Minkä kokoisia taloja teillä? Onko kaikille lapsille oltava oma huone?
Meillä 115/180 neliötä. Perhe 2+2. Molemmille lapsille omat huoneet.
Kommentit (33)
Vierailija kirjoitti:
Meillä 260m2, tällä hetkellä miehen kanssa kaksin (+pari kissaa). Haaveena on, että vielä saataisiin pari lasta ja talo on suunniteltu niin, että ainakin kaksi makkaria lisää saadaan helposti rakennettua. Nyt ei ole kuin meidän mh ja yksi vierashuone.
Eli teillä on jotain 100m2 mh? Ok...
100 m2. Kaksi aikuista ja yksi lapsi. Aikuisten makkarin lisäksi lapsella oma huone, yksi mh vielä tyhjänä ja kovasti toivotaan, että pian sekin saisi asukkaan perheenlisäyksen myötä.
2+3, 240/280 6h+k. Lapsilla on ollut omat/yhteiset huoneet mielihalujen mukaan.
90 m2 rivariasunto, kaksi lasta joilla on omat huoneet. Minulla ei ole suoranaista omaa huonetta vaan alkovi olohuoneen yhteydessä.
Pidän ehdottomasti tärkeämpänä sitä että lapsilla on omat huoneet kuin että minulla on: paitsi että ne tarvitsevat oman yksityisyytensä (murrosikäinen poika ja kolme vuotta nuorempi tyttö eivät ole luontaisesti kovin hyviä huonekuppaneita) niin minä muutenkin viihdyn parhaiten olohuoneessa tai keittiössä enkä erityisemmin haluakaan istua yksin huoneessani.
74 neliötä. Kaksi aikuista ja kaksi lasta. Just sopiva.
Nykyisessä talossa 250m2 ja 3 makuuhuonetta. Meitä asuu tässä enää 3 joten yksi on työhuoneena.
Edellisessä talossa 4 mh ja 6 asukasta, neliöitä 162. Kuopus sai oman huoneen kun aikuinen lapsi muutti kotoa pois.
164 neliöä. 5mh. Kaksi aikuista ja kaksi lasta. Lapset 9v poika ja 7v tyttö, haluavat välttämättä olla samassa huoneessa eli kolme makkaria ns. tyhjänä. Saavat sitten omat huoneet, kun itse haluavat. En halua väkisin heitä erottaa. Ovat erittäin läheisiä keskenään. Molemmilla myös omia kavereita, harrastuksia ja muuta tekemistä, mutta yhdessä haluavat nukkua ja 90% kotonaoloajasta leikkivät keskenään.
100m2 ja neljä lasta. Kaksi nuorinta jakaa huoneen (molemmat tyttöjä), isommilla omat huoneet. On riittänyt meille vaikka nyt kun kaksi nuorintakin jo murrosiässä, napinaa on useammin. Vanhin muuttaa tod. Näk. Vuoden sisällä pois, jolloin myös noremmat saa omat huoneet.
Eli minun mielestäni ei tarvitse omaa huonetta, varsinkaan jos samaa sukupuolta eikä suurta ikäeroa (meillä 4tyttöä ikähaarukalla 12v-19v)
Lapset on samaa sukupuolta ja tulivat hyvin toimeen keskenään, joten pärjäsivät hyvin samassa huoneessa koko kotonaoloajan. Meidän piti vaihtaa isompaan asuntoon esikoisen syntymän jälkeen, mutta oma työpaikka hävisi ja se suunnitelma kariutui.
Kesti 13 vuotta ennen kuin sain vakituisen työpaikan, mutta siinä vaiheessa lainanotto ei kauheasti kiinnostanut. Lapset saivat päättää, vaihdetaanko isompaan asuntoon, jolloin he saavat omat huoneet vai matkustellaanko ja säästetään heille opiskelurahat. Lapset valitsivat jälkimmäisen vaihtoehdon ja se on ollut kaikinpuolin hyvä ratkaisu.
Ainakin omat lapset arvostavat sisarustaan enemmän mitä omaa huonetta.
136m2 + kellarikerros 80m2.
Perhekoko 2+2 ja lapsilla on omat huoneet. Pojalla on kaksi huonetta ja tyttärellä yksi isompi.
Mun mielestä lapsilla pitää olla oma huone.
112 neliötä, 3 pientä lasta. Yhdellä oma huone, kaksosvauvat vielä vanhempien huoneessa. Myöhemmin kaksoset jakavat huoneen, jos tässä jatketaan. Mun mielestä oma huone on tärkeä vasta murrosiässä.
No näyttääpäs hienolta suomalaisten tilanne. Kaikilla reilusti neliöitä ja jokaiselle lapselle oma huone. Vai johtuisko siitä että tähän ei viitsi kommentoida ne, joilla lapset oikeasti jakavat huoneen?
Meillä on yläasteikäisellä tytöllä oma huone. Pikkuveljet 5v, 6v ja 3v jakavat huoneen. Heillä on olkkari annettu makuuhuoneeksi, tilanjakajana iso vaatekaappi. Kunhan kasvavat, pystytään jakamaan jokaiselle oma huone jos halutaan, nyt ei tarvetta. neliöitä 100/120. Jos alin kerros remontoidaan asumistiloiksi joskus, saadaan myös reilusti tilaa.
Ja tämä ratkaisu siitä syystä että päätettiin ottaa pieni laina jottei tule ongelmia mahdollisen työttömyyden varalle. Lisäksi päädyttiin tähän koska rauhallinen alue ja iso piha missä temmeltää. Mun vanhemmat asui kerrostalokolmiossa kolmen lapsen kanssa, tämä tuntuu isolta siihen verrattuna:)
Meillä on neljä lasta ja 250. Neliötä. (Kaksi tyttöä 12v ja 14v ja kaksi poikaa molemmat 13v)
Kun lapset olivat 3-8v niin jakoivat huoneet niin että pojat olivat samassa ja tytöt samassa. Haluttiin opettaa jakamisen tärkeydestä ja tämän lisäksi paria lapsista pelotti nukkua yksin. Tärkein syy oli se että he itse halusivat olla samassa huoneessa.
Kun vanhin oli 8 saivat kaikki omat huoneet kun he alkoivat ilmaista että haluaisivat omat huoneet. Meistä oli tärkeää että kasvavilla lapsilla oli yksityisyys jos he itse kokevat sitä tarvitsevan.
Minun mielestäni lapsia ei pitäisi pakottaa samaan huoneeseen, etenkään jos he ovat jo kouluikäisiä.