Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lastensuojelusta

Vierailija
03.01.2017 |

Kuuntelin eilen nauhoitteen keskustelusta sosiaalitoimessa keväällä 2016. Lapsi on ollut sijoitettuna muutaman vuoden ja yhtenä ongelmana on se, että sosiaalitoimi ei tee suunnitelmaa annettavasta tuesta ja olen tätä monta kertaa vaatinut, olen saanut vastauksen: " Ei nyt".
Kuitenkin kuuntelemassani nauhoitteessa sanon, että meille ei olla annettu lainkaan apua.
Sosiaalityöntekijä vastaa: "Minä osallistuin palaveriin, jossa oli lääkäri mukana".
Tämä palaveri oli marraskuussa 2015.
Kysyin nauhoitteella, että silläkö nyt sitten perustelet koko sijoituksen aikana annetun apua, kun sijoituksen jo jonkin aikaa jatkuttua olit palaverissa, jossa oli lääkäri mukana.
Sosiaalityöntekijä ei vastaa.

Mitä mieltä? Kyseessä oleva sosiaalityöntekijä on siis lapsen asioista vastaava työntekijä ja tuo hänen mainitsemansa palaveri ei ollut edes hänen järjestämänsä vaan lääkärin ehdottama.
Palaverissa ei sovittu mistään apu- tai tukimuodoista.

Nauhoitteessa olleet tiedot on ilmoitettu esimiehille, mutta eivät vastaa.
Olen jo hyvin lähellä sitä vaihetta, että julkaisen työntekjän nimen esim. täällä.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
03.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee mielummin kantelu tai vaadi huostaanoton purkua oikeusteitse. Vinkuminen palstalla ei hyödytä ketään.

Mitä olet tehnyt saadaksesi asiasi kuntoon? Lastensuojelu ei ole ainut paikka saada apua... Osoita, että olet valmis muutokseen ja aikaansaa se muutos ihan itse, niin huostaanotolla ei ole enää perusteita. Jos taas jäät odottamaan jotain sinulle valmiiksi annettavaa tukea, niin siinähän odotat.

Mitä konkreettisia muutoksia elämässäsi täytyy tapahtua?

Vierailija
2/22 |
03.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä oli syy huostaanottoon alunperin?

Miten sitä olisi voinut tuella ehkäistä?

Onko nyt tilanne muuttunut eli huostaanoton syy poistunut?625

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
03.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuuntelin eilen nauhoitteen keskustelusta sosiaalitoimessa keväällä 2016. Lapsi on ollut sijoitettuna muutaman vuoden ja yhtenä ongelmana on se, että sosiaalitoimi ei tee suunnitelmaa annettavasta tuesta ja olen tätä monta kertaa vaatinut, olen saanut vastauksen: " Ei nyt".

Kuitenkin kuuntelemassani nauhoitteessa sanon, että meille ei olla annettu lainkaan apua.

Sosiaalityöntekijä vastaa: "Minä osallistuin palaveriin, jossa oli lääkäri mukana".

Tämä palaveri oli marraskuussa 2015.

Kysyin nauhoitteella, että silläkö nyt sitten perustelet koko sijoituksen aikana annetun apua, kun sijoituksen jo jonkin aikaa jatkuttua olit palaverissa, jossa oli lääkäri mukana.

Sosiaalityöntekijä ei vastaa.

Mitä mieltä? Kyseessä oleva sosiaalityöntekijä on siis lapsen asioista vastaava työntekijä ja tuo hänen mainitsemansa palaveri ei ollut edes hänen järjestämänsä vaan lääkärin ehdottama.

Palaverissa ei sovittu mistään apu- tai tukimuodoista.

Nauhoitteessa olleet tiedot on ilmoitettu esimiehille, mutta eivät vastaa.

Olen jo hyvin lähellä sitä vaihetta, että julkaisen työntekjän nimen esim. täällä.

Sossun esimiehille ilmoittelu ei auta mitään. Valehtelevat toinen toisensa vapaiksi.

Vierailija
4/22 |
03.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tee mielummin kantelu tai vaadi huostaanoton purkua oikeusteitse. Vinkuminen palstalla ei hyödytä ketään.

Mitä olet tehnyt saadaksesi asiasi kuntoon? Lastensuojelu ei ole ainut paikka saada apua... Osoita, että olet valmis muutokseen ja aikaansaa se muutos ihan itse, niin huostaanotolla ei ole enää perusteita. Jos taas jäät odottamaan jotain sinulle valmiiksi annettavaa tukea, niin siinähän odotat.

Mitä konkreettisia muutoksia elämässäsi täytyy tapahtua?

Soitin tästä jo AVIin tänään. Sanoivat, että tee kantelu tai muistutus. 

Ongelma ei ole minussa, mutta olen hankkinut itselleni apua, olen ollut ahdistunut ja stressaantunut. Keskusteluavun piirissä ollut siis kauan, mutta sosiaalityöntekijä ei ole tehnyt yhteistyötä noiden tahojen kanssa, tuossa mainitsemassaan palaverissa siis oli.

Konkreettisia muutoksia ei ole kirjattu minnekään, sehän onkin ongelma kun ei tiedä mitä pitäisi tehdä. Tästä on mainittu sekä terveydenhuollossa että nyt AVIsta, että selkeä suunnitelma pitää olla, eihän ihminen muuten voi ehtoja sijoituksen purulle tietää.

Vierailija
5/22 |
03.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsen rajaton käytös. Tässä asiassa en oikein ole tullut kuulluksi ja koen, että lapsi ei ole saanut apua ongelmiinsa. 

Vierailija
6/22 |
03.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ongelma ei ole minussa,

Ei siis päihdeongelmaa tms.

ap

Vierailija
7/22 |
03.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkälaista apua tarkoitat? Apua lapselle vai sinulle?

Vierailija
8/22 |
03.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko lapsen äiti?

Vierailija
9/22 |
03.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsen rajaton käytös. Tässä asiassa en oikein ole tullut kuulluksi ja koen, että lapsi ei ole saanut apua ongelmiinsa. 

Kantelua suositan minäkin sillä muuten voi olla vaikea lähteä eteenpäin.

Tsemppiä sinulle vaikeaan tilanteeseen.

Vierailija
10/22 |
03.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaista apua haluat?

Toki jos lapsi on ollut sijoitettuna jo muutaman vuoden sinun siinä toipuillessasi, on aika kohtuutonta häntä kohtaan ajatella, että kiintymyskohde (sijaisvanhempi) pitää jälleen yhtäkkiä vaihtaa siihen äitiin, joka on läsnä tai ei ole.

Vierailija
11/22 |
03.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sellaista, mikä auttaisi koko perhettä niin että päämääränä on kotiuttaminen.

ap

Vierailija
12/22 |
03.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kantelua suositan minäkin sillä muuten voi olla vaikea lähteä eteenpäin.

Tsemppiä sinulle vaikeaan tilanteeseen.

AVIsta sanottiin, että nyt on pitkät jonot, kantelun käsittelyyn menee vuosi.

ap

Vierailija
13/22 |
03.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millaista apua haluat?

Toki jos lapsi on ollut sijoitettuna jo muutaman vuoden sinun siinä toipuillessasi, on aika kohtuutonta häntä kohtaan ajatella, että kiintymyskohde (sijaisvanhempi) pitää jälleen yhtäkkiä vaihtaa siihen äitiin, joka on läsnä tai ei ole.

Ei ole sijaisperheessä.

On itse sanonut monta kertaa haluavansa kotiin.

Miten niin äiti ei olisi läsnä ?

ap

Vierailija
14/22 |
03.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millaista apua haluat?

No tämäkin nyt on vähän tapauskohtaista.

Jos lapsi olisi ollut sijoitettuna esim. 3-vuotiaasta 10-vuotiaaksi, voi kotiinpaluu olla hankalaa.

Jos lapsi taas on ollut vaikkapa 11-vuotiaasta 13-vuotiaaksi sijoitettuna, tuskinpa tuon ikäinen lapsi tuossa ajassa vaihtaa yhtäkkiä "kiintymyskohdetta" äidistä sijaisäitiin.

Suurin osa lapsista kuitenkin haluaisi olla sen biologisen äitinsä luona.

Vierailija
15/22 |
03.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohis, mutta huvittavaa miten kaikki olettaa, että äidillä on nyt joku ongelma, miksi lapsi on sijoituksessa. Usein nuoret alaikäiset sössii ihan itse asiansa päihteillä ja muulla epäsopivalla hummaamisella, jolloin perheelle suositllaan sijoitusta, kun vanhmmat eivät vain enää pärjää sen hulttion kanssa.

Vierailija
16/22 |
03.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka ap on? Lapsen äiti, isä vai kenties mummo?

Vierailija
17/22 |
03.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee kantelu niinkuin AVI:sta neuvoivat.

Huostaanoton perusteet on sulle kirjattu päätökseen. Siinä sulle myös suunnitelma minkä tulee muuttua.

Jos syy siis oli lapsen rajaton käytös, niin hyvä. Hakeudu perheneuvolan/ perhetyön asiakkaaksi ja muuta kasvatustapojasi tai kysy nykyisestä hoitopaikastasi (josta saat keskusteluapua) jos voisitte keskustella myös kasvatuksesta. Harjoittele muutosta lapsen kotilomilla. Hae lupaa perhekuntoutukseen. Osta yksityisesti theraplaytä/ lastenpsykiatrisia palveluja/ perhekoulu pop:ia sinulle ja lapsellesi. Ota neuvoja vastaan. Dokumentoi kaikki asiat, jotka sinussa ovat muuttuneet. 

Rajaton käytös ei ole asia, joka voitaisiin vain hoitaa lapsesta pois, kunhan lapsi saa tukea. muutoksen tulee tapahtua teidän vuorovaikutuksessanne, eli lähinnä sinussa, koska olet aikuinen.

ja sitten haet huostaanoton purkua oikeudelta, siellä sitten selviää onko muutos ollut riittävä. 

Vierailija
18/22 |
03.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sellaista, mikä auttaisi koko perhettä niin että päämääränä on kotiuttaminen.

ap

Mikä apuhan se olisi kun auttaisi? Perhetyö?

Vierailija
19/22 |
03.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tee kantelu niinkuin AVI:sta neuvoivat.

Huostaanoton perusteet on sulle kirjattu päätökseen. Siinä sulle myös suunnitelma minkä tulee muuttua.

Jos syy siis oli lapsen rajaton käytös, niin hyvä. Hakeudu perheneuvolan/ perhetyön asiakkaaksi ja muuta kasvatustapojasi tai kysy nykyisestä hoitopaikastasi (josta saat keskusteluapua) jos voisitte keskustella myös kasvatuksesta. Harjoittele muutosta lapsen kotilomilla. Hae lupaa perhekuntoutukseen. Osta yksityisesti theraplaytä/ lastenpsykiatrisia palveluja/ perhekoulu pop:ia sinulle ja lapsellesi. Ota neuvoja vastaan. Dokumentoi kaikki asiat, jotka sinussa ovat muuttuneet. 

Rajaton käytös ei ole asia, joka voitaisiin vain hoitaa lapsesta pois, kunhan lapsi saa tukea. muutoksen tulee tapahtua teidän vuorovaikutuksessanne, eli lähinnä sinussa, koska olet aikuinen.

ja sitten haet huostaanoton purkua oikeudelta, siellä sitten selviää onko muutos ollut riittävä. 

Asia ei ole ihan noin. Kunnan näkemys ongelmasta tuntuu olevan eri kuin minun, eivätkä ole mielestäni ottaneet asiasta riittävästi selvää.

Yhtenä ongelmana on lapsen rahankäyttö, sijoituspaikan mukaan tässä ei ole ongelmaa, joten sosiaalitoimi on samaa mieltä. Tavallaan siis ne ongelmalliset mekanismit eivät muutu kun ongelman syyhyn ei puututa, todetaan vaan, että nyt ei ole ongelmaa.

Kuitenkin lapsen yhtenä ongelmana on ollut se, että toimii rajattomasti kun ei saa mitä haluaa. Nyt oli episodi, jossa lapsi halusi yhden kalliin esineen ja oli kuitenkin jo itse allekirjoittanut sopimuksen, että säästää siihen. Päätti sitten, että haluaakin sen nyt heti, kyse useamman satasen ostoksesta. Kun sanoin, että ei nyt heti, lupasit säästää osan, niin lapsi kieltäytyi tulemasta kotilomille ja ilmoitti, että tietysti hylkää minut kun olen perseestä... Sijoituspaikasta sanotaan vain, että lapsi saa käyttää rahaa miten haluaa ja eivät he voi lasta kotiin pakottaa.

Vuorovaikutuksen ongelmasta sosiaalitoimikin puhuu, mutta sitä ei olla työstetty mitenkään, ei siis ole perheterapiaa tai perhetyötä tms.

SIjoituspaikan kanssa ollaan hyvin eri linjoilla esim. tuon rahankäytön suhteen, joten heistä ei oikein tukea ole, tuntuu enemmän siltä, että päinvastoin.

Nyt on pelkona se, että kun asioihin ei puututa niin lapsi vie nuo mallit mukanaan aikuisuuteen.

Olen myös sosiaalitoimeen ja sijoituspaikkaan puhunut siitä, että lapsi tarvitsisi itselleen keskusteluapua (esim. nuorisopsykiatria), mutta tarvetta ei kuulemma ole.

ap

Vierailija
20/22 |
03.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä apua saitte ennen huostaanottoa? Miksi päädyttiin huostaanottoon? Mikä konsti nyt auttaisi, jos ennen ei auttanut mikään? Eikö ole vähintään kerran vuodessa tehtäviä asiakassuunnitelmia?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme seitsemän