Lapsi 17v ja lapsilisä loppuu. Miten vaikuttaa elareihin?
Oletteko tarkistuttaneet elatusmaksun vai meneekö noin 100€/kk menetys vain lähivanhemman lompakosta?
Tyttäreni isä maksaa siis nyt ns.minimi elareita. Eikö hänen kuuluisi nyt lapsilisän loputtua maksaa enemmän?
Kommentit (18)
Ei. Elaritkin loppuu samaan syssyyn :))
Elätä itse lapsesi.
Ei vaikuta mitenkään. Ja vuoden päästä loppuu ne elarit kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Pitäiskö tyttären hakea opintotukea?
Tottakai mutta miten se liittyy tähän?
Vierailija kirjoitti:
Elätä itse lapsesi.
Ei lopu. Vasta kun tyttö on 18v.
"elätä itse lapsesi" Oletko tosissasi? Isän ei tarvitse lastaan elättää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai mutta miten se liittyy tähän?
Siten että korvaa lapsilisät loppua osittain
Eikös lasta ole velvollisuus elättää 21-vuotiaaksi jos on korkeakoulussa?
Elarit on 18- vuotiaaksi mikäli on edellytykset avun saamiseksi voimassa.
Se on voi voi ja tämä lapsilisien päättymisikä on ollut tiedossa koko lapsen eliniän eikös niin.
Eipä tullut mieleenkään lähteä vaatimaan suurempia elareita.
Lapsi alkaa saamaan opintotukea eikö niin ja käyttää osan siitä elämiseensä tai ostaa jotain kirjoja tms.
Sen tein, että jatkettiin elarien maksuikää, jos lapsi opiskelee lukiossa on hänellä mahdollisuus saada koulutusrahaa lukio-opintojensa ajaksi etävanhemmalta. Tämä on merkittävämpi asia kuin lapsilisien menetys. Lukio-ajan lapsi saa tililleen koulutusrahan. Tässä pitää olla itse aloitteellinen, voi käydä oikeusaputoimistossa ja sieltä hoitavat asian ilmaiseksi.
Jos lapsesi on amiksessa tämä ei onnistu.
3 §
Lapsen oikeus saada elatusta vanhemmiltaan päättyy, kun hän täyttää kahdeksantoista vuotta.
Vanhemmat vastaavat lapsen koulutuksesta aiheutuvista kustannuksista myös sen jälkeen, kun lapsi on täyttänyt kahdeksantoista vuotta, mikäli se harkitaan kohtuulliseksi. Tällöin otetaan erityisesti huomioon lapsen taipumukset, koulutuksen kestoaika, siitä aiheutuvien kustannusten määrä sekä lapsen mahdollisuudet koulutuksen päätyttyä itse vastata koulutuksestaan aiheutuneista kustannuksista.
Ei tuo koulutusraha mikään itsestäänselvyys ole.
17-vuotias ei välttämättä saa lainkaan opintotukea, kun vanhempien tulot vaikuttavat siihen. Ja tuki on joka tapauksessa pienempi kuin lapsilisä. Elatusvelvollisuus jatkuu lapsen täytettyä 17 vuotta.
Vaikka lapsilisä loppuu niin menot pysyvät ennallaan. Isän ei tarvitse tätä murehtia ollenkaan?
Vierailija kirjoitti:
Se on voi voi ja tämä lapsilisien päättymisikä on ollut tiedossa koko lapsen eliniän eikös niin.
Lapsi alkaa saamaan opintotukea eikö niin ja käyttää osan siitä elämiseensä tai ostaa jotain kirjoja tms.
Sen tein, että jatkettiin elarien maksuikää, jos lapsi opiskelee lukiossa on hänellä mahdollisuus saada koulutusrahaa lukio-opintojensa ajaksi etävanhemmalta. Tämä on merkittävämpi asia kuin lapsilisien menetys. Lukio-ajan lapsi saa tililleen koulutusrahan. Tässä pitää olla itse aloitteellinen, voi käydä oikeusaputoimistossa ja sieltä hoitavat asian ilmaiseksi.
Miksi ei onnistu amiksessa? Toisen asteen koulutuksen ajan vanhemmat elatusvelvollisia.
Vierailija kirjoitti:
Elätä itse lapsesi.
Voi luoja mistä näitä idiootteja sikiää.
Menetetty lapsilisä korvautuu opintotuella. Lapseni 17v. siis maksaa opintotukensa minulle, niin kauan kun asuu kotona opiskeluaikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei onnistu amiksessa? Toisen asteen koulutuksen ajan vanhemmat elatusvelvollisia.
Lukiossa saa yleissivistystä eikä valmista ammattiin. Amiksessa opitaan työläiseksi ja oletetaan että nuori hakee alansa töitä ja hankkii elatustaan.
Oikeuden ennakkopäätös koulutusraha-asiasta koskee lukiolaista joka haastoi isänsä oikeuteen ja voitti jutun.
Kyllä koulutusrahan saa jos jaksaa vain kävellä nuorensa kanssa oikeusaputoimistoon ja laittaa asian vireille (toki pitää aika tilata sinne). Ei maksa mitään se hakeminen koska tukea tarvitsevalla nuorellahan ei ole tuloja. Minulla on tästä kokemusta kahden lapsen osalta joten tiedän tämän kuvion. Kaikki ei vain tiedä asiasta eikä tätä mainosteta missään ja siksi ihmiset eivät ymmärrä hakea koulutusrahaa/tukea etävanhemmalta. Voin sanoa ettei lasten isä tästä riemastunut mutta mitään ei asialle voinut kuin maksella kiltisti. En minä sitä rahaa itselleni pyytänyt enkä niitä rahoja käyttänyt. Lapset käyttivät sen omiin kuluihinsa sekä osittain kustansivat opiskelukirjojaan. Lukio tulee todella kalliiksi ja samat oppikirjat ei käy vaikka iäero oli pieni. Vain muutama kirja sama.
Siis mites ne lapsilisät nyt loppuukaan? Viimeiset saa siinä kuussa kun täyttää 17v 0kk. Vaiko 17v 11kk ? Vai jotenkin toisin?
Onko muuten työttömän peruspäivärahan lapsikorotus jotenkin sidoksissa siihen, keistä taloudessa maksetaan lapsilisät? Musta tuntuu että miehen peruspäivärahan lapsikorotus loppui siinä kuussa kun teini täytti 17v 0kk. Mutta pitäisikö niitä maksaa 17v 11 kk asti?
Lapsilisän suuruutta en olekaan hetkeen tsekannut, pitää käydä tsekkaamassa...