Mikä yllätti Ruotsissa?
Mitkä asiat on Ruotsissa erilailla kuin Suomessa?
Itse asun Ruotsissa ja voisin nyt listata joitain huomaamiani asioita.
-tiskikaappia ei ole, vaan tiskit laitetaan kuivumaan tiskipöydälle
-siskonmakkaroita tai mitään muutakaan hyvää makkaraa ei saa kaupasta
-karkki ja jäätelö on halvempaa
-samoin alkoholi
-ruokakaupoista ei saa kuin korkeintaan 2,5% alkoholia
Kommentit (59)
Olen myös asunut Ruotsissa, mutta itse en yllättynyt oikeastaan mistään muusta kuin siitä, että useassa asunnossa (itsellä kokemusta kerrostaloasunnoista) ovi täytyy muistaa lukita sisäpuolelta, kun tulee kotiin ja vastaavasti laittaa lukkoon ulkopuolelta, kun lähtee. Aluksi unohdin usein oven auki.
Lisäksi voisin mainita, että irtokarkkipussit on ihan tajuttoman kokoisia useassa paikassa. Tosin nyt olen nähnyt vastaavia myös Suomessa (mm. Filmtownissa).
Ruotsissa on todella paljon rikkaita
Kassalla kolikoita ei anneta myyjälle vaan laitetaan sellaiseen aparaattiin. Sellainen Suomeen, kiitos.
Ruotsaleinen johtaminen ja päätöksenteko perustuu todella konseksukseen. Käytävällä ei päätetä mitään vaan todellakin kaikki siivoojia myöden kutsutaan päättämään pieneltäkin tuntuvista asioista. Hyvä puoli siinä on se että sen jälkeen kaikki ovat sitouteneet päätökseen. Suomessa päätökset tehdään käytävällä kahden kesken ja toteuttajat tekevät homman haluttomasti nuristen.
Kuinka muotitietoisiane ovat ja kaikki pukeutuu samaan tapaan
1) Ruotsi on TÄYSIN erilainen kuin Suomi !
2) Suomi on PALJON lähempänä Viroa ja Neuvostoliittoa kuin Ruotsia
3) Piireihin on "MAHDOTON" päästä
4) Rahaa on VALTAVASTI
5) Kaikilla on 2 tai 3 asunto ulkomailla, lähes kaikilla tuntemallina on vähintään 2 ulkomaan asuntoa
6) Auto ei kiinnosta ketään, se ostetaan taskurahalla
7) Sijoittaminen ja yrittäminen, globaalinen, kiinnostaa ihan KAIKKIA
8) Hyvin moni asuu pitkiä aikoja ulkomailla ja Ruotsi on itsesiassa niiden kakkoskoti
9) Suhde maahanmuuttoon erikoinen, Ringeby on yhtä kaukana kuin Syyriä, ei koske heitä, eivät edes asua samoissa kaupungeissa (osissa) ja hyvistä osista kukaan ei myy eikä vuokraa asuntoja tietyille ryhmille.
10) 20V naiset (töissä harjoittelijoina) ovat kiertäneet koko maapallon jo moneen kertaan mutta eivät ole koskaan käyneet Ringebyssä, eivät käy. Kaliforniassa käyvät sen sijaan kerran pari kuussa.
Puhun siis akateemisena uraa tekevänä henkilönä....niin sanoinko laman....mikä lama...täällä menee paremmin kuin ikinä
Vierailija kirjoitti:
3) Piireihin on "MAHDOTON" päästä
4) Rahaa on VALTAVASTI
5) Kaikilla on 2 tai 3 asunto ulkomailla, lähes kaikilla tuntemallina on vähintään 2 ulkomaan asuntoa
6) Auto ei kiinnosta ketään, se ostetaan taskurahalla
7) Sijoittaminen ja yrittäminen, globaalinen, kiinnostaa ihan KAIKKIA
8) Hyvin moni asuu pitkiä aikoja ulkomailla ja Ruotsi on itsesiassa niiden kakkoskoti
9) Suhde maahanmuuttoon erikoinen, Ringeby on yhtä kaukana kuin Syyriä, ei koske heitä, eivät edes asua samoissa kaupungeissa (osissa) ja hyvistä osista kukaan ei myy eikä vuokraa asuntoja tietyille ryhmille.
10) 20V naiset (töissä harjoittelijoina) ovat kiertäneet koko maapallon jo moneen kertaan mutta eivät ole koskaan käyneet Ringebyssä, eivät käy. Kaliforniassa käyvät sen sijaan kerran pari kuussa.
Puhun siis akateemisena uraa tekevänä henkilönä....niin sanoinko laman....mikä lama...täällä menee paremmin kuin ikinä
Mielenkiintoista. Aika samoja havaintoja. Paitsi että piireihin pääseminen ei ole niin vaikeaa kuin usein kuvitellaan, ainakaan itselleni kun minua kohtelevat amerikkalaisena (joka puoliksi olen). Toisaalta en kyllä törmännyt mihinkään huonoihin asenteihin Suomesta. Päinvastoin. Pitävät siitä ja ovat sitä mieltä, että ihan samanlainen kuin Ruotsi. Ja joo, se on itsestäänselvää mitä tietyistä "uusruotsalaisista" ollaan mieltä, mutta sitä ei etiketin mukaan sanota ääneen. Mutta kaikki tietävät kaikkien ajattelevan niin.
Tämä siis kokemusta Tukholmasta, opiskelijana yläluokan Handelsissa.
Vierailija kirjoitti:
Virallisesti ruotsalaiset on hyvin diplomaattisia mitä tulee uusruotsalaisiin. Kahden kesken ne haluaa ne ulos maasta.
Jep. Ja rahalla ostetaan itse ulos kokemasta "rikkautta". Tyyliin että Östermalmilla taksikuskitkin ovat kantaruotsalaisia, muualla Tukholmassa eivät.
Suomi on itää ja ruotsi on länttä
Se, että ruotsalaiset eivät yhtään katso suomalaisia alaspäin, vaikka suomalaiset niin kuvittelevat.
Itse tunnen parhaiten Tukholmaa ja ylempää keskiluokkaa/yläluokkaa. Olisi mielenkiintoista tietää, miten esimerkiksi Göteborgissa ja Malmössä asiat ovat. Tai vähän alempien luokkien keskuudessa. Osaako kukaan kertoa?
Yllätyin eniten siitä, että tohtorintutkintoa arvostetaan ja että professoreilla on hyvät palkat. Toisin kuin Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Ohis: Viro ja Suomi alkavat kyllä olla hämmästyttävän erilaisia. Viro on paljon oikeistolaisempi kuin Suomi.
Vierailija kirjoitti:
Yllätyin eniten siitä, että tohtorintutkintoa arvostetaan ja että professoreilla on hyvät palkat. Toisin kuin Suomessa.
Tämä on niin totta!!!
Ravintoloissa/kahviloissa tipataan. Tai ainakin annetaan siihen mahdollisuus.
Kaikki ketjussa tähän mennessä kirjoitetut kokemukset on Tukholmasta tms. Löytyykö keneltäkään kokemuksia muualta Ruotsista?
Itse ikäni Helsingissä asuneena ja nyt pari vuotta tamperelaisena huomaan paljon eroja jo näissä kahdessa kaupungissa, puhumattakaan siitä, että lähdettäisiin johonkin oikeasti maaseudulle. Uskon, että ainakin Tukholma ja Göteborg poikkeavat melko lailla muusta Ruotsista.
Mummuni asui aikoinaan sekä Luulajassa että Uumajassa ja muistini mukaan oli hyvin samanlaista kuin esim. jossain etelä-pohjanmaalla.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki ketjussa tähän mennessä kirjoitetut kokemukset on Tukholmasta tms. Löytyykö keneltäkään kokemuksia muualta Ruotsista?
Itse ikäni Helsingissä asuneena ja nyt pari vuotta tamperelaisena huomaan paljon eroja jo näissä kahdessa kaupungissa, puhumattakaan siitä, että lähdettäisiin johonkin oikeasti maaseudulle. Uskon, että ainakin Tukholma ja Göteborg poikkeavat melko lailla muusta Ruotsista.
Mummuni asui aikoinaan sekä Luulajassa että Uumajassa ja muistini mukaan oli hyvin samanlaista kuin esim. jossain etelä-pohjanmaalla.
Totta. Pohjoinen Ruotsi (siis jostain puolivälistä ylöspäin) oli ainakin aikoinaan tosi samanlaista kuin pohjoinen Suomi.
Ruotsihan nyt on täysin samanlainen!!