Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

80-vuotiaan mielipide meidän nuorempien elämästä

Vierailija
08.01.2017 |

Tänään tapasin kyläillessä vireän ja tolkun eläkeläisen. Mukavaa oli jutustella, kunnes henkilö totesi minulle, että "ette te nuoret tiedä elämästä mitään". Olen siis aika keskiverto 35-vuotias.

Ja en tietenkään väittänyt vastaan. Onhan se elämä aika erilaista ollut silloin hänen nuoruudessaan. MUTTA. Mitä tällä toteamalla oikein tavoitellaan? Ja mitä minun pitäisi sitten tietää? Tai miten minun pitäisi elää, jotta ansaitsisin vanhemman väen kunnioituksen? Voisinko minä sanoa tälle vanhukselle, mitä hän ei tiedä elämästä, mitä me nuoremmat tiedämme ja mihin joudumme sopeutumaan (niitäkin asioita lienee paljon). Pitäisikö joka päivä isoon ääneen päivitellä tätä elämää, kuinka on mennyt helpoksi?

Tuleeko kaikista vanhoina tuollaisia? Miksi nuorempia pitää puheissa alentaa? Mitä tämä vanhus halusi minun hänelle sanovan?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
08.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seniili horisee katkeruuksissaan

Vierailija
2/9 |
08.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vanhuksia ole pakko mielistellä? Minä ainakin keskustelen heille kuin kelle tahansa aikuiselle. Väitän vastaan jos olen eri mieltä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
08.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tyhmä sinä ap oikein olet? Meinaatko että kaikki 80-vuotiaat ajattelee samoja ajatuksia? Mistä hitosta me tiedetään mitä se yksi eläkeläinen tarkoitti?!

Tämän kerron kyllä yli 80-vuotiaalle äidilleni, kun käyn kylässä ja saamme nauraa makeasti :D Ellei mamma ole täällä jo nauramassa ;)

Vierailija
4/9 |
08.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

35-vuotiaalla on toki paljon vielä edessä elettävää elämää. Eipä tuo mitenkään epäkunnioittavaa välttämättä ole, voi sen tulkita yhtä hyvin haikeaksi, kateelliseksi tai vain pelkäksi toteamukseksi. Siihen kuuluu vastata: niinpä, toivottavasti riittää vuosia minullakin, että saan elää noin kauan.

Jos siis haluaa elää niin kauan. Nykyisin 55-vuotiaana seuraillessani yli kahdeksankymppisten vanhempieni ikääntymistä en ole ihan varma haluanko elää edes niin kauan.

(Sen olen kyllä tässä oppinut, että oikeasti en tiennyt ruuhkavuosista mitään kun niitä kolmevitosena päivittelin: oli työt ja pienet lapset ja useimmiten olin väsynyt. Nykyään on työt, lapsenlapset ja ne iäkkäät vanhempani ja kun yritän pysyä tässä kaikessa tiimellyksessä terveenä ja työkykyisenä, saan kuulla aikuisilta lapsilta ja miniöiltäni syyllistystä siitä että kehtaan käydä jumpassa, uimassa tai sauvakävelemässä, kun lapsenlapset vaativat jälleen hoitoa tai perheen ikkunat pesijää.)

Vierailija
5/9 |
08.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelen itse sen niin, että emme me tiedä heidän elämästään ja heidän kokemuksistaan, kun emme ole sitä kokeneet, mutta eivät hekään taas voi täysin ymmärtää tämän hetken nuorten maailmaa. Nykyelämä tuntuu varmasti heidän kokemustensa valossa helpolta, mutta toisaalta nykymaailmassa on taas paljon sellaisia ongelmia ja epävarmuuksia, mitä ei heidän nuoruudessaan ollut. Tärkeää olisi jakaa näitä kokemuksia puolin ja toisin, niin ymmärrys lisääntyisi.

Vierailija
6/9 |
08.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän oli jo elänyt 45 vuotta ennen kuin sinä synnyit ja on elänyt 35 vuotta samaan aikaan kuin sinä. Kyllä hän tietää ja etenkin muistaa hirveästi kaikenlaista sellaista, mistä sinulla ei ole aavistustakaan. Älä loukkaannu, vaikka hän vähän töksäyttikin totuuden noin yllättäen. Saattoi olla jonkinlainen nurinkurinen kohteliaisuuskin.

Vierailija
7/9 |
08.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinno. Ei pitkä elämä välttämättä ole kovin kokemusrikas, mutta noin keskimäärin siinä on kyllä ehtinyt nähdä ja kokea kaikenlaista. Ikäviäkin asioita, sairautta, fyysisen kunnon rapautumista ja läheistensä kuolemaa. Asioita, joita ei omakohtaisesti juurikaan voi tuntea nuorena, tai ainakaan useimmat eivät tunne.

Tokaisusta ei siten kannata oikoseltaan vetää johtopäätöstä, että hän tarkoitti sillä mollata sinua ja nuoria yleisesti. Tai että kyse oli kunnioituksesta ja sen ansaitsemisesta ollenkaan.

Ehkä hän viittasi johonkin, josta olitte juuri keskustelleet. Muistelepa, mistä olitte silloin jutelleet.

Kuten joku jo sanoikin, kannattaa ehkä opetella tapa, että kysyy saman tien täsmennystä. Että mitä tarkoitat, mitä me nuoret emme tiedä?

Vierailija
8/9 |
08.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

"ette te nuoret tiedä elämästä mitään"

Se vaan on fakta. Pullamössö-sukupolvi on tätä mulle hetikaikki-ajassa elänyttä.

Ihan aikuisten oikeesti.

Vierailija
9/9 |
08.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten tyhmä sinä ap oikein olet? Meinaatko että kaikki 80-vuotiaat ajattelee samoja ajatuksia? Mistä hitosta me tiedetään mitä se yksi eläkeläinen tarkoitti?!

Tämän kerron kyllä yli 80-vuotiaalle äidilleni, kun käyn kylässä ja saamme nauraa makeasti :D Ellei mamma ole täällä jo nauramassa ;)

Minun kahdeksankymppinen isäni ja hieman nuorempi äitini ovat tänä viikonloppuna käyneet kuntosalilla ja uimassa sekä kairanneet järvenselälle tusinan reikiä, nostaneet niistä kalaa ja hiihtäneet kotiin saalis repussa. Kummankaan älyssä ei ole mitään vikaa. Minä en tule näkemään tuota ikää enkä kuntoa, vaikka hyvät geenit olenkin saanut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän viisi