Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miehen kotityöt

Vierailija
09.01.2017 |

20 vuoden jälkeen olen luopunut pahemmin pyytämästä miestä jakamaan kanssani kotityöt. Kun en pahemmin enää pyydä niin tekee suunnilleen tämän verran: imuroi ja pesee lattiat 1/3 talosta 2 krt kuussa. Käyttää koiran lenkillä 1 krt päivässä 20 min. Kuljettaa yhtä lasta harrastuksiin 3 krt viikossa + toisen lapsen pelimatkat 1 krt vkossa. Tyhjentää astianpesukoneen 2 krt viikossa, käy hakemassa kaupasta pikkuostokset 1 krt viikossa, lämmittää takkaa ja tekee puita 2 krt viikossa, huoltaa autot. Suurimman osan ajasta kotona katsoo telkkaria ja lukee kirjoja/lehtiä. Minulle jää siis siivouksesta 80%, suuret kauppaostokset, kaikki ruuanlaitto, apk tyhjennys 3-4 krt viikossa, kaikki pyykinpesu ja pitkä koiralenkki 2-3 krt viikossa. Lapsia 4 ikä 6-18v ja neliöitä 250. Lapset lenkittävät koiran 1-2 krt päivässä, astinpesukoneen tyhjennys 3 krt viikossa ja omien huoneiden siivous ja imurointi + kahdella vanhemmalla vessan pesu 1 krt/viikko.

Löytyykö keneltäkään muuta näin perinteistä miestä, joka omasta aloitteestaan katsoo oikeudekseen hoitaa kotitöistä sellaiset 1/4 ja levätä muun aikaa? Ja hyvällä ja pahalla olen puhunut asiasta kohta 20 vuotta ja kun ei perille mene olen päätynyt hiljaisuuteen asian suhteen. Kaksi vanhinta lasta muuttavat pois kotoa parin vuoden sisällä niin olen miettinyt, että pääsisikö helpommalla kahden nuorimman lapsen kanssa pienemmässä asunnossa ilman miestä.

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
09.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tienaatte 50/50 ja jaatte kulut 50/50?

Molemmilla päivittäinen työaika 7,5 h. Mies tienaa kaksi kertaa enemmän  ja maksaa asuntolainan lyhenyksen, bensat ja 1/2 laskuista. Minä maksan ruuat 6 hlölle, vaatteet 5 hlölle, lahjat, kodin sisustukset, bussikortit, matkat ja 1/2 laskuista. Autoja 2, joista miehen käytössä toinen ja toinen vanhimman lapsen koulu- ja harrastusmatkoihin. Itse kuljen bussilla.

Hölmö.

Jos tulee ero, niin miehelle jää iso talo ja sulle muistot ostetuista ruuista. Reilua.

Vierailija
22/34 |
09.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä voit pyytää joko mitä tekee tai koska, ei molempia!:)

Minä miehenä kyllä tykkään siivoilla ja kokata ja käydä kaupassa sekä laittaa pyykkiä, mutta haluan tehdä sen omaan tahtiin, pullojen palautuksiakin vien mieluummin sitten yhden isomman satsin kuukaudessa, enkä päivittäin hypi kauppaan. Olen siis ottanut käytännöllisemmän otteen elämääni.

Nainen on meidän taloudessa työllistettynä, itsellä iski terveydellinen tilanne päälle jonka takia jätin työni ja yritän löytää kevyempää tilalle esim toimisto työtä. Hulluksihan tässä tulee työttömänä jos eiole mitään askareita, itseäni osaan kuitenkin viihdyttää tietokoneella pelaten, alkoholia tai muita mömmöjä en vedä (olen täysin raitis mies).

Minä osaan taas tietokoneen/elektroniikan käytön ja nainen on aika tumpelo näissä asioissa (ei tietysti kaikki ole vaan tapauskohtainen),  eli kannattaa kuitenkin senverran kahdestaan sopia mitkä työt sopii kummallekkin, minä pidän huolen siitä että elektroniikka pelittää!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
09.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa-a.

Oma listani on seuraava.

Teen oma-aloitteisesti viikoittain:

- pyykinpesusta ja vaatteiden viikkaamisesta noin 2/3

- imuroinnista puolet

- astianpesukoneen täyttö + tyhjennys ja ruuanlaittoastioiden tiskaus, n. 2/3

- polttopuuhuolto, puiden kantaminen ja tulisijojen lämmitys (3+sauna), noin 3/4 kaikesta työstä;

- ruuanlaitossa apuna päivittäin, yleensä päävastuun kantaa vaimo;

- kaupassakäynnit menee tasan 50/50

- roskien vienti, kierrätyksen hoitaminen 50/50

- keitän aamukahvit, katan ja korjaan aamiaispöydän

- lemmikin hoito 50/50

- laskujenmaksu ja rahaliikenteen hoito ym. talousasiat 50/50

Harvemmin tai aika ajoin tehtäviä töitä:

- kodin remontit, niiden suunnittelut ja toteutus; (vaimo saattaa joskus olla apuna esim. maalaamisessa);

- pihatöistä 4/5 minun vastuullani: nurmikonleikkuu, kukkamaiden hoito, kasvimaan hoito, perunamaan hoito, puiden ja pensaiden hoito, haravointi ja kaikkien "pihaprojektien" toteuttaminen: vaimo joskus niittää nurmikkoa ja on mukana suunnittelemassa kukkien ja istutusten hankintaa (mutta ei kertaakaan ole esim. kitkenyt kukkamaita);

- auton pesu ja huoltotyöt;

- ikkunoiden pesu;

- saunan pesu

- leipominen 50/50

Vaimon hoitamia töitä:

- lapsen nukuttaminen (isi ei "kelpaa" nukuttajaksi);

- lattioiden pesu;

- iso osa ruuanlaitosta;

- "multitaskausta" mm. kodin järjestelyt, sisustaminen, muistamiset, lahjahankinnat ym.

- lapsen pukeminen ja syöttäminen 2/3 (molemmat leikitämme lasta)

Joskus vaimoni avautuu siitä, kun lapsenhoidossa jää iso vastuu hänelle. Samoin minä avaudun siitä, kun kesäisin (ja talvisin!) pihanhoito jää miltei yksinomaan minulle.

Käymme molemmat töissä

Vierailija
24/34 |
09.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee vähemmän.

Vierailija
25/34 |
09.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehelle ei kotityöt kuulu.

Kotityöt ovat naisten töitä, eikä mies jolla on itsetunto kunnossa suostu edes keskustelemaan moisesta.

Perinteiseen tapaan sinä sitten vastaat kaikista talouden kuluista ja perheenjäsenten hyvästä elintasosta, vai?

Jos olet sinkku, niin äitisikö käy sinulla siivoamassa?

Vierailija
26/34 |
09.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, mun mies tekee kahta työtä (palkkatyö ja toinen työ lähinnä "harrastelua", mut kuitenkin 5-30h/vko). Tienaa triplasti sen mitä minä ja maksaa myös asumisen ja elämisen kuluja samassa suhteessa. Lisäksi tekee okt:n huoltotyöt, autoihin liittyvät asiat (myös tankkaus!), tekee polttopuut. Siivoaa ja tekee ruuat kun mä olen (kolmivuoro) töissä. Tarvittaessa kuljettaa lapsia harrastuksiin.

Mä käyn kaupassa ja valmistan ruuat. Ja siivoan ja kuljetaan lapsia ja linkitän koiran.

Lapset osallistuu ruoanlaittoon kykyjensä mukaan (vanhimmat osaa jo valmistaa koko aterian), siivoaa omat huoneensa, pesee vessat, ulkoiluttaa satunnaisesti koiraa .

Tyytyväinen järjestelyyn!

Vierailija
27/34 |
09.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ap luulee saavuttavansa moisella lisauksella. En ainakaan itse viitsisi olla suhteessa, jossa joka asiaa kirjataan jollekin excel -taulukolle ettei vahingossakaan päästä hyötymään toisesta yhtään enempiä. Meillä teen kotitöistä 85%. Mies leikittää lapsen ja vaihtelee vaipat. Ruuanlaittoon osallistuu ajoittain samoin siivoiluun pintapuolisesti. Entä sitten? Nopeammin minä sen pyykin pesen kuin mies.

Vierailija
28/34 |
09.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies käy kokopäivätöissä ja minä osa-aikatöissä. Tienaamme saman verran. Minä hoidan koko asunnon siivouksen, päivittäisen ruuanlaiton ja pyykit. Hoidan myös auton huollot, asunnon remontit ym. Mies vie välillä roskat tai ripustaa pyykkiä. Vituttaa.

Vierailija
29/34 |
09.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mies saa burn outin kotitöistä. Makaa siksi sohvalla.

Lisäksi ei tee kotitöitä, koska minä en ole tarpeeksi kannustava.

Tämä on tätä nykyistä miesten pahoinvointia parisuhteessa.

Vierailija
30/34 |
09.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kotityöt ovat naisten töitä, eikä mies jolla on itsetunto kunnossa suostu edes keskustelemaan moisesta.

Perinteiseen tapaan sinä sitten vastaat kaikista talouden kuluista ja perheenjäsenten hyvästä elintasosta, vai?

Näinhän se aina menee, että mies vastaa huomattavalla summalla perheen menoista.

Ja sinkkuaikana minulla kävi aina siivooja.

Vierailija
31/34 |
09.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ap luulee saavuttavansa moisella lisauksella. En ainakaan itse viitsisi olla suhteessa, jossa joka asiaa kirjataan jollekin excel -taulukolle ettei vahingossakaan päästä hyötymään toisesta yhtään enempiä. Meillä teen kotitöistä 85%. Mies leikittää lapsen ja vaihtelee vaipat. Ruuanlaittoon osallistuu ajoittain samoin siivoiluun pintapuolisesti. Entä sitten? Nopeammin minä sen pyykin pesen kuin mies.

Sinulla ei taida olla vapaa-ajan ongelmia, kun palkkatyön lisäksi teet lähes kaikki kotihommat. Miten mies, onko hänellä paljon harrastuksia vai meneekö vapaa-aika sohvalla telkkaria katsellen?

Vierailija
32/34 |
09.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näinhän se aina menee, että mies vastaa huomattavalla summalla perheen menoista.

Jos nainen tekee kaikki kotityöt, niin mies maksaa kaiken. Naisella jää palkka kokonaan omaan käyttöön vastineeksi menetetystä vapaa-ajasta.

Vierailija
33/34 |
09.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos nainen tekee kaikki kotityöt, niin mies maksaa kaiken. Naisella jää palkka kokonaan omaan käyttöön vastineeksi menetetystä vapaa-ajasta.

Älä nyt höpöjä puhu!

Eihän miehen silloin kannata missään tapauksessa ottaa vaimoa, siivooja tulee tuolloin monta kertaa halvemmaksi ja lisäksi jää monta muuta murhetta samalla pois.

Vierailija
34/34 |
09.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ihana mies! Olkaa kateellisia.