¤¤¤Maalismussukat¤¤¤ (ke-to)
Kommentit (46)
Mukavaa, että " rajuudestaan" huolimatta kaikki meni ok. Ihanaa vauva-arkea teille!!!
Omaa odotellessa,
-jossara rv39+1-
Ja huomenta kaikille muillekin :) Oon tänään ja huomena menossa töihin yhteen koulutukseen ja tänään vieläpä pitäisi keritä neuvolaan puoli kahdeksaksi. Toki sitten " vähiin" jäävistä yöunista ahdistuneena heräsinkin jo viiden jälkeen, enkä saanut enää uudelleen unta. Samalla sain päähäni ahdistua myös vauvan pussilakanoista, joita en ole vieläkään saanut aikaiseksi hankkia sen enempää kuin ommellakaan... No, onneksi on tullut nukuttua ihan kiitettävästi varastoon. Omassa ( . ) ei mitään uutta, mutta ihana kuulla tuollaisia synnytyskertomuksia kuin jiggyn, että ei välttämättä niin hirmusti ennakko-oireita ees tarvii olla :) Sitten kun vielä ehtisi sairaalaan...
Nyt taidan mennä keittelemään mannapuuroa aamupalaksi kun kerran on hyvää aikaa ennen kuin tarvii lähteä liikkeelle! Aurinkoista torstaita!
-Aranja, 38+0-
Huomenta! Mä oon ollut nettipimennossa ja melkein on tullut jo vierotusoireita, kun ei oo päässyt lukeen teidän kuulumisia! Nyt meillä onkin uus hieno läppäri ja taas kelpaa netteillä! Nimimerkkejä en muista, vauvoja kun tuntuu tulleen oikein roppakaupalla! Mutta hirmuisesti onnitteluja uusille äideille, vauvoille ja perheille! Ihanaa kuulla uutisia!
Omassa masussa on tapahtunut tällä välin ihmeen paljon. Vauva on nyt kiinnittynyt! Jee! :) Supistuksia on ollut reilusti. Kestosuppareista siellä joku eilisessä pinossa mainitsikin. Niitä mulla on jatkuvasti. Ne on kuitenkin kivuttomia ja liittyy liikkumiseen. Eli aina kun vaan lähtee liikkeelle (kävelee tms.) niin maha meneee kovaks. Kun on touhunnut paljon, niin se menee helpommin. Sitten eilen aamulla heräsin ekaa kertaa sellaiseen suppariin, joka tuntu myös selän puolelle. Oli siis selvästi napakampi kuin tuollainen kestosupistus, se oikein jo tuntui hiukan! Niitä tuli noin neljä eilisen päivän aikana levossa, esim. istuessa. Kuitenkaan mitään limatulppaa en oo huomannut tulevan. MILTÄ teistä muista KUULOSTAA mun OIREET? Jokohan kohta alkais tapahtuun..
Olin henkisesti valmistautunut viime yönä sairaalaanlähtöön. Mun mies oli siitä aivan varma. No, ei ihan.. Yks supistus koko yönä!
KYSYMYS: Tuleeko LIMATULPPAA aina välttämättä ennen synnytystä vai voiko se jäädä kokonaan tulematta? Itseä alkaa huolettaan, kun sitä ei ollenkaan kuulu...
On ollut superihanaa, kun mies on ollut talvilomalla tän viikon. Olisin varmaan tullut hulluksi täällä yksin. Ollaan keksittty kaikennäköistä tekemistä. Eilen käytiin salilla!!! (Mulla se nyt oli lähinnä hengailua.) Parissa kaupassa kierreltiin myös. Illemmalla käytiin Sevillassa syömässä vielä " kahdestaan ennen vauvaa" alkupalat, härän sisäfileetä konjakkikastikkeessa ja vielä jälkkärit. Talon suklaakakkua, jätskiä ja kirsikkakastiketta! Nam! Oli muuten älyttömän hyvät ruuat! Sitten vielä isku-sampo lentopallopeli ja uni tuli tosi nopeeta; klo 22 heti ku pääsin kotiin. Yhdeksän tunnin unet posotin kahdella vessareissulla. Aika hyvin! Nyt pitäis kyllä olla voimia synnytykseen! ;)
Ihanalta kuulostaa kaikkien vauva-arki. Tsemppiä meille kaikille masulaisille. Nautitaan nyt vielä potkuista! Vauvantuoksuista euforiaa teille muille!
:) Maarge 39+5 (eräpäivä lähestyy...)
ja onnea jälleen uusille tuoreille äideille!!
Mulla ei ekassa synnytyksessä ollut limatulpan bongauksesta tietoakaan, joten ei vissiin aina tule/sitä ei vaan huomaa!!
Lonkat hellänä täällä juon aamukahvia ja toivon, että torstai on toivoa täynnä..........
Nyt esikoisen pukemisruljanssiin, palaan myöhemminn tänää linjoille!!
Urkki 38+2
Meilä olis tänään se eka ya kontrolli Porvoossa. Täytyy anella et käynnistäis ennen viikonloppua. Vauva on alkanu liikkumaan tosi paljon ja tekee tosissaan kipeää. Mieskin eilen totesi että kylläpä potkiikin...
Limatulpasta: Mulla ei esikoisen aikana ollu tietoakaan koko tulpasta ja nyt sama juttu. Joillain se irtoaa vähitellen, joillain kokonaisena. Joskus se irtoaa viikkoja ennen ja joskus vasta synnytyksessä. Taitaa olla todella yksilöllistä ja koostumuskin vaihtelee. Joku kätilö sanoo et on veristä ja toinen että saattaa olla ihan kirkastakin...
Nyt tyttöä herättelemään ja aamiaisen laittoon. Toivotaan ettei musta kuulu vähään aikaan enää mitään....
Kati 41+4
Pitää käyttää tilaisuus hyväkseen kun koko muu poppoo vielä nukkuu eli siis mies, vauva ja 2 x koirat. :) Tässäpä siis pientä synnytystarinaa teille luettavaksi.
Torstaina 9.3. (rv 38+1) klo 22 katselin LOSTin viime hetkiä kun tuntui että jotain valuu housuun. Eipä sitten muuta kuin veskiin tarkistamaan asia ja pienen pohdinnan tuloksena tulin siihen että tuo veriviiruinen lima on sitä limatulppaa. Limatulppaa irtosi pikkuhiljaa, ei mitenkään könttinä ja nojatuolissa istuessani tunsin ensimmäiset hennot supistukset. Hetki meni että tajusi mitä ne on kun ei yhtään harjoitussupparia koskaan ollut tms. Noh, minä sanoin miehelle mikä tilanne on ja jatkoin pyykin pesua yms. kun olin aika varma että kohta supistukset loppuu ja menen aamulla neuvolaan kun oli neuvola-aika.
Yöllä 00.30 sitten lorahti enemmän -> lapsivettä. Koska supistukset oli lieviä ja niitä tuli n. 10min välein ja kestivät vain 30sek soitin synnärille ja hekin olivat sitä mieltä että makuuasentoon ja jos ei lorahtele enempää niin ei tarvitse tulla. Makuuasennossa en malttanut olla mutta eipä enää lorahdellutkaan joten jatkoin netissä surffailua. :)
Niin meni se yö valvoessa, pikkuhiljaa supistukset alkoi voimistua mutta lämmin suihku riitti viemään niistä pahimman terän ja kotona oli ihan hyvä olla. 7.00 herätin miehen ja komensin koiria ulkoiluttamaan, alkoi jo vähän sattua joten soitin synnärille että josko tultais näyttämään. He sanoivat että pakkailkaa rauhassa kamat ja tulkaa pikkuhiljaa joten siitä sitten suunnattiin kohti synnäriä. Jotenkin oli vielä sellainen olo että käännyttävät kotiin (matkaa 4km) kun olo oli niin hyvä.
Synnärillä oltiin vähän ennen 8 ja 8.15-8.45 makoilin käyrillä. Vauvan sydänäänet oli oikeen hyvät ja supistuksia tuli 4min välein ja sen verran napakkoina ettei taulukot meinanneet riittää mutta ihan hyvä siinä kyljellään oli makoilla silti. :) Noh, 9 aikaan kätilö tuli sitten tekemään sisätutkimuksen ja hämmästys oli molemminpuolinen kun vauva oli aivan alhaalla ja minä jo 5cm auki!! Ei muuta kun synnytyssaliin sitten vain.
Niin siinä kävi että en epiduraalia ehtinyt saamaan vaikka ehdottomasti sen olisin halunnut. Supistukset alkoivat nyt olla kipeitä, sänkyyn nojaillen huohottelin niitä pois miehen tukiessa. Päätettiin laittaa alaselkään aquarakkulat missä särky tuntui eniten ja 3kpl niitä sinne pistettiin (AUTS!). Ja muuten auttoivat heti! Supistukset tuntui enää vaan alavatsalla ja niitä kesti taas oikein hyvin. Ilokaasua aloin pikkuhiljaa kokeilemaan mutta siitä tahtoi tulla paha olo. Sen voimin kuitenkin aika taas eteni, mies tosin joutui olemaan koko ajan tukena kun tuntui ettei jalat kanna (musta oli edelleen mukava olla seisomassa etukumarassa).
10.30 teki jo kipeää, olin 8cm auki. Gyne kävi laittamassa kohdunkaulan puudutteet ja ne helpotti niin hyvin että jopa nukahdin puoleksi tunniksi. Nyt jo pötköttelin selälläni sängyllä, jotenkin oli selvää että synnytän siinä vaikka kätilö muita vaihtoehtoja tarjosikin kokeiltavaksi. 11 jälkeen olinkin sitten jo kokonaan auki ja sai alkaa ponnistamaan.
11.25 alkoi ponnistusvaihe, puoli-istuvassa asennossa sukista kiinni pitäen ponnistelin, mies toimi selkätukena. Parikymmentä minuuttia ponnisteltiin supistusten tahtiin vauvan päätä ulos, vihdoin mahtui! Napanuora oli 1 kerran kaulan ympärillä ja kun se irrotettiin niin loppu vartalo tuli ulos ponnistuksella ja poika syntyi 11.50.
Lapsi nostettiin lämpöpeitoissa mun paidan sisään kun isä oli leikannut napanuoran. Jälkeiset tuli siinä sivussa, en edes huomannut. Istukka painoi kilon, jälkeiset oli kokonaiset mutta hieman repaleiset. Verta vuosin 850ml arviolta. Vauvan pää sai mulle aikaan 2 asteen repeämät ja kätilö niitä ompeli tunnin verran. Vauva sai olla lähellä melkein pari tuntia kun meidän kätilön piti ompelun jälkeen vielä mennä auttamaan toiseen synnytyssaliin.
Sitten mies lähti viemään vauvaa punnitukseen ja mittaukseen ja minä suihkuun. Mutta olo olikin sen verran huono että kätilö auttoi alapesuissa ja päätettiin siirtyä tarkkailuhuoneeseen huilaamaan. Siinäpä sitten matkalla pimeni, onneksi oli molemmin puolin saattajat niin saivat kiinni kun pyörryin. Veivät sänkyyn ja pistivät nesteytykseen ja kärräsivät sängyllä katsomaan kun vauvaa mitattiin ja puettiin. Pituutta herralla oli 49cm, painoa 3470g ja pipo 35cm. Ja syntyi siis rv 38+2. Pisteitä sai 8-9-9, vähenivät väristä ja jäntevyydestä.
Illalla kärräsivät mut sitten omaan huoneeseen vauvan kanssa (3hh jossa jo 1 äiti) vessaankin piti kuskata pyörätuolilla vaikka istuminen tekikin kipeää. Illalla ottivat verikokeet ja hb oli 64 joten ei muuta kun pari pussia verta menemään ja lauantaina hb olikin jo 91 ja olo paljon parempi.
Koko ajan olin tippaletkuissa (ainakin siltä se tuntui) joten kätilöt kävivät vauvaa nostelemassa rinnalle ja hoitivat vaipanvaihtot ja muut pari päivää. Mies kävi ahkerasti katsomassa pari kertaa päivässä ja harjoitteli sitten mun puolesta vauvan hoitoa. :)
Maito nousi la-su yönä ja samaa tahtia alkoi olla lämpöä. Buranalla pärjäsin mutta sitten seuraavana yönä kuume nousi kunnolla 39 asteeseen ja lääkäri määräsi antibioottia suoraan suoneen sillä ei maidonnousu sentään noin kovaa lämpöä nosta! Maanantaina kävin gynellä ja ultrassa mutta kohtu oli normaali eikä mitään tulehduspesäkkeitä löytynyt. Olo oli jo ihan hyvä, pysyin pystyssä ja istumistakin harjoittelin taas. Vauvaa en kauheasti uskaltanut nostella jos sattuu pyörryttämään mutta mukavat kätilöt oli koko ajan apuna.
Hb oli laskenut ma iltana taas 81 joten tilasivat pari pussia verta lisää ja seuraava yö menikin käytännössä kokonaan tippaletkuissa kiinni. Tiistaina tulehdusarvot jatkoivat nousuaan ja olivat jo 180 ja minä tuskailin kun ei koskaan päästä kotiin. Vauvalla lähti paino nousuun jo sunnuntaina ja oli kaikinpuolin terve joten sen puolesta oltaisiin kotiuduttu jo maanantaina. Tiistai iltana tuli mies kuitenkin ja opeteltiin kylvetystä yms. (tai minä taas vaan katselin kun oli kanyyli edelleen kädessä). Sovittiin että jos crp on yhtään parempi keskiviikkona niin päästään kotiin. Minä olin jo aika valmis lähtemään, mitä sitä sairaalassa kun oli oli jo parempi kuin koskaan. :)
Keskiviikkona sitten aamulla vauva pääsi lääkärin tarkastukseen ja terveeksi todettiin ja 10 jälkeen sain kuulla että crp on " vain" 86 joten pääsemme kotiin antibioottikuurin turvin, jipii! :) vauvalle vielä calmette ja mies tuli 13 aikaan hakemaan ja siitä se vauva-arki sitten lähti käyntiin. Vauvan kotiinlähtöpaino 3646g!
Nyt on ensimmäinen yö takana ja ihan mukavalta tämä tuntuu. Vauva on kiltti ja rauhallinen niin kuin on ollut syntymästään asti, ei paljon muuta tee kuin syö ja nukkuu. Mulla tulee maitoa lypsettäväksi asti ja vauva pärjää kun syö 2-3h tunnin välein 10-15min. Loppuajan tosiaan vaan nukkuu. Viime yönä ei meinannut oikeen nukahtaa, vissiin vähän ihmetytti uusi koti. 3.30 imetin sängyssä ja vauva jäi viereen nukkumaan missä vetelikin sikeitä aamu kasiin asti oikein tyytyväisenä. Ensi yönä sitten kokeillaan josko malttaisi nukkua omassa sängyssään.
Mutta nyt aamupalalle ja -lääkkeille ja sitten suihkuun. Koirat aamupissille (ihanaa päästä vähän ulos!) ja niille ruokaa. Ja sitten varmaan haluaakin vaavelo jo ruokaa.
SEV + Sammakkoprinssi 6vrk
Täälä vielä sinnitellään masun sekä duha nenän kanssa,nenä on melkein koko päivän täysin tukossa..joten nukkuminen on tuskaa :P
Mutta onnittelut kaikille nyytti mammoille!!! :D
Itse täälä muiden kanssa vielä kitkuttelen tai ennemminkin odotan vain vuoroani,ei se vauva ikuisuuksia sielä masussa ole..olenhan jaksanut odottaa jo näinkin pitkään :)
Eilen oli neuvola ja hemppa oli noussu joka 134,eli samaan mikä oli ennen raskautta.Raskauden aikana hemppa oli alimmillaan 111.Mutta itse en huomannut mitään eroa koska olin muutenkin väsynyt töiden takia yms..
Kaveri on (.) rauhoittunut hieman,jos vaikka kohta tulis ulos kun tajuaa että on niin iso ettei mahdu yksinkertaisesti sielä kieppumaan samanlailla kun aikaisemmin.
Painoa ei ollut tullut yhtään lisää,eli suolaton viikko teki terää..turvotus on samaa muttei ainakaan ollut nostanut painoa.Eli nyt on painoa tullut yhteensä noin 14kg,turvotuksen tuomaa onkin melkein se 4kg :D ja jos kaveri on n.4kg ellei yli kun syntyy niin paino on silloin ihan ok.
Mutta juu meinasin tuskailla raskauskilojen kanssa sitten myöhemmin,kyllä ne sitten ajallaan lähtevät kun ovat 9kk:n aikana tulleekin.Eli en odota sitä että paino katoaa samantien..eihän se hetkessä tullutkaan.
Meillä olis tänää 3 S:n jutusta 2 S tiedossa kun ei tota saunaa ole :P
Eli vielä olis siivous jäljellä,meinasin samalla parsia sukkia yms vaatteita mitä olen siirtänyt aina seuraavaan kertaan..mitäs vielä..vaatehuoneen järjestämistä ja sen semmoista.
Yö oli taas normaali vähä uninen,mutta oliko ylläri...EI.Joten herättiin koko sakki 6 pintaan,mieskin lähti töihin vasta 7 jälkeen ja minä lähdin koiran kanssa lenkille :)
Hyvät päivän jatkot kaikille!
Neiti1 rv 38+3
Katjuskalle tsemppiä kontrolliin! Ainakin ronkkivat varmaan niin kovaa, että saattaa siitäkin jo käynnistyä?
Onnea jiggylle ja SEV:lle! Kiitos SEV synnytyskertomuksesta. Kiva lukea näitä " kaikki ei mee ihan helpoimman ja nopeimman kaavan kautta" juttujakin.
Illalla vauva painoi rakkoon ihan hirveesti. En pystyny kävelee ja mies jo luuli, ett alkaa tapahtumaan. Yö oli taas rauhallinen. Eipä tässä auta, kun keksiä vaan tekemistä joka päivälle eikä vaan odottaa synnytystä, jota ei tunnu tulevan...
Pinja 40+2
Aamupäivää!
Takana on jotenkin hurjan heikot yöunet, niin että vuorokaudenaika vois mun puolesta olla kyllä ihan mikä tahansa...
Todella pikaisesti selasin tämän pinon läpi - täytyypä seuraavaksi käydä katsomassa maaliskuisten tiedot eli kelle kaikille on alkuviikon aikana tullut perheenlisää! Onnea kuitenkin kaikille, mm. SEV! Tuli sun kertomuksesta mieleen, että kun itsellä on verenluovutuskertoja takana yli 40 ja joskus on miettinyt, että kukahan on apuani tarvinnut, niin nyt raskausaikana on kyllä yksi ryhmä tullut aika selväksi!
CADAVERA mulla on myös vähän samanlaiset ajatukset, eli olen ajatellut alkuun jonkin sortin luomuna niin kauan kuin voin. Mutta miten kauan voin, se onkin sitten toinen juttu, jota ei etukäteen voi kuvitellakaan. Mulla on kuitenkin melko matala kipukynnys, niin että voipi loppujen lopuksi olla puudutteet kova sana aika piankin. Mutta amme / suihku, aqua, ilokaasu pyörii mielessä näin etukäteen, kun ei vielä mistään mitään tiedä ;).
MAARGE (eiliset?) oireesi kuulostivat samalta kuin mun tämän hetkinen tila. Yöllä heräsin ensimmäistä kertaa siihen, että supisti, melko pitkään. Muutenkin olo on ollut viime päivinä jotenkin, hmm, erilainen. Mutta enpä usko että tuolla supistuksella tai muulla nyt vielä ainakaan omalla kohdalla mitään sen kummempaa merkitystä on. Jotenkin se alkaa kuitenkin toiveita herätellä!
Samoin olen iloinen, että maitoa on alkanut pikkuhiljaa tihkua (vasta, monillahan sitä on tuntunut tulevan jo ties kuinka kauan). Sekin tuntuu jotenkin merkiltä siitä, että aletaan edetä loppua päin... Vaikka onhan tässä vielä kai viikkoja odoteltavana :(.
Nyt pyykkejä nyhtämään koneesta ja sitten lehdenlukuun!
t. Potkis 38+2
[color=Turquoise]Toivottavasti [b]Katjuska[/b] saa tänään jäädä synnyttämään! Oikeesti mä oisin noilla ylimenoajoilla jo ihan rikki, kun tuntuu ettei tätäkään aikaa laskettuun aikaan asti jaksais millään oottaa. Myös [b]Pinjalle[/b] tsemppiä ja SUPISTUKSIA!
Onnittelut taas uusille äideille! Ainakin [b]kamukaverit, jiggy ja Valo06[/b] olivat oman nyyttinsä jo saaneet. ONNEA! Onkohan [b]Höpsis[/b] jo tosiaan päässyt omaansa hakemaan, kun ei oo mitään kuulunut... toivottavasti!
Neiti lähti just papan kanssa ulkoilemaan ja mä sain jäädä ihan yksikseni sisälle. Pesukone pyörii, astianpesukone pitäs tyhjentää ja jotain päiväruokaakin ajatella... Sitten iltapäivällä neidillä temppujumppa ja sen jälkeen meen kampaajalle. Ihanaa saada jotain piristystä tähän ISOON oloon.
OMAAN VATSAAN ei oikeestaan sen ihmeempiä. Eilen oikein saunoin kovissa löylyissä ja saunan jälkeen kävin vielä pissattamassa koiran (isä toi meijän koiran mukanaan yökylään), mutta eipä ollut mitään vaikutusta. Tai no, noita hieman kipeitä supistuksia oli pitkin yötä ja menkkajomotusta. Mulla noi supistukset tulee oikeestaan aina kun oon makuuasennossa. Muuten supistukset ovat vaan harjoitussupistuksia. Limaa tulee aikast paljon, mutta se siis edelleen sellasta hieman vihertävää, joten ei ilmeisesti LIMATULPPAA... vai? *toivoo* Mosse tuntunut olevan ehkä hieman hiljaisempi pari viime päivää tai sitten vaan kuvittelen.
Jaksellusta kaikille!
-Monkey ja mosse rv. 39+1-
Masu viettää " rauhaiseloa" (eli Toukka puskee ja punkee kuten ennenkin, mutta mitään erikoisempaa ei tapahdu), joten ajattelin jakaa huoliani noista karvalapsistani ja samalla ehkä harhauttaa odottajien ajatuksia...
Nuorempi jääräpääni ei tahdo juoda juomakupistaan, vaan lipittää mieluummin vetensä mistä tahansa muualta - tiskialtaasta, kukkavaaseista, omasta mukistani (yök), jne... Tuntuu että mitä pidempään vesi on seissyt, sen parempi, eikä edes sitruunan lisääminen veteen auta. Noh, tässä eräänä iltana hän sitten päätti jälleen saada vetensä kukkavaasista, ja kaatoi koko vadin - tietenkin suoraan mieheni työläppärin päälle. Heh. Ei käynnistynyt se tietokone enää. Hetken aikaa ehti jo harmittaa, mutta onneksi seuraavana päivänä selvisi ettei kovalevylle ollut käynyt kuinkaan, eli mitään tietoa ei menetetty. Hyvä niin, ja nyt kukkavaasit ovat pannassa työhuoneessa...
Surkeampi tilanne onkin sitten vanhemman rouvamme kanssa, jonka toinen silmä on turvonnut umpeen ja joka makaa nyt hämärässä kolossa tassu silmien päällä näyttäen kovin surkealta. Lääkärin diagnoosi: ihmispölyallergia. Voi jumprapujut. Mies sanoi, että kissa lähettää meidät vielä maalle kun ei voi elää kanssamme... ;) Yritetään nyt kuitenkin ensin toimenpidettä joka avaa sen kyynelkanavat, jos ne silmätkin sitten paremmin puhdistuisivat...
Että tällaista, kattia kanssa. Toissayönä ehdin jo miettimään, käynnistäisivätköhän ne synnytyksen hirveän närästyksen takia, mutta eivätpä taitaisi. Siispä yritän pitää ajatukset kaikessa muussa ja rasittaa itseäni mahdollisimman paljon. Siivousta jatkamaan siis!
Suhni (37+6)
Vauvalla kaikki ok,virtaukset hyvä, samoin KTG-käyrä, painoarviona noin 2900g, no lääkäri kyllä vähän toppuutteli, ettei nämä aina ihan grammalleen paikkaansa pidä, kuitenkin kuulemma lähempänä kolmea kiloa kuin sitä kahta ja puolta (jippii..).
Vauva tosi alhaalla, kiinnittynyt ja kohdunsuu kahdelle sormelle auki. Kohdunkaula pehmeä ja hiukkasen sitä on jäljellä kuten uudelleen synnyttäjillä useasti. Loput limatulpasta lähti sisätutkimksen aikana ja nyt sitten vähän vuotelee verta/limaa. Eli lääkäri oli sitä mieltä, että " aikalailla kypsää kauraa tilanne on" ja voipi olla synnytys teidossa piankin...:)
Käynnistyspäiväksi sovittiin 23.3, mutta toivottavasti päästään tositoimiin jo ennen sitä (haluaisin niin kovin kokea sen spontaanin lähdön kotoa näiden aikaisemmin käynnistettyjen jälkeen).
Nyt täytyy lähteä ruokkimaan kuopusta, ulos meinasin suunnistaa sen jälkeen. Kolme ässää meilläkin tänään varmaan " kova sana" .
Onnea kaikille nyyttinsä hakeneille, Katjuskalle ja Pinjalle erityisen paljon jaksamista ja kaikille tasapuolisesti supistusrikasta päivää,
toivottelee
Maisa rv 38+5
[color=violet]Kylläpä taas tuli eilen ihan pikkulapsi olo, kun miehelle kiukuttelin ja lopulta kaikki päättyi itkukohtaukseen... Ärsyttää, kun ei oikein hallitse noita tunteita. Mitähän se on sitten synnytyksen jälkeisissä hormonimyrskyissä??? Enkä oikein tiedä mikä itketti, kaiketi alkaa vähitellen turhauttamaan tämä kotosalla oleskelu ja muka tärkeä pikkupuuhailu... No, eikähöhän sitä kohta taas tunne itsensä merkitykselliseksi ja tärkeäksi :)
Onnea SEVille ja JIGGYlle ja kaikille muillekin vauvansa saaneille!!!
Mulla olis tänään nevolaan meno iltapäivällä. Pelottaa taas, että kuinkakohan on painoa tullut viikossa lisää... Enkä voi edes turvotuksen syyksi laittaa, kun eipä sitä juurikaan ole. Harmittaa, kun tässä vaiheessa on alkanut masuun tulla ARPIA ja tuo umpparin leikkausarpi on revennyt melkoisen komeasti. CADDIE taisi harmitella samaa, joten en taida olla ainut viimemetreillä arpia saava.
SUHNI: Kylläpä nuo kisut osaa! Tosiaan varmaankin ihan hyvä, että saa muuta mietittävää, kuin se synnytys. Vaikka kyllähän se mielessä pyörii, vaikka tapahtuis mitä.
MAARGE oli käynyt miehensä kanssa syömässä ja meillä olis tarkoitus huomenna mennä vielä nauttimaan kahden keskeinen ateria Amarilloon :) Vasiten teen suunnitelmia, että voisivat sitten hyvästä syystä peruuntua! Mukava olis vielä päästä ulos syömään, piristyis varmaan omakin olo!
Tänään neuvolan lisäksi ohjelmassa sämpylöiden tekoa ja kaukainen ystävä tulossa kylään! Joten koitan tässä alkaa puuhailemaan.
Ja kaikki varmaan ovat yhtä mieltä, että KATJUSKAN vuoro synnyttää! ;)
~cadavera&muru~ rv38+4
....aamulla sain tietää, että mun 17v vanha kissa joudutaan lopettamaan. Kissa asuu ex-kotona maalla, enkä usein edes näe, mutta silti tuntuu tosi pahalta. Ja nämä hormonit tähän päälle, niin pelkkää itkuahan tämä elämä nyt on. Pikku-ukko tuli taloon niin kissa-vanhuksen on aika lähteä:(. Nyt iloisempiin asioihin tai en näe enää edes kirjoittaa....
Katjuska ja Pinja vielä täällä, mä niin toivoin että oisitte jo päässeet tosi toimiin.
Meillä lähtenyt arki hyvin käyntiin, vauva syö ja nukkuu. Voiko vauvat tosiaan nukkua koko ajan??!! Tänään ensimmäinen kylvetys illalla, saa nähä mitä poitsu tykkää. Miten teidän muiden vauvat nukkuu? Mulla vauva on yöt oikeastaan vieressä. Päivisin viihtyy omassa kopassaan tosi hyvin, mutta yöllä pitää olla lähellä. Viime yönä nukahdin vauvan kanssa imetykseen ja 3 tunnin kuluttua heräsin joka paikka märkänä. Rinnoista riittää maitoa vaikka jalkapallojoukkueelle;)
Nyt herra huutelee maitoa! Kirjoittelen taas lisää, kun ehdin.
Onnea kaikille vauvansa saaneille ja tsemppiä muille!
Sport75 ja pikku-ukko
Ja näin alkuun taas IIIISOT ONNENTOIVOTUKSET vauvansa saaneille, näin äkkiseltään ainaki SEV, mine, jiggy ja Valo06. PALJON ONNEA!!
Sport75, pahoittelut kisun pois menon johdosta. Varmasti ikävää kun rakas lemmikki joudutaan nukuttamaan.
Itte olen monet itkut jo itkenyt hauvani vuoksi, vaikka tuossa vielä jaloissa pyörii, niin ei tiedä kuinka kauan. Vanha kun jo on ja melkopaha nivelrikko toisella, ilman päivittäistä lääkitystä ei pärjäis. :(
Sitten hiukan neuvolakuulumisia, eli tossa aamupäivällä kävin neuvolassa ja kaikki tuntuu olevan kunnossa. Paineet hiukan nousussa 120/80, mutta ei vielä mittään hälyttävää, esikoisen kanshan nous riesaksi asti ja sen vuoksi sitten käynnistettiinki. Toivotaan että nyt pysys kurissa. Painoa ei ollut tullut ' kuin' 500g joten kaupassa käydessä sitten palkitsin itseni suklaapatukalla ja jälkkäriksi ostin koko perheelle jätskiä ;) NAMSKIS!
Hemppaa ei otettu tälläkertaa ja sf-mitta oli 36,5cm. Nyt onki tasasesti kasvanu 1cm/vko. Omassa masussa siis kaikki hyvin, niin ja sykkeet oli tutut n. 130.
Ja ihan kahen th:n voimin masua ronkittiin ja kokeiltiin, että missäs se pää nyt on ja onko se kiinniittyny vaiko ei, ja siihen tulokseen tulivat, että aika ylhäällä on, mutta ei liiku. Että jos sattuis vedet menemään niin hyvin on pää tulppana..
Sitten sain viellä meiän esikolle lääkäriajan, ku sillä on jottain ihmeellistä ihottumaa, ollu jo n. kk:den ja nyt oli pahentunu. Aamulla sitä tossa miehen kanssa kuvailtiin ja sitten neuvollassa terkalle näytin, niin pittää sitten käydä lääkärille näyttään poikaa.
Ja aina ku on jottain ihottumaa ni heti tietty tullee mieleen, että nytte se sitte on tullu meiän hauvalle allergiseksi :(
Toivottavasti nyt ei oo mittään vakavaa.
Tänään onkin sitten luvassa uusi Harry Potter, mies oli uuden kirjan käynyt heti ostamassa. Saas nähä, näkkyykö minua täällä pariin päivään, ku pittää ruveta lukemaan =D
Mutta nyt kutsuu suklaatit ja päikkärit ja parin tunnin päästä pittää lähtiä mies hakeen töistä ja poitsu tarhasta.
Supistelurikasta päivää kaikille halukkaille!! :)
-Mie ja toukka rv 39+0
Kävin aamupäivällä neuvolassa ja edelleen huiman turvotuksen ja kohonneen verenpaineen sekä vauvan ison koon takia sain sitten lähetteen ä-polille. Odottelen tässä soittoa sieltä päin, että antavat ajan jolloin mennä. Ilmeisesti tänään tai huomenna menen näytille. Alkoi vähän hirvittää tuo vauvan koko... Mitähän se ISO kätilön määritelmällä tarkoittaa?!? Ilmeisesti ainakin yli nelikiloista, mutta ultrassahan se sitten selviää. Neuvolantäti = kätilö, sanoi soittaessaan polille, ettei missään nimessä halua antaa tämän raskauden mennä 10 päivää yli... APUA!!!!
No joo, laitan kuulumisia kun tiedän enemmän, ellen sitten pääse tosi toimiin. Mutta kyllä nyt vähän hirvittää!
AliisaS + Edvard rv 40+3
Kymmeneltä oli aika polilla jankin verran joutu odottelemaan. Oli kuulemma neljällä äidillä sama aika... Lääkäri oli joku tosi nuori ja uusi. Teki sisätutkimuksen ja otti ultran. Kokoarvioksi sai yli 4kg. Sitten soitti paikalle vanhemman lääkärin joka tarkisti ultralla mitat ja koko olikin alle 3,5kg. Maanantaille sain seuraavan ajan ja silloin en kuulemma enää sairaalasta ilman vauvaa lähde. Jee enää muutama päivä ni saan vauvan syliin :).
Ihanaa kun te jaksatte kannustaa, tulee aina tosi hyvälle tuulelle kun täällä porukka jaksaa tsempata vaikka omakin olo olisi tukala! Kiitokset siis teille siskot! Pinjalle kanssa jaksamisia yliajalle ja kaikille muille kanssa. Onneksi aurinko paistaa niin mieletkin pysyy positiivisina!
Tuuteli taisin nähdä sut polilla, en viitsinyt tulla mitään juttelemaan kun en ihan varma ollut. Mites sun käynti meni? Joko sait käynnistys ajan?
Auringon paisteista päivää kaikille masukkaille ja vauvakkaille!
Kati 41+4
Uusimmat kuulumiset taalta meiltakin! Eipa ehdi ihan niin paljon taalla netissa surffaan, kuin ennen tytsyn syntymaa.
Vauva-arki lahtenyt ihan kivasti kayntiin, ja tanaan oli eka laakarintarkastus. Paino oli siis syntyessa 3160g ja sunnuntaina kun paastiin sairaalasta 3010g. Tanaan paino 3300g!!! Hyvin maittaa siis ruoka meidan neidille, kun on tullut 4:ssa paivassa painoa lisaa melkein 300g! Eipa silti, tuntuu etta tytsy ' roikkuu' rinnassa koko ajan ja meilla maitoa riittaa kanssa niin etta lakanat on markina joka aamu... SPORT75 mulla kanssa rinnat ihan mielettomat melonit, mutta pitais tasaantua kuulemma pian... Muutenkin laakarissa kaikki hyvin, kehui etta voimakas tytto, ja kaikki oli kunnossa.
Ihana tytto meilla, eilen tosin kipristeli ekan kerran ilmavaivoja. Onneksi ei kuitenkaan kovin kauan, mutta kylla se ihan kamala tunne on kun haluaisi toista auttaa, eika voi..
Mies on meilla mennyt ihan sekaisin tuosta kaarosta, ihan tassa aidin sydan sulaa kun katselee noita kahta :) Nytkin tuijottelevat toisiaan silmiin ja juttelevat tuossa sohvalla.
Etta ihan kivasti on lahtenyt tama arki sujumaan. Toivottavasti noista ilmavaivoista paastaan saikahdyksella. Kultaisia neuvoja kellaan???
Mutta nyt vieraita vastaanottamaan.. Onnea kamalasti kaikille uusille Aideille JIGGY, SEV ja muut!!
Browniette ja tytsy 7vrk
Joo kyllä se Katjuska olin minä, näin sinut itsekin mutten sitten tiennyt mitä tulla sanomaan.. :) Nyt nolottaa, olis pitänyt vaan reilusti tulla jututtamaan..
Mulla oli siis kanssa tänään yliaikasuuskontrolli ja ensin laittoivat käyrälle, käyrä oli kuulemma hyvä ja 1 ainoa supistuskin tuli siinä, itse en sitä tuntenut. Sitten tehtiin sisätutkimus, mullakin oli semmonen nuori lääkäri, joka kuulemma ollut vasta 2 viikkoa virassaan, painoarvioksi sanoi 3kg 800g, en kyllä ihan usko että niin iso sieltä tulee, mutta tiedä sitten tuosta... Hänkin pyysi vanhemman lääkärin sitten vielä varmistamaan, mutta en tullut kysyneeksi pitääkö painoarvio paikkaansa.
Olo on ollut aika tukala, väsyttää ihan hirveästi, päätä särkee, turvotusta on todella paljon, valkuaista virtsassa ja eilen oli verenpaineen alapainekin koholla 128/98, tänään se oli 145/85. Kuulin kätilötutultani, että jos alapaine kohoaa yli 100:n niin synnytys käynnistetään. Huomenna piti mennä neuvolaan mittauttamaan paineet ja antamaan pissanäyte ja maanantaina olisi taas ya-kontrolli. Toivottavasti pääsisi jo v-loppuna synnyttämään! On alkanut kyllä mietityttää olisikohan mulla kenties raskausmyrkytys kun tuollaisia oireitakin, mutta niin kauan kun ei silmäoireita ja ylävatsakipua, niin kaikki kuulemma hyvin. Sais kyllä jo syntyä sieltä, aamulla ennen ya-kontrolliin lähtöä wc:ssä huomasin että ihanku limatulppa olis irronnut pönttöön, mutten sitten ole siitä varma.. Se oli sellainen kirkas limavana.. Saas nähdä tuleeko vielä v-loppuna lähtö!
Tsemppiä Katjuskalle, toivottavasti saisit v-loppuna lähdön, ehkäpä oltais vieläpä samaan aikaan osastolla :)
Tuuteli RV 41+0
pikasesti tulin ilmoittamaan, että meille syntyi poika 13.3 kello:21.31 ja raskausviikkoja oli 40+1....
tuolloin maanantaina aamupäivällä kävin vielä neuvolassa ja valitin kun ei vauva tahdo syntyä;) no kun kotiin pääsin niin alkoi tulemaan kivuttomia supistuksia säännöllisesti muutaman minuutin välein...kun supistukset olivat jatkuneet pari tuntia lähdin siskoni kyyditsemänä hiukan huvin vuoksi tarkistuttamaan tilannetta ja sille tielle sitten jäin. Synnytyksen loppuvaihe meni todella vauhdikkaasti illalla 19.30 lääkäri puhkaisi kalvot ja sain epiduraalin...vielä 21.15 olin vain kolme senttiä auki ja reunat olivat hävinneet no kaikki kävikin sitten hyvin nopeasti ja tarkoitus oli saada lisäpuudutetta mutta kävikin sitten niin, että jäi puudutteet antamatta ja kätilö ei edes tavaroita kerennyt ottamaan valmiiksi kun poika oli jo pihalla...eli viidentoista minuutin aikana aukesin 3cm kymmeneen senttiin ja ponnistusvaiheen kestoksi merkatiin 6 minuuttia...todella rajua toimintaa oli ja poika syntyi vielä veljensä tavoin nyrkki pään vieressä mutta silti ei tullut kuin pintanaarmuja ja vain kolme tikkiä ja pystyin heti synnytyksen jälkeen istumaan normaalisti...
tänään pääsimme jo kotiin ja nyt onkin sitten taas opettelemista=) mutta olo on hyvin onnellinen...nyt meillä on sitten kaksi suloista poikaa..
-jiggy ja pikkuheppu 2vrk