Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jatkuva väsymys

Vierailija
02.01.2017 |

Olen 17-vuotias tyttö ja lähes jatkuvasti uupunut vaikka nukkuisin kuinka paljon. Tätä on kestänyt yli vuoden ja väsymys on todella häiritsevää koska vaikuttaa myös esim. lukiotöihin keskittymiseen (en tee läksyjä lähes koskaan). Harrastuksiinkaan en kunnolla jaksa paneutua vaikka kovasti tahdonkin ja mieli tekisi.
Yritän syödä aikalailla monipuolisesti, lisäksi syön usein (ei ihan rutiininomaisesti, mutta monena päivänä viikossa) ravintolisiä kuten vitamiineja ja rautaa, joiden saanti jäisi muuten aika puutteelliseksi kasvisruokavaliossa. Väsymystä oli jo ennen kuin ryhdyin kasvissyöjäksi noin puoli vuotta sitten joten tuskin johtuu siitäkään. Masennusta tai jotain sen tapaista on seurattu psykiatrin ja psykologin kanssa noin 1,5 vuotta ja olen aloittamassa psykoterapiaa asian tiimoilta. En tiedä paljonko masennuksella olisi vaikutusta tähän. En kuitenkaan itse koe itseäni mitenkään kovin masentuneeksi ainakaan sillä pystyn kyllä iloita ja olen tekemisissä ihmisten kanssa jne... en tiedä. Tutkimuksissa olen käynyt myös viimeksi n. puoli vuotta sitten ja somaattiset sairaudet suljettiin pois.
Onko kohtalontovereita? Oletteko löytäneet toimivaksi todettuja keinoja "virkistymiseen"? :)

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
2/8 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kukaan? :(

Vierailija
4/8 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy lääkärissä ja pyydä ottamaan kaikki verikokeet. Mulla oli hurjaa väsymystä ja selvisi että rautavarastot oli lähes tyhjät. Hemoglobiini oli 100 eikä ole edes runsaat menkat. Olen syönyt 8 kk rautaa ja jatkan vielä puoli vuotta.

Vierailija
5/8 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokavalion tarkastelusta kannattaa lähteä liikkeelle.

Vierailija
6/8 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy lääkärissä.

Voi olla kyse ihan jostakin vitamiinin puutoksesta (selviää verikokeella).

Tai kilpirauhasen vajaatoiminnasta.

Väsymykselle voi olla niin monta mahdollista syytä, että niitä on turha lähteä tässä arvailemaan.

Lääkäristä saat parhaan avun.

Vierailija
7/8 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko esim mahalaukkua ja suolta tähystetty, että onko sulla verenvuotoa siellä eikä ravintoaineet siksi imeydy.

Vierailija
8/8 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni alkoi oudot väsymyskohtaukset lukioikäisenä. Ensimmäinen totaaliväsymysjakso kesti 2 viikkoa. Tämän jälkeen näitä jaksoja on kohta 20 vuoden aikana ollut harvakseltaan,viimeisen kolmen vuoden aikana kahdesti. Vetää minut aina kerrallaan vähintään viikoksi vuoteen omaksi. Siitä asti, kun minulla oli tuo ensimmäinen väsymysjaksi,en ole tuntenut oloani kunnolla energiseksi. Verikokeista tutkittu yhtä sun toista, mitään selitystä ei ole löytynyt. Selviän arjesta, mutta heti kun on jotain ylimääräistä, juhlia,matkoja, tilaisuuksia, niin niiden päätteeksi olo on voipunut.

Ap, en siis osaa antaa vastausta, mistä väsymyksesi johtuu, voi olla,että syy jää selvittämättä,kuten minulla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi seitsemän