Miten narsisti käyttäytyy?
Tästä aiheesta toki on varmasti googlettamalla jos jonkin näköistä tekstiä, mutta kuitenkin haluaisin kuulla OMIA KOKEMUKSIANNE.
Jos tuttavapiiristäsi löytyy narsisti .. miten tämä on ilmennyt hänessä? Voiko narsistin kanssa asua? Jos kumppanisi on narsisti? Kertokaa olen aivan hukassa :(
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
Tässä kuvaus ex-työkaveristani ja aika paljon narsistisia piirteitä tässä mielestäni täyttyy;
Tuli töihin ennen sianpierua eli heti kun se oli sallittua (klo 6) ja oli naama norsun veellä, kun osa porukkaa saapui puoli yhdeksän aikaan (aamuliukuma yhdeksään) ja huokaili raskaasti ja marttyrimaisesti selitti miten on ehtinyt jo tehdä sen ja sen työn, kun muut vielä makaavat. Pois lähti töistä toki heti, kun liukuma sen salli, koska hänellä on lapset kotona ja liuta kotitöitä (lapset 18 ja 16v). Ei ikinä antanut arvoa muille kuin itselleen ja itseään muistikin kehua joka käänteessä, jos esimies antoi tunnustusta jollekin tämän hyvin tehdystä työstä niin tämä puhisi naama punaisena ja haukkui kehuttua työntekijää joka välissä. Puhui aina vain itsestään ja lapsistaan ja jos joku muu kertoi omista asioistaan niin ei kuunnellut vaan räpläsi puhelintaan tai saattoi vaikka poistua paikalta kesken lauseen.
Taas tulee diagnoosia, kannattaisi lukea vaikka Mäkelän kirjoja aiheesta.
Eräs sukulainen jo miltei kasikymppinen sukulaisnainen on sellainen, ja taasen totesin juurikin vastikään, että joopajoo, mitä vähemmän tekemisissä hänen kanssaan, niin aina parempi. Ei narsku näe elämässään mitään muuta kuin itsensä, ja muut ovat vain välineitä ja ilmaa hänelle, ei narsku jaksa muita kuunnella, ja eikä osaa myötätuntoa tuntea, vaan päinvastoin kyseenalaistaa toisen ihmisen jopa fakta-asiat oman vääristyneen ajattelunsa mukaisesti.
Minä, minä , minä, ja minä tiedän kaiken, vaikka narsku ei tiedä yhtään mitään loppuen lopuksi toisen ihmisen elämästä.
Naurettavan itkettävää seurustella edes lyhyen aikaa narskuihmisen kanssa, koska niin sontaa narskun suusta tulee, ettei tosikaan. Ei vaan jaksa, ja onneksi ei tarvitsekaan pakollista enempää.
Vierailija kirjoitti:
Hyvin moni käyttäytyy narsistisesti, varsinkin alle kolmikymppisenä. Yleensä narsistisuuden häviämistä pidetään henkisenä kasvuna. Itsekeskeisyys häviää ja ihminen tunnistaa oman vastuunsa myös lähimmäisistään. Kriisitilanteissa narsismi usein lisääntyy, se toimii "kuorena", jonka taustalla jokin muu henkinen ongelma. Myös esim addiktioissa narsismi kehittyy rinnalle ikäänkuin lisäsairaudeksi, tällöin se suojaa pohjimmaista sairautta, eli addiktia. Narsistisia persoonallisuushäiriöitä on useita, esim huomionhakuinen persoona, epävakaa persoona... Ja kaikilla eri alatyyppinsä ja sekoituksensa. Oireiden ilmenemistä voidaan luokitella 1-10 asteikolla, joista vain se "pahin" eli kymppi luokitellaan persoonallisuushäiriöksi. Useimpia ei kuitenkaan diagnosoida eikä se ole sairaus, vaan persoonallisuuden muoto.
Narsistisuutta on ihmisillä valitettavan paljon. Jokaisen kannattaisi analysoida näitä piirteitä myös itsestään. Mutta jokainen varmasti tietää ja tuntee vähintään yhden patologisen narsistinkin.
On muuten potaskaa, että väkivaltaisuus tai mustasukkaisuus liitetään narsismiin. Tällöin on usein taustalla jotain muuta. Sellaisia kirjoituksia näkee paljon.
Olen kerran lukenut täältä kirjoituksen, joka ilmeisesti oli narsistin itsensä kirjoittama. Hän esiintyi pelokkaana miehenä, jota mustasukkainen vaimo vainosi. Kyseli vinkkejä, miten juonia lapset mukaan salaiseen osoitteeseen, ettei vaimo pääsisi vainoamaan häntä ja hänen uutta perhettään. Täällä porukka sääli "uhria" ja ehdotteli miten lapset voidaan erottaa "pahalta äidiltä". Mies ei nähnyt mitään yhteyttä mustasukkaisuuden ja hänen salasuhteensa välillä, koska ei ollut tunnustanut sitä. Narsisti on liero, joka aina kääntää asiat päälaelleen ja projisoi pahuutensa lähimmäisiinsä. Itse on aina oikeutettu tekoihinsa.
Toi on tuttua että narsisti syyttää toista omilla vioillaan. Mun eksä oli väittänyt mua mun selän takana juopoksi, vaikka mulla viinit mätäni kaappeihin ja hän oli itse alkoholistiperheen alkoholistilapsi. Serkkunsakin oli alkkis, siis geeneissä heillä kaikilla. Myös hänen rahattomuutensa johtui siitä, että minulla oli niin huono palkka (ihan keskivertopalkka oli), hän vaan oli pa, muttei sitä kertonut, selvisi myöhemmin kun juttelin ulosottomiesten kanssa. Hänen väkivaltaisuutensa johtui minun henkisestä väkivallasta, eli siitä että olin mennyt tunnustamaan, etten pitänyt hänen juomisestaan. Vahtasi mua aina mustasukkaisena, en saanut mennä yksin edes ulos kävelemään, koska mulla saattoikin olla siellä jotkut treffit muka. Itse oli seurustellut meidän yhdessäoloaikana jonkun nuoren naisen kanssa, olis vaan kertonut mulle, olisin tullut ikionnelliseksi uuden uhrin löytymisestä. Kaikki hänen ongelmansa johtuivat vain minusta, kumma vaan kun ero oli minulle puhdas helpotus ja suisti hänet vaikeuksiin...
Narsisti jyrää sinut alleen. Millään muulla ei ole merkitystä kuin hänellä itsellään ja hänen etuuksillaan. Sinä et ole koskaan oikeassa tai tiedä mistään mitään ( ja jos oletkin tai tiedätkin ) vaan kaikki hyvät ajatukset pulpahtavat ainoastaan narsistin päästä. Narsistin elämään ei pidä puuttua tai saatika liikkoja kysellä, saat siinä vaiheessa tuntea sen omissa nahoissasi. Narsisti voi myös tehdä ihan mitä haluaa, hänen tekemisensä eivät kuulu muille..toisaalta sinä et saa toimia samoin..koskaan.
Voimia niille jotka narsistin elämää jotuvat seuraamaan / elämään rinnalla. Irtipääseminen on vaikeaa, koska kyseessä manipuloinnin mestari.
Ei se narsisti-diagnoosi meiltä maallikoiltakaan helposti synny. Tarvitaan vuosien yhdessäolo ja lukuisien viranomaisten mielipiteet, lähimmäisten mielipiteet (kun uskaltavat alkaa puhua) ja oikeudenkäynnit.
Valoa tunnelin päässä kirjoitti:
Narsisti jyrää sinut alleen. Millään muulla ei ole merkitystä kuin hänellä itsellään ja hänen etuuksillaan. Sinä et ole koskaan oikeassa tai tiedä mistään mitään ( ja jos oletkin tai tiedätkin ) vaan kaikki hyvät ajatukset pulpahtavat ainoastaan narsistin päästä. Narsistin elämään ei pidä puuttua tai saatika liikkoja kysellä, saat siinä vaiheessa tuntea sen omissa nahoissasi. Narsisti voi myös tehdä ihan mitä haluaa, hänen tekemisensä eivät kuulu muille..toisaalta sinä et saa toimia samoin..koskaan.
Voimia niille jotka narsistin elämää jotuvat seuraamaan / elämään rinnalla. Irtipääseminen on vaikeaa, koska kyseessä manipuloinnin mestari.
Joka manipuloi viranomaisetkin (naispuoliset) auttamaan itseään ja kiusaamaan sinua. Jostain syystä ne raavaan miehen krokotiilinkyyneleet eivät pure miespoliiseihin ihan niin hyvin.
Mieslukija kirjoitti:
En tiedä onko narsismia vai huonoa itsetuntoa/ahdistusta, mutta tulee lähinnä mieleen kyvyttömyys tavanomaiseen väittelyyn, pakonomainen tarve tietää kaikki, kyvyttömyys olla väärässä ja toisten ihmisten mielipiteiden tuomitseminen/lyttääminen. Myös tietty mitätöinti, neuvominen ja vastaava tulee mieleen.
= haluaa hallita muita
Saman kokenut kirjoitti:
Katkaisin juuri välit naraistiystävään,alkoi mustamaalaus heti,huvittavaa käytöstä,matki minua aivan kaikessa ja nyt olen muka kateellinen hänelle,en voinut kuin nauraa esim.sanoin hankkivamme auton(säästössä 40 000)seuraavana päivänä hän osti 6000€ auton velalla,syksyllä sanoin että maaliskuussa lähdemme 2 viikoksi thaimaaseen,seuraavan kerran nähdessä hän oli varannut maaliskuulle matkan thaimaaseen,hän asuu kuppaisessa vuokratalossa me velattomassa ja omaisuutta satoja tuhansia,mitä hän ei tiedä eikä tule tietåmäån.ikinä en olisi päivääkään niin pinnallinen kuin hän .luojan kiitos ohi,kunnianloukkaussyytteen saa muistoksi sanomisistaan :)
Selventäisitkö mikä kohta noissa on mustamaalausta? Auton osto, ulkomaanmatkan tilaaminen vaiko vuokratalossa asuminen? Minusta tuntuu että sinä et nyt oikein tajunnut mistä on kyse. Väitän myös että sinä olet se pinnallinen, sikäli kun edes tiedät mitä se tarkoittaa.
Jos tapaa eläessään 1-2 ihmistä, joiden uskoo olevan narsisteja, todennäköisesti ovatkin, koska kyllä jokaisen kohdalle pitäisi tilastojen mukaan osua useampiakin.
Siitä että narsismista hyvin hankala päatä eroon. Jos joku uskaltaa välit katkoa niin narsisti kyllä kostaa; alkaa mustamaalaan ja kertomaan tästä henkilöstä väritettyjä juoruja.
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli huonoja kokemuksia narsistista ja ajauduin porukkaan joka perusti Narsistien uhrien tuki RYn.
Totuus nyt olikin, että tuo porukka oli itse kovin narsistista ja väänsivät ihan oman diagnostiikan narskuille.
Kuitenkin minuun vaikuttanut narsisti oli saanut paperitkin asiasta, oli jopa ylpeä.
Lähdin tuosta porukasta heti. RAY antoi porukalle rahaa suunnilleen heti.
Raimo Mäkelä on haastatellut minua kirjoihinsa ja tiedän asiasta itsekin jotain. Narsisti on yleensä se kenestä viimeksi ulkopuolinen ihminen osaisi mitään epäillä. Elämän kokemus toki auttaa, ylimukavat tyypit on vaarallisia.
Osa tuosta porukasta ketään varsinaisesti nimeämättä olikin valitettavasti sellaisia joiden ainoa tavoite oli saada kanavoitua hädänalaisilta rahaa omiin bisneksiinsä. Senpä takia ne aidosti ihmisiä auttamaan pyrkivät tekivätkin jossain vaiheessa tutkintapyynnön rahavirtojen ohjailusta ja. Ilmeisesti vääräntyyppiset ihmiset on nyt karsittu toiminnasta veks.
Monella narkilla. Ei paljoa tarvitse kun seulat on keksitty. Ja yleensä myös rikosrekisterissä h-merkintä. Moni vaan ei hakeudu hoitoon.