Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pariutumismaailman ilmiöitä

Vierailija
08.01.2017 |

Seurattuani tuttavieni edesottamuksia pariutumismaailmassa tulin havainneeksi seuraavaa.

(Toivon, ettei tähän suhtauduta mies- / naiskysymyksenä, sillä havaintojeni perusteella tämä ei ole sukupuolisidonnainen asia.)

Romanttisessa rakkaudessa rakastunut ottaa riskin, kun kertoo kohteelle halustaan parisuhteen muodostamiseen. Jos kohde torjuu hänet, hän häviää, mutta sen lisäksi hän tulee korottaneeksi kohteen itseluottamusta, koska kohde voi ajatella saaneensa "sulan hattuunsa" eli ajatella perustellusti: "Minulla kyllä ottajia olisi, mutten kelpuuta ketä tahansa". Torjutuksi tuleminen korottaa torjujan asemaa ja alentaa torjuttua.

Tätä taustaa vasten on ymmärrettävää, että jotkut haluavat ennalta minimoida mahdollisen torjutuksi tulemisen häviöt, ts. eivät halua, että heidän torjujansa ainakaan saa sulkaa hattuunsa heidän torjumisestaan.

Häviön minimoimiseksi näillä ihmisillä on strategioita, joista yksi on uuden kumppaniehdokkaan suhteen "kylmää ja kuumaa" pelaaminen ja ylipäätään kaksoisviestintä: 'haluan – en halua'. Tämän logiikka on siinä, että jos kumppaniehdokas sittenkin torjuu hänet, hän voi vedota siihen, ettei oikeasti koskaan edes tosissaan halunnut tätä, josta evidenssiksi sopii aiempi "en halua" -viestintä.

Joskus torjutuksi tulemista pelkäävä strategisti saattaa päätyä vakiintuneeseen parisuhteeseen, mutta edellä kuvattu psyykkinen problematiikka (kaksoisviestintä ja valheellisuus) vaikuttaa edelleen hänen persoonassaan, vuorovaikutustyylissään ja käyttäytymisessään niissä tilanteissa, joissa epävarmuus aktivoituu hänessä. Tällainen ihminen on tuomittu onnettomaan parisuhde-elämään, paitsi jos hän kypsyy ja nöyrtyy – asettaa vilpittömästi itsensä alttiiksi menettämiselle.

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
08.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olettamus on väärä koska rakkaus ei ole nollasummapeliä. Siis rakkaus ei ole toiselta pois eikä sitä siirry toiselle. Rakkaus pysyy minulla vaikka et minua kelpuuttaisi. En ole hävinnyt mitään.

Yhtä hyvin minulla voi olla miljoonaomaisuus tililläni. Jos kerron pitäväni sinusta et saa tililtäni silti ropoakaan. Jos annat minulle pakit tilini saldo pysyy samana. En ole hävinnyt mitään.

Vierailija
2/4 |
08.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on nettiä ja tiedotusvälineitä uskominen, parisuhteen luominen on nykysin todella vaikeaa. Ei uskoisi, että 90% suomalaisista kuitenkin elää suhteessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
08.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olettamus on väärä koska rakkaus ei ole nollasummapeliä. Siis rakkaus ei ole toiselta pois eikä sitä siirry toiselle. Rakkaus pysyy minulla vaikka et minua kelpuuttaisi. En ole hävinnyt mitään.

Yhtä hyvin minulla voi olla miljoonaomaisuus tililläni. Jos kerron pitäväni sinusta et saa tililtäni silti ropoakaan. Jos annat minulle pakit tilini saldo pysyy samana. En ole hävinnyt mitään.

Olet oikeassa siinä, että todellinen rakkaus ei ole peliä. Kuvaamassani ilmiössä onkin kyse rakkauden pelaamisesta pelinä, ja se on tuomittu tuhoon. Todellisen rakkauden sijaan siinä on kyse rakkautta etsivän ihmisen häpeästä, epävarmuudesta ja petoksesta.

Sinä kuvasit ideatason rakkautta – sitä millaista rakkauden tulisi olla; minä kuvasin aloituksessani erästä pariutumiskuvioihin liittyvää patologiaa.

Ap.

__________________________________________________________________________________________________

** Jumala syntyi ihmiseksi Pojassa, Jeesuksessa Kristuksessa, sovitti ihmisten synnit Golgatan ristillä ja nousi kuolleista! Joka uskoo Jeesukseen sovittajanaan ja herranaan, perii ikuisen elämän. **

Vierailija
4/4 |
24.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä viisi