Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Trumpin kaksi sääntöä: osta amerikkalaista ja palkkaa amerikkalainen

Vierailija
02.01.2017 |

Sopisikohan tuo sääntö vähän tuunaamalla Suomeenkin?

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon Trumpin tapauksessa usko Trumpiin muistuttaa jo uskontoa tai kulttia.

Vaikka tuo lippis-juttu tiedetään niin se ei Trumppi-uskoon vaikuta.

Vierailija
22/37 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osta eurooppalaista ja palkkaa eurooppalainen sopisi paremmin. Suomalaiset kun eivät voi ostaa kotimaisia appelsiineja, mutta Kanadan rajalla asuvatkin yhdysvaltalaiset voivat. He voivat myös matkailla kotimaassaan, halusivatpa he sitten laskettelemaan tai palmujen alle aurinkoon. Maantieteellisesti USA vastaa Eurooppaa, ei Suomea. 

Koska en voi ostaa suomalaisia appelsiineja en voi keskittyä ostamaan mitään muutakaan nimenomaan Suomesta?

EU-federalismin palvonta on mädättänyt pääsi.

Pointtini ei ollut tuo vaan se, että USAssa on mahdollista tuottaa paljon enemmän kaikkea, mikä on kotimaista. Suomen koko ja maantieteellinen sijainti eivät mahdollista samanlaista suurtuotantoa mitä erilaisimmista tavaroista kuin USAssa on mahdollista. Jos esimerkiksi Prismasta poistettaisiin kaikki ulkomaalaiset tuotteet ja korvattaisiin kotimaisilla, valikoima pienenisi erittäin paljon. 

Kyse ei ole siitä mitä valikoimia kaupassa on vaan mitä ostajan kannattaa suosia.

Kuluttajille on kuitenkin valikoima tärkeää. Miksi muuten kukaan käyttäisi toista tuntia aikaa jossain hehtaarimarketissa satojen muiden asiakkaiden seassa, kun viikonlopun ruuat saisi ihan kätevästi pienestä lähikaupastakin kymmenessä minuutissa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Trumpin imperiumin on rakentanu alipalkkaiset siirtotyöläiset, joiden oleskelulupia tai työoloja ole hra presidentti paljon kysellyt. Omia tuotteitaan hän teettää myös ulkomailla, koska isänmaallisuuden päihittää aina voittojen maksimointi.

Edelleen hänen henkilökunnastaan suurin osa siirtolaisia. Ei johtokunnasta, vaan suoritusportaasta, siivoajista jne.

Aika kaksinaismoralistista nyt ruveta leikkimään Herra Amerikkaa kun eipä ole sen etu tähänkään asti kiinnostanut.

Vierailija
24/37 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sovi. Nimittäin ensin pitäisi saada kauppoihin suomalaisia tuotteita, jotta olisi jotain kotimaista ostettavaa. 

No ihan sama ongelma on Yhdysvalloissakin. Ei paljoa jostain WalMartista saa amerikkalaista ostettua.

Walmart

Vierailija
25/37 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta ei ole hyvä periaate.

Yleensä amerikkalaiset tuotteet ovat laadultaan huonompia esim autot eikä amerikkalaisen kielitaito yleensä riitä Suomessa. Eli minusta huono idea.

Minun mielestäni  suomalainen"laatu" on myytti ja todellisuudessa suomalaiset tuotteet ovat ylihintaista kuraa olleet jo pitkään.

Vierailija
26/37 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jostain kuin että Trump suosii eurooppalaisia autoja ja italialaisia valmispukuja.

Vierailija
27/37 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Trumpin imperiumin on rakentanu alipalkkaiset siirtotyöläiset, joiden oleskelulupia tai työoloja ole hra presidentti paljon kysellyt. Omia tuotteitaan hän teettää myös ulkomailla, koska isänmaallisuuden päihittää aina voittojen maksimointi.

Edelleen hänen henkilökunnastaan suurin osa siirtolaisia. Ei johtokunnasta, vaan suoritusportaasta, siivoajista jne.

Aika kaksinaismoralistista nyt ruveta leikkimään Herra Amerikkaa kun eipä ole sen etu tähänkään asti kiinnostanut.

Lisäksi Trump on maksanu viimeks veroja joskus 70-luvulla

Vierailija
28/37 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan, "osta amerikkalaista, palkkaa amerikkalainen", mutta sijoita rahasi ulkomaille kuten Trump itse tekee!

Trump on sijoittanut mm. Kanadaan, Brasiliaan, Azerbaidžaniin, Arabiemiirikuntiin, Filippiineille, Turkkiin, Intiaan, Qatariin, Saudi-Arabiaan, Indonesiaan, Kiinaan, Etelä-Koreaan, Argentiinaan, Uruguayhin, Panamaan, Karibialle, yms.

Aika jännä että paljon on muslimimaissa muuten.

Vierailija
29/37 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

no kyllähän ostaisin mieluummin suomalaisen lapsen tekemän t-paidan kun ulkomaalaisen.

tosin periaate ostaa kaikki mahdollisimman läheltä on hyvä

Vierailija
30/37 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tuun kohta takaisin Suomeen ja tuon tuotteen mukanani. Palkkaan vain suomalaisia ja maksan verotkin sitten Suomeen. Tulin vaan ensin tänne Trumppilaan tyhjentämään täkäläisen kassan. Toivon että muutama muukin tekee saman perässä. Elämästä ei selviä hengissä.

Vierailija
31/37 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kaikki maat rupeavat noudattamaan Trumpin mallia , siitä seuraa kauppasota, sen seurauksena  talousteorioiden mukaan yleinen elintaso laskee. Elintasohan perustuu pitkälle erikoistuneeseen työnjakoon ja resurssien jakoon globaalisti. Jos lähdetään siitä että korkea työllisyys ihan sinänsä on tärkeämpää kuin korkea elintaso, niin sitten Trumpin malli voi toimiakin..... Riippuu siis siitä mitä halutaan painottaa. Suomi nyt ei voi yksin toimia eristettynä talousalueena koska olemme pieni maa mutta USA varmaan voisi toimia hyvinkin erillisenä talousalueena tarvittaessa.

Vierailija
32/37 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Trump itse myy nimellään lähinnä vain ulkomailla tehtyjä tavaroita. Ainoastaan Trumpin myymä kivennäisvesi ja peitot on tehty Yhdysvalloissa, kaikki muu ulkomailla. Ja 67% Trumpin vaimoista ulkomaalaisia. Ja lapset yhtä lukuunottamatta siis puoliksi ulkomaalaisia. Trump myöš itse.

Vierailija
33/37 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voitaisiinko nyt ottaa vaikka niitä meksikolaisia tänne välillä, jos tässä yrtitetään monikulttuurista yhteiskuntaa rakentaa. Tästä tulee pikemminkin sellainen muutaman kulttuurin maa nyky menolla.

Vierailija
34/37 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, kyseessä on vaan klassinen "älä tee kuten minä teen, vaan kuten minä sanon" -esimerkki. Trumpin Make America Great Again -lippiksetkin ovat kiinalaista tuotantoa.🤔

Trumppihan haluaa muuttaa tilanteen siihen, ettei niitä omiakaan kravatteja enää kannata tehdä kiinassa vaan jenkeissä.

Vierailija
35/37 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sovi. Nimittäin ensin pitäisi saada kauppoihin suomalaisia tuotteita, jotta olisi jotain kotimaista ostettavaa. 

Ai, itse olen ihan sattumalta ostanut vähän ajan sisällä, suomalaisen sängyn, sohvan ja Tv-tason. Ja en edes etsinyt suomalaista sattuivat vain olemaan sopivat, eikä pahemmin kalliimpia, kun ale hinnat kaikissa. Ja ruokaa taas löytyy ihan tarpeeksi suomalaista, missä oikein käyt kaupassa, joku oriental Shop?

Vierailija
36/37 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On aina helppo sanoa, käytäntö onkin sitten eri asia. 

Halpamaissa teettäminen on aina halvempaa, ja sillä jenkkifirmat ovat mahdollistaneet nykyisen kilpailukykyisen hintatasonsa sekä omassa maassaan että sen ulkopuolella. Kuluttajat valitsevat hinnan perusteella, hyvin harva arvojen perusteella. 

Erityisen mielenkiintoista tässä yhtälössä olisi se että trump haluaa heivata kaikki laittomat meksikolaiset työntekijät pois, vaikka hehän ovat jenkkilän halvinta työvoimaa. 

Vierailija
37/37 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, kyseessä on vaan klassinen "älä tee kuten minä teen, vaan kuten minä sanon" -esimerkki. Trumpin Make America Great Again -lippiksetkin ovat kiinalaista tuotantoa.🤔

Äläpäs puhu paskaa. Hatut oli tikattu Yhdysvalloissa, ilmeisesti osa hattujen kankaista oli ulkomailta.

No sattumalta minulta löytyy ko. lippis ja siinä lukee komeasti "made in China". Ihan kännissä ja läpällä varmaan laitettu sellainen lappu USA:saa valmistettuun lippikseen?