Yliopiston hausta
Olen aiemmin hakenut keväällä hakuun tulleeseen yliopistokoulutukseen. Nyt kun luen Helsingin sivuja, niin ensinnäkin sieltä on hävinnyt kaikki koulutusohjelmat ja korvattu pelkästään yhdellä humanististen tieteiden 2+3v koulutuksilla. Esimerkiksi arkeologia, folkloristiikka ym. on kaikki sen alla. Toisekseen valintakoekirjallisuus julkaistaan viimeistään huhtikuussa 2017.
1. onko tämä muuttunut vai tuleeko hakupäivinä erikseen nuo omat tieteenalat, vai pitääkö minun hakea tuohon kulttuurituntemuksien mikälie olikaan jos haluan arkeologiaa lukemaan?
2. mielestäni olen lukenut viime kerralla jo tammikuussa pääsykoekirjallisuutta, miksi nyt en saa tietää niitä ennen kuin kuukautta ennen?
Onko tietäjiä?
Kommentit (13)
Vierailija kirjoitti:
Hy:ssä muuttui tänävuonna osa noista koulutusohjelmista. Haetaan siis sisään yhteen paikkaan, missä sitten erikoistutaan siihen minne haluaa. Voit verrata esim. Tampereen yliopistossa olevaa yhteiskuntatutkimusta (ent. sosiaalitieteet), jossa hakukiintiö on "yhteiskuntatutkimuksen kandi+maisteri", ja sitten maisterissa erikoistutaan esim. sosiaalipsykaan, sosiologiaan tai sosiaalipolitiikkaan yms.
Okei, kiitos tiedosta! Tiedätkö muuttuiko valintakoekirjallisuuskin nyt, eli en lue enää esimerkiksi folkloristiikan koekirjallisuutta, mikä on vuosikausia ollut lähes sama? Eli luetaanko nyt jotain yleispäteviä humanistisia kirjoja joissa on tietoja vähän kaikilta aloilta? Hämmentää.
AP
Vituttaa googlettaa noita hakuaikoja, kun yliopistot eivät viitsi poistaa aiempien vuosien hakutietoja ja ne löytyy ensimmäisenä. Korvaava tieto pitäisi laittaa samalle sivulle ja poistaa vanha tieto.
Vierailija kirjoitti:
Vituttaa googlettaa noita hakuaikoja, kun yliopistot eivät viitsi poistaa aiempien vuosien hakutietoja ja ne löytyy ensimmäisenä. Korvaava tieto pitäisi laittaa samalle sivulle ja poistaa vanha tieto.
Just näin ja muutenkin yliopistojen, varsinkin Helsingin sivut ovat helvetin sekavat.
Eikö tämä ole nyt se hakuaika keväällä alkaviin suomenkielisiin koulutuksiin: 15.3.2017 klo 8.00–5.4.2017 klo 15.00.
Vierailija kirjoitti:
Eikö tämä ole nyt se hakuaika keväällä alkaviin suomenkielisiin koulutuksiin: 15.3.2017 klo 8.00–5.4.2017 klo 15.00.
On.
AP
Tietyille aloille tietyt kirjat ja nyt moni paahtaa kirjastoissa.kotona . Käyvät preppauskursseilla. Veristä kilpailua ja siihen vielä lääkis fykebi.
Vierailija kirjoitti:
Tietyille aloille tietyt kirjat ja nyt moni paahtaa kirjastoissa.kotona . Käyvät preppauskursseilla. Veristä kilpailua ja siihen vielä lääkis fykebi.
Mitä veristä siinä on? Parhaaseen lopputulokseen pääsee kun opiskelee joidenkin kanssa yhdessä. Jos ei pääse sisään, niin on vuosi aikaa valmistautua seuraavaan pääsykokeeseen. En minä ainakaan jaksa stressata, koska ei minulla ole mihinkään kiire. Täysin yhdentekevää, että valmistunko lopulta vuoden aiemmin vai myöhemmin. Ei tällä iällä se opiskelijaelämän aloittaminenkaan ole niin merkityksellinen asia. Yksi tutkinto jo takanakin, joten se on jo nähty ainakin jossain määrin, vaikka vähän bileissä kävinkin.
Ainoastaan näin myöhään aloittaminen luo vähän paineita, koska jos haluaa käydä kaiken kunnolla läpi, niin joutuu patistamaan itseään lukemaan ja se taas heikentää oppimista. Jos olisi ollut enemmän aikaa, niin olisi voinut opiskella vain silloin kun haluaa ja siten olisi päässyt vähemmällä lukemisella, koska silloin tieto jää paljon paremmin päähän kuin väkisin painamalla. Pidän nytkin lukumäärät vähäisenä ja panostan laatuun määrän sijaan. Toki jos tekee mieli lukea, niin en minä keskenkään lopeta aikarajan takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hy:ssä muuttui tänävuonna osa noista koulutusohjelmista. Haetaan siis sisään yhteen paikkaan, missä sitten erikoistutaan siihen minne haluaa. Voit verrata esim. Tampereen yliopistossa olevaa yhteiskuntatutkimusta (ent. sosiaalitieteet), jossa hakukiintiö on "yhteiskuntatutkimuksen kandi+maisteri", ja sitten maisterissa erikoistutaan esim. sosiaalipsykaan, sosiologiaan tai sosiaalipolitiikkaan yms.
Okei, kiitos tiedosta! Tiedätkö muuttuiko valintakoekirjallisuuskin nyt, eli en lue enää esimerkiksi folkloristiikan koekirjallisuutta, mikä on vuosikausia ollut lähes sama? Eli luetaanko nyt jotain yleispäteviä humanistisia kirjoja joissa on tietoja vähän kaikilta aloilta? Hämmentää.
AP
Tähän en osaa valitettavasti itse suoralta kädeltä vastata. Uskoisin kuitenkin sen muuttuvan yleisluontoisemmaksi valintakoeaineistoksi joka kattaa kaikkia mahdollisia tutkintosuuntauksia hakuvaihtoehdossa. Toki kannattaa vanhoja matskuja selailla. :)
Tietääkö joku muuten, että miten oikeustieteellisen pääsykokeisiin valmistaudutaan? Monessa muussa aineessa on selkeästi lukion kurssit, jotka pitää käydä läpi, mutta onko oikeustieteelliseen mitään lukion kursseja vai onko se pelkästään pääsykoemateriaalin pänttäämistä?
Vierailija kirjoitti:
Tietääkö joku muuten, että miten oikeustieteellisen pääsykokeisiin valmistaudutaan? Monessa muussa aineessa on selkeästi lukion kurssit, jotka pitää käydä läpi, mutta onko oikeustieteelliseen mitään lukion kursseja vai onko se pelkästään pääsykoemateriaalin pänttäämistä?
Toistaiseksi ainoastaan pääsykoemateriaalin pänttäämistä. Lukiokurssien tiedoilla ei juurikaan mitään tee. Tietyn peruskuvan esim. EU:sta ja joistakin oikeudenaloista voi lukiokursseista saada, mutta sen tiedon perusteella ei juuri pärjää pääsykokeessa. Pääsykoekirjat keskittyvät yleensä tiettyihin oikeudenaloihin ja niiden tarkkaan sääntelyyn, joten yleistiedolla oikeusjärjestelmästä ei pääse kovin pitkälle. Vaikka kirjojen aiheet sattumalta keskittyisivätkin lukion kursseilla käsiteltyihin aiheisiin, on lukion kurssien sisältö niin pintapuolista, että sisäänpääsy edellyttää silti hyvin syvällistä perehtymistä kirjoihin ja pieniin yksityiskohtiin.
Niin vaikea tehdä valinta, että mitä lähtee opiskelemaan. Tällä hetkellä pari vaihtoehtoa, joista olen nyt päättänyt panostaa toiseen ainakin näihin seuraaviin pääsykokeisiin asti. Jos en pääse sisään, niin pitää miettiä uudestaan kumpi olisi mielekkäämpi. Tämä toinen olisi huomattavasti rahakkaampi ja saattaisi sopia minulle. Toinen taas viehättää monipuolisuudellaan ja töitä todennäköisesti on tarjolla ainakin jollain saralla, mutta ei välttämättä siellä mistä niitä haluaisin.