Millainen rangaistus teinille seuraavissa tilanteissa??
- teini huutaa ja on pahalla päällä, ei paisko ovia tai tavaroita
- teini haukkuu jotakuta perheenjäsentä
- teini satuttaa tai yrittää satuttaa toista, esim lyömällä tai kyynärpäällä pökkäisemällä mennessään ohi
Kommentit (5)
Mä oon kasvattanut neljä lasta aikuisiksi. Jäähyt ja rangaistukset on mulle vieras asia. Meillä on selvitty ihan puhumalla. Välillä on ollut kurjiakin tilanteita, mutta puhumalla niistäkin on selvitty.
No mitä mieltä olette jos rangaistuksena näihin olisi puhelimen poisotto 24h ajaksi. Tämä siis mieheni ajatus jonka mä tuomitsin sadistisena.
Ensinnäkin ottaisin teinin istumaan sinun ja miehen kanssa samaa pöytään ja juteltaisiin asiat halki tekisitte myös selväksi että jos epätoivottu käytös jatkui niin sit vaikka kännykkä pois
Huutaa saa kuka vaan, se on terveellistä silloin tällöin. Jälkikäteen voi tietysti mainita, ettei se nyt kovin kivalta kuulostanut.
Ketään ei saa haukkua, se on ikävää. Ei rangaistuksia vaan keskustelu perheen puhetyylistä (huom! Aikuisilta siis vaaditaan ihan samaa). Voi olla ragena ilman nimittelyä!
Tönimisestä otetaan rauhallinen käsikontakti, eli lukitaan tönivä käsi ja pysähdytään miettimään, mitä tuli tehdyksi.
Rangaistuksista ei ole teinien kanssa mitään hyötyä, ne kasvattavat vain vihaa.