Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

mistä tunnistaa endometriiosin?

Vierailija
05.01.2017 |

Itselläni on todella kovat kuukautiskivut, käytän panacodia ja buranaa niihin.
Gynen tutkimuksissa ei mitään erityistä tähän liittyen ja lääkäri sanoi, että jos endo olisi niin hoitokeinona olisi hormonit, mutta että diagnostiikkaan ei enää alettaisi tähystysleikkausta tekemään. Itse voin huonosti hormonaalisen ehkäisyn aikana, joten en millään sitä haluaisi aloittaa. Sinänsä nuo kuukautiskivut vielä menevät, vaikka olenkin aika toimintakyyvytön, mutta mietin, että jos ne endopesäkkeet siellä kasvaa, niin voivatko esim estää yhdynnän jossain vaiheessa? Kun luin, että voivat aiheuttaa yhdyntäkipua. Jos yhdyntäkipua alkaa ilmetä, onko sille enää mitään siinä vaiheessa tehtävissä?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
05.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oireet voi tulla ja mennä, pahentua ja välillä mennä pois. Kuitenkin yleinen trendi lienee että vaivat pahenee vuosien myötä. Ensin kuukautiskipuja, sitten mahdollisesti ulostus- ja yhdyntäkipuja. Virtsanpidätyskyky huononee. Tärinäkipuja. Lopulta hormonitoiminnan yleisiä häiriöitä: huono iho, vatsa turvottaa aivan palloksi. Kystia munasarjoihin. Mielialan vaihteluita. Todella lamaannuttavaa väsymystä. Kivut laajenevat jatkuviksi. Isoiksi. Oksettaviksi.

Ja mikä murheellisinta, lapsettomuutta.

Suosittelen hormoniehkäisyä (esim. pillerit ilman taukoja).

Vierailija
2/9 |
05.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, hormoneita olen kyllä miettinyt, mutta entäs kun ne vaikuttavat mielialaan, seksihaluihin ja tekevät olon konanaan huonoksi? En voi käyttää kuin pelkkiä keltarauhasvalmisteita kun yhdistelmäpillerit ei käy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
05.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin sama minulla noiden hormonien kanssa. Mutta minkäs teet... Sairauksien kanssa se on tasapainoilua. Itse tein diagnoosin jälkeen lapset (3kpl) niin pystyin olemaan 8 vuotta ilman pillereitä. Nyt pillereillä (ja haluton), mutta kivuton. Huonoista vaihtoehdoista paras. Vaihdevuosia odotellen.

Vierailija
4/9 |
05.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen myös niin kuin yllä oleva kirjoitti.

Itse sain endodiagnoosin pari kuukautta sitten ja olen nyt melkein 42 vuotias. Itsellä kaikki mainitut oireet. Pahenivat/tuli uusia oireita, kun lopetin pillerit 5 vuotta sitten. Nyt kaikki käy järkeen.

Pahinta endossa on kuukautisvuoto, joka pitäisi saada loppumaan, koska se saa aikaan lisää kiinnikkeitä. Itselläni onneksi kuukautiset loppuivat kokonaan hormoonit aloitettuani.

Vierailija
5/9 |
05.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään vielä oirelistalle pistokset hengityksessä, hartiapiston, migreenit (hormonit sekaisin). Tiputteluvuoto ennen kuukautisia. Runsaat kuukautiset. Anemia. Kilpirauhasen vajaatoiminta korreloi endon kanssa.

Jos toivot lapsia, niin ei kannata jättää kovin myöhäksi jos vaan mitenkään pystyy.

Aina on sitten poikkeuksia jotka ruokavaliolla pitävät 'endon kurissa', mutta minä en näitä tapauksia tunne.

Tauti voi edetä hitaasti tai nopeasti. Oireiden perusteella ei voi päätellä eteneekö tauti.

Ja alkuperäiseen kysymykseesi en osaa vastata, loppuvatko yhdyntäkivut kun ovat kerran alkaneet. Minulla oli vaihe jolloin oli todella kovat ulostuskivut, mutta se meni ohi vaikka tauti muuten paheni.

Tsemppiä!! Vaikeita asioita ja varmuutta diagnoosista on vaikea saada.

Vierailija
6/9 |
05.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystävällä endometrioosi. Levisi suolistoon, tuli kauhea tulehdus, piti leikata pätkä pois. Hänelle tehtiin avanne. Oli onnekas ettei pesäkkeet ollut levinnyt keuhkoihin tai sydämeen. Ei vielä tiedä onko munuaisvaurio.

Sanoo että tällä tietämyksellä olisi mennyt aiemmin lääkäriin kauheista kuukautiskivuistaan.

Vierailija
7/9 |
05.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kärsit kovista kivuista, voit yrittää vaatia leikkausta.

Minulle oli annettu ärtyvä suoli -diagnoosi ja tehty useita tähystyksiä ruoansulatuskanavaan. Kaikkien vatsavaivojen syyksi selvisi lopulta endo, koska suoli oli esimerkiksi kiinnittynyt kohtuun.

Pääsin leikkaukseen, koska lapsettomuushoitojen yhteydessä kasvoi 10 cm kasvain. Leikkauksen yhteydessä löytyi paljon muutakin. 10 vuoden kivut kärsin ennen diagnoosia. Leikkaus poisti kivut ja sain 2 lasta.

Vierailija
8/9 |
05.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli pelkästään erittäin runsaat menkat. Ei muuta. Lapsettomuuden yhteydessä löytyi endo.

Vierailija
9/9 |
05.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiputteluvuoto, runsaat ja kivuliaat menkat!