten varsinkaan osaa suhtautua muiden tunteisiin järkevällä tavalla. Turhautuminen johtaa tähän ap:n kuvailemaan suuttumukseen.

- Suuttumuksen tai kiukuttelun aiheissa ei aina ole mitään logiikkaa. Siis suututaan suuttumuksen ilosta. Tällaista tyyppiä kuvaillaan myös sanalla "drama queen".

keskimmäistä käytöstä ihmettelen miksi suomalasiet ei kestä omaa huonoa käytöstä jos siitä sanotaan. Minulla ollut monia ns ystäviä jotka ovat juuri tuollaisia. Olen heittänyt heidät ulos elämästäni Osa ennätti suuttua kun hieman pidin rajoja ihan varovasti  niin suuttuttiin ihan silmitömästi minuun.

Ulkomailla saadut ystävät pysyvät mutta ei Suoemssa jos et anna heidän talloa sinua, miksi ihmeessä?

Vierailija
39/40 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka ajattelun saa muuttumaan? Tunnistan itse missä tilanteissa tunnen pientä vihaa miestäni kohtaan, mutta itse silti toimin samoin. Yritän välillä pitkään taistella mieltäni vastaan ajattelemalla "Miksi jonkin asian tekeminen on tuomittavaa vain siksi ettei hän ole sinä?" yms. Ei auta yhtään. Johtuu varmaan osittain siitä että omissa tekemisissä voi tarkkailla tunteitaan koko ajan ja toisen toiminta näyttää järjettömältä. Jotenkin vaikea asettua kunnolla toisen asemaan. Voiko johtua autismin kirjon piirteistä eikä pelkästä tyhmyydestä?

empatin kyvyn puutetta

Vierailija
40/40 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eri, mutta jos toinen sanoo rumasti itselleni vailla mitään syytä niin kyllähän se toinen on nimenomaan anteeksipyynnön velkaa. Eri asia sitten, saanko sellaisen vai en.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi viisi