Tulojen tippuminen sovitellulle päivärahalle, budjetointi
Elikä tilanne on se, että ensi kuukaudesta lähtien saan kelasta 500e ja palkkaa arviolta suoja-osuuden 300e verran. Yht. 800e
Kysymys kuuluu miten teen kuukaudeksi kerrallaan budjetin? Oletetaan, että saan joka kuukausi tuon 800e.
Minulla ei ole velkaa, eikä muita huollettavia kuin koira jonka vakuutus on onneksi maksettu vuodeksi eteenpäin, joten sen maksusta ei tarvitse tässä tilanteessa huolehtia.. Säästöjä on hieman, jos vaikka pesukone menisi rikki voisin ostaa uuden mutta siinäpä se sitten olisi. :D Velkaa en missään nimessä halua.
Pakolliset menoni joka kk on:
- vastike 80e
-sähkö-ja vesilasku yht n.100e
-puhelinlasku 20e
-lääkkeet n.30e
-matkakortti 50e
-kuntosalikortti 20e
-koiran ruoka 20e
-tupakka 15e
Tuosta tuli 335e, noista minulle pakollisista menoista. Eli jäisi e joka kuukausi muuhun, kuten ruokaan, viihteeseen, hygieniaan yms. Kysymys kuuluu, miten budjetoin tuon 465e siten, että syön joka kuukausi ja joskus voisi tehdä jotain kivaakin? Vaatteita en juurikaan ajatellut ostavani, koska en koe tarvitsevani juuri nyt mitään. Baareissakaan en käy, joten alkoholiinkaan ei tarvitse rahaa laittaa. Tykkään kuitenkin käydä esim. teatterissa ja leffassa, saas nähdä riittääkö rahat siihen tulevien kuukausien aikana.
Mitä siis tekisitte minun asemassani, kuinka suunnittelisitte budjetin kuukaudeksi eteenpäin?
Lisäät listaasi ruuan, hygienian ja säästät tuleviin tarpeisiin vaikka 50-100€ ja loput käytätä mihin käytät (viihde, vaatteet).