Voisitko seurustella hiv positiivisen henkilön kanssa?
Kommentit (38)
Vaikka aiheesta olen paljon lukenut ja katsonut siihen liittyviä dokumentteja, niin pakko silti sanoa, että en. Tiedän, että nykyiset lääkkeet ovat niin hyviä, että tautia ei edes huomaa, eikä se tartu kun lääkitys on kohdallaan ja säännöllistä.
Mutta ennakkoasenteet, syvään juurtunut pelottelu ja kauhutarinat ovat kyllä tehneet semmoisia muistijälkiä mieleen että epäröisin ainakin paljon. Kasvamisen paikka itselle, mutta joskus täytyy myöntää omatkin vajavaisuudet.
En usko, että voisin. Pelkäisin riskejä liikaa. Ja ymmärrän ja tiedostan, että tartunnalta voi suojautua, mutta silti eläisin varmasti koko ajan stressissä ja pelossa.
Minulle HIV ei ole vielä arkipäiväistynyt niin paljon, että pääsisin ennakkoluuloistani eroon.
Hyvä kysymys. Ensin ajattelin, että hyi hitto, en todellakaan voisi! Mutta tarkemmin ajateltuna, ei se ihan mahdoton ajatus olekaan. Tai jos kuvittelisi, että minulla olisi hiv, mitä toivoisin, että minun kanssa seurustelusta oltaisiin mieltä?
Voisin, jos seurustelukumppanini huolehtisi itsestään ja lääkityksestään. Elinajanodote normaali, vorusta ei elimistössä käytännössä ollenkaan, tartuntariski hyvin pieni, jos lääkitys aloitettu ajoissa ja sitä noudatetaan.
Vierailija kirjoitti:
Voisin, jos seurustelukumppanini huolehtisi itsestään ja lääkityksestään. Elinajanodote normaali, vorusta ei elimistössä käytännössä ollenkaan, tartuntariski hyvin pieni, jos lääkitys aloitettu ajoissa ja sitä noudatetaan.
virusta, ei vorusta
Voisin ja seurustelenkin kuudetta vuotta. Mies oli saanut tartunnan kaksi vuotta ennen tapaamista. En ole hysteerinen luonteeltani, hiv tarttuu oikeasti todella huonoati, ja tietysti seksi on aina suojaseksiä.
Miksi en voisi? Siis tietenki, jos hän pitää huolta asianmukaisesta hoidosta.
Täytyy kyllä sanoa, että en tiedä. Joo, järkevänä ihmisenä ymmärrän, että jos lääkitys on kunnossa ja virusmäärät alhaiset, on tartuntariski olematon, mutta silti pelottaisi. Jos kumppani saisi vaikka haavan, josta vuotaisi paljon verta, menisin varmaan paniikkiin.
Vaikea kysymys.
Voisin. Ei HIV ole enää tappava tauti ja siltä on helppo suojautua. Seurustelen tälläkin hetkellä ihmisen kanssa, jolla on krooninen sairaus joka saattaa lyhentää elämää tai ainakin aiheuttaa vaurioita tulevaisuudessa.