Oletko koskaan pyytänyt ravintolassa jotain ruokaa, mikä ei ole ollut listalla?
Jos niin mitä? Miksi teit niin? Miten pyyntöön suhtauduttiin, ja miten ruoka hinnoiteltiin?
Kommentit (33)
Kyllä. Haluamani annos oli poistunut listalta. Tarpeet löytyi keittiöstä, sain annoksen. Ihan normi hinta.
Kyllä. Pyysin Fransescana pizzaani vaihtamaan herkkusienet rusinoihin.
Kyllä. Ja ei reagoineet mitenkään sillä kyseistä ruokaa on sielä aina tarjolla jos osaa vaan pyytää. Yksi suosituimmista ruuista mutta vain vakkarit tietää siitä.
Olen pyytänyt. Ihan nurisematta vaihtoivat annokseni sienettömään vaihtoehtoon eli sain aivan eri lisäkkeet kuin mitä annoksessa alunperin oli. HInta pysyi samana.
Useinkin. Hyvin onnistuu, kunhan pyytää asiallisesti.
Eräässä ketjuravintolassa kyllä repeiltiin, kun neljän valintaisen täytteen pizzaan kaveri halusi kinkun, ananaksen ja aurajuuston. Tarjoilija sanoi, että neljä pitää olla. Kaveri halusi vaan kolme. Tarjoilija vaan intti. Kaveri sitten tilasi ananas, kinkku, aurajuusto ja ananas.
Poikani pyysi kerran tarjoilijalta limalöllöä. Tarjoilija oli tilanteen tasolla ja kertoi, että limalöllö on päässyt loppumaan, mutta kokilta löytyisi erinomaisia lihapullia (jotka eivät olleet listalla). Maistui pojalle oikein hyvin ja kaikkia tilanne huvitti :)
Meillä on moniallerginen lapsi ja hyvin on onnistuttu saamaan ruokaa ravintoloissa myös hänelle. Tilaus on voinut olla esim. seuraavanlainen: keitettyjä porkkanoita, lohta, kurkkua, ananasta ja jälkiruoaksi mustikoita ja vadelmia. Juomaksi vesi. Laukusta on lisäksi kaivettu esille sopivaa leipää. Joskus on annettu sopiva pastapussikin tarjoilijalle keittiöön vietäväksi.
Tarjoilijan kanssa on lisäksi selvitetty vielä mausteet ja maidottomuus, puhtaat kauhat ja pannut yms. Aina on saatu sopivaa ruokaa järkevään hintaan. Koska lapsi on pieni, 3v, on hinta ollut yleensä sama kuin kallein lastenlistan ruoka.
Olen. Tai itse asiassa se oli jotain "talon leipää", eli lämmin voileipä johon laitettiin sitä mitä keittiöstä sattui löytymään ja oli hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Ja ei reagoineet mitenkään sillä kyseistä ruokaa on sielä aina tarjolla jos osaa vaan pyytää. Yksi suosituimmista ruuista mutta vain vakkarit tietää siitä.
Sama, ja salaa nautin siitä, et tiedän jotain, mitä muut ei tiedä. Samoin kun inhoan pohjoismaista (ainakin Norjassa ihan sama meno) tuppisuisuutta: kerran viereisen pöydän nainen selkeästi halusi tilata samaa kuin mun annos, mutta ei kehdannut multa kysyä, mitä syön - ja tilasi listalta jotain, mitä luuli annoksekseni. Pettymys oli kova, kun annos olikin eri... mutta mitäs ei kysynyt!
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Pyysin Fransescana pizzaani vaihtamaan herkkusienet rusinoihin.
vitsailetko?
Vierailija kirjoitti:
Olen. Tai itse asiassa se oli jotain "talon leipää", eli lämmin voileipä johon laitettiin sitä mitä keittiöstä sattui löytymään ja oli hyvä.
eli eilisen jämät ;)?
Vierailija kirjoitti:
Meillä on moniallerginen lapsi ja hyvin on onnistuttu saamaan ruokaa ravintoloissa myös hänelle. Tilaus on voinut olla esim. seuraavanlainen: keitettyjä porkkanoita, lohta, kurkkua, ananasta ja jälkiruoaksi mustikoita ja vadelmia. Juomaksi vesi. Laukusta on lisäksi kaivettu esille sopivaa leipää. Joskus on annettu sopiva pastapussikin tarjoilijalle keittiöön vietäväksi.
Tarjoilijan kanssa on lisäksi selvitetty vielä mausteet ja maidottomuus, puhtaat kauhat ja pannut yms. Aina on saatu sopivaa ruokaa järkevään hintaan. Koska lapsi on pieni, 3v, on hinta ollut yleensä sama kuin kallein lastenlistan ruoka.
Ihan mielenkiinnosta, miten kauan yleensä kestää tuollainen tilaus?
Montakin kertaa olen joutunut pyytämään että reseptiä muokataan tai minulle on tehty joku aivan oma jälkiruoka-annos. Olen siis kasvissyöjä ja minulla on monia allergioita. Kuitenkin löytyy paljon ruokaa mitä minä pystyn syömään, joten ei ole jäänyt kokeille sormi suuhun. Pystyn siis kuitenkin syömään kaikkia viljoja, maitotuotteita, kananmunaa, lähes kaikkia vihanneksia jne. Pähkinäallergia aiheuttaa rajoituksistani eniten ongelmia.
Yhdessä ravintolassa otettiin valmis menu. Muistaakseni menuvaihtoehtoja oli vain yksi, tai ainakin jälkiruoka oli kaikissa sama. Jälkiruoka sisälsi olennaisena osana ruoka-ainetta jota en syö, joten pyysin jos sen tilalta saisi jotain muuta, ja sain. Hinta muistaakseni pysyi samana.
Vierailija kirjoitti:
Useinkin. Hyvin onnistuu, kunhan pyytää asiallisesti.
Eräässä ketjuravintolassa kyllä repeiltiin, kun neljän valintaisen täytteen pizzaan kaveri halusi kinkun, ananaksen ja aurajuuston. Tarjoilija sanoi, että neljä pitää olla. Kaveri halusi vaan kolme. Tarjoilija vaan intti. Kaveri sitten tilasi ananas, kinkku, aurajuusto ja ananas.
Siis mulle on käynyt sama. Ei tarjoilija suostunut kolmeen täytteeseen vaikka sanoin maksavani kyllä neljästä. Kyseessä Classic pizza. Ja tilasin juurikin noin kuin edellisen kaveri. Olenkohan se mä? :D
Joskus listalla ei ole pelkkiä ranskalaisia saatavana lapsille niin olen sitten niitä pyytänyt ja sain ne ihan vaivatta.
Vierailija kirjoitti:
Ai, että olis ihanaa kuulla kokin ja tarjoilijan keskustelu, kun tommonen tilaus tulis keittiölle. Etenkin, jos tarjoilija kiikuttaa jotkut asiakkaan omat pastat kokille... Jooh, onneks asiakkaat ei kuule, mitä keittiön puolella puhutaan :D
Mun äitini pyytää ravintolassa aina alkuruuaksi pienen vihreän salaatin. Aina on onnistunut ja hinta on vaihdellut 4-8e välillä.
En. En halua olla vaivaksi.