Sanooko teidän 2-vuotiaat joitain sanoja ihan hassusti???
Meill tyttö sanoo moottoripyörää mööttöriks
Ja mummu opetti että ruokailun jälkeen sanotaan kiitos taivaan isälle, aamen. Ni tyttö sanoo kiitos taivaasta/taivaalista ;)
Kommentit (34)
Meillä lapsi puhuu erittäin selkeästi, alkoi useamman lauseen sanat jo vähän reilut 1 vuotiaana. Olemme lukeneet hänelle erittäin paljon jo laitokselta lähtien, siitä varmaan johtuu. Mutta minulla ei ole yhtään " live" vertailukohtaa, sillä kaveripiirissä ei ole lapsia, olemme jo sen verran vanhempia ensimmäisen tehneitä joten siksi on vaikea sanoa, onko normaalitasolla vai yli.
Vaikka lapsi lausuukin kaikki sanat selkeästi, hän kyllä tekee omia runoja ja esim. vaihtaa etukirjaimia (esim. Hämähämäkistä oma versio on pämäpämäpäkki piipes pangalle, puli pade pankka, pämäpäkin pei jne...). Omista runoista esimerkkinä " äiti ruokaa paistaa, kohta minä saan maistaa" tai " kaa sanoi kana, tämähän on kana" .
Hän myös laittaa omistusmuotopäätteet sanoihin tyyliin: Minä otan laukkuni, hän laittoi kenkänsä telineeseen, tämä on meidän talomme.
Olen ylpeä hänestä:-)
..on oma sanasto:oD
Viinirypäle= APOTALE, LOPOTALE
Purukumi= KUPURUMI
isi=ÄIJÄ
syliin=TAHTOO LULLAA
eläimiä= EMMÄLIIÄ
virtahepo=HAPPOPOTAMUS
kilpikonna=KIRPPIS
Teletappien Hipsu on HISPU
orava=EKKORE
ja niin edelleen....
kuukku --> kylpyyn
oooppu (ja oikein kovaa ja venyttäen) --> loppu
Paras on kun kakkukupu on kakkuPUPU! Musta hellyttävää....
huutaa joka kerta ruokakauppaan mennessä, joka on Prisma että " Pimpsa näkyy!"
(Arvatkaa, onko ollut muutama kerta noloja tilanteita kun huutaa sitä kaupassakin suureen äänenen kun ei reppana tajua vielä mikä se on..)
Meillä toi moottoripyörä on " moottoloplööva" ... ja sitten aina selittää innoissaan että " ei saa syödä pippeliä" kun tarkottaa pippuria.
kotonatta (eli kotonassa jos osaisi s-kirjaimen sanoa) = kotona. tosin tämä on kuulema normaalia ja yleistä. tavallaan taivuttaa kaksi kertaa koti-sanan.
sitten meillä on tuttava Kai, jota kutsutaan nimellä Kaitsu, tyttömme sanoo häntä Kaitsuliksi, vissiinkin muumeista tarttunut nimi haisuli... :D
Ja kaikkea muutakin hauskaa aina sanoo, mutta nämä nyt tulivat mieleen. Ennen presidentinvaaleja olivat hoitopaikan kanssa yhdessä paikassa, ja siellä oli Tarja Halosesta iso mainos, tyttö osoitti ja huusi kovalla äänellä: " kato, presidentti" . Kaikki paikalla olleet aikuiset nauroivat. Tälläisia tilanteita meidän tytön kanssa ainakin on harva se päivä.. :) Että hauskuutta ei ainakaan puutu..
laita tää mun vetokeittiö kiinni!"
kainkeno=kaivinkone
mento=lentokone
...
Niitä on monia, nuo nyt tuli ensimmäisenä mieleen. :)
vesimeloni on vesimelotti
ja omia ihme juttua tulee nykyään vaikka puhuu muuten hyvin.
Lentokone = lenko
Tietokone = tenko
Jotain hassuja myös, kuten hamsteri = hampesteri
paprika = paperika
traktori=kakko,
viinirypäle=paano,
puhelin=pui soi,
lääkäri=jääkä,
Tyttö sanoo myös, että " isi on ilkee" , jos mieheni yrittää ruveta laulamaan. :-DDD
Vierailija:
orava=EKKORE
ja niin edelleen....
Taitaa sun lapsesi olla ruotsinkielentaitoinen?
ambulanssi= abbulollo
teemu= piimu
krokotiili= kokkodiili
puhelin=puulin
kun kuulee salkkareiden tunnuksen :)
Eli on sen auton äänen prumm ottanut autoa tarkoittavaksi sanaksi.
Ja nyt tietysti isot sisarukset myös puhuvat pummeista..eli pojalle kun ostettiin muovinen parkkitalo se on pummitalo :D
kolmen neljän sanan juttuja, mutta yhdyssanoissa ootta molemmista sanoista ensimmäisen tavun. Siis: lenko=lentokone, impa=ilmapallo, parka=parsakaali..