Lapsi 7kk, yhtäkkiä elo hankalaa.
Tahdon mun ihanan kiltin tyttären takaisin!!
Tyttö on nyt 7kk ja opettelee hurjaa vauhtia uusia asioita.
Samalla on löytynyt ISO oma tahto, kun kaikki kielletty kiinnostaa, ja kun ei saa mennä/tehdä alkaa hillitön huuto.
Uusin temppuilu on syöminen.
Aiemmin lusikkaruuat meni nopsaan ja hienosti, nyt ei avata suuta/ nielaista. Tahtoo myös kovasti syödä itse, mikä tarkoittaa h i d a s t a ja sotkuista puuhaa, puolet ruuasta löytyy lattialta tms. Olen koettanut myös kahta lusikkaa (yksi tytölle ja yksi minun kädessä) mutta se ei käy. Syöminen tyssää alkuunsa.
Olen järkeillyt asian niin että tekemällä oppii, vaikka helpointahan olisi syöttää kouluikään asti niin ei tulisi sotkua ja menisi koko päivää ;)
Mutta hermo meinaa mennä silti, varsinkin kun toinen on vielä niin pieni ettei asioiden selittämisellä ole mitään vaikutusta (miksei saa tehdä/ miksi äiti tekee)
Kaipaisin vertaistukea miten jaksatte isojen pienien kanssa, ja millä saisin tuon syömisen sujumaan niin että päiuvässä ehtisi tehdä muutakin kuin syödä.
Kommentit (3)
Eniten minua vaan huolestuttaa se että saa siten riittävästi ruokaa masuun, tuntuu että itsetekemisen tahto syrjäyttää nälän.
Ja se syöminen tosiaan kestää ja kestää.
Alahampaat ovat tulleet, ja niiden puhkeamisen aikoihin kieltäytyi syömästä oikeastaan mitään, ja varsinkin juominen oli tuskan takana. Nyt kyllä maito menee pullosta ihan hienosti.
Missä vaiheessa lapset yleeensä osaavat syödä suhtkoht hyvin itse? Siis niin että lusikka kestää oikeinpäin lautaselta suuhun, ja suurin osa sapuskasta jopa päätyy oikeaan osoitteeseen eikä esim korvaan?
tutustumista ruokiin ja syömiseen yleensäkin. Ja näinhän se oppii. Ja jos ei syö, niin ei syö. Turha sitä on väkisinkään. kyllä lapsi syö sitten kun sillä on nälkä.
Anna sen lapioida ruokaa itse ja lue vaikka lehteä samalla, siivoat sitten lopuksi kaiken kerralla. Välillä voit salaa törkkästä lusikallisen suuhun niin ettei lapsi huomaa loukkaantua.
Joskus lapset kyllästyy asioihin aika pian, kunhan vaan on saaneet tarpeeksi ensin kokeilla kuinka homma toimii.