Mikä yllätti Ruotsissa?
Mitkä asiat on Ruotsissa erilailla kuin Suomessa?
Itse asun Ruotsissa ja voisin nyt listata joitain huomaamiani asioita.
-tiskikaappia ei ole, vaan tiskit laitetaan kuivumaan tiskipöydälle
-siskonmakkaroita tai mitään muutakaan hyvää makkaraa ei saa kaupasta
-karkki ja jäätelö on halvempaa
-samoin alkoholi
-ruokakaupoista ei saa kuin korkeintaan 2,5% alkoholia
Kommentit (59)
Meno on kaikin puolin hienostuneempaa. Korkeampi elintaso näkyy.
Tukholmassa 4v asuneena komppaan astiakaapin puutetta, valtavia rottia, ja sitä että pitää olla vähemmän suorasukainen. Naiset pukeutuu eri lailla, ei mun mielestä paremmin tai huonommin kuin Suomessa. Töissä kokouksissa pitää kysyä kaikkien mielipidettä vaikka olisi selvää kuka on asiantuntija.
Vierailija kirjoitti:
Naiset paljon hoikempia,heti kun rajan yli pääsee tämän huomaa katukuvassa.
En tiedä miten heillä on niin hyvät ferritiinit ja kilpparit sitten.
Sama pätee miehiin. Suomessa huomattavadti enemmän läskejä miehiä.
Ruotsissa on p á ķ ó ĺ á í ś í à AIVAN liikaa ja maa on suurissa ongelmissa niiden kanssa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katso Solsidan ja seuraa varsinkin miten ne keskustelee. Eli kiertää epämukavia asioita. ”Oj, va bra, jätte bra, inga problem” jne jne. Ollaan niin hygieenisiö, ettei vaan tule sanottua pahasti.
Terveisin suorapuheinen suomalainen.Ole töissä ruotsalaisten kanssa ja kyllä näin on ,että pitää puhua nätisti, välttää suoraan sanomista negatiivisista asioista ja kaikki pitää mielellään on kivaa ja hyvin.
Se suomalainen taidetutkija, joka meni naimisiin ruotsalsisiin taidepiireihin, kertoi haastattelussa että kun seurapiireissä "minglataan", niin mitään negatiivista ei pidä sanoa. Ei omista asioista, ei mistään,. Muuten ei tule enää kutsuja tapaamisiin. .Joissa siis ollaan yhdessä, ja "myysataan" ja "minglataan" ja ollaan niin hymyssä suin, että melkein irvistää.
Totta ja miksi pitäisikään? Miten se hyödyttää suomalaisia puhua negaa (totuuksia) aina ja joka paikassa, kaikesta ja kaikista?
Osaako joku vastata?
Kun ruotsalaiset pitävät hauskaa, se on hauskaa ja kivaa kaikille, koska kaikki satsaavat siihen. Ja kyllä, olen kokenut tämän.
Suuri määrä miestenvälistä rakkautta.
Venäläisiä naisiakin käy varastelemassa ympäriinsä myös vapaittennsuuntien uskontolahkoista piratismia ja pankkikortteja varastavat . Kissan ruuat paremmat kuin missään siis tölkit. Sekä mm.tee on hyvää ja karkit.Hyvässä kunnossa tiet.
Minusta tiet huonoja. Mutta autot tosi hienoja kaikilla niin se varmaan kompensoi kokemusta.
Paljon velalla ostettua ja tosi paljon turhaa kulutusta.
Kaikkien pitää samaan aikaan olla samaa mieltä. Mielipide voi vaihtua, mutta kaikilla samaan aikaan.
Kaikilla myös sama tyyli. Tähän liittyy sekä tuo turha kulutus että samankaltaisuuden ihanne.
Ihmiset ystävällisiä ja iloisia. Ja kyllä: ainakin 2020-luvulla meitä suomalaisiakin kohtaan.
Suomessa on paremmat jäätelöt, samoin makkarat - paitsi, jos haluaa syödä falukorvia aina. :D Tykkään myös ruotsin tv:n viikonloppuohjelmista, kuten nyhets morgonista. Näkyy toki Suomessakin. Tukholman mahdoton asuntotilanne ehdottomasti huono juttu. Kahviloissa/lounasmestoissa saa oluen lisäksi mm. viiniä. Toisinaan suomalaisia pidetään vähän kakkosluokan kansalaisina (olen mielellään hiukan juntti), mutta töissä kyllä pidetään, vaikka tuntuu, että on se negatiivinen pahanilmanlintu, joka ampuu suunnitelmat alas.
Osaan ja ymmärrä hyvin ruotsia, jopa skånea, mutta tanskaa en kyllä ymmärrä millään. Okei muutamia sanoja sieltä ja täältä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki ketjussa tähän mennessä kirjoitetut kokemukset on Tukholmasta tms. Löytyykö keneltäkään kokemuksia muualta Ruotsista?
Itse ikäni Helsingissä asuneena ja nyt pari vuotta tamperelaisena huomaan paljon eroja jo näissä kahdessa kaupungissa, puhumattakaan siitä, että lähdettäisiin johonkin oikeasti maaseudulle. Uskon, että ainakin Tukholma ja Göteborg poikkeavat melko lailla muusta Ruotsista.
Mummuni asui aikoinaan sekä Luulajassa että Uumajassa ja muistini mukaan oli hyvin samanlaista kuin esim. jossain etelä-pohjanmaalla.
Ruotsin maaseutu on vielä kuolleempaa kuin Suomen. Kun lähtee ajamaan vaikka Tukholmasta rannikkoa pitkin pohjoiseen, siinä on kymmenien kilometrien pätkiä niin ettei alueella ole edes huoltoasemaa. Tien päällä kun etsii jotain ruokapaikkaa niin silloin tällöin vastaan voi tulla joku Sibylla ja siinäpä se. Jos Helsinkiläiset onkin Helsinkikeskeisiä, niin Ruotsissa Tukholmakeskeisyys on vielä paljon vahvempi ilmiö. Tukholmalaiset ei edes mieti kannattaisiko joskus käydä jossain Tukholman ulkopuolella. Enintään ehkä lentävät jonnekkin hiihyokeskukseen talvella. En tunne ketään joka lähtisi autolla ajamaan useita satoja kilometrejä ja sen takia ilmeisesti autoteiden varsilla ei ole mitään.
Sitten sellaisia pieniä kauniita kaupunkeja kuin Suomessa Porvoo tai Naantali, niitä on täällä siellä täällä, eikä kukaan edes noteeraa niitä mitenkään erityiseksi. Katsokaa joskus vaikka Google mapsilla. Kokonaisia pikkukaupunkeja täynnä vanhoja rakennuksia.
Ei pidä paikkaansa.Itse Rovaniemeltä ja olen ajanut molemmin puolin Lappiin. Suomen puoli on tylsää ,harmaata ja karua. Ruotsin piuoli kaunista ,paljon katseltavaa ja muutenkin turvallisempaa -.En tiedä tänä päivänä mutta kun olin nuri.
Vierailija kirjoitti:
Yllätyin eniten siitä, että tohtorintutkintoa arvostetaan ja että professoreilla on hyvät palkat. Toisin kuin Suomessa.
Onko yli 5 000 sitten huono palkka? Minusta sitä voisi kutsua Suomen tasolla hyväksi, koska mediaani täällä on 3 000.
Itse asun Östermalmilla ja tunnen paljon onnettomia ruotsalaisia rahoista ja rikkausksita huolimatta. Moni haluaa muuttaa mutta minne. Tuttavallani on asunto Genevessä mutta sanoo että sielläkään ei voi asua.Hän haluaa löytää paikan missä eurooppalaisia olisi majoriteettina.
Vierailija kirjoitti:
Malmö on musta tosi kiva kaupunki, osin juuri monikulttuurisuutensa vuoksi, ja viihdyn täällä paljon paremmin kuin Tukholmassa.
Sinähän olet suomalainen eli rikastamassa kulttuuria, joten varmaan viihdytkin hyvin paikassa, joka ei ole niin monokulttuurisesti ruotsalainen/sisäänpäin lämpiävä.
Käyn perhesyistä säännöllisesti Ruotsissa ja nyt korona-aikana siellä on niin paljon parempi olla kuin Suomessa. Ei kyräilyä, ei toisten kyttäämistä jos et käytä maskia jne. Ilmapiiri paljon positiivisempi. Emmekä ystävien koskaan edes puhu koronasta.
Suomessa sitten onkin juuri päinvastoin kaikki nuo :(
Miten akateemisissa, keskiluokkaisissa piireissä suomalaisiin nykyään suhtaudutaan ?
Kun opiskelin Ruotsissa yliopistossa 80-luvulla, jopa joidenkin opiskelukavereiden vaikutti olevan vaikeaa ymmärtää, että helsinkiläisenä keskiluokkaisesta taustasta tulevana en harrastanut koskenkorva-viikonloppukänneistä.
Monilla ei ollut mitään tietoa Suomesta!
En minä, nuori humanistinainen, löytänyt yhteisiä puheenaiheta 70-luvulla alumiinitehtaisiin muuttaneiden duunareiden kanssa. Vaikka olin suomalainen.
Eli onko siellä vielä yhtä yksipuolinen kuva suomalaisista: kännijuntteja kaikki?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naiset paljon hoikempia,heti kun rajan yli pääsee tämän huomaa katukuvassa.
En tiedä miten heillä on niin hyvät ferritiinit ja kilpparit sitten.
Ferritiini kuuluu Ruotsissa peruslabroihin raskausaikana. Suomi on siinä suhteen vielä takapajula, mut koska kyseessä on naisten terveys ja ongelma niin asia viitataan kintaalla. Odotellaan 20v niin käy kuten aikanaan kilpirauhassen vjt:lle eli loppuu puhe muotisairaudesta...
Vierailija kirjoitti:
Miten akateemisissa, keskiluokkaisissa piireissä suomalaisiin nykyään suhtaudutaan ?
Kun opiskelin Ruotsissa yliopistossa 80-luvulla, jopa joidenkin opiskelukavereiden vaikutti olevan vaikeaa ymmärtää, että helsinkiläisenä keskiluokkaisesta taustasta tulevana en harrastanut koskenkorva-viikonloppukänneistä.Monilla ei ollut mitään tietoa Suomesta!
En minä, nuori humanistinainen, löytänyt yhteisiä puheenaiheta 70-luvulla alumiinitehtaisiin muuttaneiden duunareiden kanssa. Vaikka olin suomalainen.
Eli onko siellä vielä yhtä yksipuolinen kuva suomalaisista: kännijuntteja kaikki?
Olen asunut Ruotsissa viimeiset 30 vuotta ja Olen absolutisti ja lupaan että se on ollut aina ihmettelyn aihe: suomalainen on se joka on Systembolagin kassi kädessä ja pullo toisessa ja sanoo koko ajan ” Oine voine ” siis suomeksi: ” voi voi” 😆
On se. Ainoa paikka Tukholmassa, jossa näin on. Ei aina, mutta niitäkin näkee.