Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko kokemuksia lyhentyneestä kohdunkaulasta? (rv 26+6)

14.03.2006 |

Kävin tänään keskiraskauden lääkärintarkastuksessa ja hän totesi, että kohdunkaula on lyhentynyt. Katsoin neuvolakortista, että alkuraskaudessa se oli 4cm, nyt lääkäri merkitsi mitaksi 2cm. Kontrolliaika on viikon pästä.

Terkkari kehotti ottamaan rauhallisesti ja lepäämään. Mitä se sitten käytännössä tarkoittaa? Saanko käydä rauhallisilla kävelylenkeillä? Saako harrastaa seksiä? En tajunnut siinä tilanteessa kysellä tarkemmin. Minun on oikeastaan pakko käydä koulussa ja ongelma on, että koulumatkat pitää kulkea pyörällä tai kävellen. Meinasin tänään kaatua pyörällä, joten ajattelin kävellä rauhallisesti koulumatkat. Aikaa menee rennosti kävelessä noin tunti per suunta. Onkohan tämä ihan ok? Tottakai jos tilanne on oikeasti vakava, niin sitten yritän keksiä jotain muuta.

Itse tunnen oloni loistavaksi ja energiseksi. Supistuksia on ollut, mutta erittäin epäsäännöllisiä eikä ne ole kipeitä. En siksi ajatellutkaan, että kohdunsuulla voisi olla jotain muutoksia.

Eli, onko teillä ollut kohdunkaulan lyhentymistä ja miten teitä on kehotettu lepäämään? Miten tilanne on kehittynyt?

Tytteli-83 rv 26+6

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
14.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohdunsuu oli kuitenkin kiinteä ja kiinni.

Eikö kellään ole ollut vastaavaa...Tai kenenkään tutulla?

Vierailija
2/6 |
14.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni oli viikolla 29 mitattaessa vielä 4,5 cm jäljellä. Jouduin viikolla 31 supistusten takia sairaalalepoon (odotan kaksosia ja supistellut on viikoista 20+ lähtien) ja kohdunkaula oli lyhentynyt ja pehmennyt 2 cm:n. Olin viikon sairaalassa vain wc luvalla ja sen jälkeen kotona levossa. Lääkärin määräämä lepo tarkoitti kohdallani ihan sängyssä pysymistä vessa ja suihku sekä syöntireissuja lukuunottamatta. Viikolla 33 kohdunkaula oli hävinnyt ja a-vauvan pää laskeutunut painamaan kohdunsuuta. Kävin kontrollissa viimeksi juuri tänään rv 34+3 ja kohdunsuu oli yhdelle sormelle auki.

Eli minulla ainakin nuo supistukset, jotka olivat suunnilleen viikolle 30 kivuttomia ja sen jälkeen aika kivuliaita, ovat huomattavasti muuttaneet kohdunkaulan tilannetta vaikka olenkin ollut levossa koko ajan.

Nämähän ovat aika yksilöllisiä juttuja kuitenkin, enkä halua mitenkään pelotella. Ensisynnyttäjänä on myös vaikea arvailla, miten tilanne tulee kehittymään. Onko sinulla mahdollisuutta jäädä sairaslomalle levähtelemään ja katsoa, josko tilanne rauhoittuu sillä? Minua neuvottiin levähtämään mahd. paljon juuri noiden viikkojen 26-34 aikoihin, jotta vauvat eivät lähtisi syntymään liian aikaisin.

Tsemppiä loppuraskauteen !

Piiki 34+3

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
14.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohdunkaula oli lyhentynyt (ultralla mitattuna) 2,8cm:iin kun se oli 4,2cm vielä viikolla 20. Lisäksi kohdun ulkosuu oli jo 1cm auki. Samalla lääkäri huomasi tulehduksen, johon sain antibioottikuurin, ja ilmeisesti se tehosi, koska viimeksi lääkärissä rv 32 kohdunkaula ei ollut enempää lyhentynyt. Kipeähköjä supistuksia minulla on ollut rv 25 lähtien ja jatkuu edelleen, mutta ne eivät ilmeisesti saa aikaan kypsymistä.

Aika hurjalta kuullostaa sinun koulumatka, varsinkin kun lääkäri kehotti lepäämään... Liikuntahan tekee muuten hyvää, mutta en tiedä voisitko olla kävelemättä matkoja ensi viikon kontrolliin asti? Kaiken varalta! Voi olla ettei mitään vaaraa ole, esimerkiksi jos tämä ei ole ensimmäinen lapsesi, tuo voi olla täysin normaalia. Meille on tulossa kolmas, mutta silti kyllä säikähdin ja noudatin lääkärin " ota rauhallisesti" kehoitusta niin että lepäsin niin paljon kuin pystyin. Ainiin kysyitköhän myös seksistä, enpä suosittelisi sitäkään ennen sinun seuraavaa lääkäriä, ainakaan spermaa kun sekin voi lisätä supistuksia. Samoin kyllä yhdyntäkin voi ärsyttää kohdunsuuta. Ja muita ohjeita mitä sain, oli että pitäisi välttää portaiden nousua ja painavien tavaroiden nostelua.

Muuten onko sinulla poissuljettu tulehduksen mahdollisuus? Minulla oireina olivat kalanhajuinen valkovuoto ja ehkä vähän tulehdustyyppiset selkäkivut, mutta ei oireita aina ole.

Toivotaan että seuraavassa kontrollissa sinulla kaikki hyvin taas! Ja tosiaan kaikki voi olla normaaliakin, ja lisäksi jos tutkimus on tehty käsin, voi olla kyse mittaajastakin, toiset saavat sormituntumalla eri mitan kuin toiset.

T. Kiiperi 33+1

Vierailija
4/6 |
15.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulla on tässä raskaudessa kävely sattunut alavatsassa jokaikisellä askeleella. viime viikolla mahakivut alkoi illalla ja koko yön koski, seuraavana päivänä kävin lääkärissä näytillä ja siellä kanavaa 3cm ja kiinteä. eilen oli lääkärinneuvola, sama tilanne kohdunsuulla. lääkäri määräsi siitä huolimatta täydelliseen vuodelepoon. kontrolliaika on 2 viikon päästä koska lääkärin mukaan on vain ajan kysymys milloin paikat alkaa pehmenemään. en muistanut kysyä seksistä. olemme olleet selibaatissa viikon verran. eilen tuli harrastettua kun kuulin kohdunsuun tilanteen, mutta kummasti viime yönä pelotti et toivottavasti sperma ei aiheuta kohdunkaulan pehmenemistä.

sassa 24+2 vasta :(

Vierailija
5/6 |
15.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiaan olen ollut rv:stä 16 vuodelevossa. Mulla kohdunsuun pituus oli kans 3 cm alussa, sitten supparit oli lyhentänyt sitä 2 cm ja lopuksi kohdunsuu oli enää 1 cm. Kaiken tämän ajan makasin sängyssä enkä liikkunut kuin veskiin. En siis saanut käydä kaupassa,pestä pyykkiä,siivota tai kantaa mitään. Seksi oli ehdottomasti kieletty. (no empä olis pystynytkään mitään sekstaileen) Nyt viimesimmässä kontrollissa kohdunsuun pituus oli vähän palautunut. Eli siihen 2 cm. Ja tämä kaikki on vaan kuulemma sen ansioita,että olen levännyt tunnollisesti.

Nyt olen pikkuhiljaa pysynyt käymään jopa Ruokakaupassa,mutta edelleenkään en saa nostella tai kantaa mitään saatikkaan sitten siivota.Nyt olaan saatu myös lupa sekstailla vähäsen,jos tekee mieli. Mutta kortsun kanssa ettei sperma pehmitä kohdunsuuta.

Makasin käytännössä katsoen 12 viikkoa tekemättä yhtään mitään.

Huomenna olis sitten kontrolli. Odotan jännityksellä mitä ne sielä sanoo.

Lilli81n 29+2

Vierailija
6/6 |
15.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietitytti niin kovasti ja rupesin jo kauhukuvia maalailemaan päässä. Minulle sanottiin, että saa ja pitää kävellä, mutta ei pitkiä matkoja kerralla vaan useita kertoja päivässä ihan lyhyitä lenkkejä. Koulumatka on liian pitkä. Sovin sitten kaverin kanssa, että maksan hänelle ja hän tulee hakemaan minut aina kouluun.

Seksistä sanottiin, että kannattaa välttää. Muuten saa elää ihan normaalisti, mutta pitää välttää kaikkea raskasta, esim. siivoamista ja nostelua. Koulussa voin kuulemma käydä, kunhan jaloittelen tarpeeksi usein. Pitkä istuminen aiheuttaa painetta kohdunsuulle.

Oli kyllä helpotus soittaa sinne. Tosiaan kun paikat on kuitenkin kiinni ja kiinteät, niin tilanne ei ole paha. Kyllähän se kätilö sanoi, että jos en ota iisimmin, niin todennäköisesti edessä on vuodelepo. Lepään kyllä kotona niin paljon kuin mahdollista ja esim. kahden tunnin koulupäivät jätän kokonaan välistä. Voin kotona tehdä kirjallisia töitä tietsikalla.

Eililen ilta ja tämä aamu oli aika inhottavia. Tuli paljon kipeitä supistuksia, mutta kätilö sanoi, että tutkimuksen jälkeen on aina pari päivää ikävä tunne kohdunsuulla. Nyt iltapäivästä onkin jo helpottanut ja olo on erinomainen.

Kyllä minä aika luottavaisin mielin olen, että vauva pysyy kyydissä loppuun asti. Tottakai jään tarvittaessa koulusta pois. Pakko sanoa, että jäisi kyllä aika pahasti kurssit kesken ja koulu viivästyisi jos joutuisi jäämään sairaslomalle. Mutta vauva on ehdottomasti tärkein tällä hetkellä.

Kiitos kaikille vastanneille

Tytteli-83 rv 27+0